Miten kovaa pitää treenata?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja phen73
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
jees, eli tuli eilen kaverin kanssa kinaa siitä että kuinka kovaa pitää treenata. lähinnä kyse oli siitä että saako lihas olla seuraavana päivänä herkkä/kipeä. kaverini nimittäin väitti että jos lihas ei ole seuraavana päivänä palautunut, se ei kasva ollenkaan. miten on?

ps. sori jos ollaan aloittelijoita.

Aika henkilökohtainen kysymys. Omasta mielestäni lihas saa/pitää olla kipeä/herkkä seuraavana päivänä, mutta ei sen _tarvitse_ olla kasvun kannalta katottuna. Ja 90% varmuudella uskallan sanoa että kaverisi puhuu paskaa. Lihashan on kasvutilassa vielä 48h treenin jälkeen...

Kipu tarkoittaa vain sitä, että on tehty jotain sellaista mihin kroppa ei ole tottunut. Jos olet tottunut matalaan volyymiin ja nostat sitä, paikat kipeytyy. Jos olet tehnyt kovaa volyymiä ja siirrytkin nopeasti kovan intensiteetin ("kovempien painojen") puolelle, niin taas paikat kipeytyy pikkuisen, vaikka sarjoja ei olisikaan paljon.

Kipu ei kuitenkaan ole merkki eikä vaatimus kehittymiselle. Tärkeintä on, että kroppaa kuormitetaan pitkäjänteisesti ja kasvavasti volyymiä ja intensiteettiä vaihdellen sekä painoja kasvattaen ja kuitenkin niin ettei vedetä elimistöä täysin tukkoon.

Ei ole mitään järkeä vetää esim. jalkoja niin tilttiin, että seuraavan treenin voi pitää kahden viikon päästä. Saman kuorman kun voi jakaa usemmalle päivälle viikossa ja lopputulos on se, että olet viikon aikana nostanut enemmän rautaa kuin tuolla "annat kaikkesi" mallilla. Riehumisen sijaan tärkeämpää on pitkäjänteisyys ja kropan+mielen kunnossa pysyminen.

Itse olen esim Ojentajia, ensiksi Kapeata penkkiä 2-3 kovaa sarjaa ja alla lämmittelyt. Sitten Ojentataljassa + yhden käden push downia ja sen jälkeen ranskalaisia käsipainoilla. Ei tarvi mitään 30 sarja tehdä. Järki käteen jaakko! Kuitekin sen kehityksen näkee parhaiten voimissa velä tässä iäsä, ja tuskin sitä massaakan hirmusesti tulee tollasilla sarjoilla. hajottaa vaa ittesä .

noin 3cm on tullut kätösiin. Eihän se tätä vauhtia ikuisuuksii jatku.. jos 3cm tulis joka puolvuosi niin hanska olis 2 vuoden päästä PRO ukkojen mittaa ..

muistakaa että niitten sarjojen määrän ja kovuuden pitää kohdata..
itse teen yleensä lyhyitä sarjoja, 3-6 , ja sarjoja 7-10.
Teeppä 25 sarjaa ja kaikki hämärän rajamaille ni tuskin mitään hyvää tulosta saat, ellei kyseinen jakso ole suunniteltua ylitreenausta..
mut niin kauan ku tulet vahvemmaks ni jatka sitä mitä teet.
ohjelmaa vaihdettaessa ni parin ekan reenin jälkeen pitäis tulla kipuja.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Neuvojan kredibiliteetti riippuu mun mielestä tosi pitkälti siitä, millaisia tuloksia itse on saanut. Toki eri ihmisillä toimii eri jutut, mutta jaakon tapauksessa on tullut hyvin selväksi ettei sen omat treenimetodit auta häntä itseäänkään jos parin vuoden treenin jälkeen vääntää 30 kilolla penkkiä. (ja trollaustahan tuo on kuitenkin, tiedä sitten miten treenaa oikeasti saati millä painoilla)

edit: kiitos modet!

Jaakko lopettaa täällä treeniketjuissa sen trollaamisen NYT !

Jos sana ei mene perille, niin pistetään jäähyä.

Itse sanoisin että jos ei seuraavana päivänä tunne lihaksissa minkäänlaista harjoituksen aiheuttamaa tunnetta niin treeni on ollut liian kevyt, ja tällä tunteella en meinaa sitten sitä "kovaa kipua"...

Kaveri taitaa nyt olla väärässä. Tai ainakin itse olen saanut tuloksia (tiedä sitten kuinka hyviä) ja lihakset ovat hyvin usein kipeänä seuraavana päivänä. Joskus jopa kahden päivän kuluttua jalat on paskana. Onko se muuten merkki liiallisesta vääntämisestä jos jalat on kahden päivän jälkeen vielä kipeet? :wtf:

Kaveri taitaa nyt olla väärässä. Tai ainakin itse olen saanut tuloksia (tiedä sitten kuinka hyviä) ja lihakset ovat hyvin usein kipeänä seuraavana päivänä. Joskus jopa kahden päivän kuluttua jalat on paskana. Onko se muuten merkki liiallisesta vääntämisestä jos jalat on kahden päivän jälkeen vielä kipeet? :wtf:

Mulla ainakin jalat tulee paljon helpommin kipeiksi kuin muut lihasryhmät, eikä kahen päivän lihassäryt mitenkään erikoisia ole. Turhaan olet huolissas :)

Mä treenaan niin kovaa, että aamulla töihin mennessä on vähän vetämätön olo noin ekan tunnin ajan, ja siitä alkaa normalisoitua. Tietää tehneensä, muttei vedä piippuun. Lihaskipua aika ajoin, sellaista tervettä pientä, muttei turhan usein.
Ja kehitystä kyllä on tullut.

Edit//

Niin, treenaan siis aamuisin ja sen jälkeen töihin.

4-jakosella saa(ja pitää) vetää ne lihakset huolella piippuun, jotta kokonaisrasitus tietylle lihakselle viikon aikana on tarpeeksi suuri. 2- ja 1-jakoisilla sen sijaan pitää katsoa että kokonaisrasitus on tarpeeksi pieni, joten yhtenä päivänä ei tehdä niin paljoa duunia. eikai tuossa muuta mietittävää ole :O

Ja kyllähän lihaskin tottuu siihen rasitukseen aika nopeesti, jolloin ne lihassäryt on aluksi paljon kovempia kuin sitten myöhemmällä ajalla. Vaikka treenaisikin (ja varmasti treenaa) kovempaa kuin alkuun.

Eniten ja kauiten tuntuu itselläni sillon kun reenailen kunnolla jotain isompia lihasryhmiä, elikkäs jalkoja ja selkää pääasiassa.

Tuleekos muilla hiki normaaleissa punttitreeneissä? Välillä tuntuu että olen salin ainoa jolla on paita edestä ja takaa märkä. :(

Housut sentään kuivat. :evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom