Mobil Express öljynvaihto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Jos otetaan laatuluokituksiltaan samat öljyt vaikka niin se teboilin longlife kuin shellin longlife niin ei varmasti ole mattimeikäläisen millään havaittavissa että kumpi parempi/huonompi.
Mutta jos verrataaan normi täyssynteettistä vaikka teboilin diamond dieseliä ja sitten longlife öljyä niin sitten niissä on eroja varmasti voi olla joku longlife järjestelmän kone tiukilla jos normi öljyä laitetaan. Onko Mobililla longlife öljyä joka täyttää esim. ww,audi jne laatuvaatimkset? Teboililla on nykyään täyssynteettisenä 5 tai 6 öljyä eri viskositeetillä ja laatuvaatimuksilla. Taisi muuten tulla heti shellin jälkeen ensimmäisenä esim. longlife öljy markkinoille. No shellillä onkin soppari ww:n kanssa....
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
japa sanoi:
Onko Mobililla longlife öljyä joka täyttää esim. ww,audi jne laatuvaatimkset?

Vastahan minä tämän postasin. Otetaan uudestaan. Motonetin sivuilta:

VW-503.01/506.01 Mobil 5W30-moott öljy "LongLife-30.000" 4L 59-5064 53.50e

Tuo on se litku mitä uudempii TDI koneisiin kaadellaan. Huomatkaa hinta. Pikkuisen nyppi kun vuosi sitten kävin omaan volkkariin ostamassa täydennysöljyä.
 
Volcano sanoi:
Volkkarin huollossa sanoivat että ainakin powerdieseleiden nokka-akseli kuluu ennen aikojaan loppuun, mikäli ajetaan "tavallisilla" täyssynteettisillä öljyillä, kuten esim Rally Formula. Pumppusuutintekniikka aiheuttaa kuulemma nokille niin kovan paineen, että normiöljyt ei sitä kestä.
Kuulostaa pahasti mainospuheelta, pitäähän niillä merkkihuollossakin työtä riittää :D
Mun käsittääkseni parhailla täyssynteettisillä öljyillä on aika paljon testejä ja tuotekehittelyä, sekä ammattikäyttäjien kokemusta, takana verrattuna uudempiin "ihmeöljyihin". Ja onhan niitä käytetty monenlaisissa turbokoneissa eri olosuhteissa jo pitkään.
Muistaakseni eräs ns. asiantuntija (alan ammattilainen) mainitsi tässä taannoin ettei voiteluöljyteollisuudessa ole tapahtunut aikoihin mitään mullistavaa keksintöä joka kumoaisi vanhat voitelumetodit tai olisi synnyttänyt jotain ihmeitä tuotekehittelyyn. Mutta tämä siis vain kuulopuhetta ilman todistepohjaa...
 
IronMind sanoi:
Mitä ovat nämä mainitsemasi uudessa öljyssä olevat kovat partikkelit ja mistä ne ovat kotoisin?

Ovatko ne kovempia kuin likaisessa öljyssä oleva mikroskooppinen metallimuju, jota normaalisti kuluvasta koneesta irtoaa?
Perusainetta kovempaahan tuo muokkauslujittunut irronnut metalli usein on, mutta ihan ilman mukana liikkuvassa karkeajakoisessa pölyssä on kyllä paljon kovempaakin tavaraa tarjolla. Et sitten luota suodatuksen poistavan näitä irronneita metallipartikkeleita? Oljyjä analysoitaessa niistä löytyy monenlaisia epäpuhtauksia hiekasta lähtien. Enpä öljyn tuotanto-, kuljetus- ja varastointiprosessiin ole niin tarkkaan tutustunut, että tietäisin missä vaiheessa mitäkin hiukkasia tulee mukaan.
 
neutraali sanoi:
mobil on aikalailla kunkku ollut kuitenkin aina öljyn valmistajana. täyssynteettinen rally formula on kyllä kaukana normi öljystä mun mielestä.
Onko tämä Mobilin ylivoima enemmänkin mainonnan tuottama mielikuva kuin jotenkin todistettavissa oleva fakta? Jotenkin tuntuu kummalata, että palvotaan jotain tuotemerkkia niinkin maallisissa tuotteissa kuin moottoriöljyissä.
 
j.uhis sanoi:
Kuulostaa pahasti mainospuheelta, pitäähän niillä merkkihuollossakin työtä riittää :D
Mun käsittääkseni parhailla täyssynteettisillä öljyillä on aika paljon testejä ja tuotekehittelyä, sekä ammattikäyttäjien kokemusta, takana verrattuna uudempiin "ihmeöljyihin". Ja onhan niitä käytetty monenlaisissa turbokoneissa eri olosuhteissa jo pitkään.
Muistaakseni eräs ns. asiantuntija (alan ammattilainen) mainitsi tässä taannoin ettei voiteluöljyteollisuudessa ole tapahtunut aikoihin mitään mullistavaa keksintöä joka kumoaisi vanhat voitelumetodit tai olisi synnyttänyt jotain ihmeitä tuotekehittelyyn.
Liittyykö tuo nyt välttämättä mitenkään merkkihuollon työllistämiseen? Voihan niitä luokitusten täyttäviä öljyjä vaihtaa muutkin kuin merkkihuollot. Se ainakin on varmaa, että pumppusuutinmoottorin nokka-akselissa on suuremmat rasitukset kuin muissa ruiskutusratkaisuissa. Vanhempia öljyjä on varmasti tutkittu paljon, mutta eihän se kehitystyö voi olla näkymättä uudemmissa Long Life -öljyissä. Vanhemmista öljyistä saadun pohjatiedon päällehän uudempia öljyjä lähdetään jatkokehittämään.

No se on vähän siitä kiinni, mitä laskee mullistukseksi. Itse kyllä pidän öljynvaihtovälien moninkertaistumisen parissa vuosikymmenessä aika merkittäväksi edistysaskeleeksi. Mutta tottahan tuo sinänsä on, voiteluperiaatteet auton moottorissa ovat olleet samat jo pitkään.
 
NHB sanoi:
Perusainetta kovempaahan tuo muokkauslujittunut irronnut metalli usein on, mutta ihan ilman mukana liikkuvassa karkeajakoisessa pölyssä on kyllä paljon kovempaakin tavaraa tarjolla. Et sitten luota suodatuksen poistavan näitä irronneita metallipartikkeleita? Oljyjä analysoitaessa niistä löytyy monenlaisia epäpuhtauksia hiekasta lähtien. Enpä öljyn tuotanto-, kuljetus- ja varastointiprosessiin ole niin tarkkaan tutustunut, että tietäisin missä vaiheessa mitäkin hiukkasia tulee mukaan.

Suodatus poistaa vain suodattimen seulaa suuremmat kikkareet. Metallimujua pyörii koneessa myös tiukempiseulaistakin suodatinta pienempiä hileitä.

Loputtoman tiukaksihan tuota filtteriä ei voi vetää, koska sitten virtaus huononee jo liiaksi. Sama tietty koskee paskaista filtteriä eli se suodattaa toki puhdasta paremmin jo ihan siitä syystä että siinä on niin paljon paskaa virtausta estämässä & reikiä pienentämässä. Sitten kun filtteri paskaantuu tarpeeksi niin ohivirtausventtiili aukeaa ja kaikki sonta menee koneelle sellaisenaan. Paskainenkin öljy on toki parempi asia kuin ei öljyä ollenkaan ja se olisi toisen sodan paikka kuluuko kone enemmän a) hyvin virtaavalla karkeampia hiukkasia sisältävällä öljyllä vaiko b) nihkeästi virtaavalla puhtaammalla öljyllä.

Mutta juu, noista tuoreen öljyn hiukkasista olisi mielenkiintoista tavailla joskus lisää, jos vaan jostain löytyisi jotain laajempaa tarinaa.
 
NHB sanoi:
No se on vähän siitä kiinni, mitä laskee mullistukseksi. Itse kyllä pidän öljynvaihtovälien moninkertaistumisen parissa vuosikymmenessä aika merkittäväksi edistysaskeleeksi. Mutta tottahan tuo sinänsä on, voiteluperiaatteet auton moottorissa ovat olleet samat jo pitkään.
Mäkin voin kaksinkertaistaa öljynvaihtovälin vaihtamalla öljyt vasta kaksinkertaisen kilometrimäärän jälkeen. En silti pidä sitä kummoisena edistysaskeleena.
Emmää noista itse niinkään tiedä, mutta ihan loogisesti ajatellenkin kuulostaa joidenkin alan ammattilaisten ihmettely vaihtovälien tuplaantumisesta ihan perustellulta jollei itse tuotekehittelyssä ole mitään mullistavaa keksintöä tapahtunut. Öljyn voiteluominaisuuksien kestäminen tuplamatkan on kuitenkin aika radikaali muutos kun suodattimet ovat pysyneet ennallaan.
 
j.uhis sanoi:
Mäkin voin kaksinkertaistaa öljynvaihtovälin vaihtamalla öljyt vasta kaksinkertaisen kilometrimäärän jälkeen. En silti pidä sitä kummoisena edistysaskeleena.
Emmää noista itse niinkään tiedä, mutta ihan loogisesti ajatellenkin kuulostaa joidenkin alan ammattilaisten ihmettely vaihtovälien tuplaantumisesta ihan perustellulta jollei itse tuotekehittelyssä ole mitään mullistavaa keksintöä tapahtunut. Öljyn voiteluominaisuuksien kestäminen tuplamatkan on kuitenkin aika radikaali muutos kun suodattimet ovat pysyneet ennallaan.
Vuonna -86 taisi kymppitonni olla tavanomainen vaihtoväli. Kaksinkertaistamisella ei vielä päästä tämän päivän lukuihin. Ainahan voi jättää vaihtamatta öljyt ajallaan, mutta uskallatko antaa entistä pidemmät takuut näillä pidemmillä vaihtoväleillä. Käytäntö on osoittanut, että öljyn ominaisuuksiin liittyvät ongelmatkin ovat vähäisempiä.Tämä esson-baarin uskomus siitä, kuinka massiiviset suunnitteluosastot tekisivät ihan summittaisia päätöksiä ihmetyttää aina yhtä paljon. Näiden vaihtovälien pituuksien määrittämisiinkin on varmasti tehty aika tajuton määrä töitä todellisten osaajien toimesta. Ne on testattu sekä suunnitteluvaiheessa ja nykyisin jo käytännössäkin, eikä näistä kasvaneista vaihtoväleistä ole havaittu ongelmia. Sitten joku kotimekatsu tulee ja kertoo kuinka tuollaiset vaihtovälit täytyy olla kusetusta ku ei -76 pillukorollakaan saanu ajaa öljynvaihtojen välissä ku muutaman tonnin.

Ketä ovat nämä ammattilaiset jotka ovat ihmetelleet näitä vaihtovälejä? Mikäänhän ei ole pysynyt samana. Rakenteet, materiaalit, öljyt, suodattimet ja monet muut jutut ovat kehittyneet selkeästi. Mitään mullistavaa uutta periaatetta ei ole keksitty, mutta kaikkien aiheeseen liittyvien asioiden asteittainen kehittäminen on tehnyt ison eron 20 vuoden takaiseen. Tai no, öljyn kunnon ja rasituksen seuraaminen on kyllä täysin uusi juttu.
 
NHB sanoi:
Onko tämä Mobilin ylivoima enemmänkin mainonnan tuottama mielikuva kuin jotenkin todistettavissa oleva fakta? .
olen itsekin tuota asiaa miettinyt ja todennäköisesti se on juuri niinkuin sanot. silti pidän mobilia luotettaVAmpana kuin esim jotain helixin tai teboilin öljyjä. en tiedä miksi.
 
NHB sanoi:
Vuonna -86 taisi kymppitonni olla tavanomainen vaihtoväli. Kaksinkertaistamisella ei vielä päästä tämän päivän lukuihin. Ainahan voi jättää vaihtamatta öljyt ajallaan, mutta uskallatko antaa entistä pidemmät takuut näillä pidemmillä vaihtoväleillä. Käytäntö on osoittanut, että öljyn ominaisuuksiin liittyvät ongelmatkin ovat vähäisempiä.Tämä esson-baarin uskomus siitä, kuinka massiiviset suunnitteluosastot tekisivät ihan summittaisia päätöksiä ihmetyttää aina yhtä paljon. Näiden vaihtovälien pituuksien määrittämisiinkin on varmasti tehty aika tajuton määrä töitä todellisten osaajien toimesta. Ne on testattu sekä suunnitteluvaiheessa ja nykyisin jo käytännössäkin, eikä näistä kasvaneista vaihtoväleistä ole havaittu ongelmia. Sitten joku kotimekatsu tulee ja kertoo kuinka tuollaiset vaihtovälit täytyy olla kusetusta ku ei -76 pillukorollakaan saanu ajaa öljynvaihtojen välissä ku muutaman tonnin.
Periaatteessa myös tuo kirjoittamasi on aivan loogista, mutta olen nykyaikana tullut hieman enemmän skeptiseksi kaiken kehitystyön tarkoitusperiä kohtaan. Eli tarkoitan lähinnä sitä, että mitä nykyajan voimakkaasti kilpailluilla markkinoilla haetaan, mielestäni kuluttajan etu on valitettavan usein aivan sivuseikka... eli siis: Onko öljynvaihtovälit laskettu moottorin maksimikestävyyden mukaan vaiko sinne välimaastoon että takuuajan ja sopivan pitkään sen jälkeen kestää jolloin merkin maine ei enää ole niinkään kyseessä, mutta mainosarvo saadaan silti mahdollisimman pitkästä vaihtovälistä. Myös kehittyneet metalliseos yms. asiat vaikuttavat öljyn lisäksi siihen että moottori kestää tietyn ajan, mutta kestäisikö se mahdollisesti pidempään lyhyemmillä vaihtoväleillä tai vähintään yhtä pitkään normaali täyssynteettisellä? En tiedä.
Tosin eihän sillä ole merkitystä jos ajaa vain uudella tai uudehkolla autolla ja vaihtaa kohtuullisen ajan kuluessa, kuten autotehtaat haluaisivat. Mutta jotakuta asia aina koskettaa sillä johonkin ne useamman vuoden vanhatkin päätyvät. Tai minua joka aion ajaa nykyisellä uutena hankitulla yli 10 vuotta.
On totta ettei "esson-baarin" jutut todista yhtään mitään, eikä monen mekaanikonkaan. Suomessa kun on joskus pirun vaikeaa ajaa läpi uutta juttua "kun sitä ei isoisäkään ole tarvinnut ja tähän asti pärjätty mainiosti":D
Mutta toisaalta en myöskään luota pätkän vertaa nykyajan tuotekehittelyn ja mainonnan moraaliin, joka mielestäni pyörii ajatuksella "kuluttajaa saa huijata miten paljon tahansa kunhan se ei tuota vahinkoa firmalle".

Ps. Tiedätkö muuten, että se longlife-öljynvaihtovälin tunnistin toimii vain kun se käsittääkseni tietokoneella nollataan liikkeessä jossa se onnistuu. Mistään pikkupajoilta tai kotikorjaamoista tällaista ei kyllä löydy joten eiköhän siinä merkkiliikkeet osansa saa. Kokemuksesta voin kertoa, että vw-transporterin perus longlife-öljynvaihtohuolto maksaa lähimerkkiliikkeessä n. 340€, tai maksoi ainakin reilu vuosi sitten, ystävällinen palvelu ei kuulunut samaan hintaan... vai olisiko siitä pitänyt maksaa jotain lisää, tippiä...? ;)
 
j.uhis sanoi:
Periaatteessa myös tuo kirjoittamasi on aivan loogista, mutta olen nykyaikana tullut hieman enemmän skeptiseksi kaiken kehitystyön tarkoitusperiä kohtaan. Eli tarkoitan lähinnä sitä, että mitä nykyajan voimakkaasti kilpailluilla markkinoilla haetaan, mielestäni kuluttajan etu on valitettavan usein aivan sivuseikka... eli siis: Onko öljynvaihtovälit laskettu moottorin maksimikestävyyden mukaan vaiko sinne välimaastoon että takuuajan ja sopivan pitkään sen jälkeen kestää jolloin merkin maine ei enää ole niinkään kyseessä, mutta mainosarvo saadaan silti mahdollisimman pitkästä vaihtovälistä.

Ps. Tiedätkö muuten, että se longlife-öljynvaihtovälin tunnistin toimii vain kun se käsittääkseni tietokoneella nollataan liikkeessä jossa se onnistuu. Mistään pikkupajoilta tai kotikorjaamoista tällaista ei kyllä löydy joten eiköhän siinä merkkiliikkeet osansa saa. Kokemuksesta voin kertoa, että vw-transporterin perus longlife-öljynvaihtohuolto maksaa lähimerkkiliikkeessä n. 340€,
Ei varmasti ole mikään moottorin maksimaalinen kesto ole ollut suunnittelijoilla mielessa. Se kun riittää vallan mainiosti, että kone kestää auton luonnollisen käyttöiän ja tähän ollaan aika hyvin päästy. Se on aikalailla sama, hajoaako moottori 0,7 vai 1,4 miljoonan kilometrin kohdalla. On aivan varmaa, että yksikään merkki ei uskalla urheilla koneen mahdollisen ennnenaikaisen hajoamisen kanssa. Autotoellisuus on maailman tiukimmin kilpailtu teollisuuden ala. Jos joku merkki kerran kusee maineensa hajoilevilla moottoreilla, niin vaikutukset myyntiin ovat valtavat. Kerran kun maineensa on sotkenut, niin sieltä ei helpolla nousta. Pitkien vaihtovälien koneiden on havaittu kestävän täysin.

Tottakai huoltoväli pitää kuitata kun huolto on tehty. Mistä digitaaliäly muuten tietäisi huollon tehdyksi? Mutta tämähän ei ole mitenkään merkkiliikkeiden etuoikeus. Homma onnistuu kyllä jokaisessa vähänkään uskottavassa huollossa. Lakikin määrää että huollot pitää saada tehdä muuallakin kuin merkkihuollossa.

Eikö pitkät vaihtovälit ennemminkin heikennä merkkihuoltojen tulosta? Helpot eurot tiheistä öljynvaihdoista jää saamatta. Kalliiden long life -öljyjen litrahinnassa olevat eurot menevät nekin öljyfirmoille.
 
j.uhis sanoi:
Ps. Tiedätkö muuten, että se longlife-öljynvaihtovälin tunnistin toimii vain kun se käsittääkseni tietokoneella nollataan liikkeessä jossa se onnistuu. Mistään pikkupajoilta tai kotikorjaamoista tällaista ei kyllä löydy joten eiköhän siinä merkkiliikkeet osansa saa.

Kyllä ne nollataan kaikissa oikeissa huoltamoissa. Standardipiuhat kiinni autoon ja tietokoneelta resetti. Softia saa vaikka ilmaiseksi netistä.

Mutta palatakseni tuohon Volkkarin omaan ajotietokoneeseen...Se ei käsittääkseni tarkkaile mitään öljyn kuntoa, vaan ainoastaan päättelee huollon tarpeen ajotyylin perusteella. Ohjeiden mukaan nääs kun vaihtaa normiöljyt longlifejen tilalle, huolto väli onkin yht'äkkiä kiinteä. Miksi näin tapahtuisi jos se tietokone jotain öljystä tajuaisi? Muutenkin tuntuu kovin kalliilta ratkaisulta kutistaa kemianlaboratorio auton sisään analysoimaan litkujen laatua. Olisi kyllä jännä tietää mitä kultaa ne longlife-öljyihin pistää, kun hinta on kolminkertainen normaaleihin öljyihin verrattuna.
 
mikä öljynvaihtovälin tunnistin, tarkoitatteko service valoa joka rupeaa vilkkuun kun huolto on ajankohtainen? jos sitä tarkoitatte niin senhän voi itsekin "nollata". auton manuaalista löytyy ohjeet.
 
neutraali sanoi:
mikä öljynvaihtovälin tunnistin, tarkoitatteko service valoa joka rupeaa vilkkuun kun huolto on ajankohtainen? jos sitä tarkoitatte niin senhän voi itsekin "nollata". auton manuaalista löytyy ohjeet.

Siis volkkarissa on ajotietokone joka sanoo "ding" ja ruutuun tulee kilometrimäärä minkä sisällä auto olisi huollettava/vaihdettava öljyt. Longlife öljyillä km lukema ei ole kiinteä, vaan on jotain 10-35tkm välillä. Jos taas ei käytä volkkarin omia öljyjä, niin km väli on kiinteä, eli tietokonekin ilmoittaa sitten olikos se nyt 10tkm välein että uutta mobilia koneeseen. Huollossa pitää älytä ohjelmoida tuo kiinteä muistutusväli päälle. En tosin mene vannomaan että huoltoja moiset paljoa kiinnostaa. Kun ei tuollaisia laitteita ollut 70-luvullakaan ja hyvin pärjättiin, kuten joku täällä osuvasti sanoi.
 
kodari76 sanoi:
Kyllä ne nollataan kaikissa oikeissa huoltamoissa. Standardipiuhat kiinni autoon ja tietokoneelta resetti. Softia saa vaikka ilmaiseksi netistä.
Ok, tuota en tiennytkään.
Tosin sillä ei mulle väliä kun siirryin 3 v takuuajan päätyttyä täyssynteettiseen ja max 15tkm vaihtoväleihin.
 
Rontto sanoi:
Toi longlife systeemihän toimii niin että koneessa on anturi joka mittaa kokoajan öljyn ominaisuuksia ja paskaisutta. Jos tekee usein kylmä käynnistysiä ja paljon kaupunki rassausta öjjy ohentuu ja paskaantuu nopeammin; systeemi ilmoittaa öljyn vaihto tarpeesta. Kuluttavassa ajossa öljynvaihtoväli lyhenee reilusti.

Mihis toi anturin tekniikka perustuu? Ei varmaakaan mittaa ohi meneviä partikkeleita tai esmes öljyn vesipitoisuutta, joka on suuri vaurioiden aiheuttaja.
 
Meidän VW Golf -02 on myös Long Life öljyt koneessa, onko vika vai ominaisuus, että öjyä pitää lisätä koneeseen öljynvaihtojen välissä?
Yksi autonasentaja sanoi, että öljyä tosiaan kuuluu listätä mutta kysyn nyt kuitenkin muiden kokemuksia joilla on Long Life öljyt autonsa koneessa.
Autolla on ajettu +20 tkm viimeisestä öjynvaihdosta ja öljyä on lisätty jo yli 1,5 l. Yljynvaihtoväli on ollut muistaakseni 30tkm. Menee mielestäni koko idea Long Lifestä jos näin tosiaan on, kun öljy maksaa 16e/l + normaalia kalliimmat öljyt öljynvaihdon yhteydessä.
Parina ensimmäisenä vuotena öljyä ei tarvinnut lisätä ollenkaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom