Moni vuotiaana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tane123
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moni vuotiaana ois hyvä alottaa toi treenaus? Mä oon 13vuotta ja jotai 180~ cm pitkä ja painan aika vähä, koska urheilen niin paljon ja ei ruoka sit paljoo maistu, mut yritän tehä tolle painolle jotai.
Oon kuullu jotai, että vaikuttaa pituuskasvuun jotkut selkää rasittavat liikkeet? Voisiko joku selventää? :worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ainakin maastaveto, suorinjaloin maastaveto, kyykky ja jalkaprässi(?) on aikas vaarallisia pituuskasvulle (ja muutenkin) liian isoilla painoilla. Eli ainakin noissa kolmessa ekassa pidempiä sarjoja. Tosta jalkaprässistä en oo varma. Joku viisaampi tietää

Veikkalisin, että 13 vuotiaana kannattaa tehdä todella pitkiä sarjoja. 12 ehdoton minimi. Sinällää suuret sarjamäärät ei haittane, koska massaa tuossa iässä tulee todella helposti(itsestään ;) ).

Tosiaan nuo maastaveto, suorinjaloin maastaveto, kyykky, jalkaprässi kannattaa jättää vähemmälle. Sitä riskiä ei kannata ottaa, että se vaikuttaisi pituuskasvuun. Pienemmilläkin liikkeillä saa todella hyvin kipeäksi ja kehitystä, että sinällään ei luulisi haittaavan.

Hyvin on ainankin itse tähän asti pärjännyt :D

Kyl mä sen ainaki alotin just 13-vuotiaana.
Sä urheilet paljon, eli sulla on ilmeisesti jo ennestään hyvin kehittyny lihaksisto, mä tulin salille suoraan tietokoneen äärestä. Täst on puhuttu suhtkoht paljon, mutta ei se ihminen nuorenakaan ole paperista tehty, kuhan ei mitään maksimi kolmosen sarjoilla treenaile ihan vielä. Mä en tiiä onko tossa toistokysymyksessä mitään faktoja, en oo mikään asiantuntija myöskään, mutta kyllä mä ainaki ton ikäsenä sellasia 6-8 sarjoja nostelin, eikä mikään bugittanu. Mä tosin olin siihen aikaan armoton rintahauispelle, että ne raskaat kyykyt ja maastavedot jäi sopivasti väliin.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sabin sanoi:
Millä perusteella prässiä ei kärsi nuori tehdä? Eihän se selkää kai juurikaan rasita.

Veikkaisin enemmänkin sitä, että reisiluulle tulee aika paha rasitus kun ollaan kelkan alla.

Oli miten oli, teen minä sitä vaikka maailman tappiin asti. ;)

Aivan. En mäkään tajua miten jalkaprässi vaikuttaisi pituuskasvuun. Tuleehan reisiluulle nyt missä tahansa rasitusta, juostessa vaikka. Jotenkin jo tuntuu jalkatreenien olevan todella suppeat kun en tee mitään kyykyn muotoja, vielä kun prässin jättäisi pois niin... Mitäs sitä sit tekis?

Tee pelkkää penkkiä ja hauista. Piparia vartenhan sä kuitenkin siellä salilla käyt.

ringside sanoi:
Tee pelkkää penkkiä ja hauista. Piparia vartenhan sä kuitenkin siellä salilla käyt.
:jahas:
Mistäs sinä tiedät mitä varten ihmiset käyvät salilla? :jahas:

:offtopic: Sitten vielä KävelevälleRuumiille pari sanaa: MSN, Vitsi vitsinä...

Daug sanoi:
Aivan. En mäkään tajua miten jalkaprässi vaikuttaisi pituuskasvuun. Tuleehan reisiluulle nyt missä tahansa rasitusta, juostessa vaikka. Jotenkin jo tuntuu jalkatreenien olevan todella suppeat kun en tee mitään kyykyn muotoja, vielä kun prässin jättäisi pois niin... Mitäs sitä sit tekis?

ei sun sitä pois pidä jättää ja voithan sää kyykkyäkin tehdä kunhan teet riittävän pitkiä sarjoja

A2J sanoi:
ei sun sitä pois pidä jättää ja voithan sää kyykkyäkin tehdä kunhan teet riittävän pitkiä sarjoja

Tarkotat varmaan että pienillä painoilla? Tuskin sarjan pituus vaikuttaa asiaan, sillä jos teet painolla X viisi toistoa tai 15 toistoa niin kyllä 15 toistoa rasittaa enemmän selkää ;) Okei [/pilkunnussinta]

Prässiä teenkin ja aion jatkossakin tehdä. Tänään kovat sarjat oli kun etukäteisväsytin ensin reisiojennuskoneella etureidet pumppiin ja sitten prässäilemään. Unghgh!

Back
Ylös Bottom