Miten harjoitella lihasmassan lisäämiseksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Äijä
Se on sitten liian kevyttä reeniä. Siis toihan riippuu ihan homman intensiteetistä. Kyllä mulla hakkaa ainakin jalkareenissä pumppu samanverran kuin cooperin loppumetreillä. Muissa reeneissä hieman vähemmän, mutta aikalailla tapissa menee aina.
Tai sitten sulla on huono aerobinen kunto ;) Oletko muuten kattonut vaikkast sykemittarilla että ne sykkeet huitelis siellä 200 pinnassa vai...? Täytyypä itekin kattoo seuraavalla kerralla.

no sitä anaerobista energiantuottoa esiintyy kahdessa vaiheessa suoritusta kuten tossa jo tulikin ilmi. Joko lyhytkestoisten suoritusten aikana lihaksen kreatiinifosfaattijärjestelmän kautta (suorituksen kesto kork. 9 s), tai sitten juuri niin kuin tässä tulikin jo kerrottua... Siihen väliin asettuu sitten se aerobinen energiantuotto. Salillahan tietysti käytetään lyhyissä suorituksissa tuota ensimmäiseksi mainittua kreatiinifosfaattijärjestelmää...

Originally posted by Jortsu
Tai sitten sulla on huono aerobinen kunto ;) Oletko muuten kattonut vaikkast sykemittarilla että ne sykkeet huitelis siellä 200 pinnassa vai...? Täytyypä itekin kattoo seuraavalla kerralla.

En ole kattonut mittarilla, mutta tuntuu ainakin kyykyissä ja prässissä yms. tuskasemmalta kuin kovalla lenkillä. Ei kunnon huonous tuohon voi vaikuttaa, koska yhtä huonohan se on juoksuradalla ja salilla. Pointti oli se, että noissa molemmissa olen ihan lopussa ja lihakset huutaa leipää ja happpea.

Anaerobisen/aerobisen erotuksessa on kyse justiinsa *ajasta*, niinkuin JohnnyB sen kuvasi. Lyhytkestoisessa suorituksessa (kuten punttireenin sarjat, yleensä alle minuutin yhtäjaksoinen rasitus) riittää kropan anaerobinen energiavaranto -> ADP, ATP, kreatiinifosfaatti yms. (ei muista tarkemmin). Sarjatauon aikana nuo energiavarat täyttyvät uudelleen (ainakin osittain) ja siksipä seuraavakin sarja on anaerobista reeniä. Sen sijaan esim. juoksulenkillä (paitsi pikajuoksu), uinnissa, hiihdossa tms. pitkäkestoisessa kroppa ottaa käyttöön aerobisen energiantuotannon (äh, tuo ei oo nyt oikee termi, mutta ei muista parempaakaan).

Eiku vaan lukion biologian oppikirjojen pariin ja kertaamaan lihaksen energia-aineenvaihduntaa :evil: , on selostettu mitokondriot ynnä muut. Sieltä se selviää aerobisen ja anaerobisen ero suht yksinkertaisesti. Varmaan muitakin lähteitä on, kellään mitään sopivaa linkkivinkkiä asiasta?

Salireenissä (ja muutenkin) aerobisen kunnon huonous/hyvyys näkynee lähinnä palautumisena, eli kuinka lyhyitä sarjataukoja kärsii pitää, missä ajassa palautuu rasituksesta, eikä siitä paljonko huohottaa ja/tai hikoilee. Tietysti myös lihasten koolla ja painojen koolla on merkitystä palautumisaikaan.

Koetanpa perustella paremmin omaa näkökulmaani. Kun ihminen rupeaa koventamaan rasitustaan lähtien vaikkapa lepotilasta tulee hyvin pian vastaan piste missä hapenkulutus alkaa lisääntymään tämä piste on aerobinen kynnys tästä alkaa aerobisen suorituksen alue(maallikko termi ei mikään virallinen varmaankaan) kun suorituksen teho kasvaa niin kasvaa myös hapenkulutus suhteessa saman verran eli keho tuottaa tarvitsemansa energian hapen kanssa tämähän on aerobisen käsitteen perusidea HAPEN KANSSA. Sitten tulee piste missä hapenkulutus rupeaa kasvamaan nopeampaan kuin treeniin rasitus kasvaa tämä on anaerobinen kynnys tämä lisääntynyt hapenkulutus näkyy happivelkana joka suorituksen jälkeen ilmenee nopeampana hengityksenä kuin normaalisti lepotilassa. Eli energiaa ei tuoteta enään hapen kanssa eli aerobisesti vaan nyt on kyseessä anaerobinen energian kulutus. Eli jos vaikka kyykkysarjan jälkeen hieman hengästyttää niin olet treenannut ANAEROBISESTI. Keskiverto ihmisellä anaerobinen alue alkaa kyllä selkeästi ennen kuin rasitus on maksimissa.

Tuota happea tarvitaan pääasiassa maitohapon poistoon joka tapahtuu seuraavien kaavojen avulla.

1/5 maitohappo+happi --> hiilidioksidi+vesi+energia lopun maitohapon käsittelyyn

4/5 maitohappo+äskeisestä saatu energia+happi -->glykogeeni

Originally posted by mtk77
Keskiverto ihmisellä anaerobinen alue alkaa kyllä selkeästi ennen kuin rasitus on maksimissa.
Aivan. En väittänytkään että anaerobisella alueella olisis kyse maksimiSUORITUKSESTA vaan siitä että maksimaalinen hapenottokyky on ylitetty.

Mutta, summa summarum, siis punttitreeni on anaerobista siksi että lyhyt kestoisessa harjoitteessa ei tarvita happea ja korkea intensiteettinen "sykeliikunta" siksi että happea ei pystytä enää kuljettamaan riittävästi. Aina oppii jotain uutta.

mun mielestä ainakin punttireeni on anaerobista, mutta tää lyhytkestoisuus homma (suoritus alle 9s) on mun mielestä bullshittiä.
Katotte ens kesänä yleisurheilukilpailuja, niin siellä 10000 metrin juoksussa porukat pinkoo minkä kerkeää ensin 9000 metriä ja sitten alkavat juosta vielä kovempaa, mutta joillakin ne jalat silloin menevät maitohapoille ja aikaa tohon 9000 metrin juoksuun ei suinkaan ole kulunut alle 9sekunttia.

Jos ymmärsin väärin niin selittäkää kantanne, mutta mun mielestä reeni menee anaerobiseks, silloin kun suun kautta ei tule tarpeeksi happea lihaksille ja tapahtuu maitohappokäymistä tjsp.

Originally posted by hiliviuskas
mun mielestä ainakin punttireeni on anaerobista, mutta tää lyhytkestoisuus homma (suoritus alle 9s) on mun mielestä bullshittiä.
Katotte ens kesänä yleisurheilukilpailuja, niin siellä 10000 metrin juoksussa porukat pinkoo minkä kerkeää ensin 9000 metriä ja sitten alkavat juosta vielä kovempaa, mutta joillakin ne jalat silloin menevät maitohapoille ja aikaa tohon 9000 metrin juoksuun ei suinkaan ole kulunut alle 9sekunttia.

Jos ymmärsin väärin niin selittäkää kantanne, mutta mun mielestä reeni menee anaerobiseks, silloin kun suun kautta ei tule tarpeeksi happea lihaksille ja tapahtuu maitohappokäymistä tjsp.
Siis juurihan tuossa yllä on todettu mm. tarjan kommentissa että sitä anaerobista suoritusta tapahtuu kahdessa eri tapauksessa.

Jaaha, taisi mennä threadi perusfysiologian tiedoilla briljeeraamiseksi. Noilla tiedoilla vaan kun ei voi päätellä, mimmoinen treeni olisi optimaalisin sen lihaskasvun puolesta... Itse olen käsittänyt, että noiden edellämainittujen sarjapituuksien ym lisäksi kannattaa antaa lihaksille vaihtelua eli vaihdella liikkeitä, niiden järjestystä ja palautumisaikoja, ettei treeni tule liian tutuksi. Lieneekö joku muukin huomannut, että jo salin vaihtaminen kipeyttää lihakset toiseen malliin, vaikka treeni pysyisi samana?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom