Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Nyt kun jo kuntien verotus erot aiheuttavat suuren epätasa-arvon eikö koko kunta sektori kannattaisi lopettaa ja verotus oikeus poistaa. Ihan hyvin voitaisiin kaikki kunnan tehtävät siirtää suoraan valtion alaisuuteen, ei tarvitsisi joka kunnassa keksiä omaa versioita pyörästä uudestaan. Toki suurelle osalle kunta työntekijöitä tämä merkitsisi vain työnantajan vaihtumista kunnasta valtioon, mutta en ole ollenkaan vakuuttunut että kannattaa pyörittää satoja kunta organisaatioita. Kun kaikki voitaisiin hoitaa suoraan valtion hallinnon alla.

Ei voi tehdä näin. Tämä olisi todennäköisesti liian yksinkertaista ja tehokasta ja moni turha työvaihe jäisi pois, sitäkautta tulisi isoja säästöjä ja joku menettäisi työpaikkansa. Siitä seuraa paha lama, etkö ole kuullut ja ymmärtänyt??

Onhan näitä kuntia joilla on jopa monta kunnanjohtajaakin, mistä niille kaikille ois sitten muodolliseen plus sadantonnin vuosiliksaa vastaavaa duunia?
 
Vanha tuttu julkkarien loma-asia taas esillä. Näitä pitää vaan tietyin väliajoin rummuttaa, että pysyy muistissa kun demarit seuraavan kerran valittaa ettei ole mitään leikkaamista missään.

"Miljardi veroja vuodessa, että julkinen sektorin työntekijät voivat pitää yksityisiin nähden reippaasti pidemmät vuosilomat, ei vain ole tästä maailmasta"
Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien Marjo Kolehmainen ihmettelee virkamiesten tuplalomaoikeutta | Kotimaa | Kaleva.fi

Hyvää tarinaa kommenteissa :D
- Tuskimpa kolehmainen itsekään tinkii puhelin, auto, asunto taikka loma/palkka edustaan vapaaehtoisesti.
 
Suomen viranomaiset haluavat kieltää Facebookin JAA-napin

Sosiaali- ja terveysministeriön hallitusneuvos Ismo Tuominen nimittäin haluaa, että kuluttajat eivät enää jatkossa voisi jakaa esimerkiksi panimoiden ja ravintoloiden materiaalia sosiaalisessa mediassa. Tästä syystä Tuominen on ollut yhteydessä Facebookiin ja kertonut Suomen lakimuutoksesta, joka hänen mukaansa edellyttää Facebookilta JAA-toiminnon poistamista mainittujen yritysten Facebook-sivuilta.

- Facebook tietää asian ja nyt katsotaan pystyykö se muuttamaan palveluaan siten, että Suomen lain toteuttaminen alkoholimainonnassa onnistuisi helpommin. Tämän lain ydin on siinä, että laki kieltää sellaisen mainonnan tekemisen, jossa on tarkoitettu, että kuluttajat jakavat sitä, Ismo Tuominen kertoi Yleisradion uutisille.

Suomen viranomaiset haluavat kieltää Facebookin JAA-napin ? Stara

Ihan saatanan hienoa että meidän virkamiehet puuhastelevat tällaisten asioiden parissa. Tulee mieleen että jos 7 viikon kesäloma olisikin 52 viikkoa niin ties vaikka maa menisi parempaan suuntaan. Paras kommentointi oli että nykyään tuntuu että aprillipäivä olisi joka päivä. Siltä tosiaan tuntuu.

e: mua ihan oikeasti ei kiinnosta enää pätkääkään mitä nämä instanssit tai virkamiehet maksaa. Meno on niin sairasta ja todellisuudesta vieraantunutta että potkut perseelle, sama vaikka siitä seuraisi sadan vuoden lama yksityiselle sektorille.
 
Ei voi tehdä näin. Tämä olisi todennäköisesti liian yksinkertaista ja tehokasta ja moni turha työvaihe jäisi pois, sitäkautta tulisi isoja säästöjä ja joku menettäisi työpaikkansa. Siitä seuraa paha lama, etkö ole kuullut ja ymmärtänyt??

Onhan näitä kuntia joilla on jopa monta kunnanjohtajaakin, mistä niille kaikille ois sitten muodolliseen plus sadantonnin vuosiliksaa vastaavaa duunia?

Kun keskushallinto ei toimi, niin siirretään enemmän paikallista valtaa keskushallinnon vastuulle? Väittäisin, että päinvastainen menettelytapa olisi tehokkaampi, eli poistetaan alkuun vaikka 90 % kuntien lakisääteisistä tehtävistä, joita on yli 500. Tämän jälkeen kunnat voivat toteuttaa palvelunsa ja budjettinsa väestörakenteensa, maantieteellisen sijaintinsa ja asukkaiden halujen sekä tarpeiden mukaan sen sijaan, että ylhäältäpäin saneleva keskushallinto ilmoittaa, kuinka lapissa ja helsingissä pitää toimia samalla tavalla. Ja luonnollisesti nämä yhtenäiset toimintatavat edustavat kuvitteellista maan keskiarvoa eivätkä siten sovi sellaisenaan yhdellekään kunnalle hyvin.

Väitän, että kuntalaiset osaavat itse priorisoida paremmin kunnan lakisääteiset tehtävät kuin eduskunta. Luultavasti homma menisi enemmän tai vähemmän siihen suuntaan, että ensin katsotaan kuntoon terveydenhuolto, koulutus ja infra, jonka jälkeen mietitään, että riittääkö rahaa vaikkapa kulttuurikoordinaation projektipäällikölle.
 
Kun keskushallinto ei toimi, niin siirretään enemmän paikallista valtaa keskushallinnon vastuulle? Väittäisin, että päinvastainen menettelytapa olisi tehokkaampi, eli poistetaan alkuun vaikka 90 % kuntien lakisääteisistä tehtävistä, joita on yli 500. Tämän jälkeen kunnat voivat toteuttaa palvelunsa ja budjettinsa väestörakenteensa, maantieteellisen sijaintinsa ja asukkaiden halujen sekä tarpeiden mukaan sen sijaan, että ylhäältäpäin saneleva keskushallinto ilmoittaa, kuinka lapissa ja helsingissä pitää toimia samalla tavalla. Ja luonnollisesti nämä yhtenäiset toimintatavat edustavat kuvitteellista maan keskiarvoa eivätkä siten sovi sellaisenaan yhdellekään kunnalle hyvin.

Väitän, että kuntalaiset osaavat itse priorisoida paremmin kunnan lakisääteiset tehtävät kuin eduskunta. Luultavasti homma menisi enemmän tai vähemmän siihen suuntaan, että ensin katsotaan kuntoon terveydenhuolto, koulutus ja infra, jonka jälkeen mietitään, että riittääkö rahaa vaikkapa kulttuurikoordinaation projektipäällikölle.

No mitäpä jos tehtäisiin molemmat. Karsittaisiin julkisen sektorin tehtäviä ja kuntien määriä. Kaikki turhat tilipehööri säädökset pois ja keskitytään olennaiseen kuten koulutus, sairaanhoito, infra jne. Ja jos kuntiakaan ei ihan kaikkia karsittaisi vaan voitaisiin jättää muutama alue, eli pks-alue, länsisuomi, keskisuomi, itäsuomi ja pohjoissuomi.

Tuo esittämäsi paikallinen hallinto on kaunis idea mutta suomalaiseen tyyliin se aiheuttaa vain lukuisen määrän byrokraattisia kerroksia, ja paikallinen hallinto ei oikeasti keskustele paikallisien asukkaiden suuntaan vaan vääntää kättä ylemmän sektorinsa kanssa yrittäen tehdä itsensä korvaamattomaksi.
 
Väitän, että kuntalaiset osaavat itse priorisoida paremmin kunnan lakisääteiset tehtävät kuin eduskunta.
Miksi lapin kuntalaiset haluaisivat karsia kuntansa tehtäviä, kun iso osa rahoista tulee kuitenkin valtiolta ja pääkaupunkiseudun kunnallisveronmaksajilta, ja kun paikallishallinto koostuu pääosin kunnan omista työntekijöistä?
 
Katujengi hakkaa lapsia ja nuoria Itä-Helsingissä - Rikos - Uutiset - MTV.fi

On hyvä kysyä, miksi taloutemme tulisi saada kuriin, kun maamme viedään roskakoriin. Jos tulevaisuus on huono joka tapauksessa, niin miksi taloutemme pitäisi oikeastaan kiinnostaa ketään. Itse voin elää paskakämpässä, mihin saan netin ja kirjoja.Ei minua materia niin kiinnosta. Kanntaako mitään yrittää, kun yhteiskunta tuhotaan poliitikkojen toimesta?

Kauneutta, järjestystä, kuria ja hyveitä arvostavat idän maat ovat tulevaisuuden mahteja. Hyvästit Euroopalle.
 
Suomen viranomaiset haluavat kieltää Facebookin JAA-napin ? Stara

Ihan saatanan hienoa että meidän virkamiehet puuhastelevat tällaisten asioiden parissa. Tulee mieleen että jos 7 viikon kesäloma olisikin 52 viikkoa niin ties vaikka maa menisi parempaan suuntaan. Paras kommentointi oli että nykyään tuntuu että aprillipäivä olisi joka päivä. Siltä tosiaan tuntuu.

e: mua ihan oikeasti ei kiinnosta enää pätkääkään mitä nämä instanssit tai virkamiehet maksaa. Meno on niin sairasta ja todellisuudesta vieraantunutta että potkut perseelle, sama vaikka siitä seuraisi sadan vuoden lama yksityiselle sektorille.

Ei jumalauta mitä paskaa. Aivan uskomatonta touhua.
 
Kun keskushallinto ei toimi, niin siirretään enemmän paikallista valtaa keskushallinnon vastuulle? Väittäisin, että päinvastainen menettelytapa olisi tehokkaampi, eli poistetaan alkuun vaikka 90 % kuntien lakisääteisistä tehtävistä, joita on yli 500. Tämän jälkeen kunnat voivat toteuttaa palvelunsa ja budjettinsa väestörakenteensa, maantieteellisen sijaintinsa ja asukkaiden halujen sekä tarpeiden mukaan sen sijaan, että ylhäältäpäin saneleva keskushallinto ilmoittaa, kuinka lapissa ja helsingissä pitää toimia samalla tavalla. Ja luonnollisesti nämä yhtenäiset toimintatavat edustavat kuvitteellista maan keskiarvoa eivätkä siten sovi sellaisenaan yhdellekään kunnalle hyvin.

Väitän, että kuntalaiset osaavat itse priorisoida paremmin kunnan lakisääteiset tehtävät kuin eduskunta. Luultavasti homma menisi enemmän tai vähemmän siihen suuntaan, että ensin katsotaan kuntoon terveydenhuolto, koulutus ja infra, jonka jälkeen mietitään, että riittääkö rahaa vaikkapa kulttuurikoordinaation projektipäällikölle.

Minusta ehdottamasi voisi toimia siinä tapauksessa, että:
A) kuntien rajaton verotusoikeus kiellettäisiin
B) kunnan olisi tultava toimeen oman kunnan veronmaksajien rahoilla
C) kunnalla ei saisi olla oikeutta tehdä mitään muuta, kuin lakisääteiset velvollisuutensa
D) kunnan työntekijöiden tulisi jäävätä itsensä aina kunnan budjetista äänestettäessa

Minua aina ihmetyttää kuntien itku 500 lakisääteisestä velvollisuudesta. Jos se tuntuu raskaalta, niin miksi kunnat sitten puuhastelevat kaikenlaista lakisääteisten velvollisuuksiensa ulkopuolella?
 
Harvoin näkee kritiikkiä itse yrityksistä sekä niiden suorittamiskyvystä ja -tavoista. Minulle suomalaiset yritykset, pienetkin vaikuttavat usein ottaneen mallia neuvostoyrityksistä Yhdysvaltojen sijaan. Tästä juuri pulpahti esimerkki myös meidän NIIN upean Rovionkin osalta - muut vanhemmat jähmetykset päälle. Sen verran olen itsekin nähnyt sisältä yritysten, omistajien ja päälliköidenkin touhuja, että neuvostotouhu ei ole liian hurja vertaus. Helpointa on toki aina syyttää lainsäädäntöä (vaikka puheissa se on valtio) ja ay-liikettä, mikä näyttää olevan monelle jo ulkoa opeteltu virsi. Vähän kuin neuvostolapset joutuvat opettelemaan ulkoa ja latelemaan Marxin lisäarvoteorian mitään siitä ymmärtämättä.

Toki minulle on selvää se, että humanisti pyrkii yhteiskunnan "töihin" oikean työpaikan sijaan, jossa tarvitsee panna itsensä peliin ja toisaalta aktiivisemmat ihmiset (yleensä edellä mainittua älykkäämpiä ja pätevämpiä ihmisiä) suuntautuvat elinkeinoelämään. On niitä virkahenkilöitä patsastelemassa yksityisellä (nähty on) ja muullakin toiminnan puolella, mutta harvoin. Olisi valtiolle iso säästö, jos ylimitoitettu humanistien koulutus puolitettaisiin. Nyt hallintoasiantuntijoita, virkamiehiä ja kyselytutkijoita meillä on Espanjan kokoisen maan tarpeisiin.

Yleensäkin panee ihmettelemään, että valtion menot muka johtuvat vain armeijasta, poliisista, tullista, koulusta, sairaanhoidosta, yms. Budjetista menee uskomattomia määriä rahaa kuitenkin eri tahoihin, jotka ovat olemassa vain itseään varten. Niitä on lukemattomat valtionapujärjestöt, kehitysapujärjestöt, tutkijat, mainittuja ohjaavat virastot ja ministeriöt, nollatutkimukset ja oppiaineet yliopistoissa, taideapurahat, erilaiset komiteat, poliittiset valtiosihteerit sekä uusimpana ja aggressiivisena veronmaksajien syöpäpesäkkeenä kaikki monikulttuuriin ja maahanmuuttoon liittyvät ja keksityt, satoja kallispalkkaisia fil.maistereiden "työ"llistäviä virkoja, toimia ja valtionavusteisia "töitä", joissa kirjoituspöytien takana syntyy maailmasta se oikea kuva. Itse asiassa mokutus ja maahanmuutto on se rasite. Ruotsin budjetista ei taida riittää enää neljänneskään maahanmuuton aiheuttamiin kustannuksiin (jo neljä v. sitten % oli 22). Suomi tulee perässä. Suomessa viidennes budjetista on abouttia 10 miljardia, jos muistan koko budjetin oikein.
 
Mitäs jos tehtäisiin yksi kunnon pakkoliitos. Eli uudet kunnat olisi yhtäkuin vanhat läänit. Vittuun kaikki ylimääräinen hallinto ja muu päällekkäisyys. Ei mitään irtisanomissuojaa tasan kellekkään. Kerran tekisi kipeetä ja sitten se olisi tehty.

Ja sitten sama näille virkamiehille joilla on aikaa puuhailla näitä JAA-nappijuttuja ja muuta täyttä turhaa paskaa. On tää sellainen holhousvaltio että ois kyllä vähän saatanan hienoa saada tänne oikein kunnon mellakka. Sellainen millä päästäisiin uutisvälineisiin muuallakin kuin tässä maassa. Vittu mitä touhua ja viittaan tällä tuohon Jamin aikaisempaan postaukseen tänään. Saunan taakse taas ois vietävää.
 
Minusta ehdottamasi voisi toimia siinä tapauksessa, että:
A) kuntien rajaton verotusoikeus kiellettäisiin
B) kunnan olisi tultava toimeen oman kunnan veronmaksajien rahoilla

C) kunnalla ei saisi olla oikeutta tehdä mitään muuta, kuin lakisääteiset velvollisuutensa
D) kunnan työntekijöiden tulisi jäävätä itsensä aina kunnan budjetista äänestettäessa

Minua aina ihmetyttää kuntien itku 500 lakisääteisestä velvollisuudesta. Jos se tuntuu raskaalta, niin miksi kunnat sitten puuhastelevat kaikenlaista lakisääteisten velvollisuuksiensa ulkopuolella?

Tama olisi itseasiassa motiivi kunnille yhdistya. Nythan kuntien ei "kannata" yhdistya koska ne saavat enemmat valtion avustuksia erillisina kuntina. Tosin toinen juttu on minka verran kunnat sitten saastaisivat yhdistymalla koska henkilostosta paasee eroon vain luonnollisen poistuman kautta.
 
Ei huono idea, samalla sitten pystyyn yhteishankintavirasto, joka hoitaa kaikki merkittävät hankinnat keskitetysti. Varsinkin it-puolella ei oo mitään järkeä että kunnat tilailee itse kun voitais saada kaikille kerralla sama.

Toisekseen kuntien kirjanpito yhteneväksi että niitä voi verrata. Tuo vaatimushan poistettiin jossain vaiheessa, ei voi ymmärtää.

Näitähän ei tietenkään voi tehdä kuin yhdistämällä koska yhteistyötä ei osata.
 
Harvoin näkee kritiikkiä itse yrityksistä sekä niiden suorittamiskyvystä ja -tavoista. Minulle suomalaiset yritykset, pienetkin vaikuttavat usein ottaneen mallia neuvostoyrityksistä Yhdysvaltojen sijaan. Tästä juuri pulpahti esimerkki myös meidän NIIN upean Rovionkin osalta - muut vanhemmat jähmetykset päälle.

On ihan totta, että yrityksissäkin tehdään virheitä. Eivät niidenkään organisaatiot ole immuuneeja itsensä paisuttamiselle. Johtajat sielläkin haluavat päteä ja siipeilijöitä löytyy tietenkin yrityksistäkin.

Kilpailu ja armoton markkina kuitenkin karsii yritysten turhaa rönsyilyä sekä toimimattomien tuotteiden ja turhien palveluiden tuottamista. Mikäli paisutat organisaatiota, puuhastelet tyhjänpäiväisyyksia tai tuotat sellaista, mitä kukaan ei osta, häviät markkinoilta.

Tämä ohjaus julkistelta sektorilta puuttuu. Siellä voidaan loputtomasti keksiä puuhasteltavaa, ja koska palvelut ovat ilmaisia, aina niitä joku kuluttaa, vaikka vaan huvikseen. Monet julkisen sektorin palvelut ovat hyviä ja tarpeellisia ja niiden on oltavakin ilmaisia. Julkisen sektorin pitäisi keskittyä niihin.
 
Ei huono idea, samalla sitten pystyyn yhteishankintavirasto, joka hoitaa kaikki merkittävät hankinnat keskitetysti. Varsinkin it-puolella ei oo mitään järkeä että kunnat tilailee itse kun voitais saada kaikille kerralla sama.

Toisekseen kuntien kirjanpito yhteneväksi että niitä voi verrata. Tuo vaatimushan poistettiin jossain vaiheessa, ei voi ymmärtää.

Näitähän ei tietenkään voi tehdä kuin yhdistämällä koska yhteistyötä ei osata.

Yhteishankinnat voi olla ok, jos se hoidetaan oikein, mutta monesti vaan käytännön tasolla menee vielä pahemmaksi säätämiseksi, kun mukaan tulee uusi porukka täysiä paperinpyörittelijöitä, joilla ei asiaosaamista ole yhtään.

Hauska ja hyvin simppeli case: Dynasty tietopalvelu
 
Tästä juuri pulpahti esimerkki myös meidän NIIN upean Rovionkin osalta - muut vanhemmat jähmetykset päälle.

Yrittäjäriski siinä vain roviollakin toteutui. Yritettiin jotain isoa ja epäonnistuttiin, seurauksena YT:t. Tämä kuuluu peliin.

Jos poliitikoilla olisi munaa puoliakaan, mitä Roviolla, niin asiat voisi olla täällä paljon paremmin. Sen sijaan vaan istutaan käsien päällä tai siirretään euroja taskusta toiseen esimerkkinä lapsilisän verovähennys.
 
^Rovio on paisuttanut organisaatiotaan älyttömästi ja onneksi nyt tulivat järkiinsä ja karsivat sitä hieman. Ovat myös talon ulkopuolelta tilanneet joitain Angry Birds -pelejä, joten aika kaukana ovat alkuperäisestä menestysideastaan jo. Uudet menestystuotteet maksaisivat lisäbyrokratian laskut, mutta kasvua ei ole nyt tullut siinä tahdissa.
 
^Rovio on paisuttanut organisaatiotaan älyttömästi ja onneksi nyt tulivat järkiinsä ja karsivat sitä hieman. Ovat myös talon ulkopuolelta tilanneet joitain Angry Birds -pelejä, joten aika kaukana ovat alkuperäisestä menestysideastaan jo. Uudet menestystuotteet maksaisivat lisäbyrokratian laskut, mutta kasvua ei ole nyt tullut siinä tahdissa.

Kaukana alkuperäisestä ideastaan on varmaan Disney tai Super Mario oheistuotannolla lypsänyt Nintendo.
 
Juu, mutta siellä niitä laskun maksajia on löytynyt (vaikka vähennyksiäkin on voinut hyvin matkan varrella olla). Ja sikäli ymmärrettävää, että porukkaa on hieman vaihtunut, kun kaikki eivät uudessa menossa enää niin hyvin viihdy.

E: Markkinat toimivat ja korjausliikkeitä tulee tarvittaessa. Julkisella puolella ei mennä konkkaan vaan kulutetaan enemmän verorahaa, jos mokataan pahasti.
 
Back
Ylös Bottom