Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Kokoomus on ollut maan pahin sulle-mulla sossupuolue "tasa-arvotupo" -ajoista lähtien.

Keskustalla on ollut perinteitä jakopolitiikasta kyllä silläkin, mutta uskoisin Sipilän pitävän tilanteen hallussa. Vai onko jollain puolueella tarjota kovempi mies? Ei, kaikenmaailman nuorisopoliitikkoja on kaikki muut.

En mä edes oikein jaksa uskoa että päällekkäisyyksiä tonkimalla mihinkään pääsisi. Hallintobyrokratia kyllä osaa keksiä itselleen hommia, pitää vain vetää tiukka linja että tää teidän puuhastelu on ihan turhaa ja jopa kaikille osapuolille vahingollista, joten se lopetetaan nyt.
Siis keskustako se nyt on, joka pistää lopun turhalle hallintobyrokratialle? Onko keskusta ollut esim ajamassa kuntien pakkoliitoksia ja kuntatyöntekijöiden irtisanomissuojien lopettamista? Vai millä tavalla keskusta on ilmaissut tahtonsa leikata julkista sektoria ja tarpeetonta byrokratiaa?

Siis keskustako se nyt on, joka pistää lopun turhalle hallintobyrokratialle? Onko keskusta ollut esim ajamassa kuntien pakkoliitoksia ja kuntatyöntekijöiden irtisanomissuojien lopettamista? Vai millä tavalla keskusta on ilmaissut tahtonsa leikata julkista sektoria ja tarpeetonta byrokratiaa?

SDP ja kokoomus on nyt "leikanneet" siirtämällä velvollisuuksia valtiolta kunnille. Seuraavaksi tulee keskusta joka elvyttää kuntataloutta siirtämällä velvollisuuksia kunnilta valtiolle.

Ymmärrän jos myyt palvaluja lähinnä julkiselle sektorille.

No kyllä se yksityinenkin sektori ottaa hittiä noista julkisista jättileikkauksista. Ei tästä nyt varmaan tarvitse edes keskustella. Kyllä siinä kokonaiskysyntä romahtaisi. Siinä asiassa teidän on pakko olla kyllä samaa mieltä Pååtan kanssa, vaikka kaikesta muusta olisitte eri mieltä. Siitä voidaan keskustella pitäisikö se tehdä siitä huolimatta. Jos jättileikkaukset tehdään, niin olisi kyllä pakko tehdä jotain radikaalia työn sivukulujen leikkauksia tai muita toimenpiteitä että saadaan yksityista hieman buustattua.

En mä oikeasti kuvittele että tässä mitään byrokratiaa leikattaisiin. Juustohöylällä voidaan vähän sipaista vanhustenhoitoa ja muuta pientä. Lainaa tullaan ottamaan niin kauan kuin sitä saa, julkista sektoria elvytetään kuluttamaan yksityistä sektoria suuremmin palkankorotuksin.

Troikka tulee sitten aikanaan pistämään homman kuosiin.

Heko heko. Tiedoksi sinne julkiselle puolelle että aika monelta ovat työt loppuneet jo.

Ehkä ollaan pikkuhiljaa kyllästymässä epäoikeudenmukaisuuteen mikä on ollut viime vuodet vallalla julkisen ja yksityisen sektorin välillä.

Kannattaa sitten vaatia lisää oikeudenmukaisuutta niin päästään Kreikan lukemiin :)

Vitutus ei kun kasvaa.. Huomisen ohjelma viedä 2 samaa ilmoitusta valtion eri konttoreihin jossa sitten 2 eri virkamiestä tutkivat saman ilmoituksen ja jos tää menee läpi niin se menee päättäjille.
Ihan vitun uskomatonta, tota vois verrata siihen että viet Vianorille auton renkaanvaihtoon ja jätkät sanoo et sori me tehdään vaan pelkääjän puolen renkaita mut aja tohon tien toiselle puolen ne tekee toisen puolen sitten käyt tarkastuttamassa lopputuloksen ylirengasmestarilla.. Ja oikeasti mitä vittua 2014 ja mitään ei voi tehdä netissä??

Ei tota oikeasti edes ymmärrä kuinka paljon turhaa sakkia tuolla on jumalauta ennen kuin joutuu noiden kanssa tekemisiin.

Kannattaa sitten vaatia lisää oikeudenmukaisuutta niin päästään Kreikan lukemiin :)

En usko että kukaan täällä haluaa tänne Kreikan menoa, mutta etkö löydä tässä tilanteessa mitään korjattavaa? Vai pitääkö vaan odotella parempia aikoja ja jatkaa velkaantumista elvyttämällä? Yritin jo tästä vääntää s-kolmosen kanssa ja en vieläkään saanut vastausta siihen onko tämä maa nyt rahapoliittisesti suvereeni valtio. Kun emme kerran voi enää devalvoida ja EKP:n roolia ei olla ihan heti muuttamassa niin mikä eteen? Käsittääkseni Suomi on velkaa mm. ulkomaisille pankeille ja sijoittajille. Oma keskuspankki muuttaisi tilannetta.

Eurossakin ollaan sitkeästi ja Saksa vie muiden vikistessä. Mitä sitten jos ei tehdä mitään säästöjä ja lainojen korot nouseekin yhtäkkiä? Jos luottoluokitus putoaa monta pykälää?

Tämä ei ole vittuilua vaan ihan vakavissani kysyn. Mitä muita vaihtoehtoja meillä nyt on? Vaihdan mielelläni kantaani jos saan hyvät perustelut sille miksei esimerkiksi ehdottamiani leikkauksia ja muutoksia voisi tehdä.

En mä oikeasti kuvittele että tässä mitään byrokratiaa leikattaisiin. Juustohöylällä voidaan vähän sipaista vanhustenhoitoa ja muuta pientä. Lainaa tullaan ottamaan niin kauan kuin sitä saa, julkista sektoria elvytetään kuluttamaan yksityistä sektoria suuremmin palkankorotuksin.

Niinpä. Jos leikkauksiin aletaan, niin täällä suljetaan koulut ja sairaalat ja lomautetaan poliisit ja palomiehet. Byrokratia jatkuu niinkuin ennenkin.

En usko että kukaan täällä haluaa tänne Kreikan menoa, mutta etkö löydä tässä tilanteessa mitään korjattavaa? Vai pitääkö vaan odotella parempia aikoja ja jatkaa velkaantumista elvyttämällä?

Itseasiassa voisi velkaantua vielä huomattavasti enemmän. Sipilän leikkaukset etumerkkiä vaihtaen veronalennuksina ja julkisina investointeina. EKP:n OTM-lupauksen jälkeen markkinat näyttävät suht säyseiltä kriisimaissakin. Yksityinen sektori on sen verran vielä veloissaan Euroopassa, että muutama vuoden voisi lisätä reippaasti julkisia menoja ennenkuin yksityinen sektori on riittävän vakaalla pohjalla.

Mulle ei kyllä vaan mene jakeluun miten asiasta voi ajatella näin nurinkurisesti että tässä olis joku kilpailu meneillään yksityisen ja julkisen välillä.
Minusta tässä ei ole mitään nurinkurista. Julkisen puolen hallintohimmelit on kaikki rakennettu yksityiseltä puolelta kerättävien verotulojen varaan, joita nyt tietysti raskaan ja elektroniikkateollisuuden alasajon myötä ei enää virtaa sisään entiseen malliin. Näin ollen niitä pidetään pystyssä lainarahalla. Tietysti kaikki julkistaloudessakin työskentelevät ja sinne palveluita tarjoavat maksavat veroja ja kuluttavat, mutta minusta tämän rahamäärän voi jättää alijäämäkysymyksen kannalta huomioimatta - kyse on kuin pesukoneesta, jossa ei vesi ikinä vaihdu. Tai ikiliikkujasta.

Jatkuvasti isompi osa maamme koko taloudesta kierrätetään julkisen koneiston kautta, ikäänkuin valtio olisi jotenkin fiksumpi rahankäyttäjä kuin mitä sen kansalaiset tai sen alueella toimivat firmat ovat. Itse uskon siihen, että ihmiset ja yritykset pystyvät toimimaan paremmin, mikäli heidän ei tarvitse antaa kaikkia rahojaan ensin valtiolle ja sitten lippulappujen kanssa anoa niitä sieltä takaisin. Tämä vaatii merkittävästi pienempää valtion roolia, kutistettua valtion ja kuntien hallintoa sekä merkittävästi pienempiä veroja.

Tässä tätä ketjua lukeneena niin kovasti kyllä ihmettelen keskustelua. Kauheata valittamista jos joutuu tuontiautosta hieman lisää veroa maksamaan, tai jos pääomatuloverot hieman nousee. Heti ollaan suunnittelemassa ulkomaille muuttoa ja miten voisi minimoida maksamansa verot. Ensin ollaan saatu täältä koulutukset ja terveydenhuolto ilmaiseksi ja heti kun pitäisi hieman veroja maksaa ollaan muuttamassa ulkomaille. Tokihan verojen maksu itse kutakin harmittaa. Ja olen tosiaan samaa mieltä että yritysten verotusta pitäisi Suomessa keventää ja tehdä ilmapiiriä muutenkin myönteisemmäksi yrittämiselle. Mutta tuo että tilataan kaikki ulkomailta vaikka kalliimmalla, ihan vain vittuillakseen ni on jo ihmeellistä..
Enkä lähtisi heti rajusti leikkaamaan työttömyystukia ja lapsilisiä. Se nyt vain on fakta ettei kaikille sitä duunia riitä. Leikkaukset pitäisi nimenomaan kohdentaa sinne virkamiesarmeijaan. Ja kehitysmäärärahoistakin voisi vielä napsia.
Mutta saisi jo loppua tuo kauhea valitus jos hiukan verot nousee. Ja ei, en ole itse työtön tai opiskelija jos joku siellä alkaa heti huutelemaan.

Itseasiassa voisi velkaantua vielä huomattavasti enemmän. Sipilän leikkaukset etumerkkiä vaihtaen veronalennuksina ja julkisina investointeina. EKP:n OTM-lupauksen jälkeen markkinat näyttävät suht säyseiltä kriisimaissakin. Yksityinen sektori on sen verran vielä veloissaan Euroopassa, että muutama vuoden voisi lisätä reippaasti julkisia menoja ennenkuin yksityinen sektori on riittävän vakaalla pohjalla.

Onko asia näin luottoluokittajienkin näkökulmasta?

- - - Updated - - -

Tässä tätä ketjua lukeneena niin kovasti kyllä ihmettelen keskustelua. Kauheata valittamista jos joutuu tuontiautosta hieman lisää veroa maksamaan, tai jos pääomatuloverot hieman nousee. Heti ollaan suunnittelemassa ulkomaille muuttoa ja miten voisi minimoida maksamansa verot. Ensin ollaan saatu täältä koulutukset ja terveydenhuolto ilmaiseksi ja heti kun pitäisi hieman veroja maksaa ollaan muuttamassa ulkomaille. Tokihan verojen maksu itse kutakin harmittaa. Ja olen tosiaan samaa mieltä että yritysten verotusta pitäisi Suomessa keventää ja tehdä ilmapiiriä muutenkin myönteisemmäksi yrittämiselle. Mutta tuo että tilataan kaikki ulkomailta vaikka kalliimmalla, ihan vain vittuillakseen ni on jo ihmeellistä..
Enkä lähtisi heti rajusti leikkaamaan työttömyystukia ja lapsilisiä. Se nyt vain on fakta ettei kaikille sitä duunia riitä. Leikkaukset pitäisi nimenomaan kohdentaa sinne virkamiesarmeijaan. Ja kehitysmäärärahoistakin voisi vielä napsia. Mutta saisi jo loppua tuo kauhea valitus jos hiukan verot nousee. Ja ei, en ole itse työtön tai opiskelija jos joku siellä alkaa heti huutelemaan.

Kukaan ei tietääkseni ole ilmaisesta koulutuksesta tai terveydenhuollosta valittanut vaan turhasta byrokratiasta ja poliittisista palkintoviroista, joita ruokitaan veronkorotuksilla ja velalla leikkausten sijaan. Eikö mielestäsi olisi julkisen vuoro kiristää vyötä välillä (ihan oikeasti eikä silmänkääntötempuilla)? Liisa Jaakonsaari oli vaatimassa uutisvuodossa, että 10 prosentilta rikkaimmista pitäisi ottaa lapsilisät pois. Pistää miettimään, että helvetinkö takia sitä verotuksen progresiiviisutta enää tarvitaan, kun ei sille enää vastinetta tunnu saavan

No kyllä se yksityinenkin sektori ottaa hittiä noista julkisista jättileikkauksista. Ei tästä nyt varmaan tarvitse edes keskustella. Kyllä siinä kokonaiskysyntä romahtaisi. Siinä asiassa teidän on pakko olla kyllä samaa mieltä Pååtan kanssa, vaikka kaikesta muusta olisitte eri mieltä. Siitä voidaan keskustella pitäisikö se tehdä siitä huolimatta. Jos jättileikkaukset tehdään, niin olisi kyllä pakko tehdä jotain radikaalia työn sivukulujen leikkauksia tai muita toimenpiteitä että saadaan yksityista hieman buustattua.

Jos suojatyöpaikkoja olisi karsittu nousukaudella niin usko pois, täällä menisi paljon paremmin. Muutenki tuo logiikka on ihmeellinen, että on olemassa tietty etuoikeutettu ryhmä (virkamiehet), joille kustannetaan suojatyöpaikka vain elvytyksen nimissä. Hittiä se yksityinen ottaa niistä veronkorotuksistakin, joilla tämä virkamieskunta ruokitaan. Tuloksena on plus miinus nolla.

Yksi tärkeä huomio on, että hinnat ovat erittäin jäykät alaspäin yhteisvaluuttaa käyttävässä alueessa. Hinnat eivät ole suuremmin laskeneet edes Kreikassa. Lopputuloksena on siis pienentynyt palkkasumma ja romahtanut kokonaiskysyntä, sekä siitä seuraava suurtyöttömyys. Tässä vaiheessa luulisi olevan aika selvää miksi sisäinen devalvaatio leikkauksineen on helvetin typerä idea. Toki jos haluaa, että omaa kotimaata kohtaa tuho niin sitten asia on toki eri.

Se on kiva kun takerrutaan tuohon julkisen sektorin leikkaamiseen mutta unohdetaan veron alennukset, byrokratian yksinkertaistaminen ja miljardien valtion investointiohjelmat (liikenneväylät, energialaitokset jne) jotka mun mielestä pitäisi tehdä samassa yhteydessä.

En kuvittele sekunttiakaan että tämä maa pelastuu millään leikkaustalkoilla julkisesta sektorista. Oikeastaan mun puolesta voidaan lopettaa koko leikkauksista puhuminen ja alkaa puhumaan valtion budjetin uudelleen kohdentamisesta. Sanon noin sadannen kerran että voidaan ottaa vaikka 10 miljardia lisää velkaa jos on olemassa uskottava tervehdyttämis ohjelma millä luodaan uutta liiketoimintaa maahan (ydinsähkötuotanto on mun ehdotus, joku saa keksiä paremman jos haluaa).

Mutta eihän tästä tule mitään että näin jatketaan ja toivotaan jotain markkinoiden ihmeellistä pelastusta. Markkinat vetää tällä hetkelläkin erittäin hyvin tietyillä alueilla. Ongelma on siinä että se imu ei riitä suomeen asti...

Joo siis se on ilmeisesti ihan sama että tekeekö se julkinen sektori jotain järkevää, kuten esim rakentaa teitä tai rautateitä, korjaa kouluja tai sairaaloita tai hoitaa sairaita ja vanhuksia, vai istuuko vain jossain toimistossa pyörittämässä kynää 20v irtisanomissuojan turvin sillä aikaa kun tiet hajoaa alle, junat ei kulje ja koulut on täynnä hometta. Tärkeintä että niillä kynänpyörittäjillä riittää ostovoimaa reilusti yli keskitulon olevien palkkojensa takia.

Miksiköhän kukaan ei ole vielä keksinyt rakentaa yhteiskuntaa jossa valtio työllistää 100% väestöstä virkamiehiksi.

Se on kiva kun takerrutaan tuohon julkisen sektorin leikkaamiseen mutta unohdetaan veron alennukset, byrokratian yksinkertaistaminen ja miljardien valtion investointiohjelmat (liikenneväylät, energialaitokset jne) jotka mun mielestä pitäisi tehdä samassa yhteydessä.

En kuvittele sekunttiakaan että tämä maa pelastuu millään leikkaustalkoilla julkisesta sektorista. Oikeastaan mun puolesta voidaan lopettaa koko leikkauksista puhuminen ja alkaa puhumaan valtion budjetin uudelleen kohdentamisesta. Sanon noin sadannen kerran että voidaan ottaa vaikka 10 miljardia lisää velkaa jos on olemassa uskottava tervehdyttämis ohjelma millä luodaan uutta liiketoimintaa maahan (ydinsähkötuotanto on mun ehdotus, joku saa keksiä paremman jos haluaa).

Mutta eihän tästä tule mitään että näin jatketaan ja toivotaan jotain markkinoiden ihmeellistä pelastusta. Markkinat vetää tällä hetkelläkin erittäin hyvin tietyillä alueilla. Ongelma on siinä että se imu ei riitä suomeen asti...

Sinänsä ihan kannatettavia ehdotuksia. Julkisesta keskustelusta minä ainakin olen saanut sen käsityksen, että leikataan muutama miljardi ja sitten mystisesti talous lähtee nousuun yksityisen sektorin ruvetessa yhtäkkiä investoimaan kuin viimeistä päivää.

Sinänsä ihan kannatettavia ehdotuksia. Julkisesta keskustelusta minä ainakin olen saanut sen käsityksen, että leikataan muutama miljardi ja sitten mystisesti talous lähtee nousuun yksityisen sektorin ruvetessa yhtäkkiä investoimaan kuin viimeistä päivää.

Näinhän se menee. Ja oikeasti nuo "leikkauksetkin" on oikeasti budjetin siirtelyä instanssilta toiselle tai jos oikein radikaaleja ollaan niin valtion tehtävien siirtämistä kunnille.

Vaikka tämä keskustelu lähti liikkeelle kokoomus-keskusta hallitukseen uutisesta niin eihän meillä tällä hetkellä ole oikeasti olemassa yhtään puoluetta jota voisi äänestää tai kannattaa. Joten ei nämä minun mielipiteet tule minkään puolueen ohjelmasta (yllätys). En ole tutustunut keskustan ohjelmaa mutta epäilemättä täyttä shittiä on ja toteutus olisi vielä huonompaa.

Näistä hallinnon leikkauksista todettakoon vielä se, että ainakin minun mielestäni julkishallintoa tulee tehostaa huomattavasti, mutta se kannattaisi nyt aloittaa käyttämällä hyväksi työntekijöiden eläköityminen mahdollisimman hyvin. Tällä en tarkoita sitä, että suojatyöpaikat olisivat missään mielessä oikeutettuja kenellekään, vaan sitä, että jo tässä vaiheessa kannattaisi jättää eläköityvien ihmisten virkoja täyttämättä ja järjestää tehtävät uudelleen jo töissä olevien kesken. Ottaen huomioon sen, että julkishallintoon ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana juuri kohdistunut säästöpaineita, niin tehtävien uudelleenorganisointi ei voi olla mikään mahdottomuus. Jos uudelleenorganisointi onnistuu yrityksissäkin yt-neuvottelujen jälkeen, niin se on laitettava onnistumaan julkisella puolellakin.

Mielestäni huolestuttavinta tässä Suomen nykytilassa on se, että esim. julkishallinnon tehostamisesta ei ole nyt mitään konkreettista visiota. Tuntuu ainakin näin kansalaisen silmin siltä, että julkisella puolella ajetaan tällä hetkellä kaasu pohjassa niin kauan kunnes hallitus päättää leikata kunnolla budjettia, ja sitten kun niin tapahtuu, ollaan taas kaulaa myöten kusessa irtisanomisten kanssa. Jotenkin vaikuttaa siltä, että täällä ei osata yhtään ennakoida asioita, vaan aina koitetaan vedättää niin kauan kunnes narun pää jää käteen.

Näistä hallinnon leikkauksista todettakoon vielä se, että ainakin minun mielestäni julkishallintoa tulee tehostaa huomattavasti, mutta se kannattaisi nyt aloittaa käyttämällä hyväksi työntekijöiden eläköityminen mahdollisimman hyvin. Tällä en tarkoita sitä, että suojatyöpaikat olisivat missään mielessä oikeutettuja kenellekään, vaan sitä, että jo tässä vaiheessa kannattaisi jättää eläköityvien ihmisten virkoja täyttämättä ja järjestää tehtävät uudelleen jo töissä olevien kesken. Ottaen huomioon sen, että julkishallintoon ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana juuri kohdistunut säästöpaineita, niin tehtävien uudelleenorganisointi ei voi olla mikään mahdottomuus. Jos uudelleenorganisointi onnistuu yrityksissäkin yt-neuvottelujen jälkeen, niin se on laitettava onnistumaan julkisella puolellakin.

Mielestäni huolestuttavinta tässä Suomen nykytilassa on se, että esim. julkishallinnon tehostamisesta ei ole nyt mitään konkreettista visiota. Tuntuu ainakin näin kansalaisen silmin siltä, että julkisella puolella ajetaan tällä hetkellä kaasu pohjassa niin kauan kunnes hallitus päättää leikata kunnolla budjettia, ja sitten kun niin tapahtuu, ollaan taas kaulaa myöten kusessa irtisanomisten kanssa. Jotenkin vaikuttaa siltä, että täällä ei osata yhtään ennakoida asioita, vaan aina koitetaan vedättää niin kauan kunnes narun pää jää käteen.

Samaa mieltä. Jos esim. eläköitymistä olisi käytetty silloin kun pyyhki hyvin niin nyt velkaa voitaisiin käyttää kysynnän elvytykseen. Tällä hetkellä Suomeen tulee vain pahinta myrkkyä, eli valtio velkaantuu ja ostovoimaa tapetaan veronkorotuksilla.

Back
Ylös Bottom