Mobil Express öljynvaihto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Kuten jo tuolla aikaisemmin mainittiin niin monessa autossa on pohjapanssari jonka kanssa temppuilessa menee niin paljon aikaa että imemällä on nopeampi ottaa öljyt kuin pohjapropun kautta. Ja olen kokeillut ensin imeä öljyt ja sitten viellä aukaisin pohjapropun ja ehkä teelusikallinen tuli öljyä joten tyhjäksi lähtee imemälläkin.
Noista öljyistä kun hieman tuntuu että ihan samaa se öljyä se on olipa se mobilin,esson,shellin tai vaikka teboilin purkissa tai ainakaan mitään kunnollista faktaa en ole koskaan nähnyt niiden eroista. Ja en hirveästi usko tuohon muovikanisteri/tynnyri teoriakaan.
Ja kyllä noissa uusissa autoissa on se huoltoväli on ihan kunnolla testattu ja sitä voi noudattaa. Tuntuuhan se aika uskomattomalta kun voi ajaa sen 30 000-50 000 kun aikaisemmin piti vaihtaa 5 000-10 000 välein. Öljythän ovat kehittyneet viime vuosina varsin paljon että tiedän paljon vanhoja autoja joilla ajetaan sen 5000km vaihtovälin sijaan jo 10000 ja silti toimivat.
Sitten tuosta merkkihuollosta: ei ole enää mikään pakko huoltaa merkkihuollossa autoaan edes sen takia että takuu pysyy voimassa vaan sen voi huoltaa muuallakin ja halvemmaksi tulee reilusti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
50tkm testattu? miten se on testattu? kyllä mulle ainaki maalaisjärki sanoo että 50tkm on niin paljon ettei se kovin kauaa voi kestää. matka-ajossa ehkä, mutta kaupunki pyörityksessä toivotonta. kyllä 300tkm long life öljyillä ajettu motti on varmasti aika heikossa hapessa. mutulla ajateltuna.
 
neutraali sanoi:
50tkm testattu? miten se on testattu? kyllä mulle ainaki maalaisjärki sanoo että 50tkm on niin paljon ettei se kovin kauaa voi kestää. matka-ajossa ehkä, mutta kaupunki pyörityksessä toivotonta. kyllä 300tkm long life öljyillä ajettu motti on varmasti aika heikossa hapessa. mutulla ajateltuna.
Tuolla ulkona menee nytkin autoja sinne sun tänne ja hyvin pelaavat pitkillä vaihtoväleillä. Eihän sellaista perinteistä moottoririkkoa tai kulumista nykyisin edes kuule tapahtuneen kuin äärimmäisen harvoin. Silloinkin kun tuollaisen harvinaisuuden kuulee, niin syy ei tosiaankaan ole öljyn ominaisuuksissa. 300 tkm tehtaan suosittelemin vaihtovälein nykyisille moottoreille ei ole mikään ongelma. Voit olla täysin varman, että nuo vaihtovälit on kyllä testattu todella monipuolisesti. Yksi tuollaisen pitkän vaihtovälin mahdollistava tekijä on sen öljyn ominaisuuksien ja kuormitushistorian käytönaikainen mittaus. Jos käyttö on ollut erityisen rasittavaa, niin silloinhan vaihtoväli tippuu tuosta 50 tkm:stä. Tokihan jokainen saa vaihtaa vaikka 70-luvun muutaman tonnin väleillä öljynsä, mutta ei sitä millään järkisyillä voi perustella.
 
neutraali sanoi:
50tkm testattu? miten se on testattu? kyllä mulle ainaki maalaisjärki sanoo että 50tkm on niin paljon ettei se kovin kauaa voi kestää.

Samaan puolueeseen kuulun minäkin. Sen verran paskaa sinne öljyyn kertyy jo 1/5 ajomäärällä että vaikka mikä fakiiri näyttäisi tutkimustuloksia longlife-litkujen voiteluominaisuuksista niin en suostu uskomaan.

Liian tiuhoilla öljyjen & filttereiden vaihtoväleillä ei ainakaan hallaa tee koneelle eli pelaan mielummin varman päälle. Öljy+filtteri maksaa kumminkin aivan pähkinöitä itse ajokkeihin verrattuna.

5000km välein vaihtuu täällä kaksipyöräisiin ja viimeistään 10000km välein nelipyöräisiin, sanokoon huolto-ohjelmat mitä sanoo.
 
NHB sanoi:
Tokihan jokainen saa vaihtaa vaikka 70-luvun muutaman tonnin väleillä öljynsä, mutta ei sitä millään järkisyillä voi perustella.

Jos nyt ajatellaan että öljyn voiteluominaisuus säilyy hyvänä noinkin kauan, niin mitenkäs niinkin yksinkertainen asia kuin paska (palamisjätökset+metallihile). Nuohan eivät koneesta mihinkään katoa ennenkuin öljy vaihtuu. Ja filtterit ovat nykyään aivan samoja huokoisia haitareita kuin ovat olleet jeesuksen ajoista lähtien.
 
IronMind sanoi:
Jos nyt ajatellaan että öljyn voiteluominaisuus säilyy hyvänä noinkin kauan, niin mitenkäs niinkin yksinkertainen asia kuin paska (palamisjätökset+metallihile). Nuohan eivät koneesta mihinkään katoa ennenkuin öljy vaihtuu. Ja filtterit ovat nykyään aivan samoja huokoisia haitareita kuin ovat olleet jeesuksen ajoista lähtien.
Suodatus ne poistaa. Filtterit eivät tosiaankaan ole samaa paperia ne ovat olleet vaikka 70-luvulla. Paperilaatuja on monia. Filtterivalmistajat ovat saaneet tahdä aika paljonkin kehitystyötä täyttääkseen vaatimukset suodatuskapasiteetin ja ulkomittojen suhteen. Ja onpa noita täysin uusiakin ratkaisuja käytössä. Tojotakin on eräässä mallissaan luopunut kokonaan paperista. Se on kyllä saatettu tehdä myös tuotannon helppoutta silmällä pitäen. Kurtattua paperitolleroa kun on varsin hankala käsitellä automaation voimin.
 
Kyllä noita öljyjä kuin koneitakin testataan niin labrassa testipenkissä konetta pyörittämällä kuin ajamalla ihan testiäkin. Testipenkissä kun varmaan saadaan jopa pahempia rasituksia aikaan kuin kaupunkiajossa.
Muuten noissa koneissakin on materiaalit muuttuneet niin että paljon vähempi varmaan irtoaa ja tulee epäpuhtauksia kuin 15vuotta sitten olevista koneista. Mutta mä olen ihan tyytyväinen jos vaan porukka vaihtaa öljynsä tiheämmin kuin suositusväli on sillä se tietää rahaa....
 
IronMind sanoi:
Liian tiuhoilla öljyjen & filttereiden vaihtoväleillä ei ainakaan hallaa tee koneelle eli pelaan mielummin varman päälle. Öljy+filtteri maksaa kumminkin aivan pähkinöitä itse ajokkeihin verrattuna.
No ei se aivan noinkaan ole. Jokaisen öljynvaihdon yhteydessä koneeseen joutuu sisään haitallisia partikkeleita jotka pitää suodattaa pois. Vaikea sanoa kumpi on parempi loppuviimein. Sen voi ainakin sanoa, että vaihtoipa öljyt ohjelman mukaisesti tai tiheämmin, niin tuskinpa tarvitsee nykyautoilla kokea mitään öljyn ominaisuuksien pettämisestä johtuvia ongelmia.
 
NHB sanoi:
Tuolla ulkona menee nytkin autoja sinne sun tänne ja hyvin pelaavat pitkillä vaihtoväleillä. Eihän sellaista perinteistä moottoririkkoa tai kulumista nykyisin edes kuule tapahtuneen kuin äärimmäisen harvoin.
ei ole nykykoneissakaan äärimmäisen harvinaista konerikko. itselläni oli 1.9sdi auto vw koneella(vm2001) ja vei öljyä 1l/1000km. ihmettelin moista ja kävin kysymässä vw-liikkeessä että mikä mättää. sanoivat vw liikkeessä että vw:n sdi koneissa(useita tapauksia ollut) öljyrenkaat eivät kestä, vaan öljyrengas syö männän kolon niin isoksi että öljyä rupeaa kulumaan ja jossain vaiheessa öljyrengas menee poikki ja kone leipoo kiinni, sanovat vw liikkeissäkin noita sdi koneita leikkisästi tinamäntä moottoreiksi :). tätä vikaa esintyy vm2003 asti olevissa sdi myllyissä(toki ei kaikissa mutta joissain sdi koneissa). tdi.ssä ei sama vikaa ole koska männät on erit(lujemmat). sdi:hin on tuo vika korjattu juuri tuolloin 2003. volkkari on korvannut joitain kyseisestä viasta kärsineitä autoja´, mutta kriteerit korvattavuudelle ovat aika tiukat/yksilölliset.


edit: tosin tuo ei nyt millään liity näihin öljy asioihin.muutakuin siten että sdi koneissa ainaki kandee katella ne öljyt säännöllisin välein ja toki muissakin ja eritoten silloin jos ajelee noillla hulluilla jopa 50tkm huoltoväleillä
 
Kipi I sanoi:
Maksaako öljynvaihtokin noin vitusti :(
minusta ei oo pahan hintanen kun ei tarvi itse koskea autoon edes. 5/50 öljyt tulis mulle maksaan suodattimineen päivineen +hallimaksu missä öljyt voi vaihtaa n,50e ja vittumainen panssarin irrotus kaupanpäälle. jos tuon homman saa johonkin 60e niin on kyllä mielestäni suht edullinen.
 
Juu hinta suht kohtuullinen, kun hinnassa on suodatin, vaihtotyö, jäteöljyt ym. ym. Ei yhtään paha. Ja ei tarvitse todellakaan vaihtaa itse öljyjä. No, en ole eläissäni öljyjä itse vaihtanut, enkä tule niitä ikinään itse vaihtamaankaan.

Kyllä tuollainen 50 000 kilometrin vaihtoväli tuntuu melkoiselta, oli auto sitten mikä tahansa ja kuinka hyvä suodatin tahansa ja ihan mitkä öljyt vaan.
Toisaalta moni uuden auton omistaja (kai??) vaihtaa autoansa esim. parin vuoden välein. Taitaa silloin olla aika sama onko tuo vaihtoväli 50tonnia, seuraavan huoleksihan se paskainen kone jää.
 
IronMind sanoi:
Samaan puolueeseen kuulun minäkin. Sen verran paskaa sinne öljyyn kertyy jo 1/5 ajomäärällä että vaikka mikä fakiiri näyttäisi tutkimustuloksia longlife-litkujen voiteluominaisuuksista niin en suostu uskomaan.

Toi longlife systeemihän toimii niin että koneessa on anturi joka mittaa kokoajan öljyn ominaisuuksia ja paskaisutta. Jos tekee usein kylmä käynnistysiä ja paljon kaupunki rassausta öjjy ohentuu ja paskaantuu nopeammin; systeemi ilmoittaa öljyn vaihto tarpeesta. Kuluttavassa ajossa öljynvaihtoväli lyhenee reilusti.
 
NHB sanoi:
No ei se aivan noinkaan ole. Jokaisen öljynvaihdon yhteydessä koneeseen joutuu sisään haitallisia partikkeleita jotka pitää suodattaa pois. Vaikea sanoa kumpi on parempi loppuviimein.

Että mitäettä? a) mitä partikkeleita ja b) mistä ne partikkelit sinne tulee? Ilmasta? Hattivattimaasta? Jostain rinnakkaisulottuvuudesta?

Vai yritätkö sanoa että öljyfirma myy tonkassa paskaista öljyä minkä auton oma filtteri sitten suodattaa ekoilla kilometreillä? Kuulostaa pahasti paskapuheelta.
 
IronMind sanoi:
Että mitäettä? a) mitä partikkeleita ja b) mistä ne partikkelit sinne tulee? Ilmasta? Hattivattimaasta? Jostain rinnakkaisulottuvuudesta?

Vai yritätkö sanoa että öljyfirma myy tonkassa paskaista öljyä minkä auton oma filtteri sitten suodattaa ekoilla kilometreillä? Kuulostaa pahasti paskapuheelta.
Miten vain. Moni katsoo käytettyä tummunutta öljyä ja kauhistelee sen likaisuutta. Kirkas tynnyrin pohjalta lirutettu jämäöljy taasen näyttää puhtaalta. Todellisuudessa se tumma väri öljyssä tulee vaarattomista pehmeistä partikkeleista ja kirkkaan öljyn mahdollisesti sisältämät kovat partikkelit ovat paljon vaarallisempia.
 
NHB sanoi:
Miten vain. Moni katsoo käytettyä tummunutta öljyä ja kauhistelee sen likaisuutta. Kirkas tynnyrin pohjalta lirutettu jämäöljy taasen näyttää puhtaalta. Todellisuudessa se tumma väri öljyssä tulee vaarattomista pehmeistä partikkeleista ja kirkkaan öljyn mahdollisesti sisältämät kovat partikkelit ovat paljon vaarallisempia.

Mitä ovat nämä mainitsemasi uudessa öljyssä olevat kovat partikkelit ja mistä ne ovat kotoisin?

Ovatko ne kovempia kuin likaisessa öljyssä oleva mikroskooppinen metallimuju, jota normaalisti kuluvasta koneesta irtoaa?
 
neutraali sanoi:
minusta ei oo pahan hintanen kun ei tarvi itse koskea autoon edes. 5/50 öljyt tulis mulle maksaan suodattimineen päivineen +hallimaksu missä öljyt voi vaihtaa n,50e ja vittumainen panssarin irrotus kaupanpäälle. jos tuon homman saa johonkin 60e niin on kyllä mielestäni suht edullinen.

Juu ei ole Volkkarin öljyt ilmaisia. Motonet:

VW-503.01/506.01 Mobil 5W30-moott öljy "LongLife-30.000" 4L 59-5064 53.50e

Tuo 506.01 on muistaakseni se öljy mitä uudemmat TDI koneet syö. Eli jos öljynvaihto on halpaa, niin tsekatkaa mitä öljyä sinne kaadetaan. Jos ei ole tuo oikea "long life" litku, niin huoltoväli on 10tkm, auto ei itse osaa mittailla normiöljystä mitään.

Itse kun viimeisen kerran ex-Golffiini öljyt vaihdatin, niin ihmettelin öljyn hintaa. Tiskin takaa (ei merkkihuolto, siksi mitään ei kai autosta hajonnut?) mutistiin "joo on se sitä samanlaista öljyä...diisseli...sitä me aina pannaan". En saanut väännettyä äijästä että mitä öljyä autoon oikein pistettiin. Sama tuo, auto lähti heti myyntiin :D
 
no nuita vw luokituksiakin jos rupeaa ettiin niin löytyy jotain tebolin diamondia ja castrolia ym... sana teboil aiheuttaa minulle jo väristyksiä öljy merkissä:), vaikka varmasti hyvää onkin. mobilin 5/50 rally formulasta ei löydy esimerkiksi vw luokitusta ollenkaan, mutta suurinosa sitä kyllä noissa tdi dieseleissä käyttää. ainakin omista tutuistani. voihan noihin laittaa vaikka halvimpaa mobilia mitä löytyy, jos haluaa. itse en kuitenkaan laittaisi, jos uudehko auto on kyseessä, vaan pelaisin varman päälle ja laittaisin tuota 5/50 rallya.
 
Volkkarin huollossa sanoivat että ainakin powerdieseleiden nokka-akseli kuluu ennen aikojaan loppuun, mikäli ajetaan "tavallisilla" täyssynteettisillä öljyillä, kuten esim Rally Formula. Pumppusuutintekniikka aiheuttaa kuulemma nokille niin kovan paineen, että normiöljyt ei sitä kestä.
 
Volcano sanoi:
Volkkarin huollossa sanoivat että ainakin powerdieseleiden nokka-akseli kuluu ennen aikojaan loppuun, mikäli ajetaan "tavallisilla" täyssynteettisillä öljyillä, kuten esim Rally Formula. Pumppusuutintekniikka aiheuttaa kuulemma nokille niin kovan paineen, että normiöljyt ei sitä kestä.
ok, jotenkin vaan hankala uskoa että joku teboilin diamond diesel(en muista tarkkaan nimeä) olisi parempaa kuin mobilin öljy. ihme on jos näin on. aikalailla samanhintaisia öljyt on. mobil on aikalailla kunkku ollut kuitenkin aina öljyn valmistajana. täyssynteettinen rally formula on kyllä kaukana normi öljystä mun mielestä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom