Miten jaksatte parannella flunssanne ennen kuin meette trenaa?

Kannattaa huomioida, että flunssa ja muut viruksen aiheuttamat sairaudet ovat yleensä estettävissä hyvällä käsihygienialla. Eli pesemättömät kädet kannattaa pitää pois suusta, nenästä, silmistä ja muilta limakalvoilta (itse ainakin välillä huomaan hierovani silmiäni kesken tylsän luennon tms). Tällä välttää suurimman osan flunssista ja vatsataudeista. Tietenkin esim. pisaratartunta on myös mahdollinen.

Myös vastustuskyvyllä on tietysti väliä, jos (ja kun) virus kuitenkin (hyvästä käsihygieniasta huolimatta) pääsee elimistöön. Ja vastustuskykyyn puolestaan vaikuttaa esim. juuri edellisen mainitsema hyvä lepo, ruokavalio, itsensä lämpimänä pitäminen, stressittömyys jne.

Ja vaikka olisi kuinka väljä ja ilmava sali, virukset siirtyvät muiden treenaajien käsiin esimerkiksi treenivälineiden kautta. Eli minä myös olen sitä mieltä, että jo muiden ihmisten takia kannattaa pysyä poissa salilta flunssaisena.

Itse menen salille vasta, kun olo on todella terve. En halua riskeerata terveyttäni ja tulevia treenejä.

No niin. Olin jo lähes terve (paino sanalla lähes) ja vedin duunit tänään normaalisti. Nyt onkin sitten kurkku TAAS kipeänä. Tää ei oikeesti ole todellista. En muista koska flunssa olis ollut näin sitkeä.
HÅLÅÅ? Siitä on kaksi viikkoa, kun olen ollut salilla!:curs: :curs: :curs:

Ihan :offtopic: , mutta onko täällä ketään sellaista punttimimmiä joka ei allekirjoittaneen tapaan edes muista koska olisi viimeksi ollut kuumeessa? Mulla on edellisestä lunssasta aikaa varmaan 1,5v ja silloinkin kuumetta oli 2pvä.

Normaalia tämäkään?

Jep, täältä löytyy. Kuumetta oli yhen päivän verran 37,2 vuosi takaperin. Muutenki tuntuu olevan luonnostaan erittäin hyvä vastustuskyky. Pitää koputtaa puuta, kun tällasta menee kirjottaan.:rolleyes:

Mäyräkoira sanoi:
Ihan :offtopic: , mutta onko täällä ketään sellaista punttimimmiä joka ei allekirjoittaneen tapaan edes muista koska olisi viimeksi ollut kuumeessa?

_o/ Olisiko ollut joskus vuonna 2002, ärhäkän räkätaudin yhteydessä... Ylipäätään olen ollut aikuisiälläni kuumeessa TODELLA harvoin, kuumeetta on sairastettu niin angiinat, kurkunpään tulehdukset kuin useimmat perus-räkätauditkin. Viimeinen oikein kunnon kuume-influenssa (A-virus) minulla on ollut vuonna 1992 :eek:

Mäyräkoira sanoi:
Ihan :offtopic: , mutta onko täällä ketään sellaista punttimimmiä joka ei allekirjoittaneen tapaan edes muista koska olisi viimeksi ollut kuumeessa? Mulla on edellisestä lunssasta aikaa varmaan 1,5v ja silloinkin kuumetta oli 2pvä.

Normaalia tämäkään?

Minä *koputtaa puuta*. Mulla ei ole ollut kuumetta naismuistiin. JA SEKÖS ÄRSYTTÄÄ! Tulisi edes kuume (nyt ei saa tulla, mun on pakko luistella lauantaina), niin lähtisi tää paska elimistöstä. Mun kurkku kipeytyi tänään uudelleen, ja veikkaanpa että tää koko tauti ja sen pitkittyminen johtuu tästä hirveestä stressistä mikä on päällä.
EI salia->ei agression/stressin purkukeinoja -> flunssa pitkittyy -> stressi eikun pahenee -> huono olo..

Mäyräkoira sanoi:
Ihan :offtopic: , mutta onko täällä ketään sellaista punttimimmiä joka ei allekirjoittaneen tapaan edes muista koska olisi viimeksi ollut kuumeessa?

Täällä myös. Viimeksi olin vuoteenomana ehkä kymmenisen vuotta sitten. Toki olen välillä kipeä, mutta se tarkoittaa vain nuhaa ja nuutunutta oloa. Silloin mittailen kuumetta yhtenään, että josko saisi nyt sairastaa ihan luvan kanssa, mutta kun ei :rolleyes:

Sairastin viimeksi joulukuussa viikon ärhäkkää flunssaa. Kuumetta oli 39, jäseniä jomotti niin että itketti jne, joten päätin ihan suosiolla pitää niin monta lepopäivää kuin oli kuumepäiviäkin. 2 viikkoa tuli taukoa kaikesta urheilusta.

Nyt olen taas kipeänä :jahas: . Nenä ja silmät vuotaa, kuumetta lähemmäs 38, olo on tukkoinen jne.. Eilen tein vielä jalkatreenin, jonka jälkeen kuume olikin pompsahtanut aika korkealle (luulin vielä treeniä ennen, että palelu johtuu väsymyksestä). Harmittaahan nämä sairastumiset varsinkin jos pitkittyvät. Pelkään vain sydänlihastulehdusta niin paljon, että yritän toipua rauhassa.

Säde sanoi:
Eilen tein vielä jalkatreenin, jonka jälkeen kuume olikin pompsahtanut aika korkealle (luulin vielä treeniä ennen, että palelu johtuu väsymyksestä).

Juuh, mä kanssa palelin viikonloppuna ihan hirveästi, ja silmiä särki, samoin päätä. Olo oli muutenkin vähän semmonen hönö. Mittasin siinä sitten lämmön ja mittari näytti 37, eli ei vielä varsinaista kuumetta, mut lämpöä. Nyt on ollut sit jo muutaman päivän tuommonen samanlainen olo.

Mulla kuumetta tulee todella harvoin. Viimeksi taisi olla kuumetta kaksi vuotta sitten kesällä, kun sais jonkun ihme vatsataudin. Silloinkin vain 37,5 astetta korkeimmillaan, mutta olo oli kyllä ihan hirvittävä! Pulssi hakkasi muistaakseni lähes kaksi kertaa normaali lepopulssin verran. Itkin sängyssä suunnilleen puoli yötä tuolloin, kunnes vihdoin jotakin tuli ulos kirjaimellisesti, ja sen jälkeen nukahdin. Elämäni karmein yö, ehdottomasti.

Jotenkin tuntuu, että kun kuumetta ei juuri ikinä tule, niin sitten kun yhtäkkiä tuleekin vaikka vain joku 37,5 astetta, olo on niin kuin kuolemaa tekisi. Aika kummalista, kun joskus pikkutyttönä on ollut lähemmäs 40 asteen taudissa, ja siitäkin selvis, mut nykyisin tuommonen pikku lämpö tuntuu ihan hirveältä.
:rolleyes:

No niin, kepillä jäätä ja huomenna töihin. Vuorossa olisi 4 tunnin aerobinen setti eri tuntikategorioin. Lupaan ja vannon käsi sydämellä, etten intoudu tekemään asiakkaiden kanssa, vaan teen kevyesti. Ehkäpä perjantaina pääsisi jo tekemään kevyen palauttelevan salitreenin?

Tänään ainakin meidän paikallissanomalehdessä oli juttuja flunssan parantelusta ennen kuin aloittaa taas treenaamisen. Tämä aihe ei todellakaan ole leikin asia, sillä kova fyysinen rasitus kuumeen ja flunssan jälkeen voi johtaa jopa kuolemaan!!! Eikä tämä tarkoita sitä että joku hölmö menisi jo seuraavana päivänä salille, vaan vakavia seurauksia voi olla vaikka olisi pitänyt ne "pakolliset" pari huilipäivää treeneistä. Ihminen voi ihan tietämättäänkin sairastaa esim. sydänpussin tulehdusta. Omaa kroppaansa pitää todellakin kuunnella ja se sairaus on paranneltava huolella ennen kuin menee treenille. Kuullostaa varmasti päivän selvältä, mutta jos se sitä meille kaikille olisi, niin ei tällaisia threadeja tänne perustettais! ;)

Kieltämättä kohta tekisi mieli tehdä jotain typerää, ts. lähteä vaikka väkisin lenkille, vaikka toki tiedän, ettei siinä ole mitään järkeä. Harmittaa, kun on ollut monta viikkoa hyvässä putkessa urheilun suhteen ja yhtäkkiä kaikki katkeaa kokonaan, kun kroppa tekee tenän. Eilen jo kuvittelin, että flunssa on pian ohi, mutta ei, tänään aamulla taas 37,7 lämpöä ja olo tuntuu tukkoisemmalta kuin koskaan aiemmin :curs: . En taida ihan heti päästä urheilemaan. Ruokaa olen vetänyt napaani varmaan kolmen lisäkilon verran... :david: . Tämän jälkeen ajattelin hommata vitamiinilisiä ym.. Mitä kaikkea voisi yrittää popsia parantaakseen vastustuskykyä? Vitamiinia, kalaöljyä..?

Mäyräkoira sanoi:

Normaalia tämäkään?

Mä en muista millon mulla olis viimeks ollut kuumetta, flunssaa kyllä mutta kuume ei oo noussut,varmaan ala-asteella, kun sitten tänä tiistaina iski mukava kurkkukipu, keskiviikkona kuumetta 38,5, torstaina lämpö huiteli jo 39:ssa. Illalla otin 800:n buranan, hikoilin 5 litraa ja tänään kuume oli poissa. Päänsärky ja tokkurainen olo vielä. Onneks on koko viikonloppu saikkua, salille pääsee vasta ens viikolla...

tulikin mieleen että onko kellään ollut korkean kuumeen jälkeisenä päivänä jotenkin epätodellinen ja "haahu" olo? mulla on vähän sellanen olo et olisin kännissä ilman huonoa oloa, hihitystä ja muuta hullua menoa. pönttö ihan sekasin,tuntuu että tää kirjottaminenkaan ei oikeen toimi... ja pelkään että tartutan miesystävänikin, joka ei todellakaan saisi sairastua polvileikkauksen takia... muuten mut varmaan hirtetään, palotettaan ja poltetaan... :wall:

Hyvää päivää arvoisat punttimimmit... pitkästä aikaa :)

Mietin että mihis trediin sitä nyt avautuis, mutta tämä vaikuttaa aikalailla sopivalta.
Meikäläinen on nyt sitten kuudetta kertaa kipeenä juhannuksen jälkeen :( Ja nyt se sitten vasta kunnon taudin iskikin. Oon jo seitsemättä päivää kipeenä.. kuume vaihdellut 37,3-38,5 välillä. Ja mulla kun ei yleensä tuo kuume nouse ikinä! Diagnoosi olikin sitten influenssa ja keuhkoputkentulehdus. Yhyyyyy!!! Oon ollu niin kipeenä etten muista olleeni koskaan. Angiinakaan ole ollut näin paha. Nyt uskallan olla ekaa kertaa pikkusen aikaa koneella, jopa. Oon maannu vaan sängyn pohjalla kuoleman kielissä koko viikon. Tänään on onneks kuume ollut enää lämpöilyä ja nivelkivut on helpottaneet, mutta tämä kamala rohiseva "vanhan juopon ja tupakoitsijan" yskä vielä kaataa mut...

Treenit on nyt siis katkolla varmaan parikin viikkoa, koska mulla on nyt joku vastustuskyvyssä aika pahasti vialla. En tiiä sitte onko kaikki stressi, kiire töissä (?) ja uus 2-jakoinen ohjelma jota en oo oikeen osannu tehdä niin "löysästi" ku pitäis (teen aina aivan loppuun asti kaikki sarjat ja on tullu jotaki erikoistekniikoitaki väännettyä vaikka ei sais... yms. kivaa) ajanu mut jonku asteiseen ylikuntoon. Oon nimittäin nukkunu jo pidemmän aikaa huonosti, oon nähny paljon painajaisia (tosi outoa) ja leposyke on ollu aika korkeella. Vituttaa kyllä ihan tosissaan, kun treenit kyllä kulki tosi hyvin. Ainut outo juttu oli, että usein treenin jälkeen tuli sitten tosi huono olo. Tuntuu että kaikki työ valuu nyt hukkaan ku makaan vaan sohvalla/sängyn pohjalla, mutta nyt on aivan pakko parannella itseäni pitkään. Viime flunssahan mulla oli vaan muutama viikko sitten, ja sillon piti olla sairaana töissä... siitä hyvästä mää tämän kauhkoputkentulehduksen sitte sain.

Että semmosta. Ei siis mitään kovinkaan tähdellistä asiaa ollut, mutta ajattelinpa nyt avautua teille jotka ymmärrätte kuin paljon voi ihmistä vituttaa kun ei pääse yhtään minnekkään ja joutuu vielä sitte tervehdyttyäkin olemaan aika kauan pois salilta... :itku:

Trinity: Tiedän miltä tuntuu ensinnäkin sairastella jatkuvasti, ja miltä tuntuu kun se ylikunto puskee päälle. Raskasta myös henkisesti kun on tottunut liikkumaan ja iloitsemaan siitä liikunnasta... yhtäkkiä pitää täyttää se liikunnan aukko jollakin muulla tekemisellä. Ei ole ihan helppoa. Nyt varmaan se lepo on tärkeintä mitä voit keholle antaa. Ehkäpä voisit kokeilla kuitenkin tuon vastustuskyvyn nostamiseen esim. Antiwiriä, jos siitä olis mitään apua. Koita tehdä kotosalla ja ystävien kans semmoisia asioita jotka ilostuttaa. Kun mä en voinut liikkua, niin lueskelin sitten asioista teoriassa ja opettelin sitä kautta uusia juttuja. Myös johonkin hömppäsarjaan koukuttuminen on ihan hyvä keino pakkorentouttaa itseä. :D

Koita jaksella! Ja yritä ottaa tuo sairastelu/ylikunto ja siitä johtuva lepo semmoisena aikana, että opit siitä jotain. Mulle ainakin se oli semmoinen paikka, että myöhemmin olen hoksannut että oli pakko pysähtyä ja vähän miettiä asioita.
huggy.gif

Kiitos Faidra kultaisista sanoista :love:

Kyllä täällä vielä elämä voittaa :)
Oon päättäny nyt tehdä asioita hieman toisin, kunhan tästä taas vauhtiin pääsen. Pitää pitää itsestä parempaa huolta. Sen oon ainakin oppinut...
Vaihdan takas 4-jakoiseen ohjelmaan, ja alan pitää taas SÄÄNNÖLLISESTI ne kevyet viikot, ja niin että ne sitten myös on kevyitä. Ei siis mitään "no pikkusen pienemmät painot mutta teempä sitte pitempää sarjaa..." HUOH. Ja sillon tällön ihan hyvä olla se viikko ihan poiskin sieltä salilta. Ja lihashuoltoon pitää kans kiinnittää enemmän huomiota. Ja sitten aion alkaa taas lenkkeilyn. Ihan pakko nostaa tuota yleiskuntoa joka on rapistunu tän talven aikana ihan täysin.. Ainakin sen kolmisen kertaa viikossa pitää tehdä reipas kävelylenkki.

Sen vaan ku oppis, etten enää ois niin kauheen stressissä aina. Ihan ahistaa rinnasta kun aina joku asia painaa mieltä. Tai siis no lähinnä tuo tulevaisuus... Vaikka kyllä kait se aika näyttää mitä tuleman pitää.

Ja hyvä huomio tuo koukuttaminen johonki hömppäsarjaan... kun mun rakas lempparisarja otti just ja loppui!!! :itku: Mutta onneks olin sherlokkina ja kaivoin L-koodin kolmannen tuotantokauden ekan jakson netistä... ja sehän piristi kummasti tätäkin sairaspäivää :)

Trinity, tämmöinen pikavinkki. Mä treenasin aiemmin 4vk kovaa ja 2vk kevyesti, mutta se ei sopinut mun keholle. Tosi nopsaan menee tuolla systeemillä ylikunnon rajoille. Nyt treenaan 2vk kovaa ja 1vk kevyesti. Toimii mulle paljon paremmin ja ylikuntokin on pysynyt poissa siitä huolimatta että treenimäärä on syksyyn verrattuna vielä huimasti suurempi.

Kiitos pikavinkistä Faidra :)
Mulla on aiemmin ollut sykli: 3 kovaa + 1 kevyt, ja sillä aionkin nyt alkuun kokeilla. Ja kevyen viikon painot vaan sen 70% normaalista ja yhtä pitkillä sarjoilla. Sitte ku/jos se dieetti vihdoin pääsee vauhtiin ni noita kevyitä vois pitää tiheemmästikkin. Varsinki jos aerobista tulee paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom