Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Tämä on minusta yksi älytön rahareikä. Pitäisi kyllä miettiä koko toiminnan mielekkyyttä ja sitä, että voisiko vanhusten ruokailun järjestää fiksummin.

Toinen ääripää on sitten se että vanhukset laitetaan laitokseen jos eivät ruokaa saa itse aikaiseksi. Joku sellainen välimallin tuettu asuminen missä voivat asua itsekseen mutta käydä yhteiskeittiössä syömässä ja muu tuki olisi siinä lähellä olisi varmasti paras. Ruotsissa on kai tuollaisia?

41c02098-5897-11e0-9b8a-00144feab49a.img

Todellisuuden paljastuessa tuo korjausliike on sen verran raju, ettei ainakaan tuo luokitus kovin hyvin seurannut todellisuutta. Voihan toki olla niinkin, että tosiaan riskit tiedettiin, mutta niitä ei tuotu julki, koska varastettiin jotain. Kuka varasti ja kenelle varastettiin?

Eh, kannattaa tutustua luottoluokittajien toimintaan. Tienaavat sillä, että neuvovat kuinka saada luottoluokitusta hilattua paremmaksi. Ei luottoluokittajien toiminta ole millään lailla neutraalia tai objektiivista. Idiootteja kusetetaan.

Eiköhän tuohon sopimukseen kuulu aika tavalla muutakin. Ja jos nyt yhtään oikein ymmärsin, niin ei Surizankaan vaaliteemoista tuo ollut päällimmäinen, vaan kansaa kaihertaa aivan muuta asiat.

Tänään julkaistu:
Kreikka on oikeassa « Akateeminen talousblogi

On aika arveluttavaa pyytää nimeämään ideologiaa lauseessa, jossa nimeät jo nimeltä jonkin ideologian edustajia.

Älä kiertele, kerro nyt vain. Tuo nimittäin on loppupeleissä typerää lokeroida argumentit ideologisiksi, siten että jos joku on jotain mieltä, ei se voi olla totta, koska se on sen tietyn ideologian kannattaja, eikä voi olla oikeassa.
Argumentit ratkaisevat.

Olen itse avoimesti sitä mieltä, että velkaohjelma veti överisti yli sen rajan, mitä voidaan pitää oikeudenmukaisena. Se sosiaalinen kriisi minkä rakenneuudistukset ovat aiheuttaneet tavallisille kreikkalaisille on yksinkertaisesti väärin. Pankit pelastettiin ja laskun maksavat tavalliset ihmiset. Sitä ei voi pitää hyväksyttävänä. Syriza pyrkii tähän tuomaan muutosta ja pidän sitä täysin ymmärrettävänä. Minun sympatiani ovat tavallisen kreikkalaisen puolella. Aivan kuten pikavippihelvettiin joutuneellekin tehdään asianmukainen maksuohjelma, joka mahdollistaa maksukyvyttömälle mahdollisuuden päästä takaisin jaloilleen.

Toinen ääripää on sitten se että vanhukset laitetaan laitokseen jos eivät ruokaa saa itse aikaiseksi. Joku sellainen välimallin tuettu asuminen missä voivat asua itsekseen mutta käydä yhteiskeittiössä syömässä ja muu tuki olisi siinä lähellä olisi varmasti paras. Ruotsissa on kai tuollaisia?

Olen ehdottanut perhekohtaista verotusta jossa myös eläkeläis vanhemmat laskettaisiin perheeseen. Siihen en ota kantaa tekisikö ruuan halvemmaksi.

(Enkä kyllä itse ottaisi missään tapauksessa omia vanhempia meille asumaan mutta ehkä joku ottaisi veroedun nimissä.)

Olen itse avoimesti sitä mieltä, että velkaohjelma veti överisti yli sen rajan, mitä voidaan pitää oikeudenmukaisena. Se sosiaalinen kriisi minkä rakenneuudistukset ovat aiheuttaneet tavallisille kreikkalaisille on yksinkertaisesti väärin. Pankit pelastettiin ja laskun maksavat tavalliset ihmiset. Sitä ei voi pitää hyväksyttävänä. Syriza pyrkii tähän tuomaan muutosta ja pidän sitä täysin ymmärrettävänä. Minun sympatiani ovat tavallisen kreikkalaisen puolella. Aivan kuten pikavippihelvettiin joutuneellekin tehdään asianmukainen maksuohjelma, joka mahdollistaa maksukyvyttömälle mahdollisuuden päästä takaisin jaloilleen.

Samoilla argumenteillahan tässä pitäisi lähteä tukemaan Romaniaa ym. EU:n köyhiä valtioita. Yhtälaillahan niiden kansalaiset kärsii köyhyydestä, sillä erotuksella ettei niissä ole lähdetty alunperinkään velalla kuplaa puhaltamaan. Kreikassa tilastovilpin ja sen turvin hankitun velan avulla saatiin vain siirrettyä väistämätöntä muutamalla vuodella.

Edit. Tuossa linkissäsi Haaparanta kysyy:

Miten Kreikan kaltainen menojen leikkaus voitaisiin toteuttaa ilman että perussosiaaliturvaa, perusterveydenhoitoa ja peruskoulutusta heikennettäisiin?

Ei tietenkään mitenkään. Pointti nyt vaan on se, ettei sen tasoista perussosiaaliturvaa, terveydenhoitoa ja peruskoulutusta olisi koskaan Kreikkaan syntynytkään ilman vilppiä.

Eh, kannattaa tutustua luottoluokittajien toimintaan. Tienaavat sillä, että neuvovat kuinka saada luottoluokitusta hilattua paremmaksi. Ei luottoluokittajien toiminta ole millään lailla neutraalia tai objektiivista. Idiootteja kusetetaan.

Systemaattisesti kusetusta olevilla palveluilla ei ole mitään arvoa. Itse veikkaan kyllä, ettei luottoluokittajilla ollut osaa tai arpaa Kreikan tapaan järjestelmällisesti kaunistella dataansa.

Hyvä linkki. Tuossa mainitaan toimista julkisen supistukset, veronkiertoon puuttuminen ja rikkaiden verotuksen korottaminen. Ei sanaakaan valtion omaisuuden myynnistä. Tämä vahvistaa sen, mitä aikaisemmin kirjoitin. Ja toisaalta, itse en kreikkalaisena haikailisi määrätietoisesti tappiota tuottavien valtion firmojen perään.
Älä kiertele, kerro nyt vain. Tuo nimittäin on loppupeleissä typerää lokeroida argumentit ideologisiksi, siten että jos joku on jotain mieltä, ei se voi olla totta, koska se on sen tietyn ideologian kannattaja, eikä voi olla oikeassa.
Argumentit ratkaisevat.

Mihin kaipaat vastausta kun suuressa viisaudessasi jo sen esitit? Välttämättä se ei ole oikea, mutta koko juttu on puhdas sivuseikka tässä. Miksi ihmeessä alat jankuttamaan jostakin noin tyhjänpäiväisestä asiasta?

Olen itse avoimesti sitä mieltä, että velkaohjelma veti överisti yli sen rajan, mitä voidaan pitää oikeudenmukaisena. Se sosiaalinen kriisi minkä rakenneuudistukset ovat aiheuttaneet tavallisille kreikkalaisille on yksinkertaisesti väärin. Pankit pelastettiin ja laskun maksavat tavalliset ihmiset. Sitä ei voi pitää hyväksyttävänä. Syriza pyrkii tähän tuomaan muutosta ja pidän sitä täysin ymmärrettävänä. Minun sympatiani ovat tavallisen kreikkalaisen puolella. Aivan kuten pikavippihelvettiin joutuneellekin tehdään asianmukainen maksuohjelma, joka mahdollistaa maksukyvyttömälle mahdollisuuden päästä takaisin jaloilleen

Itse olen sitä mieltä, että aina kannattaa sinne tapahtumaketjun alkupäähän. Jos ajaa ojaan, niin on aina helppo syyttää tietä, säätä, tien pitäjää, renkaita, vakuutusyhtiöitä ja kaikkea muuta kuin omia huonoja ratkaisujaan. Kun ajetaan talous kuralle, niin siinä on kohtuullisen iso mahdollisuus joutua luovuttamaan ainakin osa määräysvallastaan rahan lainaajille. Hyväksytkö sen talouskurittomuuden, jonka johdosta Kreikka ajautui ongelmiin vai onko sekin pahojen saksalaisten syytä?

Itse ole yrittänyt saada selvyyttä kreikkalaisilta heidän kärsimyksiinsä. En tiedä oleko aina löytänyt vain jotain rikkaita, mutta elämä näytti jatkuvan. Isointa vitutusta aiheutti se, kun kaikenlaisia uusia veroja joutuu maksamaan ja joutuu piilottelemaan omaisuuttaan.

Koko idea siitä, että EU-maat lainaavat Kreikalle lisää rahaa, ensin velkojen maksuun yksityisille pankeille ja sittemmin julkisen talouden juokseviin kuluihin, oli ja on edelleen järjenvastainen. Kreikan taloudesta puuttuu sellainen toimeliaisuus, jonka tuloksilla lainatut rahat voisi joskus maksaa takaisin. Kreikanhan ei ollut eikä vieläkään ole mikään pakko ottaa noita EU-maiden lainarahoja vastaan. Juoksevien kulujen lainoittaminen toisten maiden taholta piti sisällään ehtoja siitä, että Kreikan verotulot kasvaisivat ja julkiset menot pienentyisivät. Tämä on ihan järkevä vaatimus lainoittajan näkökulmasta.

Koska se isoin virhe tässä on jo peruuttamattomasti tehty (eli yksityisen velan vaihto velaksi EU-maille), ei minusta jäljellä ole kuin huonoja vaihtoehtoja. Ei Kreikkaa voi pitää eurossa, mikäli nuo velat alaskirjataan, koska 200 miljardin lahja EU kreikkalaisille on poliittisesti kestämätön tilanteessa, missä lainoitusta on jaettu muillekin. Mikäli taas Kreikka eurosta eroaa, on edessä kreikkalaisten kannalta vieläkin isommat ongelmat moneksi vuodeksi.

Koko idea siitä, että EU-maat lainaavat Kreikalle lisää rahaa, ensin velkojen maksuun yksityisille pankeille ja sittemmin julkisen talouden juokseviin kuluihin, oli ja on edelleen järjenvastainen. Kreikan taloudesta puuttuu sellainen toimeliaisuus, jonka tuloksilla lainatut rahat voisi joskus maksaa takaisin. Kreikanhan ei ollut eikä vieläkään ole mikään pakko ottaa noita EU-maiden lainarahoja vastaan. Juoksevien kulujen lainoittaminen toisten maiden taholta piti sisällään ehtoja siitä, että Kreikan verotulot kasvaisivat ja julkiset menot pienentyisivät. Tämä on ihan järkevä vaatimus lainoittajan näkökulmasta.

Koska se isoin virhe tässä on jo peruuttamattomasti tehty (eli yksityisen velan vaihto velaksi EU-maille), ei minusta jäljellä ole kuin huonoja vaihtoehtoja. Ei Kreikkaa voi pitää eurossa, mikäli nuo velat alaskirjataan, koska 200 miljardin lahja EU kreikkalaisille on poliittisesti kestämätön tilanteessa, missä lainoitusta on jaettu muillekin. Mikäli taas Kreikka eurosta eroaa, on edessä kreikkalaisten kannalta vieläkin isommat ongelmat moneksi vuodeksi.

Kreikka jättää euron ja siirtää velat drakhmoiksi 1:1. Ongelma on ratkaisu sitä myöten.

Nationalekonomi for jurister ja Lex Monetae ? samimiettinen

Sami Miettinen on Liberan jätkiä, niin voi jättää samantien kommarihuutelun sikseen.

Mitä enempi tätä Onassisten keissiä rupeaa miettimään niin sitä enempi vituttaa. Sama, kun Suomi kaksinkertaistaisi velalla sosiaalituet, eläkkeet ja lapsilisät näin ensialkuun. Sitten kymmenen vuoden päästä, kun velkaa ei enää myönnettäisikään niin täällä ruvettaisiin polttamaan EU:n lippuja, koska onhan se suunnaton sosiaalinen katastrofi, kun saavutetut edut viedään pois. Sitten nämä Haaparannat ja Arhinmäet puollustelee tätä kuplettia :face:

Kreikka jättää euron ja siirtää velat drakhmoiksi 1:1. Ongelma on ratkaisu sitä myöten..

Kreikka on luovuttanut tuon oikeutensa päättää velkojensa valuutasta viime rahoituskierroksella eu:lle joten se ei voi tuota tehdä. Tai tietysti voi mutta se on taloudellinen itsemurha.

e. vitukshan tää koko eu:n rahapolitiikka on mennyt. Sitä ei varmaan kukaan kiellä. Joku tuollainen Dopey:n heittämä pankkien pääomittaminen olisi ollut varmasti parempi vaihtoehto.

Kreikka jättää euron ja siirtää velat drakhmoiksi 1:1. Ongelma on ratkaisu sitä myöten.

Noin helppoahan se tosiaan on. Eihän mikään maa koskaan oikeasti velkojaan maksa, kun niistä pääsee vaivatta eroon siirtämällä velat ensin oravannahoiksi ja sen jälkeen monopolirahoiksi itse keksimillä kursseilla. Hölmöähän se nyt olisi maksaa velkoja, kun ei ole yhtään hyvää syytä.

Samoilla argumenteillahan tässä pitäisi lähteä tukemaan Romaniaa ym. EU:n köyhiä valtioita. Yhtälaillahan niiden kansalaiset kärsii köyhyydestä, sillä erotuksella ettei niissä ole lähdetty alunperinkään velalla kuplaa puhaltamaan. Kreikassa tilastovilpin ja sen turvin hankitun velan avulla saatiin vain siirrettyä väistämätöntä muutamalla vuodella.

No niinhän niitä köyhiä EU:n maita tuetaankin, kokoajan. En näe mitään eroa sen suhteen, etteikö Romaniassa olisi syntynyt kuplaa, jos se olisi jollain kreikkakonstilla liittynyt euroon samaan aikaan Kreikan kanssa.

Ei tietenkään mitenkään. Pointti nyt vaan on se, ettei sen tasoista perussosiaaliturvaa, terveydenhoitoa ja peruskoulutusta olisi koskaan Kreikkaan syntynytkään ilman vilppiä.

Ja siinä vilpissä oli mukana siis kollektiivisesti kaikki kreikan kansalaiset? Ja Se oikeuttaa :
Säästöt johtaneet Kreikassa ihmisoikeusloukkauksiinIhmisoikeusliitto

NHB sanoi:
Systemaattisesti kusetusta olevilla palveluilla ei ole mitään arvoa. Itse veikkaan kyllä, ettei luottoluokittajilla ollut osaa tai arpaa Kreikan tapaan järjestelmällisesti kaunistella dataansa.

Ja mikähän oli esim. GS:n rooli kreikan pääsemisessä euroon? Katsoppas miten Kreikan korot tipahti samalle tasolle Saksan kanssa euroalueen syntyessä. Se luottoluokitus johtui siitä virheajattelusta, että oltiin varmoja siitä, että EKP on viimekätinen lainaaja.

Ei sanaakaan valtion omaisuuden myynnistä. Tämä vahvistaa sen, mitä aikaisemmin kirjoitin. Ja toisaalta, itse en kreikkalaisena haikailisi määrätietoisesti tappiota tuottavien valtion firmojen perään.

Eihän se mitään vahvista, jos ei Haaparanta siitä maininnut. Olen tainnut tänne sen zerohedgen linkin postaakin, jossa Kreikan Finmin perustelee yksityistämisen osittaista perumista sillä, että on typerää myydä alehintaan valtion omaisuutta yksityiselle. Tottakai tämä närkästyttää tietyt tahot, jotka hyötyisivät suuresti yksityistämisestä.

Mihin kaipaat vastausta kun suuressa viisaudessasi jo sen esitit? Välttämättä se ei ole oikea, mutta koko juttu on puhdas sivuseikka tässä. Miksi ihmeessä alat jankuttamaan jostakin noin tyhjänpäiväisestä asiasta?

Asiat riitelevät, joten turha lähteä vittuilemaan. Olin ainoastaan utelias, koska pyrin pysymään erossa kaikista koulukunnista, jotka kahlitsevat ajattelua. Minusta vain tämä Kreikkaripuli on osoitus suuresta kyvyttömyydestä, mikä EU:ta vaivaa, muistuttaa koulukiusaamista. Ja jos huomaan olevani väärässä, niin tottakai vaihdan mielipidettä. Väärässä oleminen on opettavaista. Nyt en kertakaikkiaan näe syytä muuttaa näkemystäni.

Itse olen sitä mieltä, että aina kannattaa sinne tapahtumaketjun alkupäähän. Jos ajaa ojaan, niin on aina helppo syyttää tietä, säätä, tien pitäjää, renkaita, vakuutusyhtiöitä ja kaikkea muuta kuin omia huonoja ratkaisujaan. Kun ajetaan talous kuralle, niin siinä on kohtuullisen iso mahdollisuus joutua luovuttamaan ainakin osa määräysvallastaan rahan lainaajille. Hyväksytkö sen talouskurittomuuden, jonka johdosta Kreikka ajautui ongelmiin vai onko sekin pahojen saksalaisten syytä?

Kyllä, ehdottomasti ne Kreikan päättäjät, jotka Kreikan ovat ajaneet tähän kuntoon, on saatava vastuuseen. Todellakin, samoin veronkanto yms. korruptio on saatava kuriin. Tietenkin. Mutta se ei oikeuta em. toimintaa, varsinkaan kun se ei tuota millään lailla tulosta ja on virheellinen vrt. Haaparannan kommentti.

Mitä enempi tätä Onassisten keissiä rupeaa miettimään niin sitä enempi vituttaa. Sama, kun Suomi kaksinkertaistaisi velalla sosiaalituet, eläkkeet ja lapsilisät näin ensialkuun. Sitten kymmenen vuoden päästä, kun velkaa ei enää myönnettäisikään niin täällä ruvettaisiin polttamaan EU:n lippuja, koska onhan se suunnaton sosiaalinen katastrofi, kun saavutetut edut viedään pois. Sitten nämä Haaparannat ja Arhinmäet puollustelee tätä kuplettia

Kreikka Islannin tielle | Talouden tulkki

Ja toisinkuin Rinne väittää:

http://uk.businessinsider.com/greece-eurogroup-meeting-leaked-documents-2015-2?r=US

Eipä tässä ole paljoa järkeä jos joku moraalinen närkästys estää hoitamasta Kreikan tapausta fiksusti. Se on vaan ihan vitun tyhmää.

Eipä tässä ole paljoa järkeä jos joku moraalinen närkästys estää hoitamasta Kreikan tapausta fiksusti. Se on vaan ihan vitun tyhmää.

Ei tuossa mistän moraalisesta närkästyksestä ole kysymys vaan politiikasta. Mieti mitä voimakas velkojen anteeksi annon puolustaminen tarkottaisi poliitikolle nyt seuraavissa eduskunta vaaleissa. Niinpä.

Yleensä on hyvä valita joku, joka on mokannut rankasti ja myöntää sen. Politiikassa ei tosin taida löytyä ketään. Hyvin on saatu vieritettyä syytä Kreikkaan vaikka vika on aivan muualla. :)

Ei tuossa mistän moraalisesta närkästyksestä ole kysymys vaan politiikasta. Mieti mitä voimakas velkojen anteeksi annon puolustaminen tarkottaisi poliitikolle nyt seuraavissa eduskunta vaaleissa. Niinpä.

Kannatat kuitenkin euroa,ristiriita? Vaihtoehtoina on siinä tapauksessa joko Paluu kansallisiin valuuttoihin tai sitten tulonsiirtounioni.

How Germany Is Blowing Up The European Union | Zero Hedge

Tää kannattaa lukea nyt aika huolella ja vilkasta niitä kuvia kanssa. Kysymys ei ole lainkaan siitä, etteikö Kreikka olisi tehnyt rakenneuudistuksia. vrt. Oecd.

No niinhän niitä köyhiä EU:n maita tuetaankin, kokoajan. En näe mitään eroa sen suhteen, etteikö Romaniassa olisi syntynyt kuplaa, jos se olisi jollain kreikkakonstilla liittynyt euroon samaan aikaan Kreikan kanssa.

Puolassa ei ole ymmärtääkseni isommin kuplinut. Kun Puola liittyi, niin silloin Suomen BKT oli noin viidenneksen pienempi kuin Puolan. Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, Suomen BKT on enää puolet siitä mitä Puolassa. Samalla Puolan työttymyysaste on puolittunut. Puolalaiset tuskin näkevät Saksaa Isona pahana sutena, joka vain orjuuttaa pienempiään.

Ja siinä vilpissä oli mukana siis kollektiivisesti kaikki kreikan kansalaiset? Ja Se oikeuttaa :
Säästöt johtaneet Kreikassa ihmisoikeusloukkauksiinIhmisoikeusliitto

Miten velkarahalla kestämättömän korkealle pumpatun elintason mahdottomuus olisi mielestäsi voitu korjata siten, ettei se aiheuta ongelmia?

Ja mikähän oli esim. GS:n rooli kreikan pääsemisessä euroon? Katsoppas miten Kreikan korot tipahti samalle tasolle Saksan kanssa euroalueen syntyessä. Se luottoluokitus johtui siitä virheajattelusta, että oltiin varmoja siitä, että EKP on viimekätinen lainaaja.

Hetki sittenhän ei pitänyt olla mitään virheajattelua, vaan kerroit luottoluokittajien tienneen tilanneen ja vain tehneen rahaa valehtemalla. Nyt tulee vähän ristiriitaista informaatiota.

Eihän se mitään vahvista, jos ei Haaparanta siitä maininnut. Olen tainnut tänne sen zerohedgen linkin postaakin, jossa Kreikan Finmin perustelee yksityistämisen osittaista perumista sillä, että on typerää myydä alehintaan valtion omaisuutta yksityiselle. Tottakai tämä närkästyttää tietyt tahot, jotka hyötyisivät suuresti yksityistämisestä.

Kyllä tuosta vaan sen kuvan saa, ettei valtion omaisuuden myynti ole missään nimessä ainoa asia, joka ansaitsee tulla mainituksi tässä yhteydessä. No voihan olla, että Haaparanta kirjoittaa omiaan ja ainoa toimi on myydä Kreikka pieninä paloina pahoille saksalaisille.

Asiat riitelevät, joten turha lähteä vittuilemaan. Olin ainoastaan utelias, koska pyrin pysymään erossa kaikista koulukunnista, jotka kahlitsevat ajattelua.

Ei stressiä. Ei se edes ollut sinuun suunnattu kommentti - eikä suuntana ollut myöskään Krugman. Vastuun (ja vallan) ottaminen pois yksilöltä on erään isomman sotkun juttuja.

Kyllä, ehdottomasti ne Kreikan päättäjät, jotka Kreikan ovat ajaneet tähän kuntoon, on saatava vastuuseen. Todellakin, samoin veronkanto yms. korruptio on saatava kuriin. Tietenkin. Mutta se ei oikeuta em. toimintaa, varsinkaan kun se ei tuota millään lailla tulosta ja on virheellinen vrt. Haaparannan kommentti.

Miten tuo kestävyysvaje saadaan sitten kuntoon "ilman ruumiita"?

Kannatat kuitenkin euroa,ristiriita? Vaihtoehtoina on siinä tapauksessa joko Paluu kansallisiin valuuttoihin tai sitten tulonsiirtounioni.

How Germany Is Blowing Up The European Union | Zero Hedge

Tää kannattaa lukea nyt aika huolella ja vilkasta niitä kuvia kanssa. Kysymys ei ole lainkaan siitä, etteikö Kreikka olisi tehnyt rakenneuudistuksia. vrt. Oecd.

Selitin tietääkseni miksi aihe on poliittisesti vaikea. Voin tunnustaa ettei tietoni kyllä riitä siihen miten tästä kreikka kuiville luovittaisiin. Epäilen ettei monella muullakaan. Kun siis otetaan huomioon että eletään oikeassa maailmassa missä politiikalla on iso vaikutus asioihin.

Entäpä jos vain arvioitaisiin realistisesti Kreikan taloutta ja sinne ei puoli-ilmaiseksi tyrkytettäisi rahaa? Jäisihän siinä tietenkin monelta kreikkalaiselta Mersu ostamatta ja muutenkin hyvinvoinnin joutuisi rakentamaan ikävästi tehdyn työn varaan.

Puolassa ei ole ymmärtääkseni isommin kuplinut. Kun Puola liittyi, niin silloin Suomen BKT oli noin viidenneksen pienempi kuin Puolan. Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, Suomen BKT on enää puolet siitä mitä Puolassa. Samalla Puolan työttymyysaste on puolittunut. Puolalaiset tuskin näkevät Saksaa Isona pahana sutena, joka vain orjuuttaa pienempiään.

Puola ei ole eurossa ja nopeasti vilkastuna about 8% työttömyys. Mitä luultavimmin Puolassa olisi kuplinut myös, jos Euroon olisi liittynyt. Ja tietenkin Saksa naapurissa hyödyttää Puolaa suunnattomasti, näkeehän sen vientiluvuistakin.

Miten velkarahalla kestämättömän korkealle pumpatun elintason mahdottomuus olisi mielestäsi voitu korjata siten, ettei se aiheuta ongelmia?

Islannin esimerkki

Hetki sittenhän ei pitänyt olla mitään virheajattelua, vaan kerroit luottoluokittajien tienneen tilanneen ja vain tehneen rahaa valehtemalla. Nyt tulee vähän ristiriitaista informaatiota.
Anteeksi, jos epäselvästi selitin. Tarkoitin sitä, että GS:n tilastojen peukalointi Kreikan hyväksi oli varmasti luottoluokittajienkin tiedossa. Tiedettiin Kreikan ongelmat. Se miksi riskit eivät näkyneet koroissa, johtui varmaankin yleisestä nousuhuumasta, löysästä rahasta ja loppukädessä siitä, että kuviteltiin EKP:n pelastavan.

Kyllä tuosta vaan sen kuvan saa, ettei valtion omaisuuden myynti ole missään nimessä ainoa asia, joka ansaitsee tulla mainituksi tässä yhteydessä. No voihan olla, että Haaparanta kirjoittaa omiaan ja ainoa toimi on myydä Kreikka pieninä paloina pahoille saksalaisille.
Ei se olekaan ainoa asia. "Rakenneuudistukset" on nähtävä kokonaisuutena. Valtion omaisuuden myynti pilkkahintaan oli vain yksi osa uudistuksia.

Miten tuo kestävyysvaje saadaan sitten kuntoon "ilman ruumiita"?
Islannin esimerkki.

Entäpä jos vain arvioitaisiin realistisesti Kreikan taloutta ja sinne ei puoli-ilmaiseksi tyrkytettäisi rahaa? Jäisihän siinä tietenkin monelta kreikkalaiselta Mersu ostamatta ja muutenkin hyvinvoinnin joutuisi rakentamaan ikävästi tehdyn työn varaan.
Ei Kreikka kuulu euroon, ulos eurosta ja saavat itse rakentaa hyvinvointinsa. Tällä menolla siellä ei vain ole enää käsiä, jotka hyvinvointia voisivat synnyttää, kun nuoret ja koulutetut ovat lähteneet pois.

Back
Ylös Bottom