Mit vit? Waretuksesta megasakot!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Natu79
  • Aloitettu Aloitettu
mr. perfect sanoi:
Hah, ihan oikein. Jos sitä laitonta levittämistä sais tolla tavalla edes hieman kuriin.

Pitää tota edellistä kommenttiani kyllä paikkailla sen verran että onhan tuo 4kiloeuroa tohon tekoon nähden täysin kohtuutonta. Hieno maa kun tekijänoikeusrikoksesta tuntuu saavan enemmän korvattavaa kuin henkirikoksesta :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jakob sanoi:
Ei taida olla ihan noin suorasukaista tuo korvausten määrittäminen. Eikä sillä käsittääkseni merkitystä saako ip:n ylös vai ei. Mun mielestä pelkän tiedostonnimen perusteella ei voi mitään sakkoja antaa, eihän sitä tiedä mitä niissä oikeasti on. En kyl oo varma tajusinko mitä tarkoitat :D

kovalevy kryptatuksi ja toinen käsi jatkuvasti virtanapilla, jos joku tulee niin virrat veks ja huonomuisti. En kyllä tiedä onko kauhean järkevää.
tuolla träkkäyksellä meinasin, et virkavalta seuraa ip:n toimintaa, eli latauksia ja lähetyksiä ja mistä niitä tulee ja minne menee. sillon niillä on todisteita, että sillä ip:llä on jaettu tekijänoikeuslailla suojattuja teoksia.
mutta jos ip:tä ei oo träkätty, niin niillä ei oo muita todisteita, kun mahdollisesti kovo, jonka sitten voi piilottaa. ;)

mutta ei tuosta kenenkään tarvii huolehtii.ne ottaa jonkun kiinni tai VÄITTÄÄ että ottaneensa jonkun kiinni, ja silloin lähtee huhu pyörimään ja pelko kasvamaan että sattuuko omalle kohalle ja waretusten määrä pienenee.

mr. perfect sanoi:
Pitää tota edellistä kommenttiani kyllä paikkailla sen verran että onhan tuo 4kiloeuroa tohon tekoon nähden täysin kohtuutonta. Hieno maa kun tekijänoikeusrikoksesta tuntuu saavan enemmän korvattavaa kuin henkirikoksesta :)

Hulluahan se on ja löytyy muuten muitakin saman tyyppisiä asioita joissa yhteiskunnan linja on oudon aggressiivinen verrattuna vaikkapa raiskauksiinkin.

TRENT sanoi:
No sitten ei auta muuta kuin olla ilman. Ei musiikki/leffat mun mielestä ole mikään perushyödyke mihin jokaisella tulis olla oikeus. Sakkoja vaan warettajille.

Pitäiskö mun nyt tämän viestin jälkeen parantaa tapani, vaiko oliko tässä joku informatiivinen pointti jonka missasin ?

:thumbs:

Pyranha sanoi:
Pitäiskö mun nyt tämän viestin jälkeen parantaa tapani, vaiko oliko tässä joku informatiivinen pointti jonka missasin ?
:thumbs:

En mä mikään jeesus ole ja käske muita parantamaan tapoja. Sanoinpahan vain mitä mieltä minä asiasta olen. Kiinnostaisi vaan tietää, millä perusteella nämä warettajat oikeuttavat itselleen toimintansa...

TRENT sanoi:
En mä mikään jeesus ole ja käske muita parantamaan tapoja. Sanoinpahan vain mitä mieltä minä asiasta olen. Kiinnostaisi vaan tietää, millä perusteella nämä warettajat oikeuttavat itselleen toimintansa...

Aika harva sille varmaan mitään "oikeutusta" itsessään etsii. Minäkin ymmärrän sen olevan väärin mutta en osaa olla ottamatta kun niin helposti saan :)

Sen verta olen rotia pitänyt että parhaat leffat katson teatterissa, ja parhaat pelit ostan. Riittää minun moraalilleni. :D

TRENT sanoi:
No vaikka sillä perusteella, että mun DVD-soittimella ei voi toistaa muitaku euroopan alueen levyjä. Mikä helevetin oikeus mediajäteillä on päättää mistä minä ostan haluamani levyt?

Jake76 sanoi:
Pari kertaa on itellä PG:n blocklistissä näkynyt että rikospoliisista on yritetty koneelle. Hillitsi kummasti imutus haluja. Jos tosissaan yrittäisivät niin kyllä PG:n ohi pääsisivät mutta onneksi ei ollut kuin pari kokeilua...

Pitihän se oma firewall tarkistaa ja kummasti naputtaa blockausta kellon tahdissa -- ½-2 torjuntaa sekunnissa...:eek:
Nyt mennään ~kahdessa miljoonassa sitten viime nollauksen.

Fat Rat sanoi:
No vaikka sillä perusteella, että mun DVD-soittimella ei voi toistaa muitaku euroopan alueen levyjä. Mikä helevetin oikeus mediajäteillä on päättää mistä minä ostan haluamani levyt?

Tähän voisi lisätä, että itseäni kiinnostavaa materiaalia ei edes ole mahdollista saada laillisesti. Esimerkiksi erilaiset TV-sarjat ja elokuvat joita ei edes julkaista koskaan euroopassa.

TRENT sanoi:
Syitä ovat mm. DVD-levyjen aluekoodit ja järjettömät cd-levyjen hinnat. Levyjen hinnoissa naurettavaa on varsinkin se, että sitä perustellaan sillä, että artistien elanto tulee siitä, mutta artistien osuus on pari prossaa levyhtiöiden viedessä 30-70 prosenttia.

Lisäksi yksi syy on levy-yhtiöiden pyrkimys siihen tilanteeseen, jossa kuluttaja ostaa vain oikeuden kuunnella ja katsoa ostostaan. Eli kopiointioikeuden rajoittaminen myös maksetuissa levyissä.

Tuossa muutama. Ei ehkä mitään "varastamiseen" oikeuttavia, mutta ainakin minun oikeustajua vastaansotivia asioita.

Lähes kaikki ämpeekolmoseni olen imuroinut uutisryhmistä kuten: alt.binaries.sounds.mp3.heavy-metal (tällä hetkellä yli 13 000 biisiä)
alt.binaries.sounds.mp3.metal.full-albums (Yli 5 000 biisiä)
Jos sinä maksat jotain 10 euroa kuussa jollekin taholle joka tarjoaa anonyymin yhteyden uutisryhmiin niin kukaan ei saa tietää, että mitä sinä imutat tai uppaat.
Esimerkiksi http://www.easynews.com kerää kaikki uutisryhmät ja kokoaa mp3/mpg/avi/yms. tiedostot automaattisesti kokonaiseksi ja sieltä tulee parhaimmillaan joku mega alaspäin.

AM sanoi:
Pitihän se oma firewall tarkistaa ja kummasti naputtaa blockausta kellon tahdissa -- ½-2 torjuntaa sekunnissa...:eek:
Nyt mennään ~kahdessa miljoonassa sitten viime nollauksen.
Tuo PG on kyllä melkonen läppä, riittää kun lisää sinne vaikkapa seppohovinpiraattipoliisin jostakin random ip:stä ja kohta sieltä on yritetty murtautua sun koneelle kymmeniä kertoja :hyper:

Aika turha valitella tähtitieteellisistä korvauksista ainakaan tässä casessa. Jos albumeita oli ~150 ja yhdellä pitkäsoitolla on ~10 biisiä tekee tuo minun matematiikallani noin 1500 biisiä plus ne reilut parisataa jotka olivat ilmeisesti irtokappaleina.

CD maksaa pyöreästi parikymppiä ja jos käytetään samaa kymmenen biisin arviota tulee yhden biisin hinnaksi ~2 euroa.

Lopuksi kun kerrotaan levyllä olleiden kappaleiden määrä tuolla parin euron ostohinnalla päästään aika lähelle neljää tonnia. Eli tuo summa on aika lähellä "rikoshyötyä" jos oikeus tosiaan katsoo imuttamisen tienaamiseksi..

Mutta luulisi jutun olevan julkinen joten jos jotain oikein hiertää niin eikun kaivelemaan :)

kysyn vaan: jos toi on tienaamista, niin saako sakot maksaa sillä samalla laittomalla, mutta rahaan verrattavalla musalla?

mä en edes ymmärrä, että miksi ihmiset kuuntelee musaa. se on ihmeellistä mun mielestä. mä käyn kyllä silloin tällöin soittamassa musaa (basistina), mutta ihmetys ei lakkaa. liekö tuo soitinvalinta sitten syynä ymmärtämättömyyteeni :hyper:

Jake76 sanoi:
Pari kertaa on itellä PG:n blocklistissä näkynyt että rikospoliisista on yritetty koneelle. Hillitsi kummasti imutus haluja. Jos tosissaan yrittäisivät niin kyllä PG:n ohi pääsisivät mutta onneksi ei ollut kuin pari kokeilua...
Mitä tuo tarkoittaa, että "poliisi on yrittänyt koneelle"?

IMO pidä musiikin warettamista samana kuin ottaisi vanhan kasettisoittimen käteen ja nauhoittaisi radiosta. Millä perusteella radiosta nauhoittaminen on oikeudenmukaisempaa muusikoille kuin netistä waretus? Tietysti radiosoitosta heruu rahaa, mutta sieltä sitä tulee huolimatta siitä ostaako joku levyn vai ei.

Elokuvien ja pelien waretusta kannatan siksi, että noista kahmitaan aivan ylisuuret ja järjettömät voitot. Rahaa liikkuu aivan hirveitä summia. Perisuomalainen kateus iskee vähemmästäkin.

Mitä sakkoihin tulee, niin tietysti vähän jännittää. Missään nimessä en haluaisi koko ikääni maksaa rästiin jääneitä velkoja. Todennäköisesti näin tapahtuessa murhaisin jonkun, että pääsisin edes vankilaan tasokkaaseen täyshoitoon.

Vaikka tekstistä voisi saada sellaisen käsityksen, että warettaisin, niin en tee. Tai ainakaan ei julkisesti myönnetä.

blobbari sanoi:
Itselle on herännyt mietintä aivolohkoon että missä vaiheessa esim. suomeen tulee sellainen netin välityksellä toimiva palvelu mp3-musa palvelu, josta löytyy samanlainen valikoima kuin noilta dc hubeilta? Tai onko koko maailmassa sellaista palvelua? Itse en wareta enää ja nyt olen huomannut sen että vanhaa musaa ei yksittäisinä saa oikein mistään ja toisaalta jos löytyy, niin se on jollain levyllä ja on turha ostaa levyä yhden kappaleen takia. Eipä tämäkään ole minun mielestä kauhean oikein(sanavalinta ehkä väärä)...

Tälle olisi kyllä tarvetta! Itsekin kuuntelen niin vähän musaa, että tuollaisesta sen voisi ostaa jos hinta per biisi olisi kohillaan. Turha ostaa levyä jossa on 9 paskaa biisiä ja 1 hyvä. No onneksi mikseri.net ja vastaavat on keksitty. Voi imuttaa ihan sydämensä kyllyydestä ja 100% laillisesti. Elokuvia on sitten ihan DVD:nä jotain varmaan 100 kpl, niitä saa ihan kivaan hintaan verrattuna esim. cd-levyihin.

mr. perfect sanoi:

Joo hommahan menee niin että sakkoja tulee se mitä tulee eli päiväsakkoja ja aika vähän näistä jutuista, tosin kuitenkin tulojen mukaan, siihen sitten vahingonkorvaus päälle joka määräytyy sitten siitä vahingosta jonka asianomistaja on kärsinyt eli tässä tapaukseessa menetettyjä myyntituloja jne.. eli oikeus tulkitsee warettaminen=varkaus siitä sitten alkaa summaa kertymään, kun käytetään vastikeettomasti toisten tuotoksia ja aletaan laskemaan per leffa/biisi/softa tuota summaa sen perusteella mitä kovolta löytyy... eli ei noita voi verrata kyllä henkirikosten korvauksiin mitenkään ne määräytyy ihan eri systeemeillä. nyt kyse on siitä mitä aineellista 'vahinkoa' teosten oikeudenomistaja on kärsinyt tästä toiminnasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom