Miten teillä riittää raha elämiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SirMax
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ostokset.jpg

Tammikuu: Ruoka 65%, Liikenne 19%, ostokset 11%, muu 6%. Ruoka 1034€
Joulukuu: Ruoka 78%, Liikenne 9%, Vapaa-aika 7%, Ostokset 6%. Ruoka 1094€
Marraskuu. Ruoka 50%. Liikenne 29%, Ostokset 11%, muu 11%. Ruoka 1040€

Säännöllisesti ruokaan piirun yli tonni kuussa. 250€ viikossa?

Tosin Ruoka ei tässä tapauksessa ole sitä mitä laitetaan suuhun, vaan esim vaipat, pesuaineet, paskapaperit paristot lamput. Eli kaikki elämään tarvittava Prismasta.

Mut riittäähän tuo raha. Jos tulis enemmän, menis enemmän. Jos tulis vähemmän, menis vähemmän.

Mä en tajua miten mulla menee niin paljon ruokaan rahaa, en omasta mielestä osta mitään hifistelyä kuten sisä tai ulkofileitä (naudan) tai kallista kalaa.
Käytännössä mun ruoka on n.400g lihaa vuorokaudessa ja lisukkseeksi salaattia tai pakastevihanneksia ja yleensä naudan 10% jauheliha tai kana, kanassa tosin on usein fileetä. Sitten maitoa ja kahvia päälle.
Mukelo vetää sitten jugurtteja, nakkia, kananmunaa, puuroa, välipalapatukkaa mutta nekään määrät isoja ole.
Pitäs oikeasti virittää toi s ryhmän vertailujuttu.

En tiedä onko oikea topic mutta laitanpa kuitenkin.

Kävin autohuollossa jokunen aika sitten ja kassalla oli nuorehko nainen, huoliteltu ja hienot merkkivaatteet päällä. Autona oli joku uusi mersu.
Asiakaspalvelija kun kertoi huollon summaksi 120e niin nainen vain tokaisi että hänellä on collector tili, laita sinne.

Eikös collector ole joku korkeakorkoinen luotontarjoaja? Miten nykypäivänä uudella mersulla ajavalla henkilöllä ei voi olla 120e maksaa samoin tein? Vai huvikseenko hän halusi nimenomaan sinne luottotililleen(vai mikä onkaan) lisää rahaa jotta voi maksaa koron päälle korkoa?

Ihmettelen sitä miten joillain ei voi olla tilillä yhtään puskuria vaikka käyvät töissä. Oma vaimokin tavatessamme oli tälläinen mutta kun olen raha-asioista häntä opettanut niin vuosien mittaan hänenkin tilille on kertynyt 1500-2000e puskuria. Toki säästöt vielä erikseen

227 e / kk on 12 kk keskiarvo ässkauppaan kahdella immisellä. Sis. ruoka ja päivittäistarvike. Suurin osa sieltä, litlistä keskimäärin ehkä 10 e kuukaudessa.

Ei ole paljon ei. Ja nyt ei edes tule pahemmin sapuskoitua pihalla.

Kävin autohuollossa jokunen aika sitten ja kassalla oli nuorehko nainen, huoliteltu ja hienot merkkivaatteet päällä. Autona oli joku uusi mersu.
Asiakaspalvelija kun kertoi huollon summaksi 120e niin nainen vain tokaisi että hänellä on collector tili, laita sinne.

Eikös collector ole joku korkeakorkoinen luotontarjoaja? Miten nykypäivänä uudella mersulla ajavalla henkilöllä ei voi olla 120e maksaa samoin tein? Vai huvikseenko hän halusi nimenomaan sinne luottotililleen(vai mikä onkaan) lisää rahaa jotta voi maksaa koron päälle korkoa?

Ihmettelen sitä miten joillain ei voi olla tilillä yhtään puskuria vaikka käyvät töissä. Oma vaimokin tavatessamme oli tälläinen mutta kun olen raha-asioista häntä opettanut niin vuosien mittaan hänenkin tilille on kertynyt 1500-2000e puskuria. Toki säästöt vielä erikseen
Korolle korkoa. Nainen ymmärtänyt asian vähän väärin.

Ei ole kummaa tuo. Välillä tulee varakkaan oloista asiakasta vastaan ja laskusta puhuttaessa kysellään pidempää maksuaikaa, "kun nyt on vähän kaikkea ollut".

Joten kuten.

Voi kun tuo pitäisi paikkansa, kun on monta tiliä ja veivaa rahjoja sisäisesti edes-takaisin, niin tuo laskee samat rahat moneen kertaan
En ensin lukenut spoileria mutta tykkään silti! Ihan vain, koska on usein sellainen ilmapiiri, että jos ei pihistele, elää muka velaksi tms. Ihan kuin vain pihistelemällä saisi sukanvarteen, ja mm. lisäravinteet on pahasta, mutta esim. kaljoittelu ei ole vastaavanlaista tuhlaamista.
Pöh.
Itse ostan heraa ja muuta turhuutta mutta mukavuuksia, mitä nyt satun mielestäni tarvitsemaan ilman suurempia hintalappujen katselemisia ja silti jää rahaa joka vuosi viisinumeroisen summan edestä sijoituksiin tai vaihtoehtoisesti johonkin muuhun käyttökohteeseen. Ihan siis omaa rahaa, koska erilliset rahat, varat ja velat, jos niitä olisi.

´mitä nyt satun mielestäni tarvitsemaan
Täytyy kyllä lisätä, että oikeasti tarvitsen hyvin vähän mutta jos jotain koen tarvitsevani, ei halvin ole se mitä ensisijaisesti lähden hakemaan.

Ei ole kummaa tuo. Välillä tulee varakkaan oloista asiakasta vastaan ja laskusta puhuttaessa kysellään pidempää maksuaikaa, "kun nyt on vähän kaikkea ollut".
Aivan. Joskus pari heppua halusi jenkeissä selvittää mitä yhteistä on miljonääreillä ja lähtivät etsimään haastateltavia. Katselivat luksusautojen ja -kellojen ostajista jne., mutta kävi ilmi, että oikeasti nämä elivät kädestä suuhun. Miljonäärit löytyivät muualta. Lopputulema taisi olla, että autot, kellot ja talot ovat lähinnä keskituloisten statussymboleita, kun taas oikeasti varakkailla ihmisillä ei ole mitään tarvetta yrittää todistella kenellekään mitään ja voivat siksi, ja toki myös järkevyyssyistä, ajaa sen autonsa loppuun.

Kirja: The Millionaire Next Door.

(edit. Kuten kirjan nimikin antaa ymmärtää, tässä kontekstissa puhuttiin siis ns. taviksista, ei urheilun supertähdistä, joiden sopimukset ovat tähtitieteellisiä. Toki, onhan siitäkin kirjoitettu, ettei heilläkään aina pysy hallussa se rahan käsitys peliuran jälkeen, koska sitä on aina niin loputtomasti ollut.)

Viimeksi muokattu:
En ensin lukenut spoileria mutta tykkään silti! Ihan vain, koska on usein sellainen ilmapiiri, että jos ei pihistele, elää muka velaksi tms. Ihan kuin vain pihistelemällä saisi sukanvarteen, ja mm. lisäravinteet on pahasta, mutta esim. kaljoittelu ei ole vastaavanlaista tuhlaamista.
Pöh.
Itse ostan heraa ja muuta turhuutta mutta mukavuuksia, mitä nyt satun mielestäni tarvitsemaan ilman suurempia hintalappujen katselemisia ja silti jää rahaa joka vuosi viisinumeroisen summan edestä sijoituksiin tai vaihtoehtoisesti johonkin muuhun käyttökohteeseen. Ihan siis omaa rahaa, koska erilliset rahat, varat ja velat, jos niitä olisi.
Juu, kyllä mulla oikeastikin riittää:
-ruokaan
-asumiseen
-alkoholiin
-harrastusvälineisiin ja maksuihin
-lisäravinteisiin
-matkailuun
-yms
-ja säästöönkin pistän

En pihistele, koska ei tarvii.
Pihistelisin, jos olisi pakko.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
227 e / kk on 12 kk keskiarvo ässkauppaan kahdella immisellä. Sis. ruoka ja päivittäistarvike. Suurin osa sieltä, litlistä keskimäärin ehkä 10 e kuukaudessa.

Ei ole paljon ei. Ja nyt ei edes tule pahemmin sapuskoitua pihalla.
Toi on todella vähän, miten noin pienellä pystyy oikeasti elämään?

Toi on todella vähän, miten noin pienellä pystyy oikeasti elämään?
Jaa a. Perus kotiruokaa kahdesti päivässä. Välipaloja ei ole kummallakaan. Aamupala/iltapala koostuu puurosta, marjoista, leivästä munalla ja jugusta.

Marjat itse poimittuja. Lihoista ja kalasta lähes kaikki on -60% iltamyynnistä.
Lohta tai muuta kalaa menee ainakin kerran viikossa uuniin, josta syö pari päivää.

Jugurtti tölkissä maustamatonta ja rahkat ehrmannia jos joskus syö. Joskus ehkä skyrriä. Kasviksia menee pakasteena ja tuorreena joka aterialla.

Lisukkeena lihan kylkeen yleensä keitetään perunaa, porkkanaa ja punajuuria.

Juur söin jauhelihakastiketta, perunoita ja porkkanaa. Kylkeen pinaattia, tomaattia ja itse tehtyä valkosipuli-salaatinkastiketta. Sekä tietenkin lasi maitoa.

Luulen että homman salaisuus on:
-60% lihat
-Itse poimitut marjat
-Ei välipaloja
-Perus kotiruokaa

Itsehän juon tällä hetkellä aamulla kahvia ja syön kaksi kertaa kotiruuan päivän mittaan. Siinä päivän ateriat. Eihän se nyt maksa yhtään mitään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jaa a. Perus kotiruokaa kahdesti päivässä. Välipaloja ei ole kummallakaan. Aamupala/iltapala koostuu puurosta, marjoista, leivästä munalla ja jugusta.

Lohta tai muuta kalaa menee ainakin kerran viikossa uuniin, josta syö pari päivää.

Jugurtti tölkissä maustamatonta ja rahkat ehrmannia jos joskus syö. Joskus ehkä skyrriä. Kasviksia menee pakasteena ja tuorreena joka aterialla.

Juur söin jauhelihakastiketta, perunoita ja porkkanaa. Kylkeen pinaattia, tomaattia ja itse tehtyä valkosipuli-salaatinkastiketta. Sekä tietenkin lasi maitoa.

-60% lihat
-Itse poimitut marjat
-Ei välipaloja
-Perus kotiruokaa
Itselläkin varmaan ne lihat suurin kuluerä, otan kyllä jos sopivaa sattuu olemaan -30% mutta en varsinaisesti etsi niitä.
Mulla menee varmaan noihin pakastevihanneksiin se pari euroa päivässä, ne ei ihan ilmaisia ole.
Muuten toi ruoka on kanssa melko lailla ihan perus kotiruokaa mutta tuntuu että haen jokapäivä sen 20 euron kauppakassin.

E: Viime kuussa meni melko tasan 300 euroa kauppaan ja 18euroa yhden kerran mäkkäriin.
Tuossa on kaikki ostokset eli siellä on jotain pesuaineita ja vessapaperia jne. ja saattaa olla jotain tekstiiliä kun kerran mennyt Prismaan 80 euroa.

Viimeksi muokattu:
Itselläkin varmaan ne lihat suurin kuluerä, otan kyllä jos sopivaa sattuu olemaan -30% mutta en varsinaisesti etsi niitä.
Mulla menee varmaan noihin pakastevihanneksiin se pari euroa päivässä, ne ei ihan ilmaisia ole.
Muuten toi ruoka on kanssa melko lailla ihan perus kotiruokaa mutta tuntuu että haen jokapäivä sen 20 euron kauppakassin.
Itse en osta ikinä -30% lihoja. Täyteen hintaan tai sit -60%. Periaate, että en maksa vain vähän alennettua. Yleensä käyn kaupassa illasta, niin äkkiä siinä kävelee lihaosaston läpi ja vilkasee mikä tilanne. Jos hyvä, niin voi lähtee helposti vaikka viisi lohifilettä ja kanaa monta kiloa. Tavarat pakkaseen ja sieltä käyttöön, kun tarve.

Jauhelihasta joutuu maksaan usein normihinnan, kun niitä ei ikinä näy alelaputettuina.

Täytyy kyllä lisätä, että oikeasti tarvitsen hyvin vähän mutta jos jotain koen tarvitsevani, ei halvin ole se mitä ensisijaisesti lähden hakemaan.

Aivan. Joskus pari heppua halusi jenkeissä selvittää mitä yhteistä on miljonääreillä ja lähtivät etsimään haastateltavia. Katselivat luksusautojen ja -kellojen ostajista jne., mutta kävi ilmi, että oikeasti nämä elivät kädestä suuhun. Miljonäärit löytyivät muualta. Lopputulema taisi olla, että autot, kellot ja talot ovat lähinnä keskituloisten statussymboleita, kun taas oikeasti varakkailla ihmisillä ei ole mitään tarvetta yrittää todistella kenellekään mitään ja voivat siksi, ja toki myös järkevyyssyistä, ajaa sen autonsa loppuun.

Kirja: The Millionaire Next Door.

(edit. Kuten kirjan nimikin antaa ymmärtää, tässä kontekstissa puhuttiin siis ns. taviksista, ei urheilun supertähdistä, joiden sopimukset ovat tähtitieteellisiä. Toki, onhan siitäkin kirjoitettu, ettei heilläkään aina pysy hallussa se rahan käsitys peliuran jälkeen, koska sitä on aina niin loputtomasti ollut.)
Mulla toi kirja jätti vähän sellasen rahaa rahan takia ihannoivan kuvan. Tokihan ne rikkaat käyttivät sitten jälkeläisiinsä sitä rahaa, mutta se rahahan ei niin varsinaisesti mitään auta jos sitä ei koskaan osaa käyttää. Nuukasti eläminen on elämäntapa, enkä oikein muista sellaista kohtaa kirjasta, jossa kukaan haastatelluista olisi varsinaisesti vaihtanut vapaalle sen suhteen. Tottakai omaisuus on turvaverkko monen varalle, mutta itse olen miettinyt juuri tasapainoa säästämisen ja kuluttamisen välillä. Tällä hetkellä se käytännössä näyttäytyy niin, että panostan melko paljon ruokaan, koska kalliita kiinnostuksen kohteita ei ole ja hyvä, laadukas ruoka nostaa elämänlaatuani.

Lihoista ja kalasta lähes kaikki on -60% iltamyynnistä.
Tää oli mulle täysin uus juttu 😳

Tottakai omaisuus on turvaverkko monen varalle, mutta itse olen miettinyt juuri tasapainoa säästämisen ja kuluttamisen välillä. Tällä hetkellä se käytännössä näyttäytyy niin, että panostan melko paljon ruokaan, koska kalliita kiinnostuksen kohteita ei ole ja hyvä, laadukas ruoka nostaa elämänlaatuani.
Siitä on vuosia aikaa kun kuuntelin tuon kirjan jollain työreissulla, kovin tarkat eivät muistikuvat ole.

Ja toki, varallisuus on turvaverkko ja mahdollistaja. Olen taloudellisesti itsenäinen, mikä tarkoittaa ettei minun esim. tarvitse olla suhteessa taloudellisten asioiden vuoksi, eikä avopuolison tarvitse käyttää rahojaan minuun.

Mutta olen myös ollut rahaton ja rakentanut oman turvaverkkoni itse: sitä kautta tietynlainen nuukuuden kautta ajattelu on ollut paljon läsnä, silloinkin kun ei enää olisi tarvinnut. Sitä ikään kuin pelkäsi, että se rakennettu turvaverkko häviää jos myös nauttii elämästä. Joten myös minulla on nykyisin enemmän tasapainoa säästämisen ja kuluttamisen välillä. Kuten sanottu, en paljoa tarvitse mutta jos jotain hankin, en lähde hakemaan halvinta vaan lähestyn asiaa muiden näkökulmien kautta, esim. juurikin koettu vaikutus elämänlaatuun, jolloin hintalappu jää toissijaiseen rooliin.

Suomessahan on tavallista, että ne tuloihin nähden suhteettoman kalliit autot ostetaan lainalla, vaikka ennestään on satoja tuhansia lainaa asunnosta. Sen jälkeen sitten eletään köyhä arkea, mutta mitäpä väliä, kun pihalla on Mersu, jonka arvo laskee hemmetin nopeasti. Luotonantaja kiittää.

-60% lihat
-Itse poimitut marjat
-Ei välipaloja
-Perus kotiruokaa
Nuo illan tuplahalvennukset on yksi harvoja tapoja ostaa kohtuuhintaista evästä Suomessa. Itsekin käytin niitä ahkerasti Suomessa hengaillessani. Mulle kalapitoisen vesistön rannalla asuminen olisi tosi iso säästö, kun kaupassa kala maksaa, eikä lemuavat alennuskalat oikein houkuttele.

Toli miljonäärekin riittää moneen lähtöön, mutta ei se hirmu harvinaista ole, että juuri tuollaiset 1-3 miljoonan omaisuuden tyypit ei hirveästi brassaile rahoilla. En tiedä, miten paljon se johtuu selviytymisharhasta, eli vaikka pari miljoonaa on paljon rahaa, niin sen saa vielä törsättyä aika nopeasti leveään elämään. Eli ne brassailevat "pikkumiljonäärit" on aika nopeasti kädestä suuhun eläviä, joilla on kalliit kulissit. Joten jäljelle jäävät vain ne, jotka eivät törsää.

Jos omaisuus on vaikka kymmenkertainen, niin sitä ei oikein enää kalliilla lomamatkoilla ja hienoilla autoilla tuhoa. Pitää joko pelata uhkapelejä tai sitten ostella kalliita autoja ja yleellisiä lomamatkoja myös kaikille selkää taputtaville kavereillekin.

Suomessahan on tavallista, että ne tuloihin nähden suhteettoman kalliit autot ostetaan lainalla, vaikka ennestään on satoja tuhansia lainaa asunnosta. Sen jälkeen sitten eletään köyhä arkea, mutta mitäpä väliä, kun pihalla on Mersu, jonka arvo laskee hemmetin nopeasti. Luotonantaja kiittää.

Kyllä se on kaikkialla tuollaista. Tosin monessa paikassa ei ole varaa siihen asuntoon, niin asutaan vuokralla, mutta silti kallis auto lainalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom