Miten kovaa pitää treenata?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja phen73
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
T-nationista löytyi mielestäni hyvä teoria tähän kysymykseen.

Principle #1: The Point of Fatigue Induction is Exercise Dependant

Tämän mukaan se, kuinka kovaa sarja suoritetaan, pitäisi riippua kyseisestä liikkeestä.
Raskaissa, erityisesti keskushermostoa rasittavissa liikkeissä kuten kyykky ja maastaveto, sarja pitäisi lopettaa paljon ennen failurea;
ehkä jo siinä vaiheessa, kun liike alkaa hidastua. Toisaalta eristävissä liikkeissä, jotka eivät yhtä paljon rasita hermostoa - liikkeet,
joissa liikerataa ei juuri tarvitse ajatella - voidaan sarja suorittaa failureen asti ja ehkä pidemmällekin. No, lukekaa itse.

Kuulostaa mielestäni fiksulta ja näinhän olen sattumalta treenannut tähänkin asti,
koska ilman treenikaveria ei tule juuri vedettyä kyykkyjä tai penkkipunnerrusta failureen asti.

Raskaissa, erityisesti keskushermostoa rasittavissa liikkeissä kuten kyykky ja maastaveto, sarja pitäisi lopettaa paljon ennen failurea;
ehkä jo siinä vaiheessa, kun liike alkaa hidastua.

Jos luin oikein artikkelista, tuo ohje koskee ilmeisesti painonnostoliikkeitä. Vapaapainopunnerruksia, maastavetoja ja kyykkyjä koskien sitten taas sanotaan:

"One to two reps short of failure. Accept some speed loss but don't go to failure."

Ei siis noissa liikkeissä paljon ennen failurea vaan "jätä viimeinen toisto varastoon" - ja toistonopeuskin saa hidastua.

Hyvä, että jaksoit sitten lukea alkuperäisen artikkelin. Vetelin pikku tiivistelmän "vähän sinne päin", koska minua ei yleensä kiinnosta ihmisten viestit, jotka sisältävät pelkän linkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom