MMA - Väittelyketju

No jaa, henkilökohtaisesti olen mieluummin keskinkertainen edes jossain, kuin paska kaikessa.

No jaa, näköjään vapaaottelija pärjää vaikka onkin paska kaikessa. Toney itse nyrkkeilijänä halusi tulla kokeilemaan suurilla puheilla MMA:han, ja nyt se on nähty - ei mitään jakoa. Totta kai tulee puhetta lajien vertailusta kun itse ammattilaisnyrkkeilijäkin pitää lajiaan ylivoimasena. Pysyisivät nyrkkeilijät nyt vain siellä kehässä eikä tule häkkiin missä saa vetää turpaan vähän vapaammin. Nyrkkeily ehkä on suositumpaa ja isompi bisnes, mutta se tosiasia pysyy aina, että nyrkkeilijällä ei ole mitään jakoa puhtaassa tappelussa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
nyt vittu oikeesti jätkät! ei helvetti mitä juttua

Nurmikeilailu on kungingaslaji, siin kuolee eniten porukkaa (lähde http://sasthamcotta.wordpress.com/2008/08/25/top-10-most-dangerous-sports-in-the-world/)
tai mäkihyppy, siin käy tosi huonosti kun tulee pääedellä alas

jopa andy lähteny tohon pelleilyyn harvinaisen tyhmillä kommenteilla, toivottavasti ymmärrät hävetä

up Yours, lopettakaa jo. menkää kattomaan BBtä tai jotain muuta fiksumpaa

Laitetaan se tyyppi ampumaradalle huippuampujaa vastaan. Ammunta on lajeista kovin. Tai härkätaistelu. Nyt vois mennä kohta nukkumaan.

Ehkä näillä fanaattisimmilla mma faneilla on jotenkin huono itsetunto lajin suhteen, kun pitää koko ajan verrata muihin lajeihin ja selittää mitä paskimmilla argumenteilla, kuinka on kovin laji kyseessä.

Jos hetken asiaa miettii, niin onhan se sanomattakin selvää että kovin on laji missä saa lyödä / potkia jo kertaalleen maahan lyötyä. Pataansa voi saada pahasti missä vain, ja kovaa treenaaminen on kovaa hommaa kaikissa pysty / mattolajeissa, mutta kuningaslajista ei ole pienintäkään epäselvyyttä.

Ehkä näillä fanaattisimmilla mma faneilla on jotenkin huono itsetunto lajin suhteen, kun pitää koko ajan verrata muihin lajeihin ja selittää mitä paskimmilla argumenteilla, kuinka on kovin laji kyseessä.

Mutta fanaattisimmat nyrkkeilyfanit ovat puolustelleet hyvillä argumenteilla?
"Aivovammoja syntyy enemmän"
"Vapaaottelijat paskoja kaikessa"

Ei minua vielä hävetä, koska minulla on vielä pointtiakin, mihin aiemmat postit olivat vasta avaus.

Miten te mittaatte lajien kovuutta?

Mikä tekee lajista kovan ja mikä vähemmän kovan?

Onko se ottelijoiden maksimaalinen tuhovoima? Tällöin kovin laji olisi ilman muuta ammunta, mutta se ei varmaan vastaa useimpien mielikuvaa kovasta lajista. Ei myöskään itämaiset miekkailut yms. Kelvoton mittari siis

Onko se otteluissa keskimäärin tapahtuvien vahinkojen määrä? Onko jollakulla oikeaa tilastotietoa tästä? Nyrkkeilyssä kuolee ylivoimaisesti eniten ihmisiä (useita joka vuosi) mutta matsejakin lienee aika lailla enemmän kuin esim. vapaaottelussa. Eli pitäisi verrata kuolemia ja vakavia vammoja käytyä otteluminuuttia kohti. Mutta onko jollakulla ihan oikeasti olemassa tällaista tietoa? Minulla ei ainakaan, eikä taida olla kellään näistä kyynärpäälyöntien ja polvipotkujen veristä kuolettavuutta hehkuttaneilla nojatuolifaneillakaan.

Miten eri vammojen vakavuutta pitäisi vertailla? Moniko teistä on itse kokenut päästä lattiaan lyömisen? Entä kasvoihin lyödyn haavan? Polvipotkun päähän? Äkillisiä huimauskohtauksia useita päiviä ottelun jälkeen? Luun murtumisen? Jalan joka on potkittu siihen kuntoon, ettei se enää kanna? Minä en ainakaan ole kokenut noita kaikkia, enkä voi siksi oikein vertailla kuin osan vakavuutta keskenään.

Oma suosikkitapani lajin kovuuden määrittämiseen on se, kuinka paljon pitää panostaa fyysisesti ja henkisesti noustakseen siinä huipputasolle. Tällöin ammattinyrkkeily on selvästi "kovin" laji. Taso on kovin ja laajin, ottelut pisimpiä, terveysriskit suuria ja lisäksi jokainen ottelu uralla merkitsee ja on henkisesti raskas, kun tappioihin ei ole juuri varaa. Esim. 18-10 listainen kaveri ei voisi nyrkkeilyssä olla samassa asemassa kuin Couture on vaparissa. Mutta tämä on vain minun näkemykseni.

Oma suosikkitapani lajin kovuuden määrittämiseen on se, kuinka paljon pitää panostaa fyysisesti ja henkisesti noustakseen siinä huipputasolle. Tällöin ammattinyrkkeily on selvästi "kovin" laji. Taso on kovin ja laajin, ottelut pisimpiä, terveysriskit suuria ja lisäksi jokainen ottelu uralla merkitsee ja on henkisesti raskas, kun tappioihin ei ole juuri varaa. Esim. 18-10 listainen kaveri ei voisi nyrkkeilyssä olla samassa asemassa kuin Couture on vaparissa. Mutta tämä on vain minun näkemykseni.

Asiallista tekstiä.

En ymmärrä, miksi eri lajeja pitää vertailla ja väitellä siitä kumpi on kovempi. Melkeen kuin vertailisi golfia ja jääkiekkoa.
MMA on ihan mielenkiintonen laji, mutta asiat menee nyt UFC:n hallitessa vähän liikaa viihteen ehdoilla, jolloin ei välttämättä ole syntynyt kunnon uskottavuutta urheilulajina.

Ei minua vielä hävetä, koska minulla on vielä pointtiakin, mihin aiemmat postit olivat vasta avaus.

Miten te mittaatte lajien kovuutta?

Mikä tekee lajista kovan ja mikä vähemmän kovan?
Se miten siihen käytetään aikaa on varmaan paras mittari uskoisin, ja tässä en näe paljoa eroa nyrkkeilyn ja vaparin välillä enää nykypäivänä vaikka vapari on vielä uusi laji, veikkaisin jopa että Lesnar treenaa kovempaa kuin Valuev(mutu)
Onko se ottelijoiden maksimaalinen tuhovoima? Tällöin kovin laji olisi ilman muuta ammunta, mutta se ei varmaan vastaa useimpien mielikuvaa kovasta lajista. Ei myöskään itämaiset miekkailut yms. Kelvoton mittari siis
Yksi hyvä on kun pistetään äijät paljain käsin pellolle keskenään ja kumpi sieltä kävelee pois on varmaankin voittaja?

Onko se otteluissa keskimäärin tapahtuvien vahinkojen määrä? Onko jollakulla oikeaa tilastotietoa tästä? Nyrkkeilyssä kuolee ylivoimaisesti eniten ihmisiä (useita joka vuosi) mutta matsejakin lienee aika lailla enemmän kuin esim. vapaaottelussa. Eli pitäisi verrata kuolemia ja vakavia vammoja käytyä otteluminuuttia kohti. Mutta onko jollakulla ihan oikeasti olemassa tällaista tietoa? Minulla ei ainakaan, eikä taida olla kellään näistä kyynärpäälyöntien ja polvipotkujen veristä kuolettavuutta hehkuttaneilla nojatuolifaneillakaan.

Nyrkkeilyssä varmaan kuolee eniten, mutta onko laji oikeasti kovin jos siinä vain pyritään lyömään eikä muuta tarvitse tietää(yleistys on siinä muutakin kuin heijarit), vai se että kaikki käy jolloin puolustuksenkin pitää olla kunnossa.

Miten eri vammojen vakavuutta pitäisi vertailla? Moniko teistä on itse kokenut päästä lattiaan lyömisen? Entä kasvoihin lyödyn haavan? Polvipotkun päähän? Äkillisiä huimauskohtauksia useita päiviä ottelun jälkeen? Luun murtumisen? Jalan joka on potkittu siihen kuntoon, ettei se enää kanna? Minä en ainakaan ole kokenut noita kaikkia, enkä voi siksi oikein vertailla kuin osan vakavuutta keskenään.
En tiedä voiko vammojen vakavuudella mitata lajin kovuutta siinä mielessä missä me nyt sitä täällä mietitään, toi mitä tuot tässä esille on ennemminkin lajin harrastajien vahingoittumisherkkyyttä, esim salivandyssa nilkat paukkuu kaikilta, ja lätkässä menee vähän väliä mitä vaan, ja siinäkin on jengiä kuollut, ei se tee näistä lajeista "kovia" sanan siinä merkityksessä missä nyt mietitään. Osa myös johtuu säännöistä, mitä jos vaparissakin otettaisiin luvunlasku mukaan? Montako kertaa enemmän Liddell olisi tyrmätty urallaan? Hyvä esimerkki viimeisin SF jossa Jorge tyrmättiin ekan erän lopussa ja oli vielä toisen erän alkaessa pihalla kuin lumiukko kun tyrmäys tuli erän loputtua ja dumari antoi matsin jatkua.

Ei voisi olla samassa asemassa ei, mutta ei se yksi nyrkkeilyn suurimmista tähdistä mahtanut silti mitään sille 18-10 recordilla ottelevalle kaverille, vaparissa sitä recordia ei silitellä ja taputella niin paljoa kuin nyrkkeilyssä, ehkä tulevaisuudessa näin tehdään mutta ei enää, sitä paitsi nyt oteltiin MMAssa ja siinä Toneyn recordi on 0-1 nyrkkeilyssähän sillä on jotain 70-10 tai sinne päin, mutta jos vertaat nyrkkeilyä niin oikeampi olisi verrata Couturen painiuran saldoa, eikö?

Joka tapauksessa vaikka tähän nyt vastasinkin, tälläinen väittely on turhaa. Itse ainakin katson tätä urheilun kannalta enkä sen kannalta kuka olisi kovin jyrä lähiökuppilan takapihalla.

^^^Vastasin tuonne quoten sisään tummennetulla tekstillä.

Heh.. taitaa olla enimmakseen nyrkkeilijoita jotka kovasti uhoaa ja selittelee. Vertaapa vaikka Toneyn ja Couturen puheita ennen matsia.. joi elaman kevat mika ero herrojen puheilla...

No jaa, näköjään vapaaottelija pärjää vaikka onkin paska kaikessa. Toney itse nyrkkeilijänä halusi tulla kokeilemaan suurilla puheilla MMA:han, ja nyt se on nähty - ei mitään jakoa. Totta kai tulee puhetta lajien vertailusta kun itse ammattilaisnyrkkeilijäkin pitää lajiaan ylivoimasena. Pysyisivät nyrkkeilijät nyt vain siellä kehässä eikä tule häkkiin missä saa vetää turpaan vähän vapaammin. Nyrkkeily ehkä on suositumpaa ja isompi bisnes, mutta se tosiasia pysyy aina, että nyrkkeilijällä ei ole mitään jakoa puhtaassa tappelussa.

Haha! Erittäin hyvin sanottu siellä takana.

Ei voisi olla samassa asemassa ei, mutta ei se yksi nyrkkeilyn suurimmista tähdistä mahtanut silti mitään sille 18-10 recordilla ottelevalle kaverille

Niin, vapaaottelussa. Maailman paras moukarinheittäjä tuskin pärjää edes keskitason kiekonheittäjälle kiekonheitossa, mutta onko kiekonheitto siksi kovempi laji? Couturella ei olisi mitään jakoja Toneyta vastaan nyrkkeilyssä. Couture tosin on niin paljon Toneyta fiksumpi, ettei varmasti edes miettisi nyrkkeilyuraa...

Lähes kaikki kamppailulajit maailman huipulla ovat äärettömän kovia. Thainyrkkeily, potkunyrkkeily, paini, judo, mma, nyrkkeily ovat huipputasolla niin järjettömän vaativia, että ei niitä voi mitenkään laittaa kovuusjärjestykseen. Nämä ihmiset, jotka laittavat tällaisia järjestyksiä eivät ehkä tiedä muiden lajien harjoittelusta kuin omien.. ja tuskin edes siitä liiemmin. Lajeissa joissa harrastajamäärät ovat suuria ja kilpailu kovaa niin menestyminen on hurjan työn takana. Lajeja voi vaarallisuuden mukaan arvioida ja se on eriasia. Kovuus on kuitenkin eri käsite ja kaikki huippuottelijat ovat niitä erittäin kovia sotureita. Käsitykset muuttuvat kummasti kun seuraisi esim. muutaman kuukauden eri lajien huippujen harjoittelua jonnekin MM-kisaan/otteluun.

Ei laji kovaa miestä tee vaan siinä pärjääminen ja oma treenaaminen. Moni keskitason mma harrastaja on olevinaan maailman kovin ukko, mutta sillä ei ole mitään tekemistä huippu-urheilun kanssa., jota taas mma maailman huipulla ehdottomasti on. Huippu-urheilu on oma maailmansa ja siellä tasolla urheilu on aina äärimmäisen kovaa touhua. Kyllä itse näen sellaisen kaverin, joka pystyy suojaamaan oman päänsä toisen iskuilta kovemmaksi ottelijaksi, kuin sen joka ottaa iskuja ja on uran jälkeen vihannes. Siinä vihanneksen tapauksessa on treeni tai joku muu mennyt pahasti pieleen. No ehkä se on jonkun mielestä sitten sitä kovuutta.

On tullu huomattua, että nää fanaatikot ovat yhtä herkkiä lajikuvasta kuin kukkahattutädit suomikuvasta. Reaktiotkin erittäin yhteneväisiä. "Voi mitähän meistä ny ajatellaa!".

Ja jatkuva todistelu kuinka meidän laji on niiiiiiiiin ylivertainen, ku täs tehää kato vähä muutaki ku lyödää ja jos et tajuu et viis eräinen makuumatsi on siis oikeesti tosi mielenkiintoinen ja mahtava, niin oot jumalauta ääliö. Tulee mieleen joku porukan pienin pikkupoika, jonka on pakko kokoajan olla äänessä ja mesoamassa, että joku huomaa. Sitten ajatellaan, että ollaan kyllä tosi isoja, kun pari samankaltaista mesoaa internetissä.

Mitä hiton väliä sillä on, mikä laji on kovin? Miten sitä voi edes objektiivisesti mitata.

Itselleni fanina on tärkeintä, että mikä laji on viihdyttävin minun silmin katsottuna. Itselle tämä laji on vapari, matsit ovat arvaamattomia, sopivan pituisia ja huipputasolla otteluillat harvemmin pettävät. Jokaisessa cardissa on monta kiinnostavaa ottelua, vaikka pääottelu olisikin antikliimaksi. Vyöt vaihtaa omistajia nopeasti ja yleensä niitä vöitä on myös pakko puolustaa huippuja vastaan tiheään tahtiin, ainakin UFC:ssä.

Pidän myös siitä, että vaikkakin otteluissa onkin hyvin tarkat säännöt, on laji lähinnä "luonnollista" kamppailua. Eli ottelu voidaan käydä pystyssä tai matossa ja tilanteet vaihtelevat nopeasti. Kaikilla ottelijoilla on omat vahvuutensa, toinen on kova painimaan, toinen kova lukottamaan ja kolmas pystyssä huipputasoa. Ja kun näitä yhdistellään, esim. lyöntisarjaa seuraa saumattomasti mattoon vienti, onhan se pirun komeaa!

Vaparin jälkeen suosikkini on sitten K-1. HW potkunyrkkeilyhuiput ottelemassa kolme-eräisiä matseja -> aina räjähtävää viihdettä.

Vaikka vaparia mieluiten katsonkin, treenaan kuitenkin nyrkkeilyä ja potkunyrkkeilyä. Nyrkkeilyn harrastaminen on kivaa, mutta en juuri seuraa lajia. Suomalaisten matseja tulee satunnaisesti katsottua ja sitten noita klassikko-otteluja (Alin ajalta).

e. Vapari on lajina vielä niin nuori, että esim. otteluiden tuomitsemisessa on vielä paljon kehitettävää. Nyrkkeilystä peritty malli ei vaan toimi. Mutta varmasti laji kehittyy ja tähänkin tulee parannusta.

ee. Vaparissa on myös paljon mielenkiintoisia persoonia, joita varsinkin UFC markkinoi tehokkaasti. Ja mikä parasta, näitä omia suosikkeja näkee häkissä monta kertaa vuodessa.

Niin, vapaaottelussa. Maailman paras moukarinheittäjä tuskin pärjää edes keskitason kiekonheittäjälle kiekonheitossa, mutta onko kiekonheitto siksi kovempi laji? Couturella ei olisi mitään jakoja Toneyta vastaan nyrkkeilyssä. Couture tosin on niin paljon Toneyta fiksumpi, ettei varmasti edes miettisi nyrkkeilyuraa...

Eikä varmaan pärjäisi painissakaan? Sulta tais mennä koko pointti ohi. Nyrkkeilypiireistä sitä huutoa kuuluu kuinka MMA ei ole mitään, tuntevat olonsa uhatuksi, ei mma äijillä ole tarvetta huudella sinne kellekkään.

Ihan asiaa Andy tuossa kirjotteli...
Kyllä nyrkkeilyssä maailman huipulle pääseminen on huomattavasti hankalampaa kun vapaaottelussa. Sillä mittarilla nyrkkeily on kovempi laji. No doubt about that.
Kuka hakkaa kenet väittelyt taas on ehkä aikuisille vähän jo tyhmiä joten jos keskitytään edes josain määrin asiaan.

Fakta tietenkin on, että pelkällä nyrkkeilyllä ei vapaaottelusa pärjää eikä pärjää pelkällä painilla... Pelkällä jiu-jitsulla tietenkin pärjää, kun jiu-jitsu on niin pirun cool. ;)
Mutta vapaaottelutreenillä ei pärjää nyrkkeilykehässä, eikä painimolskilla eikä BJJ kisoissa.

Lajien välisestä paremmuudesta on ihan turha vetä taulukoita mun mielestä...
Selvyyttä siitä ei kuitenkaan koskaan tule.

TUolla Andyn mittarilla laskettuna vapaaoottelu tulee olemaan maailman kovin laji n.15-20 vuoden päästä. Uskoisin näin. Eli siinä vaiheessa, kun mun poika on maailmanmestari, niin vapaaottelu on kovin laji kaikilla mittapuilla laskettuna. Ja mä tietenkin kaikista kovin isi... :P

No en mä nyt tiedä mitä järkee on tuollaisiakaan kommentteja heittää? Ei missään "nuoressa" lajissa kilpailu ole niin kovaa kuin useita satoja vuosia harrastetussa lajissa. Mutta katsotaanpa 20-30 vuoden kuluttua niin vanhat nyrkkeilyfanit ovat vanhainkodissa tai haudassa ja uusiahan ei niin tule :).

Kilpailu voi olla kovempaa mutta jopa keskiverto MMA jannu vetää kyllä huippunyrkkeilijää kuonoon "kadulla". Nyrkkeily-fanit vieläkin jaksavat toitottaa että nyrkkeilyn WC on muka parhain ottelija maan päällä mutta eipä sinne tarvi laittaa kun kickboxeri kehään niin keräily alkaa saataka sitten painija tai MMA ottelija.

MMA on kovin koska siellä on maailman paras tappelija nimeltä RUUHKA-YRJÖ! Siinä ei pahemmin nyrkkeilijän nopeet kädet auta kun Yrjö shoottaa kiinni, heittää maahan ja väkisin makaa voiton ;) :rock:

Suositut

Back
Ylös Bottom