Miten kovaa pitää treenata?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja phen73
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
En tiiä minne tää kysymys kuuluu mutta koittaako porukka saada reenin aikana reenattavan lihasryhmän pumppiin? Onko merkitystä kehittymisen kanssa? Mukavemman tuntonen se ainaki on:D mutta toisinaan esim. käsireenissä kädet ihan puhki mutta paikat ei oo kovin turvonneet joten kannattaisiko pyrkiä saamaan ne pumppiin?

Jos teen harvajakoisella ohjelmalla en tavoittele pumppia, mutta jaetussa ohjelmassa pumppailullekin on sijansa. Kasvamisen kannalta se ei todellakaan ole välttämätöntä.

Mä koitan aina saada lihaksen sen verran araksi että seuraavanakin päivänä tuntuu siltä että on käyty salilla

:offtopic: Voiko niskaa treenata tekemällä niskahyppyjä? mä tein noita salilla pari kpl ja seuraavana päivänä on niska aika arka

Mä koitan aina saada lihaksen sen verran araksi että seuraavanakin päivänä tuntuu siltä että on käyty salilla

:offtopic: Voiko niskaa treenata tekemällä niskahyppyjä? mä tein noita salilla pari kpl ja seuraavana päivänä on niska aika arka

Mitä on niskahypyt?

Thai-nyrkkeilytreeneissä meillä vahvistettiin niskaa tekemällä esim. pari minuuttia putkeen selinmakuulla ns. nyökytysliikettä (ensin leuka rintaan ja sitten takaraivo takas alas, kuitenkaan ei maahan asti niin että jännitys heltiää) ja pään pudistusta ("ei"-liike, eli pään kääntöä puolelta toiselle). Puolen minuutin välein vaikka vaihdot ja putkeen tehtiin. Tuntuu kyllä niskassa aika hyvin, varsinkin aloittelijoilla.

Toisaalta olen sitten nähnyt joidenkin voimanostajien vahvistavan niskalihaksia sellasella remmisysteemillä, josta roikkuu levypaino, esim. 5 kg. Takaraivon puolella oli jonkinnäköinen "koppa", en nyt oikein osaa selittää, josta paino roikkui remmistä ja tehtiin jotain nyökytyksen tapaista. Se lienee vähän kokeneemmille karjuille kuitenkin.

Voi pitää jotai 2,5-5kg kiekkoo siinä otsalla. Tukee vähäsen käsillä. Itse oon tehny myös samaa, mutta vatsallaan maaten ja nyökytetään kanssa. Painoa voi pitää takaraivolla.

Selältään hyppy ylös maasta

Kuulostaa sellaiselle että saa niskansa aika tehokkaasti telottua tuolla :hyvä: Joissakin liikkeissä olen nähnyt myytävän päähän pistettäviä pantasysteemejä mihin voi ketjun päähän pistää painoja roikkumaan, nyrkkeilyseurat ainakin noita tuntuvat käyttävän.

Selältään hyppy ylös maasta
Koitan nyt vähän tarkemmin ilmaista miten tuo tehdään käytännössä: Suoritustekniikka on vähän kuin tekisi kuperkeikkaa, mutta kun niskat koskettaa mattoa, ponnistetaan siitä (vähän kuten päähypyissä mutta nyt siis ilman käsiä ja liike tehdään niskalla) eteenpäin.

412117.1139170635924.mb-062.jpg

Tää tekee ihan hyvää niskalle. Saman voin tehdä etuperinkin.
Ite teen(lue:tein joskus...) vaan reipasta volyymia(esim. 200-300 leukaa päivässä 5x viikossa+muut liikkeet) kuitenkin sen verran fiiliksen mukaan ettei paikat kipeydy...
Kyllä kohta taas pitää tosissaan alkaa...:dance:
Jos bodarin näkökulmasta katsoo niin pienet ja kivikovat lihakset on tähän mennessä tulos. Että kaipa niitä kannattaa kunnolla rasittaa jos kasvua haluu. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Ei mullakaa yleensä tule välttämättä lihakset kipeiksi treenin jälkeen seuraavana päivänä mutta ei pysty antamaan arvoa omalle treenille jos siellä tietoisesti lusmuilee

Käsittääkseni lihakset kipeytyvät lähinnä sen vuoksi, että aerobinen suorituskyky pettää. Jos sarjojen välillä pitää enemmän taukoa niin treeni pysyy anaerobisena ja palautuminen on nopeampaa. Itse olen alkanut lusmuilemaan salilla noin tunnin verran (kaksijakoisella) ja nostelen verkkaiseen tahtiin, että en hengästyisi liikaa.

Monta kertaa olette treenannut päivässä maximissaan? Kaikki mukaan juoksu, sali ja muita treeni tapoja mitä olette tehneet. 2-3 kertaa päivässä on liikaa?

Ööh, ei kyl lihaskivulla ole aerobisen suorituskyvyn pettämisen kanssa tekemistä. Esimerkiksi jotain pientä lihasryhmää kun hinkkaa vimmalla, niin kyllä se kipeäksi tulee, vaikkei elimistön aerobinen kyky kuormittuisi käytännössä lainkaan. Tai toisin päin, jos tekee liikkeet raskailla painoilla ja huolella, niin lyhyet, takuulla anaerobiset sarjat saavat lihakset kipeiksi, joten ei ole kyse yksittäisen lihaksen aerobisen kapasiteetin pettämisestä myöskään. Mitä ylipäätään tarkoittaa punttisalitreenissä termi 'aerobisen suorituskyvyn pettäminen', kun lähes kaikki työ tehdään anaerobisena? :)

Itseasiassa, ellen nyt aivan väärässä ole, elimistö kestää paremmin aerobista treeniä kuin anaerobista, eli aerobista rääkkiä tarvitaan monin verroin enemmän kuin anaerobista lihasten kipeytymiseen (muutaman minuutin kyykkäily riittää, mutta lenkkiä tarvitaan tuntitolkulla ;)). Lisäksi - kuten jo muistaakseni täällä mainittiinkin - lihassupistuksen tyyppi vaikuttaa paljon: eksentrinen työ aiheuttaa lihaskipua huomattavasti helpommin.

Täysii beibe! :whip: yeah beibe! :whip:

Nyt kun en pääse salille kuin kerran tai kaksi viikossa, yritän treenata joka kerta siihen asti, että silmissä sumenee, lihaksia särkee ja laatta meinaa lentää. Nautin kivusta ja siitä voiman ja voittamattomuuden fiiliksestä, kun rauta liikkuu ja lihakset huutavat tuskasta. Ja treenin jälkeinen utuinen turtuneisuuden tunne on jotain sanoinkuvaamattoman mahtavaa. En tiedä, onko tämä optimaalinen tapa treenata, mutta näin saan parhaat kiksit ja jaksan tulla salille yhä uudestaan kuolemaan ja nousemaan jälleen ylös katabolian tuonelasta.

Eli kovaa pitää treenata!

Ite ainaki huomannu että jos ei anna fileiden kunnolla palautua eli liian vähän lepopäiviä saman lihasryhmän välillä niin ne eivät kipeydy juuri laisinkaan, nykyään oon aina pyrkiny siihen että saan tarpeellisen levon ennen seuraavaa treeniä samalle lihasryhmälle niin ne fileet kyllä saa kipeiksi, jos kunnolla laittaa salilla pökköä pesään ni joskus ei vielä seuraavana päivänä ole paikat kipeenä mutta sitäseuraava on... Joskus muutama vuosi sitte ku tätä koko touhua aloin harrastaan (punttia nostelemaan) ni sielä salilla tuli käytyä vähintään jokapäivä ja lähinnä yläkroppaa treenaamassa eli about 5xViikko kaksjakosta ilman jalkoja LOL! ni eivät paikat enää tullu ollenkaan kipeiks (pidin kyllä välipäiviäkin mutta ehkä tajusitte pointin paremmin näin) kyllä sitä painoakin kerty sillon mutta voitte arvailla kuinka koville ottaa hermostossa jne.

lihakset kipeytyy koska hermostot rasittuu jne...

Eipä taida tämäkään pitää paikkaansa :)

Toki hermot välittävät kivun, mutta ainakin minä olen ollut jo pitkään siinä käsityksessä, että jopa tiedemaailma alkaa olemaan aika lailla konsensuksessa sen suhteen, että lihasten kipeytyminen johtuu fyysisistä ja kemiallisista tekijöistä, jotka johtuvat lihaksen mikroskooppisista vaurioista ja niiden korjausmekanismeista. Perimmäisiä mekanismeja ei ilmeisesti vieläkään täysin tunneta, mutta hermoston rasittumisen aiheuttamasta kivusta en ainakaan ole kuullut, enkä oikein keksi millä tavalla se tässä edes aiheutuisi.

Nooh, taitaa mennä vähän offtopiciksi anyway, joten en jaksa alkaa mitään kirjallisuuskatsausta tähän pykäämään :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom