Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

No se on sitten vaikka lopetettava koko veronmaksu suomeen.

Totta helvetissä veronmaksun moraali rapautuu jos kansalaiset kokee ettei veroja käytetä kansalaisten hyödyksi vaan kaikenmaailman keinotekoisten himmeleiden ylläpitämiseen.

Juuri näin. Minä ainakin suunnittelen tuota verotusta tästä lähin maksimaalisesti. Kaikki keinot käyttöön josta ei häkkiä napsahda.

Olen koko ikäni maksanut tunnollisesti veroja, mutta enää ei oikein napostele. Syitä on tullut jo ihan riittävästi.

Pojan asioita tänään lääkärissä selviteltiin. Sillä on ADHD, säästösyistä ei esim. koulun psykologi ota lisää potilaita. Se tekee äitiysloman sijaisuutta ja ennenkuin sen soppari loppuu elokuussa, sen täytyy pitää kaikki rapiat 6 viikkoa lomaansa ja tällöin ei siis ole ketään palveluksessa. Tässä kohtaa on ihan pakko säästää, mutta sitten voidaan näitä päällekkäisiä virkoja pitää jopa vitun 10 vuotta kun on neuvoteltu joku käsittämätön irtisanomissuoja kuntaliitoksessa.

Olen sanonut jo monta kertaa, että kun lainaruuvi menee tiukalle niin sitten lomautetaan peruskoulun opettajat jne. Ja tämä sama virkaeliitti jatkaa porsasteluaan.

Mikä tähän ihan oikeasti auttaisi? Ei varmaan yhtään mikään. Älkää ainakaan sanoko että äänestäminen. Taidan tehdä sen kaikista typerimmäksi arvostellun teon ja haistattaa vitut koko äänestämiselle.

- - - Updated - - -

Mun mielestä logiikka on selkeä. En missään nimessä halua tukea sellaista, mitä en hyväksy. Jos mikään muu ei auta, niin jaloillaan (veroeuroillaan) äänestäminen toimii aina.

Ja kun kaikille ei oikein toimi se että karkaa ulkomaille, niin sitten pitää etsiä konstit miten sen veronmaksun saa minimoitua täällä. Yksi konsti on kysyä aina että mikä on hinta ilman alvia. Kyllä se käteinen jollekin aina kelpaa. Taas säästyi euroja. Miksi minä välittäsin muusta kuin omasta edusta kun ei päättäjätkään välitä? Näitä me ollaan tuonne äänestetty asioistamme päättämään.

Hitto kun ois se mahdollisuus antaa se negatiivinen ääni vaaleissa, loppuisi tuo ääntenkalasteluperseily kertaheitolla.

Siis selvennyksenä minä kannatan verorasituksen pienentämistä ihan kaikilla tasoilla. Etenkin keskiluokan ansio- ja kulutusverojen laskua. Ja se veronmaksumoraali heikkenee tottakai jos ihmiset kokevat, että rahat katoavat molokin kitaan virkamieshimmeleihin. Mutta ei keskiluokkainen voi tehdä mitään oikeaa verosuunnittelua. Varakkaat voivat. Kritiikkini liittyi siihen, miksi keskiluokassa iloitaan siitä, kun Ziljoonaberg vie rahansa Caymanille, kun lopputuloksena on se, että itse joutuu maksamaan jatkuvasti kohoavia kulutusveroja. Ei sitä pidä hyväksyä, että osa ihmisistä keplottelee pois verorasituksesta ja keskiluokkaa vedetään kölin alta. Koko himmelin purkaminen, verorasituksen alentaminen ja kasvu-uralle pääseminen on tietysti helpommin sanottu kuin tehty.

Keskiluokka tekee ihan kansantalouden kannalta mittavassa luokassa verosuunnittelua. Esimerkiksi tuomalla oluet ja tupakat virosta ja ostamalla tavaraa keskieurooppalaisista nettikaupoista.

Ei se mitään miljoona tuloja vaadi etteikö verosuunnittelua voi tehdä, vaikkei sitä moni verosuunnitteluksi mielläkkään. Keskiluokan touhuissa on kuitenkin voluumietu puolellaan. Siinä on helposti Ziljoonabergiltä menetetyt veroeurot pikkurahoja verrattuna suuren keskiluokan kaljan kantoon virosta.

Tätä argumenttia en oikein ikinä ole ymmärtänyt.( Höhöö. Sossuille ihan oikein kun Ziljoonaberg vie rahansa Caymanille). Oikeutetaan suoranainen veronkierto sillä perusteella, että julkinen hassaa ne kuitenkin. Siinä käy vaan niin, että jotain muita veroja sitten korotetaan senkin veronkiertoeuron edestä. Voidaan säästää ja verokantoja voidaan alentaa, mutta tuollainen varakkaiden ja isojen yritysten keplottelu on ihan perseestä. Tekevät ne sitä kuitenkin, mutta se, että keskiluokkainen ihminen kannattaa sellaista ei mene jakeluun.
Itse olen suomalaisen yhteiskunnan vihollinen #1 eli suhteellisen isopalkkainen työntekijä, jonka palkkatuloilla elää koko perhe elää. Käteen jää 20+ vuoden työuran jälkeen vähemmän kuin kahden vastavalmistuneen hengen taloudelle - vaikkei ottaisi edes vähennyksiä huomioon, joita niitäkin on tietysti vain puolet verrattuna kahden ansaitsevan talouteen. Työnjako on perheessämme tällainen vaimon huonon terveydentilanteen takia.

Nyt sitten opiskelin itselleni MBA-tutkinnon turvatakseni työmarkkinakelpoisuuttani näinä varsin epävarman työllisyyden aikoina. Verottaja kieltäytyi näkemästä tätä ammattitaitoa ylläpitäväksi koulutukseksi, joten kouluttautumiseni meni omaan piikkiin sekä koulun maksujen että niistä perityn arvonlisäveron osalta, jota sitäkin kertyi maksettavaksi lähes 7k€. Samassa koulussa on räätälöidyssä EMBA ohjelmassa iso joukko erään kaupungin työntekijöitä, joille työnantaja maksaa käytännössä saman koulutuksen 100%:sti - sivusta katkerana katsoen vielä aika paljon paremmilla tarjoiluilla. Arvatenkaan verottaja ei heidän kohdallaan näe asiaa kuten omallani ja verota työntekijöiltä koulutuksen hintaa palkkatulona.

Olisin ihan valmis rahoittamaan tulonsiirtoja ja yhteiskuntamme palveluita, mutta julkisen sektorin käsittämättömät irtisanomissuojat, palkankorotukset ja työntekijämäärän paisuttamiset viime vuosina ovat vieneet ainakin oman motivaationi toimia tän yhteiskuntamme syöpäkasvaimen ravinnonlähteenä enää. Palkansaajana valitettavasti ainoa merkittävä keino vaikuttaa veroihinsa on muuttaa muualle.

EDIT: ... kun en polta, enkä juo kaljaakaan niin paljoa, että siitä kertyisi juuri mitään verotuloja.

Keskiluokka tekee ihan kansantalouden kannalta mittavassa luokassa verosuunnittelua. Esimerkiksi tuomalla oluet ja tupakat virosta ja ostamalla tavaraa keskieurooppalaisista nettikaupoista.

Ei se mitään miljoona tuloja vaadi etteikö verosuunnittelua voi tehdä, vaikkei sitä moni verosuunnitteluksi mielläkkään. Keskiluokan touhuissa on kuitenkin voluumietu puolellaan. Siinä on helposti Ziljoonabergiltä menetetyt veroeurot pikkurahoja verrattuna suuren keskiluokan kaljan kantoon virosta.

Ite ainakin ostan ulkomailta kaiken jo aivan piruuttani. Vaikka olisi välillä kalliimpaakin.

Kyllä niissä nykyisissäkin pakollisissa veroissa, maksuissa, luvissa, selvityksissä, tarkastuksissa, lisensseissä ja leimoissa valtio vetää aivan riittävästi jo nyt.

Leima paperiin. 250e alv0. Siinä on tuntitulos kohdallaan kun virkailija antaa leimasimen heilua ~0,5 sek sen jälkeen kun olen odottanut vartin että tiski suvaitaan avata ja ottanut lomapäivän jotta pääsen paikan päälle, etänä kun ei käy. Ja kuten asiaan kuuluu: riihikuiva tasarahapakko - ei mikään kortti käy. Vähemmästäkin alkaa nähdä punaista.

Ootahan vain Timba kun rupee romanialaiset turistit ja muut menee jonon ohi ja lapsesi ei saa hoitoa ni sit voi vain mitata vitutuksen määrää, tohonkin voi vaikuttaa äänestämällä. Itse olen karsinut kulutuksen ihan minimiin, esim kävelen repun kanssa kauppaan ja ostan ruuat, hyvää hyötyliikuntaa samalla, autolla ajan hyvin vähän. Jos autossa on vikaa ni "nyrkkipajalle" korjaukseen. Ulkomailta tilailen jos tarviin jotain, ruuat Lidlistä, säästää 20-30%. Töitä ei kiinnosta tällä hetkellä tehdä yhtään, enkä tee.

Ootahan vain Timba kun rupee romanialaiset turistit ja muut menee jonon ohi ja lapsesi ei saa hoitoa ni sit voi vain mitata vitutuksen määrää, tohonkin voi vaikuttaa äänestämällä. Itse olen karsinut kulutuksen ihan minimiin, esim kävelen repun kanssa kauppaan ja ostan ruuat, hyvää hyötyliikuntaa samalla, autolla ajan hyvin vähän. Jos autossa on vikaa ni "nyrkkipajalle" korjaukseen. Ulkomailta tilailen jos tarviin jotain, ruuat Lidlistä, säästää 20-30%. Töitä ei kiinnosta tällä hetkellä tehdä yhtään, enkä tee.

Joo, voin kyllä kuvitella tuon skenaarion ihan täysin. Mutta en mä vaan keksi ketä pitäisi äänestää että oikeasti mikään muuttuu. Tuhat kaunista lupausta on vaalien alla ja sitten puff, kaikki haihtuu ilmaan ja alkaa hyvävelikerhon paikkojen jako.

Toteutan tätä samaa mitä täällä muutkin. Eli ostan sen mitä pystyn ulkomaisista verkkokaupoista. Onneksi ne verosuunnittelee mun puolesta, eli aika usein on merkattu tuote alta 20 euron arvoiseksi niin ei tule ylimääräisiä kuluja jne.

Erittäin hyvä esimerkki oli TimeTimer merkkinen ajatinkello, apuvälineeki luokiteltu ja käytetään esim ADHD lapsille ja ihan vaan päiväkodeissakin. Siihen saa siis tunnin laitettua aikaa ja se sitä sitten laskee taaksepäin. Voi googletella jos haluaa nähdä kuvan. Oli jotain vitun 129 euroa kotimaisissa verkkokaupoissa. eBaystä n. 30 euroa kotiin tuotuna ja verotta. Kiitos ja näkemiin. Ei tarvinnut edes postista hakea kun tuli ihan postilaatikkoon asti. Siinä säästy useita kymppejä pelkkää alvia.

Autolla liikkuminen on aika pakollista jos meinaa siellä töissä käydä. Kohta se vaan alkaa oleen niin kallista että alkaa menemään täysin harrastamiseksi.

Muutama kommentti henk koht tilanteesta ja yleisesta Suomen taloudesta:

- Ollaan asuttu perheen kanssa ulkomailla 10+ vuotta (useassa maassa) ja tassa olisi vaimon mukaan tarkoitus tulla takaisin Suomeen about 1,5 vuoden paasta
- Lapset syntyneet taalla ja isona asiana meilla on ollut saada heista maailman kansalaisia, mika kaytannossa tarkoittaa Euroopan ja Suomen kulttuurien oppimista myos. Itse en Suomesta itse maana valita juuri enempaa kuin nykyisesta kotimaastani, mutta olen vaimon kanssa samaa mielta, etta jossain vaiheessa kun olet ollut riittavan kauan pois, alkavat ihmissuhteet tulla tarkeammiksi. Lapset ja niiden suhde isovanhempiin, omat sisarukset ja parhaat kaverit... Niita alkaa olla oikeasti ikava. En tieda miten meidan Suomessa "kay" tai miten viihdymme, sen aika nayttaa. Mutta ajatus siita, etta lapset eivat kasva olleenkaan Suomessa elamansa aikana tuntuu vieraalta. Itse olen melko varma, etta asumme jossain vaiheessa jalleen ulkomailla, mutta missa ja milloin on taysin auki
- Miten tama liittyy Suomen tilanteeseen? Itse olen ehka hyva esimerkki ihmisesta, joka on tulossa takaisin kun kaikki muut puhuvat Suomesta pois muutosta. Miten nykyisen hallituksen paatokset tulevat vaikuttamaan minuun/meihin? Luulisi, etta Katainen ja kumppanit olisivat tajunneet, etta Suomeen on pakko saada osaavaa porukkaa takaisin, jotta sinne paljon puhutulle yksityiselle sektorille saadaan innovaatioita ja tekemista. Olen itse asemassa, jossa voin valita mita teen verojeni suhteen ja halusin tuoda oman esimerkkini esille siita, mita voi tapahtua kun priorisoidaan (omasta mielestani) vaaria asioita...

- Verotus kiristyy ja julkinen sektori paisuu suhteessa yksityiseen -> itsellani on vaihtoehto laittaa yritykseni esim Viroon ja muuttaa omat kirjani sinne myos. Miksi maksaisin kaikkien virkamiesten paallekkaisyyksista ja tehottomuudesta kun minulla on vaihtoehto tehda asiat halvemmalla?
- Muuttoauton verohelpotus poistuu -> olettaen, etta olisin tuonut kaksi suht kallista autoa Sumeen muuton yhteydessa. Nyt joudun niista maksamaan 30k eur ylimaaraista veroa, kun hallitus on paattanyt "kannustaa" meita tulemaan takaisin... Voin myos laittaa ne autot sinne fuckin' Viroon ja olla maksamatta veroa...

Mita Suomen pitaisi tehda:

- First of all, en kritisoi nykyhallitusta siita etta he tekevat leikkauksia, koska uskon, etta niita on tehtava joka tapauksessa. Pointtini on, etta niita tehdaan vaarissa paikoissa ymmartamatta kokonaiskuvaa
- Suomen pitaisi leikata ankaralla kadella julkista sektoria
- Suomen pitaisi uudistaa koko "verokoodi" paljon yksinkertaisemmaksi ja kannustavammaksi
- Suomen pitaisi kriittisella kadella puuttua sosiaalietuuksiin ja tehda niista yrittamista ja tekemista kannustavammaksi. En esim usko malliin, jossa irtisanoudut tyostasi sen takia, etta voit saada saman rahan sossusta. Tallaisissa tilanteissa ei mielestani edut VOI olla samat kuin aidosti pitka-aikaistyottomalla. Totuus on se, etta ihmisten tekemista ohjaa kaksi asiaa; pain and pleasure. Me teeemme asioita, jotka tuottavat meille mielihyvaa ja valtamme juttuja jotka tuovat "kipua". Ei Suomi voi olla paikka, jossa vanhempien jalkeen valtio ottaa hoivaajan ja huolenpitajan roolin. Ihmisilla pitaa olla oikeasti vastuu tekemisistaan ilman etta valtio pelastaa joka fuckin' tilanteessa kun muu ei auta. En tarkoita, etta kaikkia etuja viedaan pois, mutta niita tulisi muokata radikaalisti.
- Asenne ja kaytanto pitaisi muuttua postiviisemmaksi ja erilaisuutta tukevaksi. Jo pienesta pitaen meille toitotetaan, etta ihmiset on erilaisia ja se tulisi hyvaksya. Minka vitun takia Suomi yrittaa sitten tehda kaiksita samanlaisia??? Jos sossuilta kysyttaisiin niin ketaan ei saasi jaada tuloissa tai autojen iassa jalkeen. Mita vikaa siina on, etta samasta tyosta saadaan eri palkka? onko kaikki tarjoilijat yhta hyvia tyossaan? Minka takia jonkun tarjoilijan laskujen loppusumma aina ylittaa muiden keskiarvon? Sen takia, etta ihmiset on erilaisia ja erilaisuutta pitaa tuke niin hyvassa kuin pahassa. Jos se paikan paras tarjoilija myy 20% enemman kuin muut, kuuluisiko sen saada samaa peruspalkkaa? Tai kaupan kassa, joka aidosti hymyilee ja palvelee asiakkaita versus se perseeseen ammuttu asennevammainen valittaja, joka tekee vaan sen minimin? Tulisiko tuloja tasata ja "rikkaiden" maksaa solidaarisuusveroa siita extratyosta minka he ovat rahansa eteen tehneet? Ei mun mielesta.

En tieda viela mita tulen tekemaan perheemme suhteen. Kuten aiemmissa kirjoituksissa olen todennut, raha maailmassa menee aina sinne missa sita parhaiten kohdellaan. AINA. Jos itse teen aktiivista verosuunnittelua muuttamalla yritykseni Viroon tai tekemalla muita vastaavia paatoksia, se johtuu juuri samasta asiasta. Toivon, etta Suomen valtio viimein ymmartaisi, etta vanhanlainen hyvinvointivaltio on kuollut jo kauan sitten. Sen yllapitamiseen ei ole enaa rahaa. Ikaantyva vaesto ei yksinkertaisesti mahdollista samanlaista mallia kuin aiemmin. Kaikki nama mediassa kuullut sora-aanet johtuvat siita, etta ihmiset eivat ole heranneet tahan realiteettiin viela. Mita nopeammin paattajat taman tajuavat, sen helpommin se siirtyma suomen osalta tulee menemaan. Kaikki valitus ja paatosten pitkittaminen vain tulevat pahentamaan tilannetta. Hyvaa asiassa on se, etta kaikki lansimaat ovat periaatteessa samassa junassa Suomen kanssa. Mahdollisuus tassa on siina, etta Suomi tekee tarvittavat paatokset ennen muita ja sita kautta saa maamme "differoitua" muista kilpailijoista (maat) ja houkuttelee Suomeen sijoituksia ja tyopaikkoja. Suomessa on osaamista ja hyva koulutus, mutta sita EI saa tappaa talla sosiaalistasistolaisella ajattelulla, jossa seuraamme vieresta maamme hidasta kitumista/kuolemaa... Ja btw, for the record, haluaisin todella maksaa tulevat veroni Suomeen enka minnekaan muualle, mutta mallin tarvii olla sellainen, etta siina on jotain jarkea!

Anyhow, pitka post ja paljon asiaa, mutta toivottavasti saitte jotain irti. Peace.

Leikata on pakko, tai siis oikeammin säästää menoissa koska tulot eivät riitä. Ei kuulemma kelpaa tämä kotitalousmatematiikka, mutta sitten rupeaa kelpaamaan kun ei ole enää AAA ja halvan rahan hanat napsahtaa kiinni.

Ja kun leikataan, niin totta munassa sieltä missä saa merkittävät säästöt kurjistamatta kansaa ja mielestäni se on just tuo yksityisen sektorin erilaisten päällekkäisyyksien ja älyttömien irtisanomissuojien poistaminen per heti.

Ja kun kerran palkansaajaa voi kurittaa niin sitten samaa raippaa työttömille ja eläkeläisillekin. Vai onko mummot ja pappat niin ahneita paskoja että ovat käytännössä itse toimillaan tämän tilan aiheuttaneet ja nyt heidän pitäisi saada täysin pitää eläkkeensä ja mielellään nostaa niitä?

Se alkaa vaan olemaan entistä enemmän niin että työnteko ei ole kannattavaa ja oikeasti sossupummailu on liian kannattavaa. Ja nämä viimeaikaiset päätökset vain tukevat tätä toimintamallia. Ihmiset passivoituu ja EVVK asenne lisääntyy.

No mitään oikeasti merkittävää ei tule tapahtumaan koska äänestäjät ja vaalit. Pitäisi olla nyt sitä oikeaa munaa jollakin puolueella ajaa rankasti asioita eteenpäin. Ottaa kunnon riski. Ei se kansa niin tyhmä ole etteikö tuloksista palkitse. Demarit ei tähän tule ikinä pystymään, enkä usko enää Kokoomukseenkaan. Senverran pelle mikkihiiri tämä niiden keulakuva on ja vissiin nauttii riviensä suosiosta edelleen?

Vaikka Kokoomuksesta (varsinkin Kataisesta) on lähtenyt täysin maku viime aikoina, niin kyllähän seuraava hallitus näyttää heti lupaavammalta ilman demareita. Sipilä vain pääministeriksi niin toivoa on.

Näkökulma: Porvarihallituksen valmistelu jo pitkällä - "Mihin tässä kohta vaaleja tarvitaan" | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Sipilä on Esko Aho kakkonen. Sama on kohtalo jos meinaa toteuttaa älyvapaita 8-9 miljardin leikkauksia. Sääli vaan ettei miljonäärinä joudu niistä itse kärsimään.

No vaaleissa kansa saa valita otetaanko velkarahaa verosyöttiläiden suuhun kaadettavaksi, vai yritetäänkö edes sopeuttaa tuloja ja menoja.

No vaaleissa kansa saa valita otetaanko velkarahaa verosyöttiläiden suuhun kaadettavaksi, vai yritetäänkö edes sopeuttaa tuloja ja menoja.

Jää yritykseksi. Seurauksena on vaan enemmän velkaa ja suurtyöttömyys. Nyt ei ole edes devalvaatiota pelastamassa. Toisaalta leikkauksiahan kansa haluaa, oon vaan turha sitten itkeä kun duunit loppuu ja lainat on ulosotossa.

Jää yritykseksi. Seurauksena on vaan enemmän velkaa ja suurtyöttömyys. Nyt ei ole edes devalvaatiota pelastamassa. Toisaalta leikkauksiahan kansa haluaa, oon vaan turha sitten itkeä kun duunit loppuu ja lainat on ulosotossa.

Heko heko. Tiedoksi sinne julkiselle puolelle että aika monelta ovat työt loppuneet jo.

Ehkä ollaan pikkuhiljaa kyllästymässä epäoikeudenmukaisuuteen mikä on ollut viime vuodet vallalla julkisen ja yksityisen sektorin välillä.

No keskustako on ratkaisu julkisen ja yksityisen sektorin epätasa-arvoon? Keskustahan on kaikista suurin kähmijä ja poliittisten virkanimitysten järjestelijä, ollut sitä koko puolueen historian ajan ja tulee aina olemaan. Ei keskustalla oikeastaan ole edes mitään muita poliittisia tavoitteita kuin kääriä korruptiorahaa jäsenilleen ja kavereilleen.

No keskustako on ratkaisu julkisen ja yksityisen sektorin epätasa-arvoon? Keskustahan on kaikista suurin kähmijä ja poliittisten virkanimitysten järjestelijä, ollut sitä koko puolueen historian ajan ja tulee aina olemaan. Ei keskustalla oikeastaan ole edes mitään muita poliittisia tavoitteita kuin kääriä korruptiorahaa jäsenilleen ja kavereilleen.

No en kyllä ihan tuota tarkoittanut. Itse asiassa meillä ei ole sellaista puoluetta joka olisi ratkaisu siihen. Kokoomuskin on täysi haistapaska puolue nykyään.

Heko heko. Tiedoksi sinne julkiselle puolelle että aika monelta ovat työt loppuneet jo.

Ehkä ollaan pikkuhiljaa kyllästymässä epäoikeudenmukaisuuteen mikä on ollut viime vuodet vallalla julkisen ja yksityisen sektorin välillä.

Mulle ei kyllä vaan mene jakeluun miten asiasta voi ajatella näin nurinkurisesti että tässä olis joku kilpailu meneillään yksityisen ja julkisen välillä. Näin yrittäjänä ja työnantajana mua ainakin hirvittää aivan helvetisti nämä leikkaukset koska se syö myös allekirjoittaneen asiakkaiden ostovoiman ja sitten pistetään täältä meidän hurskaammalta yksityiseltä puolelta jengi myös pihalle. Siihen loppuu veron maksaminen ja rahan laittaminen kiertämään sekä työllistäminen meidän osalta ja varmasti sama tapahtuu monella muulla, jolloin ajaudutaan kierteeseen joka luo vaan lisää rakenteellista työttömyyttä ja vaje kasvaa leikkaamisesta huolimatta. Mutta hei, ainakin oikeus tapahtuu.

Otetaan siis velkaa vaan surutta? Mihin asti? Kuka meille rustaa tukipaketteja sitten kun kaikkien rahat on jo jonnekin jaettu? IMF vai kuka se sitten on joka päättää meidä puolesta että nyt menot on mahduttava tuohon. Sitäkö tässä odotellaan? Voi sitten syytellä muita, kyl me oltas mutta kun ei nuo muut suostuneet.

- - - Updated - - -

Mulle ei kyllä vaan mene jakeluun miten asiasta voi ajatella näin nurinkurisesti että tässä olis joku kilpailu meneillään yksityisen ja julkisen välillä. Näin yrittäjänä ja työnantajana mua ainakin hirvittää aivan helvetisti nämä leikkaukset koska se syö myös allekirjoittaneen asiakkaiden ostovoiman ja sitten pistetään täältä meidän hurskaammalta yksityiseltä puolelta jengi myös pihalle. Siihen loppuu veron maksaminen ja rahan laittaminen kiertämään sekä työllistäminen meidän osalta ja varmasti sama tapahtuu monella muulla, jolloin ajaudutaan kierteeseen joka luo vaan lisää rakenteellista työttömyyttä ja vaje kasvaa leikkaamisesta huolimatta. Mutta hei, ainakin oikeus tapahtuu.

Jami on ehdottanut monta kertaa että leikataan julkiselta puolelta kaikki päällekkäisyys ja turh paperinpyörittelyväki pois. Samalla tiputetaan tuloveroa ja ehkä jotain kulutusverojakin boostatakseen kulutusta.

En mää keksi miksi tämä olisi yhtään ainakaan huonompi vaihtoehto kuin tämä nykyinen että kyykytetään vain niitä jotka ylipäätään käy töissä.

Jami on ehdottanut monta kertaa että leikataan julkiselta puolelta kaikki päällekkäisyys ja turh paperinpyörittelyväki pois. Samalla tiputetaan tuloveroa ja ehkä jotain kulutusverojakin boostatakseen kulutusta.

En mää keksi miksi tämä olisi yhtään ainakaan huonompi vaihtoehto kuin tämä nykyinen että kyykytetään vain niitä jotka ylipäätään käy töissä.

Olin jo jotain vastaamassa mutta Timba sen tiivistikin paljon paremmin.

Näin yrittäjänä ja työnantajana mua ainakin hirvittää aivan helvetisti nämä leikkaukset koska se syö myös allekirjoittaneen asiakkaiden ostovoiman ja sitten pistetään täältä meidän hurskaammalta yksityiseltä puolelta jengi myös pihalle.

Ymmärrän jos myyt palvaluja lähinnä julkiselle sektorille. Mun firmojen liikevaihdosta tulee 80% ulkomailta ja 100% yksityissektorilta. Olis ihan helvetin hauskaa että suomessakin voisi jotain tehdä ja täällä olisi toimittajia ja asiakkaita. Ensimmäiset on menneet jo, jälkimmäisiä vielä pari kärvistelee...

No en kyllä ihan tuota tarkoittanut. Itse asiassa meillä ei ole sellaista puoluetta joka olisi ratkaisu siihen. Kokoomuskin on täysi haistapaska puolue nykyään.

Kokoomus on ollut maan pahin sulle-mulla sossupuolue "tasa-arvotupo" -ajoista lähtien.

Keskustalla on ollut perinteitä jakopolitiikasta kyllä silläkin, mutta uskoisin Sipilän pitävän tilanteen hallussa. Vai onko jollain puolueella tarjota kovempi mies? Ei, kaikenmaailman nuorisopoliitikkoja on kaikki muut.

En mä edes oikein jaksa uskoa että päällekkäisyyksiä tonkimalla mihinkään pääsisi. Hallintobyrokratia kyllä osaa keksiä itselleen hommia, pitää vain vetää tiukka linja että tää teidän puuhastelu on ihan turhaa ja jopa kaikille osapuolille vahingollista, joten se lopetetaan nyt.

Back
Ylös Bottom