Rinkku
epäihminen, antihomo
- Ikä
- 52
Olin tossa hiljan Saksanmaalla. Berliiniläisillä on 40 prossaa kovempi ostovoima kuin Suomalaisilla. Isommat palkat, pienemmät verot ja halvemmat Kebabit. Pitakebabin sai ege viiskyt. Minä joudun säästämään noin puoli vuotta, jos haluan ostaa sohvan. Ja joutuu moni muukin, suomalaisilla kun ei tuloeroja juurikaan ole. Juteltiin tästä salilla erään ekonomikaverini (ei Aimo, valitettavasti), ja hän oli vakaasti sitä mieltä, että suomalaisten ostovoimaa ei oikein realistisesti voi lisätä. Tottakai simppeli vastaus on joko palkat ylös tai verot alas. Suomi on kuitenkin järjettömän kokoinen maa suhteessa siihen, että populaatio on vain viisi miltsiä. Julkisen sektorin hajauttaminen (byrokratia, hallinto, infrastruktuuri jne) tuottaa valtavan verotaakan per kapita. Miten tää homma pysyy kasassa nyt, kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle ja syntyvyys laskee koko ajan? Onko suomalaisille mitenkään mahdollista saada ostovoimaa? Mun mielestä on täysin ok, että omalla yrittämisellä tienataan enemmän, mutta onko mitenkään realistista, että esim. julkisen sektorin palkkoja nostettaisiin? En jaksanut googlettaa, mutta mikä itseasiassa on suomalaisten tuloerojen ja ostovoiman suhde muihin teollistuneisiin maihin? Onko pinta-alaltaan suuri maa ja pieni populaatio yhtälö, jolla ei voi lisätä ostovoimaa?
Jos olisi fiksu, niin muuttaisi johonkin maahan, jossa on erittäin paljon nuorta porukkaa, vähän eläköityviä ja kansantalous nosteessa. Jostain Aasiasta ehkä löytyisi.
Tämä ei ole itkuthreadi, vaan tarkoituksena on saada itseäni fiksummilta mielipiteitä siitä, mistä Suomen kansantaloudessa ja sen tulevaisuudessa oikeasti on kyse?
Jos olisi fiksu, niin muuttaisi johonkin maahan, jossa on erittäin paljon nuorta porukkaa, vähän eläköityviä ja kansantalous nosteessa. Jostain Aasiasta ehkä löytyisi.
Tämä ei ole itkuthreadi, vaan tarkoituksena on saada itseäni fiksummilta mielipiteitä siitä, mistä Suomen kansantaloudessa ja sen tulevaisuudessa oikeasti on kyse?