Miten teillä riittää raha elämiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SirMax
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos ego ja pääkoppa kestää, niin iso on kulurakenteen ero jos vertaa vaatimaton halpa vanha auto vs hieno muutamanvuoden välein päivitetty luxus. Siinä mahdollisuus säästää, ja paremman luokan uudemmissa autoissa myös vaara kalliisiin remontteihin, jos budjetti tiukoilla niin useammantonnin remppa ei kiva. Velaton leimattu pikkuauto, joka liian kalliin vikalistan tullen hylätään ja ostetaan taas juuri leimattu ns tonninpommi. Kyllä tuollanen autopolitiikka toimii, ja jos se esim mahdollistaa 500 e kuukaudessa sijoituksiin 0 e sijaan tai vuosittain perheen lomareissun joka hienon auton kera jäis tekemättä niin suosittelen.

Sitä välillä ihmettelen, kun suht matalapalkkaisilla okt velan lisäksi kaks uudehkoo audii tai bemarii rahotuksella jne ja jos vielä reissataan kertapari vuoteen. Pappa betalar? Eipä siinä jos yhtälö vaan jotenkin toimii.
Tätä oon myös ihmetellyt. Mun omat autot on aina ollut vanhoja, nyt oon päässyt jo 2000-luvulle parin auton kanssa. Tykkään kyllä ajella tuolla 80-luvun autolla minkä juuri hankin. Halpa pitää ja ajella, maksan sitten ilolla tuon urheilullisemman auton pientä lainaa pois.

Meillä on kahden keskituloisen aikuisen + muutaman kakaran taloudessa tällä hetkellä 2 alle 4v ikäistä autoa ja omakotitalo ja hyvin jää rahaa säästöön. N.45min Helsingin keskustasta asutaan.
Viimeiset 5 autoa ostettu uutena, vaihdon hetki kun lähenee niin alan kyttäämään 0% korko ilman kuluja tarjouksia, säästöjä ei mielestäni kannata autoon laittaa kun sen voi ostaa pätkällä ilman kuluja.
Ollaan vaimon kanssa molemmat samalla kannalla että ei vaan enää kiinnosta katsastusten ja muiden autoremppojen takia mietiskellä käytettyjen autojen kanssa vaan takuun alainen auto aina alla ja jos jää tielle niin hinuri tuo tullessaan sijaisauton siksi aikaa kun auto laitellaan takuuseen kuntoon. Autot onkin meillä se hölmöin asia mihin rahaa laitetaan mutta se on tietoinen valinta.

20v autoissa on laittoa yleensä aika paljon
Ja ei muuten ole jos ei oo ihan loppuun poljettu amikselta ostettu. Monesti uudempien autojen huollot tulee maksamaan enemmän kuin vanhan auton korjaus. Jonkun 8venttiili koneen jakohihna vaikka posahtais rikki niin on halvempi remppa silti kuin jonkun uuden v6 koneen pelkkä hihnan vaihto.
Sama juttu tuulilasien kanssa, jos on kaikenmaailman antureita ja tutkia lasissa eikä hölmönä ole lasivakuutusta niin pelkkä lasi jo maksaa lähes tonnin.

Ja pakko kantaa oma korteni kekoon tuohon rikkaiden elämäntyyliin. Oma isäkin elämämänsä aikana sijoitellut ja omaisuus huitelee lähes miljoonassa niin silti ajelee 90-luvun autolla eikä juurikaan itselleen mitään osta. Pihistelee kaikessa mahdollisessa. Kai se sit meille säästää perintöä

Kai se sit meille säästää perintöä

Tai vanhainkoti vie tuhkatkin pesästä. Mä olen sanonu omille vanhemmille että eläkää ja käyttäkää rahat itseenne(vanha ukko on säästellyt huolella, pihi kun on), meille lapsille niitä ei kannata säästää.

Tai vanhainkoti vie tuhkatkin pesästä. Mä olen sanonu omille vanhemmille että eläkää ja käyttäkää rahat itseenne(vanha ukko on säästellyt huolella, pihi kun on), meille lapsille niitä ei kannata säästää.
Mä olen sanonut täsmälleen noin.

Me ei paljo laskeskella. Tavallinen työläisperhe. Asuntoon laitetaan 25 000€/vuosi plus muut laskut ja loput rässitään ties mihin. 😂

2 aikuisen talous tällä hetkellä, yht. noin 90 000 vuodessa bruttona ansiotulot. Emännällä asiantuntijana isommat tulot kuin minulla, mutta hänellä ei ole säästöjä kertynyt.

Työmatka 5 min kävellen Helsingissä ei kaukana kantakaupungista, rento ja stressitön työ. Vajaassa 9 vuodessa olen säästänyt ja sijoittanut tällä hetkellä 75 000 arvoisen osakesalkun, bruttopalkka ollut 20k - nykyinen 40k vuodessa palvelualalla. Tästä saa jo tänä vuonna n. 2500e osinkoja nettona eli reilu parisataa kuussa käteen, jos niin ajattelee.

Olen melko säästäväinen, emäntä tykkää enempi reissata ja esim. tänä vuonna ollaan käyty 3 kertaa ulkomaanmatkalla.

Ei juuri harrastuksia lukemisen, datailun, salillakäymisen (ilmainen työpaikan sali ollut eri duuneissa monta vuotta) ja leffojen / konserttien lisäksi. Raha riittää siis hyvin tarpeisiin ja kulutukseen nähden, ja sitä jää hyvin säästöön. Tällä hetkellä tilin saldo yli kymppitonni, sijoituskassaa.

Ja ei muuten ole jos ei oo ihan loppuun poljettu amikselta ostettu. Monesti uudempien autojen huollot tulee maksamaan enemmän kuin vanhan auton korjaus. Jonkun 8venttiili koneen jakohihna vaikka posahtais rikki niin on halvempi remppa silti kuin jonkun uuden v6 koneen pelkkä hihnan vaihto.
Sama juttu tuulilasien kanssa, jos on kaikenmaailman antureita ja tutkia lasissa eikä hölmönä ole lasivakuutusta niin pelkkä lasi jo maksaa lähes tonnin.

On ne tuulilasitkin kallita, kun on aurinkosuojakalvot jne. tällätty lasiin, vaikkei mitään antureita olisikaan. V8:ssa on 40 venttiiliä jotka menee kyllä kivasti solmuun jos jakohihna katkeaa jne :eek: Toki sillä on sitten eroa, onko 20v vanha perusauto vai 20v malliston yläpään auto. Ihan riittävästi kaikenlaista laittoa tulee jo sen vuoksi, kun kaikki muu hapettuu, kuluu ja kuivuu ajan kanssa, vaikka kori kestäisikin ruostumatta.

On ne tuulilasitkin kallita, kun on aurinkosuojakalvot jne. tällätty lasiin, vaikkei mitään antureita olisikaan. V8:ssa on 40 venttiiliä jotka menee kyllä kivasti solmuun jos jakohihna katkeaa jne :eek: Toki sillä on sitten eroa, onko 20v vanha perusauto vai 20v malliston yläpään auto. Ihan riittävästi kaikenlaista laittoa tulee jo sen vuoksi, kun kaikki muu hapettuu, kuluu ja kuivuu ajan kanssa, vaikka kori kestäisikin ruostumatta.
Jos meinaat sitä yläreunassa olevaa aurinkosuojaa niin ne ei kyllä montaa kymppiä kalliimpia normista ole :LOL: Edellisessä työssä tuli varmaan lähemmäs sata lasia vaihdettua ja vanhemmissa autoissa ne vaan on halvempia

Mistä v8 puhut kun mä puhuin 8 venttiilisestä neloskoneesta. Vaikka joku opelin kyseinen kone, jos siitä hihna katkeaa niin venttiilit ei osu mäntiin eikä näin ollen tule damagea. Uus hihna paikalleen ja kovaa ajoa, olisko kustannukset ihan vaikka korjaamolla 100-200e luokkaa. Vertailuna vaikka joku Audin v6 koneeseen jakohihnan vaihto taitaa lähennellä tonnia.
Ja vielä verrokkina tuohon uuden Audin hihnan vaihtoon, kaveri vaihdatti liikkeessä 90 luvun v6 opeliin jakohihnan niin 280e oli osat ja työt

Laminoidun ikkunalasin välissä on siis kalvot, joista toinen heijastaa UV-säteilyä ja toinen IR-säteilyä (auringon lämpösäteilyä). Tuulilasi näyttää tällöin usein sellaiselta sinertävältä heijastuksissa normi vihreän sijasta. Ihan riittävän kalliita lasit on 20v vanhaan Audiinkin mun makuuni. Ja tosiaan Audin V6 ja V8 rempat 20v vanhaan autoon lähentelee tonnia osineen :D

Ei enää kauheasti liity ketjun aiheeseen. Ehkä niin, että pienilläkin tuloilla on varaa pitää 20v vanhaa autoa, töiden ja osien kalleudesta huolimatta, kun auton hankintahinta on edullinen ja arvonalenema ei syö juurikaan pääoman arvoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laminoidun ikkunalasin välissä on siis kalvot, joista toinen heijastaa UV-säteilyä ja toinen IR-säteilyä (auringon lämpösäteilyä). Tuulilasi näyttää tällöin usein sellaiselta sinertävältä heijastuksissa normi vihreän sijasta. Ihan riittävän kalliita lasit on 20v vanhaan Audiinkin mun makuuni. Ja tosiaan Audin V6 ja V8 rempat 20v vanhaan autoon lähentelee tonnia osineen :D

Ei enää kauheasti liity ketjun aiheeseen. Ehkä niin, että pienilläkin tuloilla on varaa pitää 20v vanhaa autoa, töiden ja osien kalleudesta huolimatta, kun auton hankintahinta on edullinen ja arvonalenema ei syö juurikaan pääoman arvoa.
Niin joo sä meinaat niitä laseja. Ne on kyllä silleen vähän harvinaisempii, joissain Opeleissa ja Citroeneissa käytettiin mut ei niitä ihan joka päivä näe.

Lasket miten päin vaan, niin tottakai se vanhempi auto on halvempi. En tiedä millä logiikalla saat vanhempaan autoon kalliimmat työt ja osat kuin uuteen, kun eihän siellä edes ole kalliita osia? Toki jos ostat jonkun 20 vuotta vanhan loppuun poljetun bemarin, niin siitä saa syyttää vain itseään. Kun etsitään halpaa autoa, niin silloin etsitään yksinkertaista ja luotettavaa tekniikkaa. Esim vanha japsi ketjukoneella, niin vaihdettavia osia on lähinnä jarrupalat, jarrulevyt +öljyjä ja suodattimia. Kaikki eksoottiset ranskalaiset yms jätetään kauppaan, ellei sitten oikeasti haluta harrastaa sen auton kanssa. Sillä taas ei ole mitään tekemistä halvan kanssa.

Omalla otannalla (1 pösö, 2 mersua, 2 toyotaa, 2 mazdaa, 1 saabbi) ylivoimaisesti halvimpia autoja niin ostohinnaltaan, kuin ylläpidoltaan ovat olleet 2000e corolla ja 800e 626 mazda. Yhteensä 100tkm ja 8 vuotta. Vaihdettuja osia jarrupalat, levyt, polttimot, öljyt ja suodattimet. Ai niin ja toyotaan 2 maffianturia ja mazdaan yksi pakoputken kannatinkumi.

Toista ääripäätä edustaa 200 cdi mersu. Kahdessa vuodessa 5ke remppoihin ja lisääkin olisi löytynyt, jos sitä harrastusta olisi jaksanut jatkaa. Ainahan siinä paskassa joku vikavalo paloi. Pelkästään se korjaamoiden kiertäminen ja eri gurujen luona vikojen etsiminen sai aikaan äärimmäistä vitutusta.

Mulla on about 20-30 vuotta vanhoja autoja ja mun mielestä ne on halpoja pitää. Ja ihan niitä bemareita ja mersuja - toki jos olisi japsi niin vieläkin halvempi.
Mutta ei noihin tarvitse juuri muuta tehdä kun vaihtaa öljyä, välillä vaihtaa jarrupaloja ja levyä ja polttimoita. Riippuen iästä ja ajetuista kilometreistä niin joskus joku nivel tms pitää vaihtaa mutta ei nekään niin kalliita ole. Tosin mulla on se hyvä puoli että tuttava vaihtaa mulle noita hintaan osat +20-50 euroa työstä.

Täytyy itsekin nostaa hattua perheille jotka täällä pk-seuduilla pyörittää arkea ilman ongelmia esim 2 x mediaanipalkalla.
Mä pyöritän kyllä arkea ilman ongelmia, mutta on koko ajan se olo, että kaikki menee mitä tulee. Toisaalta en oikeastaan ikinä koe, että meiltä mitään puuttuisi.
Olen yhden lapsen YH, bruttotulot n. 45 t/vuosi. Asumiseen vajaa tonni, mutta autoa ei tarvitse koska asun ihan radan varressa, joten se on iso säästö.

Omiin sekä tyttären harrastuksiin menee yht. vajaa 2000 eur/vuosi, ja koiraan menee myös jonkin verran. En matkustele tai tee oikeastaan mitään muutakaan extraa.
Ruokaan menee noin 600 eur/kk, mikä on turhan paljon kahdelta ihmiseltä.

Periaatteessa voisin saada säästöön jopa muutaman satasen kuukaudessa, mutta tuntuu että todella usein tulee jotain ylimääräisiä/yllättäviä menoja, joihin nuo säästöön tarkoitetut rahat sitten valuvat.
Viime aikoina yksityisen puolen lääkärimaksut on olleet tällaisia, usein myös eläinlääkärimaksut yms.

Maailman ihmeellisin asia on että mitä suuremmaksi tulot kasvaa niin sitä suuremmat on menotkin?
Moni tulee minimipäivärahalla toimeen ja on periaatteessa kaikki mutta ei mihinkään ylimääräiseen ja toiset tienaa 50ke vuodessa sanoo ettei rahat riitä mihinkään.
Aina ennen on tullut hankittua kaikki uutena mutta nyt iski joku köyhäilymoodi päälle ja hankin kaikki kalusteet nettikirpparilta.
Koskahan mä alan ostamaan vaatteita sieltä...

Pk- seudulla iso ok-talo, 4 henkeä (2 aikuista+2 teiniä), 2 uutta autoa , kolmas auto tulossa. Ulkomaanmatkoja 3-5vk vuodessa.
-Asumiseen menee n. 3te/kk (Lainanlyhennys 2100e/kk, tonttivuokra 450e, sähkö, vesi jne...)
-Autoihin n. 1000e/kk
-Paikalliseen S-Marketiin näyttäsi menevän joku 600e/kk, eli ruokaan varmaan joku 700-800e/kk, kun muitakin kauppoja tulee käyettyä
-vaatteet ja harrastukset sun muut tohon päälle (ja ne matkat, varmaan joku 20te vuodessa menny noihin viime vuodet)

Paljon siis menee, mutta onneksi myös paljon tulee. Vaimon ja mun bruttotulot on n. 250te/vuosi ja noususuunnassa olleet koko ajan. Mukavasti jää ylikin ja sijoituksiin menee 1500-2000e kuussa. Salkussa on kokoa jo mukavasti ja lisää tulee koko ajan.

Totta on, että kun tulot on suuret, on helposti menotkin suuret. Meillä tulot on kasvaneet työuran aikana koko ajan ja samalla on kyllä menotkin. Tosin ei eletä törsäillen, autot on tollaisia 35te hintaisia, eli tuloihin nähden "halpoja". Asuntolainahan se suurin kuluerä kuitenkin ja ja se loppuu viimeistään 10v päästä. Tai voihan tota matkustelua kutsua törsäilyksi, mutta siitä one helppo myös luopua tarvittaessa. Matkustelun kulut varmaan muutenkin laskevat, kun ei noi lapset halua enää mukaan tulla...

Sijoitukset kyllä tuo mielenrauhaa, kun tietää, että on millä elää, jos joku suurempi katastrofi iskisi. Koskaan ei ole vielä tarvinnut sijoituksiin koskea tosin.

Kyllä on. :) Vuoden alusta alkaen, kun alettiin laskea millaiseen luukkuun olisi varaa. Ja hyvä päätös olikin, ei tarvitse arvuutella mihin se raha menee ja tietää paljon on varaa ns. törsätä.

Itselläni ollut nyt 2v käytössä YNAB. Suosittelen lämpimästi, en pärjäisi enää ilman 🙂

Mä pyöritän kyllä arkea ilman ongelmia, mutta on koko ajan se olo, että kaikki menee mitä tulee. Toisaalta en oikeastaan ikinä koe, että meiltä mitään puuttuisi.
Olen yhden lapsen YH, bruttotulot n. 45 t/vuosi. Asumiseen vajaa tonni, mutta autoa ei tarvitse koska asun ihan radan varressa, joten se on iso säästö.

Omiin sekä tyttären harrastuksiin menee yht. vajaa 2000 eur/vuosi, ja koiraan menee myös jonkin verran. En matkustele tai tee oikeastaan mitään muutakaan extraa.
Ruokaan menee noin 600 eur/kk, mikä on turhan paljon kahdelta ihmiseltä.

Periaatteessa voisin saada säästöön jopa muutaman satasen kuukaudessa, mutta tuntuu että todella usein tulee jotain ylimääräisiä/yllättäviä menoja, joihin nuo säästöön tarkoitetut rahat sitten valuvat.
Viime aikoina yksityisen puolen lääkärimaksut on olleet tällaisia, usein myös eläinlääkärimaksut yms.

No juuri noin. Itse tienaan suunnilleen sen auton kulun verran enemmän ja siis aika sama olo. Toki pärjää ja välttämättömyydet sekä pientä ekstraa saa ostettua, mutta mitään ei ole jäänyt säästöön vuoteen vaan säästöjä mennyt. Harrastellut ja reissannut vähemmän kuin ikinä, downgreidnnut asumisen jne. Muualla pärjää vähemmällä, toki itse tienasikin enemmän muualla, joten ero kasvaa siksi radikaalisti, mutta töitähän täällä on ja se on toki hyvä 😊 Myös valinnanvaraa valita mitä tekee jos vain ympäristössä viihtyy 😊

Hyvin riittää rahat, vuositulot bruttona on jossain 80-90 keur tuntumassa ja vakituiset kk-menot 1000 e kieppeillä. Velkoja ei ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom