Muutama kommentti henk koht tilanteesta ja yleisesta Suomen taloudesta:
- Ollaan asuttu perheen kanssa ulkomailla 10+ vuotta (useassa maassa) ja tassa olisi vaimon mukaan tarkoitus tulla takaisin Suomeen about 1,5 vuoden paasta
- Lapset syntyneet taalla ja isona asiana meilla on ollut saada heista maailman kansalaisia, mika kaytannossa tarkoittaa Euroopan ja Suomen kulttuurien oppimista myos. Itse en Suomesta itse maana valita juuri enempaa kuin nykyisesta kotimaastani, mutta olen vaimon kanssa samaa mielta, etta jossain vaiheessa kun olet ollut riittavan kauan pois, alkavat ihmissuhteet tulla tarkeammiksi. Lapset ja niiden suhde isovanhempiin, omat sisarukset ja parhaat kaverit... Niita alkaa olla oikeasti ikava. En tieda miten meidan Suomessa "kay" tai miten viihdymme, sen aika nayttaa. Mutta ajatus siita, etta lapset eivat kasva olleenkaan Suomessa elamansa aikana tuntuu vieraalta. Itse olen melko varma, etta asumme jossain vaiheessa jalleen ulkomailla, mutta missa ja milloin on taysin auki
- Miten tama liittyy Suomen tilanteeseen? Itse olen ehka hyva esimerkki ihmisesta, joka on tulossa takaisin kun kaikki muut puhuvat Suomesta pois muutosta. Miten nykyisen hallituksen paatokset tulevat vaikuttamaan minuun/meihin? Luulisi, etta Katainen ja kumppanit olisivat tajunneet, etta Suomeen on pakko saada osaavaa porukkaa takaisin, jotta sinne paljon puhutulle yksityiselle sektorille saadaan innovaatioita ja tekemista. Olen itse asemassa, jossa voin valita mita teen verojeni suhteen ja halusin tuoda oman esimerkkini esille siita, mita voi tapahtua kun priorisoidaan (omasta mielestani) vaaria asioita...
- Verotus kiristyy ja julkinen sektori paisuu suhteessa yksityiseen -> itsellani on vaihtoehto laittaa yritykseni esim Viroon ja muuttaa omat kirjani sinne myos. Miksi maksaisin kaikkien virkamiesten paallekkaisyyksista ja tehottomuudesta kun minulla on vaihtoehto tehda asiat halvemmalla?
- Muuttoauton verohelpotus poistuu -> olettaen, etta olisin tuonut kaksi suht kallista autoa Sumeen muuton yhteydessa. Nyt joudun niista maksamaan 30k eur ylimaaraista veroa, kun hallitus on paattanyt "kannustaa" meita tulemaan takaisin... Voin myos laittaa ne autot sinne fuckin' Viroon ja olla maksamatta veroa...
Mita Suomen pitaisi tehda:
- First of all, en kritisoi nykyhallitusta siita etta he tekevat leikkauksia, koska uskon, etta niita on tehtava joka tapauksessa. Pointtini on, etta niita tehdaan vaarissa paikoissa ymmartamatta kokonaiskuvaa
- Suomen pitaisi leikata ankaralla kadella julkista sektoria
- Suomen pitaisi uudistaa koko "verokoodi" paljon yksinkertaisemmaksi ja kannustavammaksi
- Suomen pitaisi kriittisella kadella puuttua sosiaalietuuksiin ja tehda niista yrittamista ja tekemista kannustavammaksi. En esim usko malliin, jossa irtisanoudut tyostasi sen takia, etta voit saada saman rahan sossusta. Tallaisissa tilanteissa ei mielestani edut VOI olla samat kuin aidosti pitka-aikaistyottomalla. Totuus on se, etta ihmisten tekemista ohjaa kaksi asiaa; pain and pleasure. Me teeemme asioita, jotka tuottavat meille mielihyvaa ja valtamme juttuja jotka tuovat "kipua". Ei Suomi voi olla paikka, jossa vanhempien jalkeen valtio ottaa hoivaajan ja huolenpitajan roolin. Ihmisilla pitaa olla oikeasti vastuu tekemisistaan ilman etta valtio pelastaa joka fuckin' tilanteessa kun muu ei auta. En tarkoita, etta kaikkia etuja viedaan pois, mutta niita tulisi muokata radikaalisti.
- Asenne ja kaytanto pitaisi muuttua postiviisemmaksi ja erilaisuutta tukevaksi. Jo pienesta pitaen meille toitotetaan, etta ihmiset on erilaisia ja se tulisi hyvaksya. Minka vitun takia Suomi yrittaa sitten tehda kaiksita samanlaisia??? Jos sossuilta kysyttaisiin niin ketaan ei saasi jaada tuloissa tai autojen iassa jalkeen. Mita vikaa siina on, etta samasta tyosta saadaan eri palkka? onko kaikki tarjoilijat yhta hyvia tyossaan? Minka takia jonkun tarjoilijan laskujen loppusumma aina ylittaa muiden keskiarvon? Sen takia, etta ihmiset on erilaisia ja erilaisuutta pitaa tuke niin hyvassa kuin pahassa. Jos se paikan paras tarjoilija myy 20% enemman kuin muut, kuuluisiko sen saada samaa peruspalkkaa? Tai kaupan kassa, joka aidosti hymyilee ja palvelee asiakkaita versus se perseeseen ammuttu asennevammainen valittaja, joka tekee vaan sen minimin? Tulisiko tuloja tasata ja "rikkaiden" maksaa solidaarisuusveroa siita extratyosta minka he ovat rahansa eteen tehneet? Ei mun mielesta.
En tieda viela mita tulen tekemaan perheemme suhteen. Kuten aiemmissa kirjoituksissa olen todennut, raha maailmassa menee aina sinne missa sita parhaiten kohdellaan. AINA. Jos itse teen aktiivista verosuunnittelua muuttamalla yritykseni Viroon tai tekemalla muita vastaavia paatoksia, se johtuu juuri samasta asiasta. Toivon, etta Suomen valtio viimein ymmartaisi, etta vanhanlainen hyvinvointivaltio on kuollut jo kauan sitten. Sen yllapitamiseen ei ole enaa rahaa. Ikaantyva vaesto ei yksinkertaisesti mahdollista samanlaista mallia kuin aiemmin. Kaikki nama mediassa kuullut sora-aanet johtuvat siita, etta ihmiset eivat ole heranneet tahan realiteettiin viela. Mita nopeammin paattajat taman tajuavat, sen helpommin se siirtyma suomen osalta tulee menemaan. Kaikki valitus ja paatosten pitkittaminen vain tulevat pahentamaan tilannetta. Hyvaa asiassa on se, etta kaikki lansimaat ovat periaatteessa samassa junassa Suomen kanssa. Mahdollisuus tassa on siina, etta Suomi tekee tarvittavat paatokset ennen muita ja sita kautta saa maamme "differoitua" muista kilpailijoista (maat) ja houkuttelee Suomeen sijoituksia ja tyopaikkoja. Suomessa on osaamista ja hyva koulutus, mutta sita EI saa tappaa talla sosiaalistasistolaisella ajattelulla, jossa seuraamme vieresta maamme hidasta kitumista/kuolemaa... Ja btw, for the record, haluaisin todella maksaa tulevat veroni Suomeen enka minnekaan muualle, mutta mallin tarvii olla sellainen, etta siina on jotain jarkea!
Anyhow, pitka post ja paljon asiaa, mutta toivottavasti saitte jotain irti. Peace.