Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ketkä tunnetut ekonomistit kritisoi euroa 2000-luvun alussa tai aijemmin? Mieleen tulee vain Milton Friedman. Oliko asia niin, että muut eivät kehdanneet sanoa että keisarilla ei ole vaatteita?
the Maastricht Treaty ... is a crude and extreme version of the view which for some time now has constituted Europe’s conventional wisdom (though not that of the US or Japan) that governments are unable, and therefore should not try, to achieve any of the traditional goals of economic policy, such as growth and full employment. All that can legitimately be done, according to this view, is to control the money supply and balance the budget. It took a group largely composed of bankers (the Delors Committee) to reach the conclusion that an independent central bank was the only supra-national institution necessary to run an integrated, supra-national Europe.
...
The incredible lacuna in the Maastricht programme is that, while it contains a blueprint for the establishment and modus operandi of an independent central bank, there is no blueprint whatever of the analogue, in Community terms, of a central government. Yet there would simply have to be a system of institutions which fulfils all those functions at a Community level which are at present exercised by the central governments of individual member countries.
...
The power to issue its own money, to make drafts on its own central bank, is the main thing which defines national independence. If a country gives up or loses this power, it acquires the status of a local authority or colony. Local authorities and regions obviously cannot devalue. But they also lose the power to finance deficits through money creation while other methods of raising finance are subject to central regulation. Nor can they change interest rates.
Tätä ei suurin osa näytä ymmärtävän. Kaikkien sektorien tulee olla aina ylijäämäisiä maailman tappiin asti (siis miten helvetissä se on edes teoriassa mahdollista), tai ainakin tasapainossa. Eihän sitä nyt voi epätasapainossa olla. Suu säkkiä myöten ja maailma uuteen nousuun.
Eurojärjestelmästä olisi voinut tulla ihan onnistunut järjestelmä, mutta tämä ajetaan nyt ihan itse täysin kiville.
Ongelma taitaa vaan olla että ollaan oltu jo pitkään ylijäämäisiä pitkään ja meinaatko että voidaan olla ikuisesti. Rajallisella maapallolla.

Suu säkkiä myöten ja maailma uuteen nousuun.
Tuo "suu säkkiä myöten" -metafora on kyllä hauska, tosin täysin virheellinen tapa kuvata tilannetta. Parempi metafora olisi se, että yrittäessään tasapainottaa valtion budjettia leikkauksin ja veronkorotuksin valtio tulee asettaneeksi muovipussin juoksijan (talouden, erityisesti yksityissektorin) päähän ja toivoo että näin leikkaamalla hapenottoa juoksija tämän seurauksena juoksisi parempia kierrosaikoja (eli tuottaisi enemmän arvonlisäystä). Kuitenkin totuus on se, että mitä enemmän leikataan ja korotetaan veroja, sitä kireämmälle muovipussia vedetään.
![]()
Hah, mietin joskus, että helvettiä tuo "suu säkkiä myöten" edes tarkoittaa? Pussin tunkemista päähän?
Jos sulla on vain pari perunaa säkin pohjalla niin ei voi syödä enempää kuin mitä säkissä on. Ennen kasvatettiin omat perunat ja jemmattiin niitä kellarissa talven yli. Ei ole ihan pari perunaa mitä, olen "joutunut" pellosta kuokkimaan ja kylvämään.
Faman mukaan voimakkaasti velkaantuneet Yhdysvallat ja Euroopan maat aiheuttavat maailmantaloudelle jatkuvan uhan.
"Voi tulla hetki, jolloin rahoitusmarkkinat ilmoittavat, ettei maiden velka enää kelpaa. Silloin ne eivät pysty enää rahoittamaan itseään", Fama sanoo Reutersille.
Rahat on loppu sanoi nobelisti.
Tyhmä jätkä. Ymmärtäähän markkinat nyt toki että "Jonkun sektorin on pakko velkaantua tai muuten ei tule talouskasvua."
Vahvoja uskovaisia tuntuu olevan molemmin puolin keskustelua.
Minä olen ihmetellyt eikö inflaatio ala tulemaan sillä määrällä taaloja mitä usa laskee liikkeelle (kiina saman verran) ja eu velkaatuu. Kuulema ei. Toivon että olette oikeassa ja markkinatkin uskovat että 10% vuodessa on Kiinan minimi kasvu, usassa 5% ja eussa 3%.
Vahvoja uskovaisia tuntuu olevan molemmin puolin keskustelua.
Minä olen ihmetellyt eikö inflaatio ala tulemaan sillä määrällä taaloja mitä usa laskee liikkeelle (kiina saman verran) ja eu velkaatuu. Kuulema ei. Toivon että olette oikeassa ja markkinatkin uskovat että 10% vuodessa on Kiinan minimi kasvu, usassa 5% ja eussa 3%.
Sinänsä vahvat näkemykset eivät kerro muutakuin, että niiden esittäjä saattaa olla hieman yksinuottisuuteen taipuvainen.
Euroalue on deflaation partaalla, Kreikka esim jo tukevasti sen puolella, joten rahaa voisi printata enemmänkin. USA on palautunut jopa yllättävän hyvin. Oikeastaan inflaatiotavoitteita voisi nostaa nykyisestä 2% jonnekin 5-6% tuntumaan.
![]()
Riippuu mistä inflaatiosta puhutaan.
En tunne inflaation virallista kansantaloudellista määritelmää mutta mulle inflaation suurin aiheuttaja on asuntojen hinnan nousu koska tuo on normi ihmisen suurin kulu- ja omaisuus rivi. Toki jos asunto laitetaan "henkilökohtaiseen taseeseen" täydestä arvosta ei se aiheuta inflaatiota mutta herää kysymys onko taseen arvo siinä tapauksessa todellinen. Jos ei = kupla ennemmin tai myöhemmin.
Silti ihmiset saavat tuohon yhtälöön lainarahoitusta koska asuntojen arvonnousu on ollut ihan hurjaa.