Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikä tuosta listasta on sellainen, että voisi mennä haitan puolelle.
Tieverkko on sellanen poliittisesti turvallinen ja oppikirjoista tuttu ratkaisu. Ei se nyt erityisen innovatiivinen ole, mutta taas se tutkittu ja jollakin tavalla todettu malli on päättäjille mukava. Itse olen arkaillen sitä mieltä, että yleisesti kansantalous on muuttunut enempi palveluvetoiseksi ja se hankaloittaa valtion suoraa tukea. Palvelusektoria on hankala elvyttää julkisen talouden toimesta, kun sitä elvytystä ei oikein voi tehdä palvelunostoilla. Tai sitten se tehdään lisäämällä julkisen sektorin tuottamien palveluiden piiriin pienempiä ja haastavampia (kalliimpia) ryhmiä, eikä se sitten olekaan enää väliaikainen elvytys vaan muuttuu sitoutumiseksi.Karkeasti ottaen kaikissa on hyvä mahdollisuus että saadaan vain lisää vuosittaisia kustannuksia. Varsinkin terveydenhuollon, liikenteen ja koulutuksen osalta se on vääjäämätöntä. Korjaukset on ok, sillä on elvyttävä vaikutus, kansanterveydellinen vaikutus ja joskus ne on kuitenkin pakko korjata.
Tutkimus&koulutus... pitäis olla helvetin hyvä pläni mitä meinataan tehdä. Jos on perinteistä "kaikille lisää resursseja" mallia niin ei.... Ensin kiristystä että saadaan rakenteet kuntoon (vrt aallon yyteet) ja jos johonkin lisätään niin perhanan hyvin pitää olla perusteltu se.
Tieverkko, missä tässä maassa on teistä pulaa? Päällystämiseen nyt soisi kohtuullisesti olevan määrärahoja ja tietyissä paikoin toki ihan tien tason parantaminen on paikallaan, mutta ammun ensimmäisen joka sanoo että uudet tiet on kannattava investointi.
Jaa että kuka vaati nostamaan kustannuksia? Niitähän voi vaikka pienentää leikkaamalla kaikista joustavimpien kohteiden veroja, kun päästään eroon alijäämäisen budjetin kammosta ja rahavirrat ensin liikkeelle. Vai oliko tämä sitä Jamin ''elvyytystä'', jossa tehdään budjetin sisäisiä siirtoja, koska ''jos lisätään menoja, pitää veroja nostaa''?
Se miten järkeviä moiset investoinnit on, voi olla montaa mieltä. Kyllähän mihin tahansa rahan hakkaaminen taloutta elvyttää siinä missä housuun kuseminen lämmittää, mutta onko siitä mitään pitemmän ajanjakson hyötyä vai meneekö jopa haitan puolelle.
Julkinen investointi taas sysäyttää pakostakin kysyntää talouteen ja tukee työllisyyttä. Veronkevennys ei siis luo itsessään vielä yhtään työpaikkaa toisin kuin se, että tarvitaan muurareita projektiin. Tarkoitus saada yksityinen sektori jaloilleen, kun talouden kokonaiskysyntä saadaan kasvuun.
Entäpä mitä tapahtuu sitten, kun tuo elvytys loppuu? Vaipuuko yksityinen sektori polvilleen kun valtiolla ei ole enää varaa toimia kysyntäautomaattina? Kuka on pitänyt huolta kilpailukyvystä, kun valtio on taannut helppoa rahaa? Jos Suomessa ongelman nimi olisi talouden kausiheittely, niin olisin kanssasi yhtä mieltä: elvytys, elvytys ja elvytys. Ikävä kyllä tilanne ei ole noin helppo.
Ei tämä mielestäni ollut millään muotoa vastaus esitettyyn kysymykseen. Suomi on niin pieni kuluttajamarkkina (kulutuksen osuus kokonaiskysynnästä on vain reilu kolmannes, ja iso osa tuostakin kysynnästä kohdistuu tuontitavaraan) ja yksityiset suuryrityksemme niin vientiriippuvia, että minusta näitä Keynesiläisiä totuuksiasi haastetaan ihan perustellusti. Jos Suomi lainaisi huomenna rahoitumarkkinoilta sata miljardia euroa Lapin asfaltoimiseksi, niin miten tämä vaikuttaisi esim. vientiyritystemme pahenevaan kilpailukyvyttömyyteen?Vastaan sinulle ja samalla muilekin. Joko tietonne talouden dynamiikasta ja kokonaiskysynnästä ovat puutteellisia tai johdatte tahallanne harhaan. Epäilen ensimmäistä.
Ei tämä mielestäni ollut millään muotoa vastaus esitettyyn kysymykseen. Suomi on niin pieni kuluttajamarkkina (kulutuksen osuus kokonaiskysynnästä on vain reilu kolmannes, ja iso osa tuostakin kysynnästä kohdistuu tuontitavaraan) ja yksityiset suuryrityksemme niin vientiriippuvia, että minusta näitä Keynesiläisiä totuuksiasi haastetaan ihan perustellusti. Jos Suomi lainaisi huomenna rahoitumarkkinoilta sata miljardia euroa Lapin asfaltoimiseksi, niin miten tämä vaikuttaisi esim. vientiyritystemme pahenevaan kilpailukyvyttömyyteen?
Vastaan sinulle ja samalla muilekin. Joko tietonne talouden dynamiikasta ja kokonaiskysynnästä ovat puutteellisia tai johdatte tahallanne harhaan. Epäilen ensimmäistä. Perusteluina vertaukset veden kaivoon kantamisesta ja kysymykset mm., kuinka käy elvyytyksen päätyttyä, kuinka palvelusektori hyötyisi ja miten kilpailukyky paranisi jne.
Joo, SIC, verotusta voisi laskea tietyistä kohteista kannustumien ja suhdanteen tasaamisen nimissä.
Kyse ei ole mistään kaikkivoipaisuudesta, mutta on silkkaa tietämättömyyttä kiistää ekspansiivisen finanssipolitiikan teho huonossa suhdanteessa. Tutkitulla tiedolla tai empiirisellä kokemuksella, jotka perustuvat oikeaan hypoteesiin voi olla tekemistä asian kanssa. Yritin jo mielestäni aika hyvin avata asiaa muutamalla linkillä ja purkamalla toimivaa hypoteesia varmaan tuhannetta kertaa tässä threadissa. Mutta eihän kannettu vesi kaivossa pysy ja punttiin kuseminen lämmittää kerran.Eli velkaelvytyksen kaikkivoipaisuuden julistaminen ja kaiken muun vähättely osoittaa ymmärryksen korkeinta tasoa. Ihan sama kuinka huonosti kaikki hoidetaan kunhan valtio pumppaa rahaa koneeseen. Maa ei voi joutua ongelmiaan kunhan vain otetaan velkaa tarpeeksi. Maiden kilpailukykyerot ovat vain myytti ja sitä rataa...
Missään vaiheessa talouskasvu ei ole heikentynyt, valuutta heikkenee, vahvat kotimarkkinat, automaattiset suhdannetasaajat toimivat ja yksityinen velkaantuminen lähtee nopeasti käyntiin? Eli ei tehdä Euro-alueen virheitä. Onko tämä nyt joku Sveitsi-esimerkki jälleen vai mistä?Mikähän siinä on, että toiset maat eivät tarvitse velkaa selviytyäkseen tästä "laskusuhdanteesta"? Ja kyllä, olen sitä mieltä, että voidaan elää velaksi, mutta se ei ole Suomen tulevaisuuden suurin kysymys.
Vesa Kanniaiselta hyvä puheenvuoro:
Avoin kirje Pääministeri Jyrki Kataiselle ? Vesa Kanniainen
Kyse ei ole mistään kaikkivoipaisuudesta, mutta on silkkaa tietämättömyyttä kiistää ekspansiivisen finanssipolitiikan teho huonossa suhdanteessa.
No tästähän ollaan miltei kaikki yhtä mieltä, että suhdanteessa (lyhyellä tähtäimellä) kysynnän lisäys velalla voi olla käypä ratkaisu. Mutta tilanne pitkällä tähtäimellä näyttää nyt pahasti siltä, että Suomen teollisuuden kulmakivet ovat rapautumassa, kun jengi suosii omenapuhelimia ja paperia käytetään enää perseen pyyhkimiseen. Kyllä ne yritykset tarkastelee toiminnan järkevyyttä aina pidemmällä horisontilla kuin seuraavat 1-5 vuotta. Sitä minä ainakin tarkoitin ilmaisulle, ettei kannettu vesi kaivossa pysy.
Tuosta ylläolevasta en ainakaan minä saa selville, pidätkö Kanniaista tutkijana vai et. Tämän perusteella häntä kai voi sellaisena pitää.Oikeasti jos niitä talousviisaita haluaa etsiä, niin ne löytyvät useammin tutkijoiden joukosta. Olettaen, että perustelevat kantansa. Ja kannattaa seurailla muitakin tutkijoita kuin Hesarin mainstream-porukkaa. Imo.
No tästähän ollaan miltei kaikki yhtä mieltä, että suhdanteessa (lyhyellä tähtäimellä) kysynnän lisäys velalla voi olla käypä ratkaisu. Mutta tilanne pitkällä tähtäimellä näyttää nyt pahasti siltä, että Suomen teollisuuden kulmakivet ovat rapautumassa, kun jengi suosii omenapuhelimia ja paperia käytetään enää perseen pyyhkimiseen. Kyllä ne yritykset tarkastelee toiminnan järkevyyttä aina pidemmällä horisontilla kuin seuraavat 1-5 vuotta. Sitä minä ainakin tarkoitin ilmaisulle, ettei kannettu vesi kaivossa pysy.
Innovaatiot ja uudet tuotteet ovat yritysten heiniä. Toki niihinkin finanssipolitiikka vaikuttaa välillisesti. Tietty jos joku ajattelee, että yksityisen sektorin ongelmiin on ratkaisuna säästöt ja leikkaukset julkisella sektorilla, niin mikäs siinä. Uskoohan jotkin, että maapallo on pannukakku.