Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Okei, meillä on erittäin fundamentaali ero. Mä en jaksa ihan ystävällisyyttäni olla sanomatta, mutta sinulla puutteita ihan käsitteiden tasolla ja kysynnän vaikutuksesta talouteen, tai sitten tahallista väärinymmärrystä. Olen kyllä samaa mieltä osasta parannusehdotuksia, mitä olet listaillut.
Kyllä minä uskon, että valtion elvytys täällä Suomessakin nostaisi kokonaiskysyntää ja parantaisi työllisyyttä, ei tästä ole mitään ristiriitaa. Mutta käytännön tasolla on minusta melkoista uhkapeliä EU-valtion ottaa kahmalokaupalla lainaa ja luottaa siihen, että EKP nollaa ne jotenkin jossain tulevaisuuden skenaariossa. Olemme menettäneet markkinaosuuksia monella vientiteollisuuden alalla, enkä jaksa uskoa että infrainvestoinneista kehkeytyisi mitään merkittäviä uusia vientimoottoreita. Suomen kansantuote on nojautunut pienten kotimarkkinoiden takia merkittävältä osin viennin varaan ja yritysten erikoistuessa yhä pidemmälle ei kotimainen kysyntä näin pienessä maassa kovin helposti johda merkittävien vientitoimialojen syntyyn. Uudet vientifirmat ovat nykyään "born global". Tällaisten yritysten syntymistä Suomeen edesautetaan tuotannontekijöiden saatavuudella ja hinnalla.
 
Kyllä minä uskon, että valtion elvytys täällä Suomessakin nostaisi kokonaiskysyntää ja parantaisi työllisyyttä, ei tästä ole mitään ristiriitaa. Mutta käytännön tasolla on minusta melkoista uhkapeliä EU-valtion ottaa kahmalokaupalla lainaa ja luottaa siihen, että EKP nollaa ne jotenkin jossain tulevaisuuden skenaariossa. Olemme menettäneet markkinaosuuksia monella vientiteollisuuden alalla, enkä jaksa uskoa että infrainvestoinneista kehkeytyisi mitään merkittäviä uusia vientimoottoreita. Suomen kansantuote on nojautunut pienten kotimarkkinoiden takia merkittävältä osin viennin varaan ja yritysten erikoistuessa yhä pidemmälle ei kotimainen kysyntä näin pienessä maassa kovin helposti johda merkittävien vientitoimialojen syntyyn. Uudet vientifirmat ovat nykyään "born global". Tällaisten yritysten syntymistä Suomeen edesautetaan tuotannontekijöiden saatavuudella ja hinnalla.

Pystyn jakamaan vientisektorin tilannekuvasi. Tosin minulla olisi toisenlaiset ratkaisut ja uskon talouspolitiikan tulevan muuttumaan euroalueella tavalla tai toisella. Lisäksi kotimarkkinoiden kurjistus heikentää Suomen jo ennestään heikkoa taloutta kaikilla tavoin. Tarjontapuolen nykyiset ja ehdotetut uudistukset eivät auta, kun talous toimii vajaalla. Ja pitäisin näkemyksiäni teoreettisina, jos ne nojaisivat klassisiin käppyröihin ja rationaaliseen toimijaan, mutta itse ammennan ennemmin rahoitusjärjestelmän tosiasioista ja tutkimuksesta. Nykyäänhän suomalainen talouspolitiikan päätökset perustuvat pitkälti uusklassiseen taloustieteeseen.
 
Edelleen penään sitä että miksi puolustat tiukasti julkista sektoria elvyttämisen nimissä muttet valita yksityisen sektorin kustannuksien noususta. Elvyttäminen voitaisiin tehdä yksityisen sektorin kustannuksia alentamalla ja säädöksiä höllentämällä. Eihän yksityisen sektorin investointi halukkuus mikään tahdon asia ole, vaan kyse on siitä että jos tulot pienenevät ja samalla valtio lisää veroluontoisia kustannuksia sekä säädöksiä saadaan taatusti aikaan kierre jossa yksityinen talous ei uskalla investoida.

Ei se että elvytetään yksityistä sektoria lisäämällä verotusta, säätelyä ja muita kustannuksia ole mitään elvytystä. Se on huonosti naamioitua sosialismia.

Olisin julkisen talouden elvytyksen tärkeydestä kanssasi samaa mieltä mikäli todellakin samaan aikaan käytettäisiin muitakin elvyttäviä elementtejä (ne verotuksen kevennykset ja byrokratian vähennykset). Niin kauan kuin elvytys rahat kerätään pois samoilta markkinoilta korkojen kera, kutsun sitä sosialismiksi enkä elvytykseksi.
 
Edelleen penään sitä että miksi puolustat tiukasti julkista sektoria elvyttämisen nimissä muttet valita yksityisen sektorin kustannuksien noususta. Elvyttäminen voitaisiin tehdä yksityisen sektorin kustannuksia alentamalla ja säädöksiä höllentämällä. Eihän yksityisen sektorin investointi halukkuus mikään tahdon asia ole, vaan kyse on siitä että jos tulot pienenevät ja samalla valtio lisää veroluontoisia kustannuksia sekä säädöksiä saadaan taatusti aikaan kierre jossa yksityinen talous ei uskalla investoida.
Liian mainstreamia ;)

No joo, siis viimeiset sivut olen perustellut näytöin, että julkisten menojen lisäys on tehokkaampaa kuin pelkkä verojen alennus, koska rahavirtoja on tarkoitus lisätä mahdollisimman paljon ja raha on endogeeninen ilmiö. Jos talous pyörisi Sayn lain -mukaan niin asia olisi eri. Verojakin voidaan keventää ja turhaa säätelyä purkaa, jos näillä vauhditetaan kasvua ja poistetaan jäykkyyksiä.

Ei se että elvytetään yksityistä sektoria lisäämällä verotusta, säätelyä ja muita kustannuksia ole mitään elvytystä. Se on huonosti naamioitua sosialismia.

Olisin julkisen talouden elvytyksen tärkeydestä kanssasi samaa mieltä mikäli todellakin samaan aikaan käytettäisiin muitakin elvyttäviä elementtejä (ne verotuksen kevennykset ja byrokratian vähennykset). Niin kauan kuin elvytys rahat kerätään pois samoilta markkinoilta korkojen kera, kutsun sitä sosialismiksi enkä elvytykseksi.
Oikeasti. Nyt valoja tauluun, Jami. Taas sama keskustelu. Ei se ole mitään elvyytystä, että lisätään menoja ja korotetaan veroja saaden plusmiinusnolla. Se on jotain valtion tämän hetken näperteleviä täsmätoimia ja kokonaiskuvan puutetta, kun valtion alijäämää yritetetään pienentää samalla. Enhän minä ole tällaista vaatinut eikä kukaan todella ekspansiivista finanssipolitiikkaa kannattava. Sitä paitsi tämä väitteesi on sisällöllisesti virheellinen.
 
Liian mainstreamia ;)

No joo, siis viimeiset sivut olen perustellut näytöin, että julkisten menojen lisäys on tehokkaampaa kuin pelkkä verojen alennus, koska rahavirtoja on tarkoitus lisätä mahdollisimman paljon ja raha on endogeeninen ilmiö. Jos talous pyörisi Sayn lain -mukaan niin asia olisi eri. Verojakin voidaan keventää ja turhaa säätelyä purkaa, jos näillä vauhditetaan kasvua ja poistetaan jäykkyyksiä.


Oikeasti. Nyt valoja tauluun, Jami. Taas sama keskustelu. Ei se ole mitään elvyytystä, että lisätään menoja ja korotetaan veroja saaden plusmiinusnolla. Se on jotain valtion tämän hetken näperteleviä täsmätoimia ja kokonaiskuvan puutetta, kun valtion alijäämää yritetetään pienentää samalla. Enhän minä ole tällaista vaatinut eikä kukaan todella ekspansiivista finanssipolitiikkaa kannattava. Sitä paitsi tämä väitteesi on sisällöllisesti virheellinen.

Ok. Pahoittelut. Lähinnä kuitenkin viesteissäsi painotat valtion menojen lisäämistä elvytys menetelmänä niin jää väkisinkin pimentoon että menolisäykset mielestäsi pitäisi toteuttaa velkaa ottamalla ja verotusta sekä byrokratiaa pienentämällä (siis siinä tapauksessa että näillä on julkista taloutta elvyttävämpi vaikutus, veikkaan että näitä kohtia löytyy paljon).

Tietysti ikuisena skeptikkona seuraava epäilys herää minulla että jos byrokratiaa ja verotusta pitää keventää ilman konkreettisia toimia valtion/kunnan tehtävien/henkilöstön/virastojen määrässä (korjaa toki jos olen väärässä mutta vastustat näitä) joten elvytystä tehdä lainarahalla (kun sitä yksityistä taloutta ei lisää haluta kuormittaa) niin voiko valtion lainanotto kyky riittää siihen asti että ekp tai eu (what ever) muuttaa viittaamiasi rahoitus säädöksiä niin että siihen asti kasvanut velkamme muuttuu ongelmattomaksi. Jos nyt vaikka ajatellaan että minimi aika eu:n rakenteellisille rahoitus muutoksille on viisi vuotta (mikä kuulostaa minusta kyllä ennemmin liian lyhyeltä ajalta kuin pitkältä). Tuossa viidessä vuodessa lisävelkaa tällaisella ohjelmalla varmaan tulee helposti esim. 100 miljardia.
 
Ok. Pahoittelut. Lähinnä kuitenkin viesteissäsi painotat valtion menojen lisäämistä elvytys menetelmänä niin jää väkisinkin pimentoon että menolisäykset mielestäsi pitäisi toteuttaa velkaa ottamalla ja verotusta sekä byrokratiaa pienentämällä (siis siinä tapauksessa että näillä on julkista taloutta elvyttävämpi vaikutus, veikkaan että näitä kohtia löytyy paljon).
Kyllä, elikkä julkisen sektorin alijäämä on sitä varten, että yksityisen sektorin ylijäämä pääsisi kasvamaan ja luottamus kohenisi tulojen kasvun myötä, jotta yritykset ja kotitaloudet pääsevät jaloilleen. Ennen pitkään julkinen sektorinkin alijäämä alkaa supistua / kääntyä ylijäämäiseksi, kun menot vähenevät ja verotulot kasvavat. Kolmas tekijä on ulkomaat, joten investoinneissa on varmistettava, että kaikki yksityisen varallisuuden kasvu ei kohdistu tuontitavaroihin. Tässä varmaan olisi hyvä paikka laskea vaikka kotimaisia kulutusveroja ja miettiä, mihin investoidaan.

Tietysti ikuisena skeptikkona seuraava epäilys herää minulla että jos byrokratiaa ja verotusta pitää keventää ilman konkreettisia toimia valtion/kunnan tehtävien/henkilöstön/virastojen määrässä (korjaa toki jos olen väärässä mutta vastustat näitä) joten elvytystä tehdä lainarahalla (kun sitä yksityistä taloutta ei lisää haluta kuormittaa) niin voiko valtion lainanotto kyky riittää siihen asti että ekp tai eu (what ever) muuttaa viittaamiasi rahoitus säädöksiä niin että siihen asti kasvanut velkamme muuttuu ongelmattomaksi. Jos nyt vaikka ajatellaan että minimi aika eu:n rakenteellisille rahoitus muutoksille on viisi vuotta (mikä kuulostaa minusta kyllä ennemmin liian lyhyeltä ajalta kuin pitkältä). Tuossa viidessä vuodessa lisävelkaa tällaisella ohjelmalla varmaan tulee helposti esim. 100 miljardia.
Minusta pitkällä aikavälillä - siis oikeasti turhat ja korvattavat - virastotyöt ym. lampunvaihtajat olisi ajettava alas ihan, koska 1. resurssien haaskausta pitää työvoimaa vähemmän tuottavassa työssä, 2. oikeudenmukaisuus kansalaisten näkökulmasta ja v-käyrän kasvuodotukset. Nyt tässä tilanteessa, kun kotimarkkinoiden kulutuskysyntää ei saisi enempää vahingoittaa, olen julkisten töiden leikkausta vastaan ainakin, jos ei vähintään tehdä samansuuruista työllisyyttä edistävää menoerää. Mutta ei elvyytyksen pidäkään minunkaan mielestäni työllistää itsessään lisää virastotätejä ja kunnanjohtajia. Ja jatkossa, jos halutaan vähentää julkisen sektorin työntekijöitä, on oikeasti mietittävä, mikä on turha työ. Kaikki julkisen sektorin työ ei ole turhaa.

Olenkin jo useamman kertaa todennut, että julkisella vallalla on halutessaan rahoituksellinen suvereniteetti ja maksukyvyttömyysriski, niin en siihen tarkemmin tässä palaa. Minusta Suomella on varaa ottaa lainaa talouskasvun nimissä, koska se antaisi viestin, että kasvua tukevia toimia tehdään. Vai kuinka moni luottoluokittaja uskoo, että leikkaukset luovat kasvua, jota siis halutaan? Ja pian on alettava keskustelemaan valuuttaunionin toimivuudesta ja EKP:n mandaatista. Selvästi äänenpainot ovat vahvistuneet vuoden 2010 jälkeen. Ja jos meillä käy eteläeuroopat, niin Suomen olisi otettava markka takaisin. Sama, mitä jälkeenpäin on sanottu, että Kreikankin olisi pitänyt tehdä. Onkin aivan naurettavaa, että Suomi peesaa vielä Saksaa, kun ollaan kohta itse vuorossa Komission talouskurinpidossa. Kohta opitaan vastuullisuutta.

Vaikka Liberaa pidänkin lähinnä kokoomusnuorten mediatalona, niin lukulistalle menee uusi Euron tulevaisuus -kirja.
 
Niinkuin S-kolmonen sanoi Suomi ajaa täysin idioottimaisesti Saksan linjaa. Saksahan hyötyy nykyisestä eurosta ja Suomen vientiteollisuudelle joustamaton kova valuutta on hirveä taakka. Kysymys on lähinnä, että onko tämä puhdasta typeryyttä vai ajavatko puoluiden johtohenkilöt omaa etuaan päästäkseen suojatöihin EU:n?
 
Hienoja nämä nimimerkit jotka luodaan yhtä keskustelua varten puolustamaan omaa ideologiaa. Yhtä uskottavia oli sitten kyseessä uskonto, sosialismi tai vaikka oman tuotteen kehuminen.
 

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/11...set+aanestivat+jyrkka+ei+minimipalkalle+.html
Odotettu tulos . Maailman ainoa demokratia osoitti jälleen, että kansa tekee vastuullisia päätöksiä. Tästä yhteiskunnallisesta kysymyksestä syntyi paljon keskustelua, jossa kansan informoiminen on elintärkeää. Kansa sanoi sanottavansa ja homma on selvä. Suomessahan päätökset tehdään salaa hallitusohjelman lehmänkauppojen muodossa ja kansalainen kuulee kaikesta viimeisenä. Toivottavasti suomalainenkin saisi joskus nauttia demokratiasta.
 
Jännä nähdä miten ne muutama(?) IPUn kunnon ehdokas kerää ääniä. Ihmetyttää miten mediassa on ollut tätä perussuomalaisten laariin satavaa pienpuolueiden friikkisirkusta. Olisin odottanu ihan päinvastaista.
 
Nyt vasta huomasin että tuli väärään ketjuun toi, no kai tolla on jotain tekemistä suomen seköpäisten päättäjienkin kanssa.
 
Suomen eurovaaliehdokas, Itsenäisyyspuolueen jäsen, jonka kotipaikka on facebookin mukaan Moscow, Russia.
 
Uudenkaupungin soijatehtaan lakoista kun oli kevättalvella puhetta, niin napsahtihan se sulka lopulta ay-liikkeen hattuun noistakin junkuroinneista:

Uudenkaupungin soijatehdas yrityssaneeraukseen | Taloussanomat

Nyt suosittelisin vielä pistämään vajaan kuukauden kesälomalakon pystyyn, niin kaatuisi tuokin tehdas velkojien syliin. Eipähän enää herra sortaisi, vaikka itsehän ne työntekijät työsopimuksensa olivat allekirjoittaneet...
 
Back
Ylös Bottom