MMA - Väittelyketju

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuntuu että tää sama keskustelu käydään läpi säännöllisin väliajoin aina sen jälkeen kun joku käyttää sanaa "kova" vaikka itse asiassa tarkoittaa "tehokasta kadulla". Ei tässä niin suurta erimielisyyttä taida edes olla. Yleensä sitä kehittyy sellaisessa asiassa hyväksi jota varten harjoittelee. Jos harjoittelee munille potkimista ammattilaisen tavoin niin varmasti taidot harjaantuvat siinä taidossa kiitettäviksi. Jos puhutaan kovuudesta niin silloin pitää sopia miten kovuus määritellään.

Mä itse ymmärrän kovan lajin sellaiseksi, jossa sen harjoittaminen on niin henkisesti kuin fyysisestikin raskasta ja toisaalta siinä menestyminen vaatii ankaraa työtä tason kovuuden vuoksi. Moni laji on kropalle rajua, mut ekana mulle tulee mieleen K1 ja ammattinyrkkeily. Noissa lajeissa ei tehdä muuta kuin isketä toista ja kun siihen lisää vielä luvunlaskun niin en ihmettele jos siinä pää vähän pehmenee pitkän uran saatossa. Taputtaisin milloin tahansa matossa lukkoon tai kuristukseen mieluummin kuin ottaisin K1 ottelijan jalan 1000 km/h päähäni tai ottelisin 12 erää ammattinyrkkeilijää vastaan.

Monessa lajissa on taso niin kova, että en usko vaparin olevan vielä samalla tasolla, vaikka sinne suuntaan toki ollaankin vääjäämättä menossa. Edellisestä käy todisteeksi se että Keith Jardin ottelee huipulla :D Varmasti noissa perinteisimmissä lajeissa, kuten painissa ja judossa se taso on kovinta a-luokkaa. Niissä on suuret harrastajamäärät (etenkin judossa) ja pitkän ajan valmennustieto siitä, kuinka huippuottelijoita tehdään. Myös harjoittelukulttuurin kovuus noiden lajien huippumaissa on aivan omaa luokkaansa. Useimmilla huipulla ottelevista painijoista tai judokoista ei olisi silti mitään asiaa häkkiin kovaa vaparimiestä vastaan ilman vaparitreeniä.

Mä en itse oikein edes pidä vapaaottelua minään varsinaisena lajina. Se on mulle edelleen eräänlainen foorumi, jossa erilaisten kamppailulajien harrastajat voivat testata osaamistaan. Se on erilaisten lajien sulatusuuni jossa ei ole varsinaisesti mitään omaa, vaan kaikki on peräisin muista lajeista, kuten painista, brassista, judosta jne. Nyt alkaa kyllä jo olemaan kavereita, jotka ei ole ikinä harrastaneet mitään perinteisempää kamppailulajia, vaan ovat suoraan menneet vapariin. Paras vapaaottelija voi silti edelleen olla, ainakin teoriassa, vaikka karaten harrastaja. Hyvän vapaaottelijan määritelmä on mulle sellainen, joka voittaa vastustajansa. Se voi olla vaikka hyvin häijyllä asenteella varustettu suunnistaja.

Mutta jos keskiverto sohvaperunalta kysytaan etta haluaisko han kokeille yhden eran nyrkkeilya kylmiltaan vai yhden eran MMA:ta, veikkaan etta aika iso osa valitsisi ensimmaisen...

Perin juurin todennäköisesti, mutta valinnan taustalla ei suinkaan olisi turvallisuussyyt, vaan enemmänkin pelko henkilökohtaisten henkisten raja-aitojen kaatumisesta puolipaljaiden miesvartaloiden sulkeutuessa intiimiin puristukseen matolla. Nännien hieroutumista vastakkain on lopulta huomattavan paljon helpompi pelätä kuin nyrkkeilijän rehdin epäeroottisesti paukkuvia iskuja.

Ja kaltaiseni kumpaakin lajia kohtuudella seuraavan silmin nyrkkeily on aivan omissa ulottuvuuksissaan kovuutta ja kammottavuutta mitattaessa etevämpien atleettiensa ja vahvasti pään möyhentämiseen nojaavan filosofiansa tähden. MMA saattaa teoriassa viuhahtaa lähivuosikymmeninä ohi suosiossaan, jota pidän ihan tervetulleena, muttei rankkuudessaan edes kokonaisvaltaisten sääntömuutosten vauhdittamana. Enkä erityisemmin hämmästelisi, jos markkinajohtaja ja suunnannäyttäjä, UFC, päinvastoin edelleen salonkikelpoistuttaisi ja pehmentäisi lajia uusia areenoja tavoitellessaan.

MMA vs. nyrkkeily -keskusteluilla on kyllä mahdolllisuudet samanlaisiksi klassikoiksi kuin ipf-pro, raw-varusteet, natu-roina, apple-muut jne.. :)

Pidän itse nyrkkelyä hieman kovempana (vaarallisuus, vaikeus päästä huipulle ja henkinen puoli) kuin vapaaottelua, mutta mitä sitten? Itselle vapaaottelu on kuitenkin se kamppailu-urheilun kuningaslaji. Suurimpina syinä monipuolisuus ja viihdyttävyys. Lähimpänä aseetonta kamppailua olevan vaparimatsin voi lopettaa monella tavalla, se kiehtoo aika paljon.

nyrkkely

vapaaottelu

:piis:

Helmet linkit. :hyvä:

"Nyt sprawlin shortsit on in."

Tuntuu olevan.

Esimerkiksi kun kattelee näitä pätkiä niin itse ei ainakaan tarvitse miettiä kumpi homma on rankempaa, vapaaottelu vai nyrkkeily.

o_509573.gif
o_509551.gif

mmagifs.gif
Fedorslam.gif
xd6vb8.jpg

Esimerkiksi kun kattelee näitä pätkiä niin itse ei ainakaan tarvitse miettiä kumpi homma on rankempaa, vapaaottelu vai nyrkkeily.

Niinpa. Sinansa hauska vasta-argumentti jota nyrkkeilijat usein kayttaa on se etta osumat tulee kaikki paahan ja aivot vaurioituu. Samanlaista damagea saa aikaan vaikkapa paata seinaan hakkaamalla. Siina olisikin vasta rankka laji.

Ammattinyrkkeilyä rankemmaksi ei urheilu enää voi paljon muuttua...

Tämäkö nyt oli sitä brutaalia urheilua? Jauhopussin kokoisilla pehmeillä hanskoilla taotaan 12 erää vasta kuin toinen tipahtaa ja kun tipahtaa matsi keskeytetään vaikka Taylor olisi ollut valmis jatkamaan. Joo rankkaahan tuo varmaan on, tai enemmänkin kestävyyttä vaaditaan, mutta ei se ole yhtä raakaa touhua missä matsit kestää vähemmän aikaa kun saa takoa äijää miten haluaa.

Tämäkö nyt oli sitä brutaalia urheilua? Jauhopussin kokoisilla pehmeillä hanskoilla taotaan 12 erää vasta kuin toinen tipahtaa ja kun tipahtaa matsi keskeytetään vaikka Taylor olisi ollut valmis jatkamaan.
:D Sä kyl selkeesti tiedät mistä puhut.

Jos katot nuo videot läpi, niin huomaat mitä tuo yksi ottelu teki Taylorille. Huippulupauksen elämä muuttui aika rajusti.

Tämä foorumi lienee enempi fanien, kuin tekijöiden hiekkalaatikko. Olisi kuitenkin ihan mielenkiintoista kuulla suomalaisten ammattilaissäännöillä vaikkapa vähintään viisi ottelua otelleiden mielipide siitä, mikä on kovaa touhua, ja mikä vähemmän kovaa touhua. Itse olen jonkinlaisen mielikuvan kyennyt piirtämään vapaaottelusta ja -ottelijoista, ja sanoisin ettei niillä eväillä vielä ihan kuuhun mennä. Voin toki olla väärässä, sillä olen seurannut touhua enempi saleilla, kuin telkkarista/netistä.

Pistas tulemaan rajumpi kuin esim. se MMA matsi jossa ottelijan saariluu pamahti tuhannen pareiksi ja jalka kaantyi ympari 180 astetta

After his middleweight reign, McClellan went up in weight to challenge world Super-Middleweight champion Nigel Benn in London on February 25, 1995. The fight, which is the subject of the forthcoming documentary film directed by Bobby Razak called "Fallen Soldier," [2]was watched by an estimated 17 million people on television and 10,300 paying spectators.[3]

McClellan dropped Benn, who went out of the ring in round one. They continued battling, but the fight had a devastating ending. McClellan, after dropping Benn again in round eight, slumped to one knee in round ten. He took the mandatory eight count, resumed boxing, but almost immediately dropped to his knee for a second time, obviously as a result of some form of unfamiliar and extreme discomfort. He was counted out. He returned to his corner, where he lost consciousness within a short time. McClellan briefly regained consciousness in the ambulance and ripped off his oxygen mask.
[edit]
Aftermath

McClellan had emergency surgery to remove a blood clot from his brain. He spent eleven days in a coma and after which, he was found to have suffered extensive brain damage. He lost his eyesight, the ability to walk unassisted and became 80 percent deaf. Sports Illustrated ran an article about the fight and its outcome one week after the fight. McClellan's family flew to be by his side, and later he was flown back to his home country. He has recently recovered some ability to walk, being helped by a cane, but he has not recovered his eyesight. In addition to being blind and almost deaf, his short-term memory was also profoundly affected.

Itseäni pelottaisi enemmän nyrkkeilyn kuin vapaaottelun aloittaminen. Nyrkkeily on toki yksipuolisempaa mutta vaatii mielestäni enemmän sitä kovuutta. Vaparissa pääsee välillä "turvaan" kaikkein kovimmilta lyönneiltä. Mieluummin tulen väkisinmaatuksi, lukotetuksi tai maassa hakatuksi kuin otan pystyssä kovia koppeja vastaan ilman mahdollisuutta edes yrittää siirtää matsia muualle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom