Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Siis osa ihmisistä ei kykene ottamaan mitään riskejä ja karrikoidusti pitää täyskaskoa 500 euron fiiatissa.
Eivät käy painamassa liberialaisia.

Mä en käy koska mä en pidä afrikkalaisia pantavina.
Mutta mun mielestä kun mennään tähän riskinottohalukkuus-haluttomuuskysymyksiin.

Miksei ne mitään riskiä sietämättömät ihan rauhassa osta kaikkia vakuutuksia ja varmuuden vuoksi kaksinkertaisena eri firmoista ja anna meidän muiden ottaa hallitusti riskejä ja olla holhoamatta aikuisia ihmisiä.

Mä ainakin arvostan vapauttani. Toisilla on niin er mentaliteetti, tunnen sellaisia supervarovaisia joilla on kaikki mahdolliset vakuutukset aina ja ei oikein uskalla Tallinnaan mennä kun siel on vaarallista ja lähinnä räknää rahojaan kotona. Toiset on sitten seikkailullisempia. Mutta ihan yksilötasolla nää varovaiset on helvetin innokkaana vahtimaan muiden tekemisiä.
Tuntuu että Suomessa turhan yleinen ihmistyyppi

Totaalista vapautta ei ole olemassa. Ellei muuta sinne missä ei ole toista ihmistä.

Mä en anna tosiaan toisten nauttia moottoritiellä vapaudesta ajaa 250:ntä. Koska kun minä ohitan rekkaa 120 lasissa, on se turun motarilla perässä se iskän bimmerillä vapaana kaahaava nulikka.
Mä en myöskään koe, että mun vapautta riistetään sillä että purkissa lukee että säilytettävä viileässä ja kaupassa käy silloin tällöin Eviran täti sen toteamassa että näin toimitaan.

Edit. on myös niitä jotkaa ottaa sen vakuutuksen mutta ajavat 200 mökkitiellä. Se on kultanen keskitie. Buhahaa!

Tällakö kumoat, ettei finanssipolitiikka ole supistavaa ja että kaikki budjetin paikkailut ovat veronkorotuksia? Nyt tehdään tyhmiä myötäsyklisiä budjetteja ja vauhti kovenee tulevina vuosina. En kannata veronkorotuksia enkä leikkauksia, mutta menoleikkaukset ovat haitallisempia taantumassa, koska julkisten menojen kerroinvaikutus on laskusuhdanteessa suurempi kuin veroratkaisujen.

Riippuu tietenkin, mistä leikataan. On sellaisiakin toimintoja, joita leikkaukset eivät olisi haitallisia edes lyhyellä tähtäimellä. Mutta itse asiaan: lyhyellä tähtäimellä leikkaukset toki heikentävät tilannetta. Pitkällä tähtäimellä tilanne on taas tyystin toinen. Nythän toimitaan niin, että ei tehdä varsinaisesti mitään (leikkaukset ovat nimellisiä, tukipaketit eivät juuri sen kummempia), vaan ostetaan velalla lisäaikaa, jolla vain lykätään väistämätöntä ongelmien realisoitumista. Elvyttämisen ongelmana on aina se, että rahanjaosta vastaavat poliitikot, jotka ovat valitettavan usein paitsi epäpäteviä, myös alttiita suurten toimijoiden lobbaukselle. Kun yhtälöön lisätään vielä se, että em. tekijät eivät pelaa omilla rahoillaan, vaan muiden (vero)rahoilla, niin lopputuloksen katastrofaalisuutta ei tarvitse pitkään ihmetellä. Ei Yhdysvalloissakaan pankkisektori huvikseen pidä viittä lobbaria jokaista kongressiedustajaa kohden. Seurauksena "elvytys" valuu yleensä lähinnä niiden taskuihin, jotka ovat voidelleet avainhenkilöitä riittävästi.

Mitään kevyttä tietä ulos tästä ei enää ole, sillä tilanne on päästetty jo niin pahaksi, että nopeidenkin rakenteellisten uudistusten vaikutukset alkaisivat näkymään kunnolla vasta jonkin ajan päästä. Puhumattakaan siitä, että moisten tekeminen on käytännössä mahdotonta poliittisella päätäntävallalla. Henkilökohtaisesti en näe Suomella muuta ulospääsytietä kuin tilanteen kurjistumisen siihen pisteeseen, että ulkopuolinen taho (IMF) ottaa vallan ja alkaa sanelemaan, mitä tehdään. Valitettavasti tuokin taho on hyvin kaukana täydellisestä, joten vaikka väkisin tehtävät uudistukset tulevat varmasti olemaan hyödyllisiä, niin paljon parempiakin olisi tarjolla.

Lisätään vielä sen verran, että Suomessa ei kummoisia leikkauksia ole tehty. Veroja on jonkin verran korotettu. Nykyinen kriisi alkoi vuonna 2009, joten n. 5 vuoden aikana tilannetta ei ole saatu elvyttämällä käännettyä ja itse asiassa näyttää siltä, että edes pohjaa ei olla vielä saavutettu. Onko vika siinä, että elvyttäminen on ollut hölmöä (tai riittämätöntä) vai että elvytyksestä vastanneet ovat hölmöjä (tai riittämättömiä)? Liekö sillä väliä, sillä lopputulos ei siitä muuksi muutu.

En käsitä, miten esimerkiksi tiehankkeiden tekeminen tai yliopistojen perustutkimuksen rahoituksen lisääminen valuu korruptioon ja raha katoaa kierrosta. Eikö näitä asioita voi tehdä onnistuen? Taustaoletuksena on julkisen päätöksenteon täydellinen epäonnistuminen? Miten me uskalletaan antaa muita asioita päätettäviksi julkiselle toimijalle?

Tuohon käsitykseen pitkän tähtäimen haitalliseen velaksi elämiseen vaikuttaa juurikin valuutan irroittaminen valtiosta, mistä onkin tullut uusi normaali euroalueella sekä käsitys, että valtion olisi oltava velaton. Jäsenmaat on keinotekoisesti irroitettu valuutan liikkeellelaskijasta ja onkin ajan kysymys, milloin tämä sidos tuodaan takaisin. EKP:hän on jo osin rikkonut nykymandaattiaan ja liikkuu usein harmaalla alueella. Pitkällä tähtäimellä lyhyen aikavälin heikko kysyntä vaikuttaa ennen kaikkea tulevaan talouskasvuun, koska talous voi seisahtua niin pitkäksi ajaksi tahan alhaiseen talouden aktiviteettiin ja tarvittavat investoinnit jäävät toteutumatta. Turhaan oletetaan, että lähdetään kasvuun, kun tehdään rakenteelliset uudistukset, jotka ovat hyödyllisiä vain jos taloudessa on riittävästi kysyntää(!), sillä tuotantofunktio rakentuu lyhyen aikavälin tapahtumista (esimerkiksi hysteriisi-vaikutus ja tuotantokoneiston/teknologian investointien väheneminen). Klassinen teoria on 1800-luvulla voinut kertoa luovan tuhon eduista muualla kuin yksittäisillä toimialoilla, mutta pysytäänpä taas todellisuudessa.

Pienenä välikevennyksenä, kiva lukea että Suomi kelpaa taas ulkomaalaiselle sijoittajille :D

Ties vaikka kohta olisi odotettavissa nigerialais rahaakin...
Euroopan suurin autokeskus Hämeenlinnaan ja firmalla vähintään mieleenkiintoinen omistus. :D Just hyvä esimerkki millasta perseilyä tässä maassa pyöritetään.

Totaalista vapautta ei ole olemassa. Ellei muuta sinne missä ei ole toista ihmistä.

Mä en anna tosiaan toisten nauttia moottoritiellä vapaudesta ajaa 250:ntä. Koska kun minä ohitan rekkaa 120 lasissa, on se turun motarilla perässä se iskän bimmerillä vapaana kaahaava nulikka.
Mä en myöskään koe, että mun vapautta riistetään sillä että purkissa lukee että säilytettävä viileässä ja kaupassa käy silloin tällöin Eviran täti sen toteamassa että näin toimitaan.

Edit. on myös niitä jotkaa ottaa sen vakuutuksen mutta ajavat 200 mökkitiellä. Se on kultanen keskitie. Buhahaa!

No mä olen nauttinut mun vapaudesta ajaa 270 km/h.
Siellä missä se on laillista..

Mutta vapauden kanssa täytyy muistaa että itse vastaa tekemisistään, ja mun mielestä nyt moottoriteiden käyttö esimerkkinä on melkoisen huono. Ennemmin vaikkapa yths+ jäsenmaksu. Se jos olisi ollut vapaaehtoinen en tietenkään olisi sitä maksanut. Ja kävinkin muistaakseni kahdesti ikinä. "Ilmais"palvelut kannustaa lähinnä menemään esim. Lääkärille jos on kurkku kipeä, ei siihen kuole ja resursseja menee hukkaan. Valtavasti:

Omalla vastuulla jos olisi vakuutuksen otto niin sitä (harvinaista) vaihtoehtoa varten että sairastuisi syöpään alle 30 v ottaisi tuhannet vakuutuksen ja ehkä 10 tarpeeseen. (Luvut hatusta en jaksa etsiä em. Sairauksien esiintyneisyyttä ikäryhmittäin)

Mä ainakin koitan rationalisoida valintani. En esimerkiksi ota turhia vakuutuksia.

No mä olen nauttinut mun vapaudesta ajaa 270 km/h.
Siellä missä se on laillista..

Mutta vapauden kanssa täytyy muistaa että itse vastaa tekemisistään, ja mun mielestä nyt moottoriteiden käyttö esimerkkinä on melkoisen huono. Ennemmin vaikkapa yths+ jäsenmaksu. Se jos olisi ollut vapaaehtoinen en tietenkään olisi sitä maksanut. Ja kävinkin muistaakseni kahdesti ikinä. "Ilmais"palvelut kannustaa lähinnä menemään esim. Lääkärille jos on kurkku kipeä, ei siihen kuole ja resursseja menee hukkaan. Valtavasti:

Omalla vastuulla jos olisi vakuutuksen otto niin sitä (harvinaista) vaihtoehtoa varten että sairastuisi syöpään alle 30 v ottaisi tuhannet vakuutuksen ja ehkä 10 tarpeeseen. (Luvut hatusta en jaksa etsiä em. Sairauksien esiintyneisyyttä ikäryhmittäin)

Mä ainakin koitan rationalisoida valintani. En esimerkiksi ota turhia vakuutuksia.

Tuo moottoritie esimerkki oli tarkoitettu kertomaan sitä, että ihmisiä kun olemme ja erilaisia niin vapaus tarkoittaa eriasioita.
Lähinnä, että kun liian vapaasti yhteiskunnassa eletään niin seuraa yhteentörmäyksiä. Mutta joo, reunaan viety skenaario.
Eli toimiihan se vapaus tiettyyn pisteeseen asti.

edit. Ja musta siis vapautta olisi myös ettei olisi hölmöjä lakeja jotka kieltää esim. virkamiehen lahjonnan. Eiks ois näppärää, kun ois niin vapaata että se jolla on eniten saa ostettua itselleen eniten - valtaa, tonttia jne. huom. ;)

Fiksummat lait kieltäisi virkamiehet. Se olis vapautta ettei kukaan tuu sanomaan mihin sä saat rakentaa tai saatko kaataa omenapuun tontilta.;)

Tiedetään ettei täydellistä vapautta ole ollut sitten etelä-afrikan buurien suuren vaelluksen aikojen.
Olisi edes vähän vähemmän kontrollia ja enemmän sitä että jokainen vaikkapa saa itse päättää mitä elämällään tekee. Ei mitään eläkeikärajoja, jos duuni maittaa niin pitäisi saada olla hautaan asti, jos säästäväinen niin saa jäädä 50 v ja rahastaa jo kertyneet eläkkeet + loput omalla varallisuudella..

Pitää laittaa pitempi vastaus vaikka huomenna, kun on paremmin aikaa. Mutta laitan nyt lyhyesti pari juttua.

En käsitä, miten esimerkiksi tiehankkeiden tekeminen tai yliopistojen perustutkimuksen rahoituksen lisääminen valuu korruptioon ja raha katoaa kierrosta. Eikö näitä asioita voi tehdä onnistuen? Taustaoletuksena on julkisen päätöksenteon täydellinen epäonnistuminen? Miten me uskalletaan antaa muita asioita päätettäviksi julkiselle toimijalle?

Täydellisen onnistumisen ja epäonnistumisen väliin mahtuu aika paljon välimuotoja. Mainitsemissasi esimerkeissä korruptio on tyypillisesti sitä, että vaikkapa tiehankkeiden tekemisestä vastaavassa elimessä on tarvittavan henkilöstön lisäksi 27 erilaista kokouspalkkioita nostavaa puoluekirjan haltijaa. Tiet saadaan rakennettua, mutta hitaammin ja/tai kalliimmin kuin ilman ylimääräisiä välistävetäjiä. Vastaavasti yliopistojen rahoituksesta vastaa elin, joka voi tehdä hyviä tai vähemmän hyviä ratkaisuja. Yleensä kuitenkin, kun pelataan muiden rahoilla eikä omilla, tehdään vähemmän hyviä. Ja minä en uskaltaisi antaa muitakaan asioita päätettäväksi julkiselle toimijalle juuri tästä syystä. Koulutus ja tieverkosto ovat liian tärkeitä asioita, jotta ne voisi antaa tärvättäviksi.

Tuohon käsitykseen pitkän tähtäimen haitalliseen velaksi elämiseen vaikuttaa juurikin valuutan irroittaminen valtiosta, mistä onkin tullut uusi normaali euroalueella sekä käsitys, että valtion olisi oltava velaton. Jäsenmaat on keinotekoisesti irroitettu valuutan liikkeellelaskijasta ja onkin ajan kysymys, milloin tämä sidos tuodaan takaisin. EKP:hän on jo osin rikkonut nykymandaattiaan ja liikkuu usein harmaalla alueella. Pitkällä tähtäimellä lyhyen aikavälin heikko kysyntä vaikuttaa ennen kaikkea tulevaan talouskasvuun, koska talous voi seisahtua niin pitkäksi ajaksi tahan alhaiseen talouden aktiviteettiin ja tarvittavat investoinnit jäävät toteutumatta. Turhaan oletetaan, että lähdetään kasvuun, kun tehdään rakenteelliset uudistukset, jotka ovat hyödyllisiä vain jos taloudessa on riittävästi kysyntää(!), sillä tuotantofunktio rakentuu lyhyen aikavälin tapahtumista (esimerkiksi hysteriisi-vaikutus ja tuotantokoneiston/teknologian investointien väheneminen). Klassinen teoria on 1800-luvulla voinut kertoa luovan tuhon eduista muualla kuin yksittäisillä toimialoilla, mutta pysytäänpä taas todellisuudessa.

Sellainen huomio muuten, että yksikään valuutta, joka on ollut valtion kontrollissa, ei ole ikinä kestänyt. Rooman imperiumista lähtien joka ikinen valuutta on menettänyt arvonsa täysin, kun julkinen valta on pyrkinyt ostamaan aikaa omalle tehottomalle koneistolleen manipuloimalla valuutan arvoa. Yleensä samassa rytäkässä on mennyt koko valtio, mutta ei kuitenkaan aina. En missään nimessä väitä, että euro olisi jotenkin hyvä tai edes parempi, mutta halusin vain mainita, että valtion kontrolloima valuutta ei todellakaan tee autuaaksi. Eurolla on aivan samat ongelmat kuin valtion kontrolloimalla valuutalla ja siihen päälle vielä pari ylimääräistä.

Fiksut lait kieltäs tyhmät ihmiset?

Meillä on se periaatteellinen ero että mä näen ilmeisesti ihmisen olevan lähinnä itse vastuussa itsestään ja yhteiskunnan aseman bisnesolosuhteiden mahdollistajana, eikä aktiivisena toimijana. Mahdollisimman paljon siis kommunistien sanoin jokaiselle ansionsa mukaan. Kaikenlainen yksilönvapaus on arvoista pyhin.

Sä ilmeisesti olet Stalinin linjoilla: luottamus hyvä, kontrolli parempi..

Ps. Ei ole vittuilua vaan ajatuksen esittäminen

Mitä mun mielestä pitäisi Suomessa nyt tehdä: aloittaa ihan oikeasti keskustelemaan siitä minkälaista yhteiskuntaa tulevaisuudessa haluamme, ja tiedostaa että entiset ajat (-2007) ei tule enää vaan maailma muuttuu. Ja me sen mukana.

Pitäisköhän lähteä politiikan puolelle;)

Holhoamisen ja vapauden välillä pitäisi olla jonninmoinen tasapaino säädöksissä. Suomessa alkaa olla tosissaan niin että minoriteetin holhoaminen leikkaa valtaosan vapautta runsaasti. Eli mennään sen ääliömäisimmän promillen ehdoilla, jonka vuoksi "jotain voi tapahtua jollekulle ellei tätä ole kielletty/säädelty/luvanvaraistettu". Ja ne joilla ei ole poliisin/virkamiehen pelkoa, menevät joka tapauksessa miten haluavat. Kärsijänä on lainkuuliainen tavallinen pulliainen.

Kyllä sitä intissä aikoinaan joku sälli otti ison napollisen vettä saunan kattilasta ja vippasi sen päälleen. Ja sai 3 asteen palovammat. Ei kuulemma voinut mitenkään arvata ettei se vesi olisi sopivanlämpöistä ja että siihen pitäisi ihan itse sekoittaa sopiva määrä kylmää vettä viereisestä saavista. Kyllä meitä on jokaikiseen junaan, toivottavasti sentään jonkunmoinen roti säilyy eikä ihmisiltä kouluteta holhoamalla ulos kykyä ajatella omin aivoin.

Täydellisen onnistumisen ja epäonnistumisen väliin mahtuu aika paljon välimuotoja. Mainitsemissasi esimerkeissä korruptio on tyypillisesti sitä, että vaikkapa tiehankkeiden tekemisestä vastaavassa elimessä on tarvittavan henkilöstön lisäksi 27 erilaista kokouspalkkioita nostavaa puoluekirjan haltijaa. Tiet saadaan rakennettua, mutta hitaammin ja/tai kalliimmin kuin ilman ylimääräisiä välistävetäjiä. Vastaavasti yliopistojen rahoituksesta vastaa elin, joka voi tehdä hyviä tai vähemmän hyviä ratkaisuja. Yleensä kuitenkin, kun pelataan muiden rahoilla eikä omilla, tehdään vähemmän hyviä. Ja minä en uskaltaisi antaa muitakaan asioita päätettäväksi julkiselle toimijalle juuri tästä syystä. Koulutus ja tieverkosto ovat liian tärkeitä asioita, jotta ne voisi antaa tärvättäviksi.
Miten korruptiosta tuli yhtäkkiä näin suuri ilmiö tai riski? Meillä on jo nyt suuri julkinen sektori eikä sen ole osoitettu olevan korruptoitunut tai rahaa tyhjään kadottava minkään tutkimuksen mukaan. Eikö kannattaisi lopettaa kaikki julkiset toimet huomenna, jos asia on näin ilmeinen vai alkaako korruptio kyteä jossakin tietyn euromäärän jälkeen? Haluaisin tähän selityksen. Ei mitään vertauskuvaa kehitysavusta, joka hukkuu heimopäälliköille.

Sellainen huomio muuten, että yksikään valuutta, joka on ollut valtion kontrollissa, ei ole ikinä kestänyt. Rooman imperiumista lähtien Yleensä samassa rytäkässä on mennyt koko valtio, mutta ei kuitenkaan aina. En missään nimessä väitä, että euro olisi jotenkin hyvä tai edes parempi, mutta halusin vain mainita, että valtion kontrolloima valuutta ei todellakaan tee autuaaksi. Eurolla on aivan samat ongelmat kuin valtion kontrolloimalla valuutalla ja siihen päälle vielä pari ylimääräistä.
Eihän yksikään valtio, joka ole enää olemassa, ole ollut ikuinen. Hoks hoks. Vertaus Roomaan, kehitysmaahan tai sotatilassa olevaan on täysin tuulesta temmattu. Rooman aikaan ei ollut kansantalouden kirjanpitoa, ei tiedetty perusteellista inflaation mekanismia ja sattuikohan Roomalla olla muita ongelmia tuohon aikaan kuin höveli keskuspankkiiri.

joka ikinen valuutta on menettänyt arvonsa täysin, kun julkinen valta on pyrkinyt ostamaan aikaa omalle tehottomalle koneistolleen manipuloimalla valuutan arvoa.
Valuutan arvon manipuloiminen on täysin eri asia kuin rahapoliittinen itsenäisyys eikä jälkimmäinen seuraa toista. Kelluva valuuutta juuri tasapainottaa suhdanteita kansantalouden suorituskykyjen mukaan. Kaikki nykyvaluutat ovat jonkin tahon liikkeellelaskemia ts. keskuspankki on viime käden lainoittaja ja selvittää valuutassa tehtyjen transaktioiden selvitykset pankkien välillä. Keskuspankki taas täysin julkisen vallan päätettävissä itsenäisyydessään. EKP:stäkin tuli liian itsenäinen ihan jäsenvaltioiden päätöksestä eikä mandaatti tullut luonnonvoimana euroaikojen alussa. Taustatietoja kuntoon ainakin tässä osiossa, vaikka muuten ihan välkylle vaikutat. :)

E: tuo viimeinen kappaleesi on muutenkin aika kyseenalainen ihan tänä päivänä itsenäisten nykyvaluuttojen olemassaolon aikana.

Normitalkoista on ollut pitkään puhetta ja jotain pientä viilattavaa lienee löytynytkin, mutta turhien virastojen karsiminen olisi myös kannatettavaa. Miten terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa voi olla tuhat henkeä töissä?!

THL lakkautettava! ? iitimo

Miten korruptiosta tuli yhtäkkiä näin suuri ilmiö tai riski? Meillä on jo nyt suuri julkinen sektori eikä sen ole osoitettu olevan korruptoitunut tai rahaa tyhjään kadottava minkään tutkimuksen mukaan.

Korruptio on aina ollut ongelma ja tulee aina olemaan ongelma, josta lienee käytännössä mahdotonta päästä täysin eroon, mutta sen suuruuteen on mahdollista vaikuttaa. Korruptio korreloi negatiivisesti taloudellisen vapauden kanssa, joka on helppo ymmärtää. Mitä vähemmän ihmisillä on valtaa toisten yli, sitä kannattamattomampaa on lahjoa heitä, kun lahjomalla ei voi saada itse hyötyä. Asiaa on tutkittu paljon ja tuloksia voi lukea mm. täältä viitteistä 4-8. Taloudellinen vapaus ei ole sama asia kuin julkisen sektorin koko, sillä siihen liittyy monia muitakin asioita, mutta korrelaatio taloudellisen vapauden ja julkisen sektorin koon välillä on erittäin vahva.

Eikö kannattaisi lopettaa kaikki julkiset toimet huomenna, jos asia on näin ilmeinen vai alkaako korruptio kyteä jossakin tietyn euromäärän jälkeen? Haluaisin tähän selityksen. Ei mitään vertauskuvaa kehitysavusta, joka hukkuu heimopäälliköille.

Minun mielestäni lähes kaikki julkiset toimet kannattaisi lopettaa kokonaan, eli siis antaa kykenevämpien hoitaa asia. Laittelen enemmän perusteluja loppuun. Korruptio perustuu aina siihen, että on joku, jota kannattaa lahjoa. Kukaan ei lahjo ketään huvikseen. Esimerkiksi jos on taho, joka myöntää toimilupia jollekin alalle, niin tätä tahoa lahjomalla suuri peluri voi hankaloittaa kilpailijoiden toimiluvan saamista ja näin saavuttaa suuremman markkina-aseman. Mikäli sääntelyä ei ole, ei ole myöskään toimilupia, joten samaisella pelurilla ei ole kanavaa, jota lahjomalla kilpailijoita voi torpata.

Eihän yksikään valtio, joka ole enää olemassa, ole ollut ikuinen. Hoks hoks. Vertaus Roomaan, kehitysmaahan tai sotatilassa olevaan on täysin tuulesta temmattu. Rooman aikaan ei ollut kansantalouden kirjanpitoa, ei tiedetty perusteellista inflaation mekanismia ja sattuikohan Roomalla olla muita ongelmia tuohon aikaan kuin höveli keskuspankkiiri.

Tarkoitukseni ei ollut vetää niinkään Roomaa tähän, vaan esittää, kuinka jokainen historian valuutta on kaatunut samaan ongelmaan - niin Rooman sestertius kuin jokainen sen jälkeisistä sadoista yrityksistäkin.

Valuutan arvon manipuloiminen on täysin eri asia kuin rahapoliittinen itsenäisyys eikä jälkimmäinen seuraa toista. Kelluva valuuutta juuri tasapainottaa suhdanteita kansantalouden suorituskykyjen mukaan. Kaikki nykyvaluutat ovat jonkin tahon liikkeellelaskemia ts. keskuspankki on viime käden lainoittaja ja selvittää valuutassa tehtyjen transaktioiden selvitykset pankkien välillä. Keskuspankki taas täysin julkisen vallan päätettävissä itsenäisyydessään. EKP:stäkin tuli liian itsenäinen ihan jäsenvaltioiden päätöksestä eikä mandaatti tullut luonnonvoimana euroaikojen alussa. Taustatietoja kuntoon ainakin tässä osiossa, vaikka muuten ihan välkylle vaikutat. :)

Ei pidä aivan paikkaansa. Maailmassa on ollut esimerkiksi kultaan sidottuja valuuttoja, joiden arvoa keskuspankki ei ole pystynyt kontrolloimaan samalla tavalla kuin fiat-rahaa. Nykyään on syntynyt myös kryptovaluuttoja, kuten bitcoin, jolla ei ole keskuspankkia, joka arvoa voisi manipuloida. Juuri tuota pidän ongelmana, että keskuspankki on julkisen vallan alla. Julkisella vallalla on nimittäin ongelmatilanteissa kiusaus turvautua rahan painamiseen, joka ei ole tainnut juuri ikinä päättyä hyvin, vaikka kuuluisimpien esimerkkien tasoisilta katastrofeilta oltaisiinkin vältytty.

Valuutoista keskustelun jättäisin silti mieluummin tähän, sillä se vaatisi mielellään täysin oman ketjun ja tietoni asiasta ovat muutenkin hyvin rajalliset. Tyydyn kuitenkin toteamaan, että Argentiina teki juuri toisen konkurssinsa 13 vuoden sisällä omasta valuutastaan huolimatta. En siis väitä, että syyt eivät olisi olleet muualla, vaan sitä, että koska päättäjät ovat kaukana ideaalisesti täydellisistä, niin ylhäältä päin kontrolloitu systeemi ei yleensä kykene reagoimaan asioihin riittävän nopeasti tai edes oikeilla tavoilla. Tästä enemmän postauksen lopussa.

E: tuo viimeinen kappaleesi on muutenkin aika kyseenalainen ihan tänä päivänä itsenäisten nykyvaluuttojen olemassaolon aikana.

Kenties. Otin sen lähinnä esimerkiksi siitä, että olisiko näin jälkiviisaasti todettuna ollut parempi ratkaisu ottaa "isku" kriisin alkuvaiheilla ja aloittaa toipuminen kuin kituuttaa eteenpäin taantumassa vuosikausia ilman varmuutta siitä, että "iskua" ylipäätään vältetään.

Tiedostan, että en varmasti pysty antamaan tyydyttäviä vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Koitankin siksi valottaa hieman syitä ja perusteluita, miksi koen julkisen vallankäytön talousasioissa vähintäänkin ongelmalliseksi. Oletan, että kukaan ei kiellä sitä, että on olemassa epäonnistunutta (talouden) sääntelyä, määriteltiin tämä miten tahansa. Ihmiset sen sijaan vaativat, että sääntely tulisi tehdä paremmin ja monet vielä sitä, että sääntelyä pitäisi olla enemmän. Jos näin todella kävisi, niin se varmasti olisi ihan toimiva juttu. Mutta kun katsoo toinen toistaan katastrofaalisemmin epäonnistuvia julkisia IT-hankkeita, joista kukaan ei joudu vastuuseen. Useampia poliitikkojen ja korkeiden virkamiesten talousrikoksia, joista selviää vaihtamalla virkaa johonkin vähemmän näkyvään. Julkisten monopolien (myös entisten) surkeaa laatua yksityisiin kilpailijoihin verrattuna (VR vs Onnibus, Finnair vs Air Norwegian, ...). Sitä, että Suomen valtio saa enemmän tuomioita EU:n ihmisoikeustuomioistuimelta kuin muut pohjoismaat yhteensä. Sitä faktaa, että: "Ympäristön tila, eliniänodote, ihmisoikeustilanne, talouskasvu, keskitulot ja köyhimmän kymmenyksen tulotaso olivat sitä parempia ja korruptio vähäisempää, mitä korkeampi maan taloudellinen vapaus oli (vuonna 2007)" (sama linkki wikipediaan kuin yllä, viitteet 9 ja 10, jos haluaa tarkistaa).

Kaikkien tietojen valossa alan olemaan melko vakuuttunut siitä, että poliittiset päättäjämme ovat juuri niin onnettomia kuin antavat ymmärtää olevansa ja näin ollen hyvästä tarkoituksestaan huolimatta sääntely ei mene niin kuin sen pitäisi mennä. Mitä vähemmän keskushallinnolla on valtaa, sitä vähemmän he pystyvät tilannetta korjaamaan tai sotkemaan, eli sotkemaan. Ts. epäonnistunut sääntely on tuhoisampaa kuin se, että sääntelyä ei ole. Taloudellisen vapauden (eli sääntelemättömyyden) indeksin korrelaatio lähestulkoon kaikkien hyvien asioiden kanssa kertoo myös tästä.

Nämä on niitä isoja laitoksia. Sitten on kymmenittäin kaikennäköisiä yksiköitä ties mille. :))

Ja huikea määrä kaikenlaisten yhdistysten ja järjestöjen kautta.

" Kolmannen sektorin työllistävä vaikutus on kasvanut viime vuosina nopeasti. Suomessa kolmannen sektorin työvoima on viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana kasvanut 70 %. Samalla työnantajina toimivien järjestöjen määrä on kaksinkertaistunut. Vuonna 2011 kolmannella sektorilla tehtiin palkkatyötä 77 000 henkilötyövuotta, joka vastaa n. 5 % kansantalouden palkkatyöpanoksesta."

Sopii aika hyvin tähän säätely keskusteluun, ja näitä tapauksiahan löytyy sadoittain Suomesta.

Maaseutuyrittäjät tuskailevat terveysmääräysten kanssa ? Pullan myynti eteisestä kävi liian vaikeaksi | Yle Uutiset | yle.fi

Tämän kaltaiset uutiset myös varmaan hieman valottavat sitä miksi nykyään yhä suurempi osa kansalaisista on menettänyt luottamuksensa julkisen sektorin toimintaan ja kokevat sen monesti ennemminkin haitallisen suuruisena ja veroja tuhlailevana. Ja koska äänestys ei auta niin äänestetään sitten lompakolla verosuunnittelemalla kaljat tuoden virosta ja remontit pimeästi teettäen.

e: mitä tulee tuohon viranomaisten lahjontaan niin Suomessahan on niin hieno järjestelmä että suuryritysten ja ammattiliittojen edustajat istuvat myös julkisen sektorin valtuustoissa ja hallituksissa joten kenenkään ei tarvitse lahjoa ketään ;)

Suomessa ei ole korruptiota, koska se korruptio on ihan laillista ja järjestelmän sisään rakennettua...

Nimenomaan ärsyttää se että pitää mennä aina sen pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan, varmuuden vuoksi helpoin aina vaan kieltää ja säännellä ettei virkamies vaan joudu vastuuseen.

Meillä on se periaatteellinen ero että mä näen ilmeisesti ihmisen olevan lähinnä itse vastuussa itsestään ja yhteiskunnan aseman bisnesolosuhteiden mahdollistajana, eikä aktiivisena toimijana. Mahdollisimman paljon siis kommunistien sanoin jokaiselle ansionsa mukaan. Kaikenlainen yksilönvapaus on arvoista pyhin.

Sä ilmeisesti olet Stalinin linjoilla: luottamus hyvä, kontrolli parempi..

Ps. Ei ole vittuilua vaan ajatuksen esittäminen

Mitä mun mielestä pitäisi Suomessa nyt tehdä: aloittaa ihan oikeasti keskustelemaan siitä minkälaista yhteiskuntaa tulevaisuudessa haluamme, ja tiedostaa että entiset ajat (-2007) ei tule enää vaan maailma muuttuu. Ja me sen mukana.

Pitäisköhän lähteä politiikan puolelle;)

Kyllä, osittain kannatan tiettyä kontrollia mutta en mitään täyskontrollia.

Yksilövapaus on hieno asia ja sitä pitää ollakin mutta myös yksilön pitää ottaa vastuu siitä vapaudestaan.

Tietyllä tasolla ulkopuolelta kontrolloitu elämä on muuten helppoa. Ei tartte vittuuntua siitä, että jotain ois kokoajan vituillaan kun voi luottaa siihen, että autot pysähtyy punaisiin jne. (kärjistettynä, älä liitä liikennettä sen enempää tähän)

- - - Updated - - -

Sopii aika hyvin tähän säätely keskusteluun, ja näitä tapauksiahan löytyy sadoittain Suomesta.

Maaseutuyrittäjät tuskailevat terveysmääräysten kanssa ? Pullan myynti eteisestä kävi liian vaikeaksi | Yle Uutiset | yle.fi

Tämän kaltaiset uutiset myös varmaan hieman valottavat sitä miksi nykyään yhä suurempi osa kansalaisista on menettänyt luottamuksensa julkisen sektorin toimintaan ja kokevat sen monesti ennemminkin haitallisen suuruisena ja veroja tuhlailevana. Ja koska äänestys ei auta niin äänestetään sitten lompakolla verosuunnittelemalla kaljat tuoden virosta ja remontit pimeästi teettäen.

e: mitä tulee tuohon viranomaisten lahjontaan niin Suomessahan on niin hieno järjestelmä että suuryritysten ja ammattiliittojen edustajat istuvat myös julkisen sektorin valtuustoissa ja hallituksissa joten kenenkään ei tarvitse lahjoa ketään ;)

Onneks ite luottaa sen verta, että on kukkarossa pätäkkä ostaa viski alkosta. On niin laiska, että maksaa mieluummin enemmän ku käy hakee muualta. :)

Ja koska äänestys ei auta niin äänestetään sitten lompakolla verosuunnittelemalla kaljat tuoden virosta ja remontit pimeästi teettäen.
... tai jaloilla. Olen henkilökohtaisesti tullut siihen tulokseen, että Suomen asioista valittaminen kannattaa jatkossa tehdä rajojen ulkopuolelta. Kun tilaisuus tuli, niin ei tarvinnut montaa sekuntia miettiä, kiitos erityisesti kotoisten veroviranomaisten mielivaltaisen päätöksenteon.

Back
Ylös Bottom