Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Nykyisellään taksit on sen hintaista että käyttö jäänyt sellaiseen pari kertaa vuodessa isolla porukalla tilataksilla yökerhoon. Just ehkä pikkujoulut+Vappu. Eikö tosiaan ole muuta ratkaisua syrjäkylien vammaisten mummojen kyyditsemiseen kuin taksimonopoli?
Ennen jokaisen taskussa olevaa nettiä tarvittiin joku keskusnumero, josta taksin voi tilata. Lisäksi kuluttajaa hyödytti se, että taksin tilaamalla sai aika vakiotasoista palvelua. Netti mahdollistaa niin kuluttajille kuin palveluntarjoajillekin varsin läpinäkyvän hinta/laatu -suhteen optimoinnin tarpeiden ja markkinatilanteen mukaan. Kuten halpalentoyhtiöt ovat osoittaneet, pitkäaikaiset monopolitilanteet johtavat liian korkeaan hintaan johtuen huonosta tuottavuudesta ja osittain myös liian rikkaasta palvelusta - palvelussa on monia ominaisuuksia, joista kuluttajat eivät ole oikeasti valmiita maksamaan.

Jos ravintolassa on käynyt flaksi ja kotiin ollaan lähdössä upean blondin kanssa, olisi ideaalin ominaisuuksia nahkapenkit, shampanjatarjoilu ja tummennetut ikkunat. Jos taas tyhjään kotiin on palaamassa snagarin kautta vähän turhan kovassa laitamyötäisessä, himaan haluaa vain mahdollisimman nopeasti ja halvalla. Nykyinen palvelu on perkeleen huono kompromissi ihan joka suhteessa. Taksilupia on liikaa päiväsaikaan arkisin (paitsi ehkä niille syrjäkylien mummoille) ja liian vähän aamuyöstä kun baarit menevät kiinni. Mikäli sääntely purettaisiin, olen 100% varma, että ihmiset käyttäisivät kokonaisuutena paljon enemmän rahaa taksilla ajeluun kuin nykyisin. Voittajia tässä uudessa liiketoiminnassa eivät vain suurelta osin olisi ne taksit, joilla kaikkien on nyt pakko mennä kun laillisia vaihtoehtoja ei ole.

60 tuntii viikko, yö, sunnuntai ja iltavuoroa... 8. vuoden työntekijä, lisät tekee paljon + kun ei sitä lomarahaa säästy, vaan se on jokaisessa liksassa mukana.
Ja nyt taas pitää sanoa, että ei tommosta tahtia kukaan kauaa jaksa. Mutta teoriassa on mahdollista.

edit. niijoo ennenku joku oululainen riehaantuu, niin siis tämä on vain pks-seudun esimerkkiä.

Joo, määkin voisin periaatteessa tienata kuukaudessa siivoojana 6529.36€, mutta mun pitäis tehdä 4 eri työnantajalla ja noin 16 tuntista päivää, mut pitäis sitten levätä se vapaa 8 tuntia, niin jaksais.

60 tuntii viikko, yö, sunnuntai ja iltavuoroa... 8. vuoden työntekijä, lisät tekee paljon + kun ei sitä lomarahaa säästy, vaan se on jokaisessa liksassa mukana.
Ja nyt taas pitää sanoa, että ei tommosta tahtia kukaan kauaa jaksa. Mutta teoriassa on mahdollista.

edit. niijoo ennenku joku oululainen riehaantuu, niin siis tämä on vain pks-seudun esimerkkiä.

No kuinka monta prosenttia alalla olevista saa ?

Olen mä entisessä elämässä ( toisinsanoen teininä ennen opiskeluja) ollut kaupan alalla töissä. Tein parhaana kuuna mm. 58 h viikon (7pv ) ja 14 Pv putkeen ja oli jotn 1400 e kantturoilla. Oli iso motivaattori hakea kauppikseen sitten myöhemmin;) kyllä oon saanut rokotuksen shoppailua vastaan ja mulla menee kaupassa yleensä noin 10 min max.. Motonet on ainoa mihin meen huvikseenkin.

Hyvä ammatti se on ennemmin koska tahansa kaupan kassalle kuin vaikkapa hoitoalalle. Ainoat hoidot mitkä kiinnostaa on blondeja.

Takseista: tottakai käyttötilanne ratkaisee. Yleisesti mulle on ihan lahjakkaan sama minkä merkkinen auto on jos se ei ole oma. Mitä kustannustehokkaammin sitä paremmin. Ei mua tarvitse mersulla viedä en ole niin iso herra. mutta en siitä ekstraa maksa jos tarvitsee baariin mennä, omaan ajoon en kyllä ihan taivu ottamaan mitään corollaa.. Taksiksi on Sama vaikka ysärin lopun corolla tai vaikka w123 mersu. Siis mä en näe pointtia siinä että taksin pitää olla hieno, kunhan itse ei tarvitse ajaa millään puntolla tai Corollalla.
Jos naisia on (ja ei totisesti liikaa ole) niin sitten mieluummin vaikka jonkun kaverin kyydillä ja mahd. Hienolla autolla. Oon joskus itseasiassa asiasta tehden soittanut kaverin 7-bemarin ;)

Jotenkin vaan mun mielestä se on aika sama minkä auton kyydissä menee sen muutaman kilometrin kännissä. Se minkä itse omistaa ei ole, vaikka järjellä ajatellen kannattaisi varmaan laittaa vaikkapa yaris verso kätevyyden ja halvan hinnan ja pienen kulutuksen nimissä..

E: oon kai sitten nuuka tai jotain mutta kyllä mua ainakin yskittää maksaa tuplat vuokra-autosta ulkomailla kun muu seurue haluaa jonkun mersun. Mä otan sen halvimman/toisiksi halvimman.. Viimeksi oli joku varmaan 10 v polo kreikassa ja oli kieltämättä kamala auto. Mutta oli kyllä aika halpa.. En silti omaksi..

No kuinka monta prosenttia alalla olevista saa ?

Olen mä entisessä elämässä ( toisinsanoen teininä ennen opiskeluja) ollut kaupan alalla töissä. Tein parhaana kuuna mm. 58 h viikon (7pv ) ja 14 Pv putkeen ja oli jotn 1400 e kantturoilla. Oli iso motivaattori hakea kauppikseen sitten myöhemmin;) kyllä oon saanut rokotuksen shoppailua vastaan ja mulla menee kaupassa yleensä noin 10 min max.. Motonet on ainoa mihin meen huvikseenkin.

Hyvä ammatti se on ennemmin koska tahansa kaupan kassalle kuin vaikkapa hoitoalalle. Ainoat hoidot mitkä kiinnostaa on blondeja.

Takseista: tottakai käyttötilanne ratkaisee. Yleisesti mulle on ihan lahjakkaan sama minkä merkkinen auto on jos se ei ole oma. Mitä kustannustehokkaammin sitä paremmin. Ei mua tarvitse mersulla viedä en ole niin iso herra. mutta en siitä ekstraa maksa jos tarvitsee baariin mennä, omaan ajoon en kyllä ihan taivu ottamaan mitään corollaa.. Taksiksi on Sama vaikka ysärin lopun corolla tai vaikka w123 mersu. Siis mä en näe pointtia siinä että taksin pitää olla hieno, kunhan itse ei tarvitse ajaa millään puntolla tai Corollalla.
Jos naisia on (ja ei totisesti liikaa ole) niin sitten mieluummin vaikka jonkun kaverin kyydillä ja mahd. Hienolla autolla. Oon joskus itseasiassa asiasta tehden soittanut kaverin 7-bemarin ;)

Jotenkin vaan mun mielestä se on aika sama minkä auton kyydissä menee sen muutaman kilometrin kännissä. Se minkä itse omistaa ei ole, vaikka järjellä ajatellen kannattaisi varmaan laittaa vaikkapa yaris verso kätevyyden ja halvan hinnan ja pienen kulutuksen nimissä..

E: oon kai sitten nuuka tai jotain mutta kyllä mua ainakin yskittää maksaa tuplat vuokra-autosta ulkomailla kun muu seurue haluaa jonkun mersun. Mä otan sen halvimman/toisiksi halvimman.. Viimeksi oli joku varmaan 10 v polo kreikassa ja oli kieltämättä kamala auto. Mutta oli kyllä aika halpa.. En silti omaksi..

Mun kommentti oli tarkoitettu käytännön esimerkin kera lähinnä siihen, että Suomessa siis jo kaupanalalla kilpailutetaan työntekijöitä juurikin tuon varatyövoiman turvin. Eli kauppa ei sitoudu työntekijään. Mutta töitä saa reipas ja pitää vielä lisätä, että onhan siinä sitten mahdollisuus työnäytöllä saada se kk- paikka jne. jne.
hokasiks nyt?

Jännä havaita, että tuo pieni ulkomailla työskentelevien joukko on sinulle tässä se kynnyskysymys. Ok, se voi aiheuttaa tällä hetkellä noin 10 000 heittoja suuntaa tai toiseen vertailusta riippuen. Pååtan esittämää käyrää, jossa heittoa oli useita satoja tuhansia mihin tahansa tapaan laskea julkisen sektorin kokoa, et kokenut minkään tasoiseksi vääristelyksi. Se oli varmaankin todellinen laatuargumentti sinun mielestä.

En tiedä mitä pååtta on tänne linkkaillut. Pointti on se, että se paisuminen on jätetty näyttämättä toteen.

Ja mitä tulee noihin ulkomailla työskenteleviin, niin se sopii kyllä minulle. Tässä linkittämästäsi VATT tutkimuksesta pätkä:
VATT sanoi:
Ulkomailla valtionyhtiöt työllistivät enimmillään noin 34 000 henkilöä vuonna 1990. Metalli- ja metsäteollisuusden suurten valtionyhtiöiden yksityistäminen pienensi 1990-luvun alkupuoliskolla myös valtionyhtiöiden ulkomaisen henkkilöstön määrää ja vuonna 2005 se alitti 10 000 henkilön rajan.

Tuo kymmenen tuhannen luokkaa oleva porukka on todella paljon pienempi tekijä kuin se yksityistämisien johdosta kadonnut valtionyhtiöiden henkilöstömäärä. Näinhän tuossa VATT:n tutkimuksessa suoraan sanotaan.

Ulkomaista henkilöstöä on kyllä huomattavasti enemmän kuin tuo mainitsemasi 10 000. Se on ollut tilanne 2005, mutta sittemmin on tapahtunut... PAISUMISTA. Tuosta VATT:n paperista löytyy seuraava kuvaaja:

iYtsPFTHztFrh.jpg

Paisumista on siis tapahtunut valtionyhtiöiden ulkomaisten tytäryhtiöiden henkilökunnan määrässä.

Ehkäpä Wiberg, Apunen ja muut EK:n äpärät haluavat lähteä tästä asiasta kirjoittamaan jotain peflettiä...

Karu laskelma: Suomalaisyritysten työllisyys ei ole kasvanut 25 vuoteen

Eikö sitä taannoin toitoteltu sitä, että suomessa ei ole suuri julkinen sektori vaan liian pieni yksityinen sektori. Kysymys kuuluukin, että mitä helvettiä meidän poliitikot on 25 vuoden aikana tehneet, kun tilanne on yllä mainitun kaltainen. Ei ainakaan vaikuta siltä, että yritystoimintaa olisi helpotettu.

Ylekin taitaa aika paljon kayttaa noita harjoittelijoita. Vahan offtopicia mutta Yleen liittyen mielenkiintoinen linkki. En tieda mita tuosta pitaisi tuumia.
Ylellä törkeä työpaikkailmoitus: Ottaisitko tällaisen pestin vastaan? | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

No tuo uutinen ei itseäni ainakaan yllätä. YLEn strategia on palata aikaan ennen mainostelevisiota, hallitsemaan tiedonvälitystä diktaattorin elkein. Sanokaa minun sanoneen: kymmenen vuoden päästä Suomessa ainoat puolueettomat uutiset seurataan kansainvälisten mediajättien tarjoamista kanavista malliin Venäjä/Kiina/Iran.

Aivan totta! Olet oikeassa. Luin vääriä käyriä. Nehän on nuo pohjimmaiset. Eihän hallintohenkilökunta ole lisääntynyt viimeisen 20 vuoden aikana kuin noin 100.000 henkeä. Vähennykset työntekijäpuolella ovat samaan aikaan noin 130.000 henkeä.

Luulisin, että samaan aikaan 1994-2014 julkisen hallinnon tietojärjestelmiin on uhrattu noin miljardi, varmaan ylikin, jotta työ tehostuisi. Sähköinen laskutus ja laskun tarkastus on tullut tuona aikana, internet, sähköpostit yms. Ei ole paljon vaikutusta julkisella puolella ollut.

Eli argumentti paisumisesta meni pieleen, mutta... ei sillä niin väliä... koska...?

Eikö sitä taannoin toitoteltu sitä, että suomessa ei ole suuri julkinen sektori vaan liian pieni yksityinen sektori. Kysymys kuuluukin, että mitä helvettiä meidän poliitikot on 25 vuoden aikana tehneet, kun tilanne on yllä mainitun kaltainen. Ei ainakaan vaikuta siltä, että yritystoimintaa olisi helpotettu.
Poliitikot ovat kasvattaneet julkista sektoria ja laittaneet ylemmät tuloluokat ja yritykset maksamaan tuon paisuttamisen. Eli siis heikentäneet sekä yksityisten että yritysten mahdollisuuksia investoida. Lisäksi on kaikenlaisilla tukitoimilla hidastettu siirtymäkautta vanhasta teollisuudesta uuteen, millä on entisestään huononnettu mahdollisuuksia kasvattaa uutta työllistävää yritystoimintaa. Tuo vanhakin teollisus on pääosin investoinut Suomen ulkopuolelle, koska ilmeisesti median haukkuma suomalainen yritysjohto kuitenkin osaa laskea ja laittaa numeroita suuruusjärjestykseen. Tuloksena Suomessa ei enää paljoakaan enää tehdä sellaista, jonka voisi mihinkään hintaan myydä jonnekin maan rajojen ulkopuolelle.

Ratkaisuksi monet esittävät omaa valuuttaa ja devalvaatiota. Hieman ihmettelen, miten tämä auttaisi, kun sitä täällä valmistettua myytävää ei enää ole?

Eli argumentti paisumisesta meni pieleen, mutta... ei sillä niin väliä... koska...?

Niin, minähän sanoin, että ei ole julkisen sektorin hallintohenkilökunta sittenkään tuplaantunut vaan se on lisääntynyt vain n. 100.000 henkeä samalla periodilla, kun on otettu käyttöön mm. kännykät, sähköposti, sähköinen laskunkäsittely ja muuta hallintoa tehostavaa tietotekniikkaa on ostettu miljardilla eurolla.

Olen pahoillani, että aluksi luin sitä käyrää väärin ja luulin, että hallintohenkilökunta olisi tuona aikana lisääntynyt lähes 250.000 hengellä.

higher physics; YLEn strategia on palata aikaan ennen mainostelevisiota, hallitsemaan tiedonvälitystä diktaattorin elkein. Sanokaa minun sanoneen: kymmenen vuoden päästä Suomessa ainoat puolueettomat uutiset seurataan kansainvälisten mediajättien tarjoamista kanavista malliin Venäjä/Kiina/Iran

Aika harva edes tietää, että Suomessa oli yksityisillä sähköisillä tiedotusvälineillä kielto esittää alle 24 tuntia vanhoja uutisia pitkälle 80-luvulle. Asiaa ei esimerkiksi kouluissa opetettu. Tämä yksinoikeus oli varattu YLElle.

En tiedä mitä pååtta on tänne linkkaillut. Pointti on se, että se paisuminen on jätetty näyttämättä toteen.

Ulkomaista henkilöstöä on kyllä huomattavasti enemmän kuin tuo mainitsemasi 10 000. Se on ollut tilanne 2005, mutta sittemmin on tapahtunut... PAISUMISTA. Tuosta VATT:n paperista löytyy seuraava kuvaaja:

iYtsPFTHztFrh.jpg

Paisumista on siis tapahtunut valtionyhtiöiden ulkomaisten tytäryhtiöiden henkilökunnan määrässä.

Ehkäpä Wiberg, Apunen ja muut EK:n äpärät haluavat lähteä tästä asiasta kirjoittamaan jotain peflettiä...

Niinpä tietenkin. Ethän sinä tosiaan voi tietää mitä pååtta postailee, vaikka tuohon pååtan propagandapitoiseen postaukseen vastaamisen kyllä huomasit.

Valitsit varmaan myös ihan vain sattumalta tämän vuoden 2008. Kaikista vuosista poimit sattumalta sen, jolloin tuo lukema oli korkeimmillaan. Vuodesta 2008 viime vuoden loppuun mennessä esimerkiksi Fortum on vähentänyt ulkomaista henkilöstöään 3100:lla ja Itella 2700:lla. Kuvasi kertoo tilanteen hyvin. 90-luvun yksityistämisien toimesta vähenteneet työpaikat teollisuudessa ovat paljon isompi tekijä kuin nuo taistolaishuutojen kera paisuttelemasi ulkomaiset työntekijät. Tuota ei muutu miksikään, vaikka tarkoitushakuisesti poimisikin sopivan vuoden melkein kymmenen vuoden takaa.

Niinpä tietenkin. Ethän sinä tosiaan voi tietää mitä pååtta postailee, vaikka tuohon pååtan propagandapitoiseen postaukseen vastaamisen kyllä huomasit.

Valitsit varmaan myös ihan vain sattumalta tämän vuoden 2008. Kaikista vuosista poimit sattumalta sen, jolloin tuo lukema oli korkeimmillaan. Vuodesta 2008 viime vuoden loppuun mennessä esimerkiksi Fortum on vähentänyt ulkomaista henkilöstöään 3100:lla ja Itella 2700:lla. Kuvasi kertoo tilanteen hyvin. 90-luvun yksityistämisien toimesta vähenteneet työpaikat teollisuudessa ovat paljon isompi tekijä kuin nuo taistolaishuutojen kera paisuttelemasi ulkomaiset työntekijät. Tuota ei muutu miksikään, vaikka tarkoitushakuisesti poimisikin sopivan vuoden melkein kymmenen vuoden takaa.

Vai taistolaista propagandaa. Mites nämä sinun Putin sympatiat? Taidat haaveilla Pinochet tyylisestä vahvasta johtajasta joka pistää ay liikkeen ja demokratian kuriin. Yritysten voitothan ovat kaikki kaikessa.

Vakavasti puhuen, minkä nuo postatut käyrätkin kyllä osoittavat, minusta valtio pysyy nykyään aika hyvin lestissään. Virastot ostavat tukipalvelunsa kilpailun kautta ja valtion organisaatioita on ainakin pyritty virtaviivaistamaan.

Kunnallissektori on aivan toisen luokan ongelma. Siellä taistellaan kynsin ja hampain oman palvelutuotannon puolesta eikä paikallisesta vallasta haluttaisi luopua millään. Jokaisessa yhteiskunnassa on joitain huonosti toimivia osia. Suomessa se on ehdottomasti kuntien rajoittamaton verotusoikeus, oma palvelutuotanto ja kunnallisdemokratian luisuminen kunnan työntekijöiden käsiin.

Sosialismi ei muuksi muutu, oli se kuinka paikallista hyvänsä.

Nyt kun jo kuntien verotus erot aiheuttavat suuren epätasa-arvon eikö koko kunta sektori kannattaisi lopettaa ja verotus oikeus poistaa. Ihan hyvin voitaisiin kaikki kunnan tehtävät siirtää suoraan valtion alaisuuteen, ei tarvitsisi joka kunnassa keksiä omaa versioita pyörästä uudestaan. Toki suurelle osalle kunta työntekijöitä tämä merkitsisi vain työnantajan vaihtumista kunnasta valtioon, mutta en ole ollenkaan vakuuttunut että kannattaa pyörittää satoja kunta organisaatioita. Kun kaikki voitaisiin hoitaa suoraan valtion hallinnon alla.

Mites nuo julkisen puolen ammatit sitten jakautuvat? Onko lääkäreiden, sairaanhoitajien, poliisien ym. määrä kasvanut ajansaatossa? Ainakin paikallislehtien tekstaripalsoista saa usein kuvan, että julkisen työntekijä = joku epämääräinen konttoripäällikkö joka ei tee mitään. Sitten vaaditaan niiden irtisanomista. Ja seuraavaksi itketään, kun synnytyslaitos ja koulut lopetetaan.

Vai taistolaista propagandaa. Mites nämä sinun Putin sympatiat? Taidat haaveilla Pinochet tyylisestä vahvasta johtajasta joka pistää ay liikkeen ja demokratian kuriin. Yritysten voitothan ovat kaikki kaikessa.

Taistolainen propaganda ja loppu sekoilu ovat taas sinun tuottamia valheita. Minähän tuollaisesta en ole kiroittanut. EK:n äpäristä huutelemisesta ei ole enää pitkä matka lahtareista huutelemiseen ja sinun osatotuuksilla perustelu on propagandaa.

Olen määrätietoisesti kirjoittanut demokratian puolesta tällä palstalla. Olen myös samalla tarmollakirjoittanut poliitikkojen ja virkamieskoneiston vallan siirtämisestä kansalle. Olen myös tehnyt tiettäväksi sen, ettei suomalainen pseudodemokratia ole se mitä demokratiala tarkoitan. Sinä vedät tästä johtopäätöksen Pinochet ja Putin... Mahtaakohan tuo haluni rajoittaa virkamieskoneiston valtaa ja kokoa olla syynä noiden valheiden suoltamiseen? Koetko tuon hyökkäyksenä itseäsi kohtaan? Tarvitseekö vielä kysyä, että miksi propaganda?

Osmo kirjoittaa minulle hyvin tutun oloisia huomioita toisesta näkökulmasta. Silloin on peli menetetty, jos muutkin fiksumman pään poliitikot päättävät jättää tuon hölmöilyn kesken.

Suomalainen demokartia toimii huonosti ja koneisto ei osaa tehdä päätöksiä
Ero eduskunnasta : Soininvaara

Taistolainen propaganda ja loppu sekoilu ovat taas sinun tuottamia valheita. Minähän tuollaisesta en ole kiroittanut. EK:n äpäristä huutelemisesta ei ole enää pitkä matka lahtareista huutelemiseen ja sinun osatotuuksilla perustelu on propagandaa.

Olen määrätietoisesti kirjoittanut demokratian puolesta tällä palstalla. Olen myös samalla tarmollakirjoittanut poliitikkojen ja virkamieskoneiston vallan siirtämisestä kansalle. Olen myös tehnyt tiettäväksi sen, ettei suomalainen pseudodemokratia ole se mitä demokratiala tarkoitan. Sinä vedät tästä johtopäätöksen Pinochet ja Putin... Mahtaakohan tuo haluni rajoittaa virkamieskoneiston valtaa ja kokoa olla syynä noiden valheiden suoltamiseen? Koetko tuon hyökkäyksenä itseäsi kohtaan? Tarvitseekö vielä kysyä, että miksi propaganda?

Nojaa ei ihme, että tilastoista ei tule tolkkua kun kirjoittajatkin tuntuvat menevän sekaisin :) En tiedä missä vaiheessa sitä propagandaa on tullut sitten suollettua. Laitoin yhden kuvajaan, jossa oli pelkästään valtion työntekijät ja sitten sellaisen missä on myös kuntien ja valtionyhtiöt ym. Joku toinen (normaali ihminen) olisi ehkä antanut asian olla, mutta syyttele vaan jos olo helpottuu. Minusta asia alkaa olla jo loppuunkaluttu ja varmaan muistakin.

Back
Ylös Bottom