Miten teillä riittää raha elämiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SirMax
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei siinä auta ku laittaa nimeä paperiin ja katsot sitten että lämmittääkö se mieltä :LOL:
Mulla on 7. uusi auto putkeen alla ja kalleimmillaan kk kulut on olleet jossain 800-850€ alueella. Ihan sama se on millä ajaa, parin viikon jälkeen alkaa hinnastojen selailu ja mietiskely että mitähän seuraavaksi.
Oikeasti pitäis vaan hommaa joku max muutaman tonnin auto mutta kun ei kinostele se katsastus yms remppahärdelli vaan pysyttäydyn mukavuusalueella vaikka se tuleekin kalliiksi.

Ei kannata ihan suoraan verrata leasing ja oman auton rahoitushintoja, se leasingauto lähtee ja ei jää velkaa mutta ei myöskään pääomaa sen auton mukana kun sopimus loppuu.
Mikäli sen haluaa sopparin jälkeen itselleen niin taas tuupataan kättä taskuun.
Joskus miettinyt että vois käyttää noita muutaman satasen kinnereitä missä leimaa vuodeksi eteenpäin, mikäli tulisi iso vika niin myis romikselle ja ostaisi uuden. Ihan vaan kun aattelee että ajokelpoista autoa saa 500 euron hintaan ja uudemmassa autossa se lyhennys on helposti sen saman, joka kuukausi...

Oikeasti pitäis vaan hommaa joku max muutaman tonnin auto mutta kun ei kinostele se katsastus yms remppahärdelli vaan pysyttäydyn mukavuusalueella vaikka se tuleekin kalliiksi.
No mikäs siinä jos on rahaa mitä noihin laittaa. Itsellä on sen verran vähäistä ajaminen, että tuliterä auto vanhenee suhteessa ajettuihin kilometreihin aika nopeasti ja vanhallakin pärjää loistavasti. Lisäksi en oo sillä lailla automiehiä että pitäis olla viimesen päälle, mulle riittää että pääsee paikasta toiseen. Ekalla yrittämällä on tainnu mennä katsastuskin läpi viimeset (5+) vuodet.

No just remppähärdellin takia ostin vähän kalliimman/uudemman auton ja noiden vanhojen paskojen kanssa vituttaa laittaa rahaa korjauksiin. Nyt kun miettii viimeisiä kauppoja niin auton hinta on laskenut keskimäärin 1000-1300/ vuosi. Kyllä veikkaan että ajan tulevaisuudessa jollain pienellä fiestalla tai rellulla.

Se on aina suhteellista mihin sen oman rahansa laittaa ja miten mitäkin materiaa arvottaa. Mulla on pari frendiä jotka tienaa enemmän kuin minä ja ne ajelee muutaman satasen paskoilla joita rempataan muutaman kerran vuodessa kiroillen kun taas menee muutama satanen johonkin osaan/työhön. Viikonloput toki vedetään baarissa ja konserteissa(ei toki nyt korona-aikana) ja taksilla ajellaan edestakasin, aina on joku reissu päällä jossa menee se muutama satanen, rööki+nuuska huulessa tietenkin. Nää jätkät on sitten persaukisia kokoajan ja ihmettelee miten mulla on varaa uusiin autoihin ja isoon omakotitaloon. Ei varmaan oliskaan varaa jos eläis heidän tyylillä mutta kun ei kiinnosta.

Vanhoissa paskoissa autoissa on sekin bonus, ettei paljoa tarvi stressata, että mummo tuuppaa ostoskärryt Prisman parkkiksella kylkeen tai koira syö nahkaverhoilut. Samalla lailla toki ne mummot kolhii ja koirat tuhoaa, mutta lähinnä naurattaa harmituksen sijaan. Eikä tartte miettiä mistä löytyy lähin harjaton pesukone, sen kun jättää ulos vesisateeseen :LOL:
Ellei sitten iske paha keski-iän kriisi, niin seuraava auto on joku halpa firman liisari - uuden/kalliin auton omistaminen on Suomessa vain ylimääräinen piikki lihassa.

Se on aina suhteellista mihin sen oman rahansa laittaa ja miten mitäkin materiaa arvottaa. Mulla on pari frendiä jotka tienaa enemmän kuin minä ja ne ajelee muutaman satasen paskoilla joita rempataan muutaman kerran vuodessa kiroillen kun taas menee muutama satanen johonkin osaan/työhön. Viikonloput toki vedetään baarissa ja konserteissa(ei toki nyt korona-aikana) ja taksilla ajellaan edestakasin, aina on joku reissu päällä jossa menee se muutama satanen, rööki+nuuska huulessa tietenkin. Nää jätkät on sitten persaukisia kokoajan ja ihmettelee miten mulla on varaa uusiin autoihin ja isoon omakotitaloon. Ei varmaan oliskaan varaa jos eläis heidän tyylillä mutta kun ei kiinnosta.
Totta tuokin. Tuntuu siltä että varsinkin nuorilla aikuisilla on paljon kiinni autoissa mutta niin kuin sanoit niin se on kiinni omista arvoista. On se monelle tärkeä asia millä ajaa, kai se toimii jonkinlaisena statussymboolina.

Suattaapi olla, että seuraavaksi kulkupeliksi tulee muutaman tonnin ritsa ja nimenomaan bensa sellainen. Alkaa huumori loppumaan noiden diisseli vessojen kanssa, kivoja pelejä siihen asti ku alkaa menemään turboa tai suuttimia, ruiskupumpusta nyt sitte puhumattakaan. Ja se on varma, että kärry on sit joku tojota tai renu tms. helvetin yleinen ja yksinkertainen kottero. Se jos mikä on Subarussa vituttanu, niin ettei niitä saatanan varaosia löydy mistään ja jos löytyy, niin suomihinta on sit heti vittuilematta 10 kertainen. Tyyliin vetoakseli 680€ tai maf-anturi hintaa 490€....

Mut juu, ihan hyvi riittää edelleen rahat elämiseen. Kunhan nyt vähän tuuletin mietteitä pihalle, kun sopiva sauma sattui kohdalle.

Aika paljon jengi täällä laittaa autoon kuukaudessa.
Itellä 10v vanha diesel skoda ja halvaks tulee kun huollotkin teen itse.
En viittis suomen autoverotuksen takia kovin hienoa ostaa, mielummin jos 300e ylimääräistä ni sijottaisin.
Tai sit toisin saksan suunnilta.
Kattelin esimerkiks teslaa halvimmillaan 29t hollannista, niissä ei autovero kuin 1-2tonnia niin omat vois saada takasin vaikka ajelis pari vuotta.

Aika paljon saa tunkea vanhan auton huoltoihin rahaa vuodessa, että se kompensoi uudemman auton arvon aleneman. Uuden auton vähän hintaluokasta riippuen kun ajaa liikkeestä ulos, niin siinä hävityllä rahalla maksaa jo sen 10v vanhan auton useamman vuoden "sikakalliit" huollot. Toki uusi auto voi olla iloa elämään tuova juttu siinä, missä mikä tahansa muukin rahareikä harrastuksista lähtien. Mutta jos pelkästään rahasta puhutaan, niin taloudellista on käyttää samaa autoa pitkään ja maksaa ne huollot, vaikka niitä alkaa jonkun pisteen jälkeen tulemaan aika paljon. Sitten, jos tämän laskee vielä rajakustannuksen kautta, eli uuden auton hinta vs siihen käytetty raha sijoituksiin (tai ei siihen otettua lainaa ja niiden korkoja), niin äkkiä nuo huollot tulevat halvemmaksi, kuin lainan korot tai sidotun pääoman menetetty tuotto.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oliko se TM:ssä vai missä, volvolla ajettu uudesta lähtien 10 vuotta ja kaikki kulut talteen. Se oli muistaakseni jollain keskustelupalstalla se juttu. Joku oli ostanut käytetyn ooppelin ja tehnyt saman, vertailussa juoksevat kulut oli aika tarkalleen samat. Ainoa merkittävä ero oli volvon arvon alenema.

Itse näen niin että auton pitää olla joko uudehko jolle ei tartte tehdä kuin huollot tai sitten niin halpa että kalliin korjauksen tullessa sen voi pistää paaliin. Pahin hintaluokka 5000 - 15 000 jossa remontteja jotka voi olla tonnin tai pari mutta ei raaski luopua autosta.

Se nyt vähän riippuu siitä onko uusi esim 0-5 vuotta ja vanha +5 vuotta? Jos pieni auto kelpaa niin saahan suht uusia hyundaita/kia halvalla. Peruskorkaukset kuten jarrut ei paljoa maksa. Se on paljon tuurista kiinni. Aina ei voi laskea sen mukaan että mitään korjauksia ei tule vaikka uusi auto. Jotekin vaan vituttaa korjata vanhaa parin tonnin autoa. Pikkukorjaus= 20% auton arvosta

Osaan vaihtaa öljyt ja tehdä jarrurempat jne. alustan osat saan vaihdettua, kotoa löytyy lämmin talli ja kaikki tarvittavat työkalut, ei vaan kiinnosta kuluttaa aikaa sellaiseen. Aiemmin sitä toki tuli tehtyä mutta ekan uuden auton kun osti niin eipä ole jaksanut. Harrasteauto on sitten eri asia.
Kaikki korjaukset takuun/virhevastuun piikkiin, ei saa mun mielestä tulla mitään kulumisesta aiheutuvaa omasta pussista maksettavaa korjattavaa autoon ekan 2-3 vuoden aikana kun kilsoja tulee n. 20tkm vuodessa. Pyyhkijän sulat olen kyllä itse uusinut omalla rahalla.
Mutta mä olenkin täysin tuuliviiri näissä asioissa että ihan hyvin voi että seuraava auto onkin jotain ihan muuta kuin uusi.....

Elämisen kuluista yleensä, vaatteet on sitten taas sellainen asia johon en rahaa hirveästi käytä, tulee tilattua jostain nettikaupasta about kerran vuodessa perussetti sukkia, kalsareita ja t-paitoja, harvemmin sitten farkut ja jotain paitaa jne.
Ei pysty käsittämään että joku t-paita voi maksaa satasen, ostan vain 3 kympillä tyyppisiä tarjouspaitoja. Viime talvena ostin HH parkatakin Stadium outletista 80€ ja joka kerta kun vedän sen päälle niin mietin että miten vitussa vastaavat voi maksaa useamman satasen normihintaisena.

Jos ei katso tai mieti hintoja niin kyllä vaatteet,ruuat ja muut käyttötavarat tulevat kalliiksi. En enää laita isoja summia vaatteisiin. Mun filosofia on ollut se että ikinä en osta halvinta mutta yleensä halvemmasta päästä...jos otetaan kaikki kategoriat mukaan.
Päätin jättää noccot pois ruokavalikoimasta. Ennen meni 1 joka päivä. 70/kk ihan hukkaan. Olen myös yrittänyt päästä siitä ajattelutavasta eroon että "nyt voin ostaa koska tuli rahaa" pitäisi sijoittaa 100-200/kk ja sitten voisi hyvällä omatunnolla käyttää loput

Noista pikkujutuista kertyy muuten aika paljon vuoden mittaan, ”eihän tää oo ku pari egee”.
Hahhah, yks frendi käy joku aamu töihin mennessä hakee 2,5€ noutokahvin, se on 600€ vuodessa. Hän myös tankkaa aina vain 20€ setelillä koska tankin täyteen laittaminen on niin kallista.

Noista pikkujutuista kertyy muuten aika paljon vuoden mittaan, ”eihän tää oo ku pari egee”.
Hahhah, yks frendi käy joku aamu töihin mennessä hakee 2,5€ noutokahvin, se on 600€ vuodessa. Hän myös tankkaa aina vain 20€ setelillä koska tankin täyteen laittaminen on niin kallista.
Nomut! Siinähän säästää pitkän pennin kun ajaa aina vähän kevyemmällä autolla.

Kannattaa myös aina ajaa ulkokaarteen puolella niin saa kerättyä enemmän kilometrikorvauksia.

Itsellä pieni elämäntapapiheily tuottaa nykyään suurta mielihyvää.

Ostan ja kulutan, mutta on mukava ollut poistaa turhia rahareikiä elämästä, kuten juuri vaikka lisäravinteet kuntosaleilun yhteydestä. Saan samat ruuasta, joten en oikeasti tarvitse niitä. On helppo uskotella itselleen, että tarviin intran, tarviin reenin aikaset aminohapot ja tarviin herat reenin jälkeen.

En tarvitse. Tekisin vaikka 5 % tehokkaammin reenin, niin ois isompi vaikutus.

Itsellä pieni elämäntapapiheily tuottaa nykyään suurta mielihyvää.

Ostan ja kulutan, mutta on mukava ollut poistaa turhia rahareikiä elämästä, kuten juuri vaikka lisäravinteet kuntosaleilun yhteydestä. Saan samat ruuasta, joten en oikeasti tarvitse niitä. On helppo uskotella itselleen, että tarviin intran, tarviin reenin aikaset aminohapot ja tarviin herat reenin jälkeen.

En tarvitse. Tekisin vaikka 5 % tehokkaammin reenin, niin ois isompi vaikutus.
Sitten taas esim. herajauhe on yks halvimpia proteiininlähteitä per proteiinigramma. Itelle ruoka olis sellanen mihin sais kyllä varmaan parikin sataa enemmän kuussa menemään, mutta ainakin vielä tekee liian pahaa.

Sitten taas esim. herajauhe on yks halvimpia proteiininlähteitä per proteiinigramma.
Voi olla näin, mutta saan ravinteeni ruuasta ja en muutenkaan kyttää grammojen perään.

Lienee sitä, että elämässä on muutakin kuin gymi. Urheilunkin osalta.

Tuo on totta. Ruokaan saa helpolla meneen useamman satasen lisää tai vähemmän riippuen mikä on nykymeno.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom