Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

S-ryhmä:

Oli listalla muutama leikkauskin, vaikka suurin osa on veronkorotuksia ja lopuistakin leikkauksista merkittävä osa ennakoitujen menojen kasvun vähentämistä. Toki inflaatio tavallaan leikkaa kuluja, kun indeksikorotukset lopetetaan, mutta vähän härskiä sanoa silti leikkaukseksi. Sen lisäksi listalla olevan Tekesin 17 miljoonan leikkauksen Rinne ehti jo perua ja lapsilisäleikkaus on edelleen mietinnässä. Ts. n. 7 miljardin alijäämää korjataan leikkaamalla vajaalla miljardilla (joista kaikki eivät välttämättä toteudu), vähennetään menojen kehitystä ja merkittävin "säästö" ovat jälleen veronkorotukset.

Mappana:

Millähän ihmeellä ihmiset ovat vielä hengissä, kun Evira ei valvo heidän ruoanlaittoaan? Totta kai ruokaa täytyy säilyttää viileässä, mutta tarvitseeko sen takia virastoa kieltämään ylijäämäruoan toimittamista köyhille? Harvassa länsimaassakaan on Eviran kaltaista virastoa, mutta silti siellä pärjätään. Luuletko myös, että vaikkapa ravintoloiden pitäjät kiroavat, kun joutuvat säilyttämään ruokaa jääkaapissa Eviran takia? Ravintolapäivä on muuten Evira-vapaa tapahtuma, mutta se ei näy piikkinä ruokamyrkytyksissä. Jännää.

Elintarviketurvallisuus on ihan tärkeä asia. Mutta on se vähän omalla vastuulla myös, mm. kypsentää ruoka kunnolla. Kuinkahan moni ruokamyrkytys johtuu kädettömästä kokkailijasta..

Tuskin kylmäketjut heitettäisiin helvettiin ja alettaisiin myymää vuoden vanhaa ruokaa väärentämällä päiväykset vaikkei valtio holhoaisikaan. Meinaan että kauppa/ravintola josta saa tauteja menettää helvetin äkkiä maineensa ja asiakkaansa.

Ja please ei verrata että kohta olisi ruokamyrkytyksiä kuin Intiassa. Me emme elä tropiikissa missä on +30 ympäri vuoden emmekä lohduttomassa köyhyydessä missä pitää syödä mitä kiinni saa. Ihmisillä on varaa valita mitä ja mistä ostaa ja tässäkin markkinatalous huolehtisi elintarviketurvallisuudesta

Elintarviketurvallisuus on ihan tärkeä asia. Mutta on se vähän omalla vastuulla myös, mm. kypsentää ruoka kunnolla. Kuinkahan moni ruokamyrkytys johtuu kädettömästä kokkailijasta..

Tuskin kylmäketjut heitettäisiin helvettiin ja alettaisiin myymää vuoden vanhaa ruokaa väärentämällä päiväykset vaikkei valtio holhoaisikaan. Meinaan että kauppa/ravintola josta saa tauteja menettää helvetin äkkiä maineensa ja asiakkaansa.

Ja please ei verrata että kohta olisi ruokamyrkytyksiä kuin Intiassa. Me emme elä tropiikissa missä on +30 ympäri vuoden emmekä lohduttomassa köyhyydessä missä pitää syödä mitä kiinni saa. Ihmisillä on varaa valita mitä ja mistä ostaa ja tässäkin markkinatalous huolehtisi elintarviketurvallisuudesta

Aika moni yritys (ihan muualla kuin elintarvikealalla toimivat) kokee tarpeelliseksi varmistaa oman toiminnansa ja tuotteidensa laatutason erilaisilla laatujärjestelmillä ja ulkopuolisilla sertifioinneilla ilman viranomaisten vaatimuksia. Joten eiköhän ainakin kaikki kaupat ym elintarvikkeita myyvät ja valmistavat hoitaisi asiansa aivan yhtä mallikkaasti ilman byrokraattejakin. Paskan myyminen kun on huonoa bisnestä pidemmän päälle.
Tietysti kaikenlaiset karvakäsikebabbilat ei rupeaisi mitään sertifiointeja hoitamaan, mutta mikä on nykyisellä systeemillä viranomaisten reagointikyky siihen, että jossain myydään pikkaisen pilaantunutta ruokaa? Tuskin asialle mitään tehdään ennen asiakkailta tulleita ilmoituksia.

Aika moni yritys (ihan muualla kuin elintarvikealalla toimivat) kokee tarpeelliseksi varmistaa oman toiminnansa ja tuotteidensa laatutason erilaisilla laatujärjestelmillä ja ulkopuolisilla sertifioinneilla ilman viranomaisten vaatimuksia. Joten eiköhän ainakin kaikki kaupat ym elintarvikkeita myyvät ja valmistavat hoitaisi asiansa aivan yhtä mallikkaasti ilman byrokraattejakin. Paskan myyminen kun on huonoa bisnestä pidemmän päälle.
Tietysti kaikenlaiset karvakäsikebabbilat ei rupeaisi mitään sertifiointeja hoitamaan, mutta mikä on nykyisellä systeemillä viranomaisten reagointikyky siihen, että jossain myydään pikkaisen pilaantunutta ruokaa? Tuskin asialle mitään tehdään ennen asiakkailta tulleita ilmoituksia.

Päin vastoin tollasessa tilanteessa pahimmat salmonellakebabit menisi nurin ja ehkä koko ala tervehtyisi että laadukkaalla tekemisellä oikeasti hankkisi paremmin.

Yleisesti ottaen ihan kaikenlaista sääntelyä on liikaa. Suomi on maailman suurin lastentarha. Seuraavaksi palkataan työttömät pakollisiksi kädestä kiinni pitäjiksi liikennevalottomille suojateille?

Ja edelleen. Mä olen asunu useammassa maassa, mä olen matkaillut paljon itä-Euroopassa ja Venäjällä. Syönyt halvoissa tienvarsiravintoloissa. Kebabkioskeilla jne. Ulkomailla syönyt välillä hyvinkin halvalla..
Olen kerran saanut ruokamyrkytyksen.

Valion kuningatarpingviinituutista joskus 15 vuotta sitten..
Pitäisi vissiin ilmoittaa Eviralle

Kun luetteko te näitä uutisointeja jotku helvetin "vihaan Suomea"- lasit päässä?

Evira ei ole kieltänyt mitään. Koko uutinen oli kitinää siitä, miten Evira oli antanut ohjeistusta siitä että lämpimänä tarjoiltava ruoka pitäisi tarjoilla +60°C ja kylmät alle 6°C. Organisaation mielestä joka sitä ruokaa jakoi, niin tämä oli liian vaivalloista. Sitä se uutinen oli, eikä sitä että Evira olisi pistänyt lapun luukulle.

Ja kyllä kaupat ja ravintolat sitä omaa valvontaa tietty tekevät asiakastyytyväisyyden takaamiseksi. Mutta nyt jaetaan ilmaiseksi. Ja teidän mielestä on OK, että köyhälle jaetaan ruokaa joka on vellonut lämpötilassa x tai y, oli sitten kuuma ollut lämminta 10 tuntia tai viileä +20 10 tuntia? Vai miten ne ruoat sinne jakopaikalle ilmestyy? Siitä taianomaisesta putkesta mistä ruokakauppaan tulee takaseinästä se maito?

Päin vastoin tollasessa tilanteessa pahimmat salmonellakebabit menisi nurin ja ehkä koko ala tervehtyisi että laadukkaalla tekemisellä oikeasti hankkisi paremmin.

Yleisesti ottaen ihan kaikenlaista sääntelyä on liikaa. Suomi on maailman suurin lastentarha. Seuraavaksi palkataan työttömät pakollisiksi kädestä kiinni pitäjiksi liikennevalottomille suojateille?

Ja edelleen. Mä olen asunu useammassa maassa, mä olen matkaillut paljon itä-Euroopassa ja Venäjällä. Syönyt halvoissa tienvarsiravintoloissa. Kebabkioskeilla jne. Ulkomailla syönyt välillä hyvinkin halvalla..
Olen kerran saanut ruokamyrkytyksen.

Valion kuningatarpingviinituutista joskus 15 vuotta sitten..
Pitäisi vissiin ilmoittaa Eviralle

Ja minä olen terveysviranomaisen kanssa ollut tekemisissä ihan täällä kotoSuomessa eikä ole ollut mitään ongelmaa mitä ei olisi voinut keskustelemalla järjestää. Juurikin vaillinaisiin kylmätiloihin, siivoukseen yms. liittyen. Ja vaillinaisiin siis terkkarin mielestä - ei kenenkään muun. Eikä ole ollut edes riskirajoilla asiat.

Niijoo. nämäkin liittynee talouden parantamiseen asialla mikä on mielestäni havaittavissa Suomessa. Eli valitetaan eikä osata enään neuvotella ja sumplia asioita. Ollaan liian ärhäkkäästi kokoajan ajamassa vain omaa henk. koht etua eikä ajatella yhtään pidemälle. Johtunee siitä, että kokoajan uutisoidaan sitä "miten menee heikommin".
edit. enkä vieläkään kiellä etteikö olisi rukattavaa veroissa, säädöksissä jne. Mutta ei niin radikaalisti miten täälläkin ollaan kaatamassa "koko julkista puolta".

IMO ravintolalla, kaupalla yms ei pitäusi ollamitään vastuuta ylijäämäruoasta. Jos joku sitä haluaa vetää niin ihan vapaasti. Mut kun yksilöllä ei Suomessa saa olla mitään vastuuta eikä mikään saa perustua ihmisten valintoihin.

Toki tässäkin voisi hyödyntää ruoan "katoamista". Ja joku vuoka makaronilaatikkoa nyt ei mee miksikään vaikka se seisois kolme tuntia pöydällä.

Ruokakauppojen ylijäämäruoassa on muuten semmoinenkin pointti, että kauppojen roskahuolto on ulkoistettu roskafirmoille niin täydellisesti, että roska/huoltofirmat omistavat monesti roska-astiat ja roskakatokset. Lisäksi niille maksetaan viedyn roskan painon mukaan. Täten voitte käsittää, miksi juuri ne huolto/roskafirmat vastustavat ylijäämäruoan jakamista ilmaiseksi köyhille ja ruokadyykkaysta. Tuohon pitäisi mielestäni joku muutos saada, koska tuo on järjetön ja vääristynyt tilanne. Ruokakaupalla olisi intresseissä tuottaa vähemmän hävikkiä, roskaa ja jätettä, mutta ovat osin riippuvaisia ja noiden huoltoyhtiöiden talutusnuorassa tuossa asiassa kumminkin.

Ite en tosiaan kannata minkäänlaista hygieniasäännösten löysentämistä, mutta esim. torikahviloiden anniskelulupien, ruokakauppojen hävikin vähentämistä, eli ylijäämäruoan antamista pois ja muutenkin pienten ravintoloiden toimintaa pitäisi vapauttaa/helpottaa.

Näinpä. Olemme maailman koulutetuin kanssa, mutta silti ajattelu ja arkijärjen käyttö on täytynyt ulkoistaa erilaisille virastoille.

Näinkö. Niinhän se tietty voidaan olettaa Stockmannin lihamestarilta joka taannoin merkitsi jauhelihaan vain päiväyksen uudelleen. Jauhelihassahan ei ollut mitään vikaa. Miksi näin ei voi tehdä? Asiakkaathan siitäkin sen hässäkän sai aikaan. Eli juuri ne koulutetut "itse ajattelevat" yksilöt.
Eli sinusta ei siis ole järkevää ulkoistaa Eviralle sitä työtä, että se joutuu (siis valitettavasti joutuu) valvomaan että tiettyjä hygienia säädöksiä noudatetaan.

Tietty tähän voinee vastata taas, että ku saksassa ei oo mitään valvontaa... Eiku heeeetkonen. :D

Näinkö. Niinhän se tietty voidaan olettaa Stockmannin lihamestarilta joka taannoin merkitsi jauhelihaan vain päiväyksen uudelleen. Jauhelihassahan ei ollut mitään vikaa. Miksi näin ei voi tehdä? Asiakkaathan siitäkin sen hässäkän sai aikaan. Eli juuri ne koulutetut "itse ajattelevat" yksilöt.
Eli sinusta ei siis ole järkevää ulkoistaa Eviralle sitä työtä, että se joutuu (siis valitettavasti joutuu) valvomaan että tiettyjä hygienia säädöksiä noudatetaan.

Tietty tähän voinee vastata taas, että ku saksassa ei oo mitään valvontaa... Eiku heeeetkonen. :D

No mä en ainakaan ole sellanen saksassakaikkiparempaa-henkilö.

Se että siellä on talousasiat kunnossa, halvemmat autot, paremmat ilmat jne. Ei tarkoita että kaikkea siellä pitää ylistää.

Se talousasia vaan on aika on topic tähän aiheeseen..;)

Eli valitetaan eikä osata enään neuvotella ja sumplia asioita.
Aivan, jotkut kannattavat sellaista järjestelmää jossa ihmiset saavat keskenään neuvotella ja sumplia asiat. Jotkut taas kannattavat järjestelmää jossa byrokraatit päättävät kuinka asia hoidetaan, ja jos asian hoitaa eri tavoin niin tulee seuraamuksia. Suomessa todellakin voisi antaa yksilöille enemmän neuvotteluvaltaa omasta elämästään.

Ei näistä virastoista huolimatta missään herran kukkarossa eletä. Valelääkäritkin sai toimia Suomessa useita vuosia ennen kuin kaikelta meitä varjeleva virkamies havahtui asiaan. Mites sekin Talvivaara? Piti tulla leipää ja sirkushuveja Kainuuseen, mutta tulikin itku ja poru. Ja sanottakoon vielä, että en minä nyt Eviraa täysin turhana pidä. Sanonpahan vain, että sielläkin päässä järjen käyttö on sallittu kuten kouluruoka case osoittaa.

Aivan, jotkut kannattavat sellaista järjestelmää jossa ihmiset saavat keskenään neuvotella ja sumplia asiat. Jotkut taas kannattavat järjestelmää jossa byrokraatit päättävät kuinka asia hoidetaan, ja jos asian hoitaa eri tavoin niin tulee seuraamuksia. Suomessa todellakin voisi antaa yksilöille enemmän neuvotteluvaltaa omasta elämästään.

Eli sun mielestä on oikein mielivaltaisesti säilyttää jogurttia lämpimässä "köyhiä" varten ja sitten kun terveystarkastaja tulee toteamaan, että olisi hyvä että se pidetään +6°C:ssa niin oikea ratkaisu on nillittää siitä nettiin ja uutisiin jne. Voisiko oikea ratkaisu olla jopa se, että hankitaan jonkinsortin kylmälaite missä niitä jogurtteja säilytetään?
Siis voi tulla yllätyksenä mutta tämä maa on täynnä ihmisiä (niinkuin kaikki muutkin maat), jossa se "oma ajattelu" ja sumpliminen johtaa mitä erikoisempiin eikä aina niin turvallisiis ratkaisuihin.
Sen viranomaisen päätehtävä on auttaa meitä uuvatteja toimimaan niinkuin olisi hyvä toimia.

Jos sinä olet niin viisas, niin älä turhaan päättele että kaikki muutkin ovat.

- - - Updated - - -

Ei näistä virastoista huolimatta missään herran kukkarossa eletä. Valelääkäritkin sai toimia Suomessa useita vuosia ennen kuin kaikelta meitä varjeleva virkamies havahtui asiaan. Mites sekin Talvivaara? Piti tulla leipää ja sirkushuveja Kainuuseen, mutta tulikin itku ja poru. Ja sanottakoon vielä, että en minä nyt Eviraa täysin turhana pidä. Sanonpahan vain, että sielläkin päässä järjen käyttö on sallittu kuten kouluruoka case osoittaa.

Kyllä siellä se järjenkäyttö onnistuu. Se jos järki puhuu vihaselle hönölle, niin siitä se ratkiriemu alkaakin. :D
Ja tässä viittaan siihen mikä on se ennakkoluulo siitä kun esim. terveystarkastaja astelee ovesta sisään. "Ei vittu mitä toiki tääl tekee" - noin siitä ajatellaan.

Eli sun mielestä on oikein mielivaltaisesti säilyttää jogurttia lämpimässä "köyhiä" varten ja sitten kun terveystarkastaja tulee toteamaan, että olisi hyvä että se pidetään +6°C:ssa niin oikea ratkaisu on nillittää siitä nettiin ja uutisiin jne. Voisiko oikea ratkaisu olla jopa se, että hankitaan jonkinsortin kylmälaite missä niitä jogurtteja säilytetään?
Siitä vaan. Ymmärtääkseni ketään ei ole pakotettu syömään noita jogurtteja.

Siis voi tulla yllätyksenä mutta tämä maa on täynnä ihmisiä (niinkuin kaikki muutkin maat), jossa se "oma ajattelu" ja sumpliminen johtaa mitä erikoisempiin eikä aina niin turvallisiis ratkaisuihin.
Ei kaikille elämässä ole tavoitteena maksimoida elämänsä "turvallisuus". Tässä maassa saa vetää spaddua ja viinaa miten tahtoo kunhan on täysi-ikäinen, mutta köyhille ei saa jakaa ruokaa. Minkälaisenkohan kansanterveydellisen riskin nuo Kontiolahdessa köyhille jaetut ruuat aiheuttaisi?

Ei kaikille elämässä ole tavoitteena maksimoida elämänsä "turvallisuus". Tässä maassa saa vetää spaddua ja viinaa miten tahtoo kunhan on täysi-ikäinen, mutta köyhille ei saa jakaa ruokaa. Minkälaisenkohan kansanterveydellisen riskin nuo Kontiolahdessa köyhille jaetut ruuat aiheuttaisi?

No toinen kysymys on että miksi köyhille yleensä pitää säästää ruokaa?

En ainakaan tosta kylmäketjusta olisi huolehtimassa, kyllä ne köyhät voi olla mahataudissa, muuta ole ku aikaa..

Ihmiset pitäisi osata kantaa vastuunsa ja olla ryyppäämättä rahojaan, kyllä vähävaraisimmalla kansanosalla on hyvät oltavat jos ei polta ja juo.

E: jos juo vaikka pullon viinaa, käy parit baarissa ja polttaa pari askia tupakkaa päivässä loppuu rahat parempituloisiltakin aika hätäiseen.

S-ryhmä:

Oli listalla muutama leikkauskin, vaikka suurin osa on veronkorotuksia ja lopuistakin leikkauksista merkittävä osa ennakoitujen menojen kasvun vähentämistä. Toki inflaatio tavallaan leikkaa kuluja, kun indeksikorotukset lopetetaan, mutta vähän härskiä sanoa silti leikkaukseksi. Sen lisäksi listalla olevan Tekesin 17 miljoonan leikkauksen Rinne ehti jo perua ja lapsilisäleikkaus on edelleen mietinnässä. Ts. n. 7 miljardin alijäämää korjataan leikkaamalla vajaalla miljardilla (joista kaikki eivät välttämättä toteudu), vähennetään menojen kehitystä ja merkittävin "säästö" ovat jälleen veronkorotukset.

Tällakö kumoat, ettei finanssipolitiikka ole supistavaa ja että kaikki budjetin paikkailut ovat veronkorotuksia? Nyt tehdään tyhmiä myötäsyklisiä budjetteja ja vauhti kovenee tulevina vuosina. En kannata veronkorotuksia enkä leikkauksia, mutta menoleikkaukset ovat haitallisempia taantumassa, koska julkisten menojen kerroinvaikutus on laskusuhdanteessa suurempi kuin veroratkaisujen.

Saa tässä maassa nussia afrikkalaisiakin, vaikka liberialaisia. Mä silti oon niin nöösi, etten sitä tekis - If you know what I mean... :D

Siis osa ihmisistä ei kykene ottamaan mitään riskejä ja karrikoidusti pitää täyskaskoa 500 euron fiiatissa.
Eivät käy painamassa liberialaisia.

Mä en käy koska mä en pidä afrikkalaisia pantavina.
Mutta mun mielestä kun mennään tähän riskinottohalukkuus-haluttomuuskysymyksiin.

Miksei ne mitään riskiä sietämättömät ihan rauhassa osta kaikkia vakuutuksia ja varmuuden vuoksi kaksinkertaisena eri firmoista ja anna meidän muiden ottaa hallitusti riskejä ja olla holhoamatta aikuisia ihmisiä.

Mä ainakin arvostan vapauttani. Toisilla on niin er mentaliteetti, tunnen sellaisia supervarovaisia joilla on kaikki mahdolliset vakuutukset aina ja ei oikein uskalla Tallinnaan mennä kun siel on vaarallista ja lähinnä räknää rahojaan kotona. Toiset on sitten seikkailullisempia. Mutta ihan yksilötasolla nää varovaiset on helvetin innokkaana vahtimaan muiden tekemisiä.
Tuntuu että Suomessa turhan yleinen ihmistyyppi

Back
Ylös Bottom