Miten kovaa pitää treenata?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja phen73
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Tuleekos muilla hiki normaaleissa punttitreeneissä? Välillä tuntuu että olen salin ainoa jolla on paita edestä ja takaa märkä. :(
Housut sentään kuivat. :evil:
Mulla ei edes housut säästy kun alan hikoileen.

Kyllä mäkin aika rankasti hikoilen, ja mun mielestä kuuluu ihan asiaan. Itselläni on vielä lisäksi heikohko aerobinen kunto, sekään tuskin asiaa auttaa. Suorituspaikalta toiselle helposti kulkeva pieni pyyhe on ihan must, ettei tuu valuteltua hikeä pitkin ja poikin salia.

Riippuu todella paljon kyl treenistä että lentääkö hiki vai ei..
Normi lyhyttä sarjaa ja rauhallisesti ei niin paljoa kostuta mutta sitten kun hiukkasen hengittelee reippaammin ja pulssi nousee niin sillon kyllä..
Itse olen edes hieman oppinut luottamaan pidemmällä tähtäimellä ajatteluun treenihommissa, siihen on kyllä mennyt varmaan se kymmenen ellei ylikin vuotta että sinä ajattelutavassa pääsi alkuun.. Mitä nuorempi oli niin sitä enemmän hirveä into ja piti vetää ittensä piippuun mutta sitten lopahti treenikaudetkin lyhyeen :)
Vaihtelevuus on myös tärkeää, välillä vetää niin hikeen ja pumppiin kun olla ja saattaa ja toisinaan taas kevyempää..

Treenaan yksijakoisella ja treenin ensimmäisenä on aina kyykky/etukyykky ja 5 min sisällä aloittamisesta pitää naamaa alkaa kuivailemaan pyyhkeeseen. Jos joku väittää treenaavansa tuollaisella kyykkyohjelmalla ilman, että paita kastuu, ei puhuja yritä yhtään. Kyykkyä ei tee kuivin nahoin kukaan semmoisilla painoilla joilla saa aikaiseksi kehitystä.

jos tuloksia haluaa niin salilla reenataan ja kovaa, hiki lentää aina.

Kyllä mulla sellanen kunnon pintahiki on aina päällä vielä kauan treenin jälkeenkin mutta hiki ei kyllä valu. Otan muutaman toiston tiukkoja sarjoja ehkä turhankin pitkien taukojen kanssa, mutta väitän että oon mä kyllä omasta mielestäni tosi hyviä tuloksia saanut aikaan vaikkei hiki lennäkään kaaressa. ;)

Mun mielestä hien määrää parempi mittari on se, että treenin lopussa ei saa nostettua enää yhtään mitään kun on niin väsynyt. Esim. kun oon mavea ottanut tarpeeksi toistoja täysillä niin en saa viimisen sarjan jälkeen enää liikahtamaankaan tankoa niillä painoilla millä juuri tein useamman toiston.

mun mielest on kohtuu käyttökelvoton mittari hiki yms.. ite pidän tärkeimpänä myös sitä että yritän olla joka treenissä vahvempi ku aiemmassa, siitähän sä sen kehityksen näät..
välil hikoilee enemmän, välillä vähemmän.

Treenaan yksijakoisella ja treenin ensimmäisenä on aina kyykky/etukyykky ja 5 min sisällä aloittamisesta pitää naamaa alkaa kuivailemaan pyyhkeeseen. Jos joku väittää treenaavansa tuollaisella kyykkyohjelmalla ilman, että paita kastuu, ei puhuja yritä yhtään. Kyykkyä ei tee kuivin nahoin kukaan semmoisilla painoilla joilla saa aikaiseksi kehitystä.

No empä tiiä, kun kyykyssä mennään yli 90% intensiteettiin niin sarjat alkaa oleen aika lyhyitä, eikä siitä mikään erityinen hiki tule. Jotain tosi tiukkoja kolmosia kun vetää niin kyllä siinä pää meinaa räjähtää loppua kohden, mutta mitään hirveää hikeä tuolla ei saa. Kyllähän sitä on hengästynyt sellasen sarjan jälkeen vielä kahen minuutin ajan, ja totta kai lämmin tulee mutta ei siinä nyt paita vielä kastu. :P Lisäksi lepotauot on tuollasissa sarjoissa aina vähintään sen 2 minuuttia...

Ainakin mulla jalat reagoi ihan järjettömän hyvin tuollaiseen kovan intensiteetin treeniin ilman että paita kastuu.

Toisaalta en muutenkaan hikoile paljoa missään. Esimerkiksi jos jotain sählyä pelaa aivan täysiä niin kyllähän siinä vähän kostea olo tulee ja naama on likomärkä, mutta paidasta ainoastaan kainalon kohdilta erottaa että on hikoillut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
No empä tiiä, kun kyykyssä mennään yli 90% intensiteettiin niin sarjat alkaa oleen aika lyhyitä, eikä siitä mikään erityinen hiki tule. Jotain tosi tiukkoja kolmosia kun vetää niin kyllä siinä pää meinaa räjähtää loppua kohden, mutta mitään hirveää hikeä tuolla ei saa.
En helpolla uskoisi, mutta saatanko olla sittenkin väärässä tuosta ja tuo on vähän perskohtaista? Teen harvoin noin lyhyitä sarjoja, mutta itselläni kolmosetkin pistävät nahan vuotamaan. Sarjat ovat kyllä lyhyitä, mutta niiden välissä istunkin penkillä lepäämässä - läähätän, tärisen, näen mustia läiskiä ja hikoilen kuin sika seuraavaa sarjaa odottaessa. :D

En helpolla uskoisi, mutta saatanko olla sittenkin väärässä tuosta ja tuo on vähän perskohtaista? Teen harvoin noin lyhyitä sarjoja, mutta itselläni kolmosetkin pistävät nahan vuotamaan. Sarjat ovat kyllä lyhyitä, mutta niiden välissä istunkin penkillä lepäämässä - läähätän, tärisen, näen mustia läiskiä ja hikoilen kuin sika seuraavaa sarjaa odottaessa. :D
Kyllä toi hikoilu on ihan yksilökohtaista. Johtuu geeneistä, lämpötilasta, ilmastoinnista, vaatetuksesta, kunnosta jne.

Yksinkertainen vastaus on varmaan, että on treenattava kovaa, mutta ei ylikuntoon. Eikö tässä ollut joku tutkimuskin, että täysillä treenaaminen ei itse asiassa ole paras juttu kehityksen kannalta, vaan joku 70% tehot. Yksi olennainen ero on siinä onko natu vai käyttääkö kaakaota, sillä doping-aineet estävät ylikuntoa ja mahdollistavat kovemman treenaamisen tai sanoisiko huolimattoman treenin, jossa ei tarvitse ottaa niin paljon huomioon ylikuntoa.

Minulla harjoittelu on mennyt niin tarkaksi, että kun energia loppuu niin lähden salilta kävelemään. En yritäkään väkisin viedä läpi mitään ohjelmaa, johon on mukamas "pakko" saada tietyt liikkeet mahdutettua. Perusliikkeet riittävät ja eri treenikertojen välillä sitten kokeilee hieman erilaisia juttuja.

Eipä tuota tarvi muutakun lukea päivän lehti ja juoda kuppi kahvia niin hiki valuu otsalta ( perinnöllistä faijan puolelta ). Joten kyllä sitä hikeä lentää kun salilla käy hieman enemmän mitä toivoisi :lol2:.

En nyt tienny että mihin trediin tän pistän nii laitampa tänne :D

Elikkä, tilanne on se, etten viikolla taho päästä salille. Nii miten oisko tuota mahdollista kompensoida sillä, että vetäis aina sunnuntaina pakkotoistoja niin, että lihat ois vielä kolmenkin päivän päästä hellänä?

Siis jos kerkeen viikonloppuisin salille, nii kannattaako sillon vetää sarjat kovaa, kun sillonhan on pitkästi aikaa palautua, vai onko fiksumpaa tehä nekin niinku normaalisti??

No yleensä ottaen mitä kovemmat treenit ja mitä lähemmäs failurea(jopa failureen asti) niin sitä harvempi treenitaajuus. Kyllähän sitä monet tekee isoja liikkeitä vaan kerran viikkoon.

Mutta jossei salille kerkee niin voihan sitä treenata ns. gtg menetelmällä. Leukoja usein treenataan sillä tavalla, että päivän mittaan useita ei-kovin-tiukkoja sarjoja, ja sitten vaikka viikottain lisää volyymia eli enemmän sarjoja, jonkun viikon päästä testaa maksit ja sen perusteella sitten lisää toistoja sarjoihin. Kyllä gtg-menetelmällä ainakin voimaa saa. Tolla menetelmällä voi tehä muutakin kuin leukoja. Esim. jos on tanko ja painot kotona niin hinkkaa vaikka pystypunnerrusta.

No uittu aina pitää treenata täysiä! :rock:

Ei mullakaa yleensä tule välttämättä lihakset kipeiksi treenin jälkeen seuraavana päivänä mutta ei pysty antamaan arvoa omalle treenille jos siellä tietoisesti lusmuilee vaan sen takia että "voi voi kun se painaa".

Lisäksi tässäkin voisin hieman painottaa taas sen venyttelyn tärkeyttä. "Vaik eihän true-bodaajat venyttele!" Vai mitä pojjaat ^^

En nyt tienny että mihin trediin tän pistän nii laitampa tänne :D

Elikkä, tilanne on se, etten viikolla taho päästä salille. Nii miten oisko tuota mahdollista kompensoida sillä, että vetäis aina sunnuntaina pakkotoistoja niin, että lihat ois vielä kolmenkin päivän päästä hellänä?

Siis jos kerkeen viikonloppuisin salille, nii kannattaako sillon vetää sarjat kovaa, kun sillonhan on pitkästi aikaa palautua, vai onko fiksumpaa tehä nekin niinku normaalisti??

jos mul ois sun tilanne ni tekisin sit niin että treenaisin kropan läpi molempina päivinä tai kaks kertaa päivässä.
esim : la jalat aamulla ja uudestaan illalla ja su yläkropalle sama.
esim 10x5 etukyykkyä ja 10x5 vetoa tai vast..

En tiiä minne tää kysymys kuuluu mutta koittaako porukka saada reenin aikana reenattavan lihasryhmän pumppiin? Onko merkitystä kehittymisen kanssa? Mukavemman tuntonen se ainaki on:D mutta toisinaan esim. käsireenissä kädet ihan puhki mutta paikat ei oo kovin turvonneet joten kannattaisiko pyrkiä saamaan ne pumppiin?

Ei kai sillä nyt väliä onko niin pumpissa, (mulla välillä jopa snadisti sattuu käsiin jos taivuttelee niitä ja on kovassa pumpissa) mutta olisi hyvä että tuntuu treenattavassa lihaksessa myös, tosin poltteen tunne lihaksessa ei ole mikään kehityksen edellytys

Suositut

Back
Ylös Bottom