Hieronta on vähän tottumuskysymys. Jos on ottanut säännöllisesti hierontaa vuosia, niin sen nopeammin palautuu lihaksiin tuntuma, eikä ole löysä olo.
Jos taas on ottanut hierontaa harvoin ja vähän, niin hierontaa seuraavana päivänä on kyllä löysä olo. Tietysti sellanen kevyt palauttava hieronta / ravistelu ei kauheasti löysää lihaksia.
Tosta on bulgarialaiset voimailijat tehneet joskus tutkimuksia ja suurin hyöty muokkaavasta hieronnasta on, kun pitää lepopäivän ennen ja jälkeen hieronnan. Aika harvoin tollaseen lepäilyyn kuitenkaan on urheilijoilla varaa...
Itse suosittelen ainakin seuraavan päivän iltana jo treeniä.
Itsellä kulkee parhaiten aina kovaa muokkaavaa hierontaa seuraavana päivänä, kun ottaa vaan kevyemmän treenin aamusta alle. Jos ei "palauta puristuksia" lihaksistoon, niin sitten on lihakset vähän löysänä.
Jos lauantaina olet kisaamassa, etkä ole kauheasti hierontaa ottanut, niin suosittelen ottamaan kevyen hieronnan ja perjantaina sellasen kevyen tuntumanhakutreenin, ettei ole paikat löysänä. Muihin kisoihin suosittelen ottamaan hieronnan viikkoa ennen kisoja ja siihen treeniä päälle, että tuntuma palaa.
Maailman huiput urheilijat ottavat monessa tapauksessa hierontaa joka päivä, mutta taitaa olla kuitenkin kevyehköjä hierontoja ja tietysti tarpeen mukaan rajumpaa jumitilojen aukaisua. Muokkaavassa hieronnassa kun hajoaa aina lihasta ja siitä pitää sitten palautua / rakentua aivan kuten treeneistäkin.
Kerta viikkoon on jo amatööriurheilutasolla hyvä tahti, mutta tiedän monia urheilijoita, jotka ottavat hierontaa 2 kertaa viikossa. Tollasessa tapauksessa toisen hieronnan on mun mielestä hyvä olla kevyempi ja tollasissa tapauksissa paikat on yleensä niin hyvässä kunnossa kaiken aikaa, että kovaa hierontaa ei edes välttämättä kovinkaan usein tarvita.
-Tossa on tollasia mun kokemuksia ja ajatuksia vailla lähdettä, mutta parhaiten opit itse kokeilemalla, sillä lihaksisto reagoi eri henkilöillä vähän erilailla.
edit: Juniori ehtikin vastata mun runoillessa... Voihan se noinkin mennä. Paljolti myös kiinni treenin määrästä (yhden käden sormilla laskettavilla viikkotreeneillä touhu on paljon herkempää kuin kovemmassa paineessa olevilla treenaajilla).
Voi olla parempi, ettet nyt hierota jos tärkeät kisat lauantaina. Kokeilet sitten sen jälkeen miten kroppa reagoi.