Mit vit? Waretuksesta megasakot!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Natu79
  • Aloitettu Aloitettu
Se oli muistaakseni niin, että jokaisesta jaetusta biisistä sai sakkoja 3e ja jokaisesta leffasta 20e.Pelien sakot taisi olla 2xpelin oikee hinta. itellä tulis noista joku muutamakymmen tuhat ja siihen vielä oikeuskulut päälle, n.15000e.
jos poliisit saa träkättyyn ip-osotteen niin sitten ei auta ees itku, mutta jos se ei onnistu, niin sitten vaan kovalevy naapuriin piiloon. :)

mutta kyllä se aika lottovoitto saa olla, että ne omalle ovelle tulee, kyllä ne isommat tekijät varmasti kiinnostaa enemmän.

feikki edit. yks jannu oli nauhottanu web kameralla pari päviää ikkunasta autotietä ja laittanu sen sitten jakoon, että pääsi hubeille. ei tekijänoikeus rikkomusta--> ei sakkoja.:hyper: :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tuo näin menee niin vain hulluhan jakaa mp3:sia. Esim elokuva vie sen 700 megaa ja mp3 3-5 megaa. Eli joko 420€ tai 20€ saman määrän jakamisesta.

Ja eiku webbikameraa ostamaan..

Vapaasielu sanoi:
Se oli muistaakseni niin, että jokaisesta jaetusta biisistä sai sakkoja 3e ja jokaisesta leffasta 20e.Pelien sakot taisi olla 2xpelin oikee hinta. itellä tulis noista joku muutamakymmen tuhat ja siihen vielä oikeuskulut päälle, n.15000e.
jos poliisit saa träkättyyn ip-osotteen niin sitten ei auta ees itku, mutta jos se ei onnistu, niin sitten vaan kovalevy naapuriin piiloon. :)

mutta kyllä se aika lottovoitto saa olla, että ne omalle ovelle tulee, kyllä ne isommat tekijät varmasti kiinnostaa enemmän.

Ei taida olla ihan noin suorasukaista tuo korvausten määrittäminen. Eikä sillä käsittääkseni merkitystä saako ip:n ylös vai ei. Mun mielestä pelkän tiedostonnimen perusteella ei voi mitään sakkoja antaa, eihän sitä tiedä mitä niissä oikeasti on. En kyl oo varma tajusinko mitä tarkoitat :D

kovalevy kryptatuksi ja toinen käsi jatkuvasti virtanapilla, jos joku tulee niin virrat veks ja huonomuisti. En kyllä tiedä onko kauhean järkevää.

Älkää nyt perkeleessä pelätkö. Muutenhan nuo paskiaiset onnistuivat hommassaan täysin. Ottivat oikein tommosen pikkutekijän kiinni, että saadaan vaikutettua niihin miljuuuuuuuuniin äidin pikku warepossuihin, ja näyttää hyvin purevankin.

erkjetter sanoi:
toki joudut jakamaan sitä tiedostoa mitä lataat sen aikaa kun ohjelma on päällä ja netlimittereillä voi sitäkin säätää joten jakaminen on käytännössä minimaalista.
Taitaapa olla lain mukaan ihan sama rikos riippumatta siitä, jakaako 0.5kt/s vai 50 kt/s.
Ja sitten ihan toinen kysymys, onko kirjastosta lainattujen levyjen tai dvd-leffojen kopiointi koneelle sallittua?

Tällainen sakottelu perustuu siihen, että vaikka riski jäädä kiinni on minimaalinen, voi pelotevaikutus suuren kertasakon vuoksi kuitenkin olla kohtuullinen.

Tällaiset tilanteet ovat kuin luotuja vakuutuksia varten. Joku laki kyllä varmaan kieltää waretustuomio-vakuutuksen markkinoinnin rikokseen yllyttämisenä, mutta mitäs jos edes pari prosenttia Suomen sadoista tuhansista warettajista vapaaehtoisesti tukisi muutamaa epäonnista kiinnijäänyttä n. euron lahjoituksella?

Käytännössähän tilanne vastaisi sisällöntuotannon julkista rahoitusta. Rahat vain kiertäisivät tuomioistuimen kautta. :)

No hohhoh taas.

5 sivua melkein pelkkää jeesustelua yhden artikkelin perusteella. Joku ottaa asiakseen ja tilaa tuon päätöksen Tuusulan KÄOsta, ja lukee siitä (ja vaikka postittaa tänne) perustelut. Ne lienevät pari sivua pitkät, kun artikkelissa se oli puristettu pariin lauseeseen. Eiköhän tuon "ansiotarkoitus" -maininnan taakse kätkeydy aika paljon muuta kuin jakaminen hubeilla. Polttamista levyille, myymistä kirppareilla jne.jne.

Ja mitä korvausasioihin tulee, niin ihan noin suorasukaista laskentakaaviota tuskin tuossa(kaan) asiassa on, mitä Vapaasielu ehdotti. Vaatiahan voi mitä vaan, se onkin sitten tapauskohtaista mitä KÄO tuomitsee tai jättää tuomitsematta.

kalmukki sanoi:
Tällaiset tilanteet ovat kuin luotuja vakuutuksia varten. Joku laki kyllä varmaan kieltää waretustuomio-vakuutuksen markkinoinnin rikokseen yllyttämisenä, mutta mitäs jos edes pari prosenttia Suomen sadoista tuhansista warettajista vapaaehtoisesti tukisi muutamaa epäonnista kiinnijäänyttä n. euron lahjoituksella?

Käytännössähän tilanne vastaisi sisällöntuotannon julkista rahoitusta. Rahat vain kiertäisivät tuomioistuimen kautta. :)

Eikö tuommoinen "yhdistys" lain silmissä olisi samanlainen kuin se porukka joka matkustaa julkisissa maksamatta ja mahdolliset tarkastusmaksut maksetaan sitten yhdistyksen tililtä jonne jokainen maksaa tietyn summan kuukaudessa.

Eikun perustamaan Warettajat Ry, jäsenmaksu 10e/kk. Jos jäseniä olisi vaikka 1000, kertyisi jäsenmaksuja vuodessa 120000e. Tuosta maksaisi 30 kertaa vuodessa 4000e korvausmaksut.

Parempi vaihtoehto olisi tietenkin vahva salaus tiedostojensiirrossa jolloin liikenteen nuuskiminen olisi huomattavasti hankalampaa.

Alarik sanoi:
Eikö teillä ihan oikeasti ole varaa ostaa niitä muutamaa levyä/leffaa/peliä mitä tarvitte ettei tarvi poliisin ovelle koputteluita pelätä?

eipä kyllä ole :itku:

Leffateatterissa olen ravannut aika tiiviisti, mut vastaavasti musiikkia en ole ostanut pitkään aikaan.

Pyranha sanoi:
eipä kyllä ole :itku:

No sitten ei auta muuta kuin olla ilman. Ei musiikki/leffat mun mielestä ole mikään perushyödyke mihin jokaisella tulis olla oikeus. Sakkoja vaan warettajille.

Itselle on herännyt mietintä aivolohkoon että missä vaiheessa esim. suomeen tulee sellainen netin välityksellä toimiva palvelu mp3-musa palvelu, josta löytyy samanlainen valikoima kuin noilta dc hubeilta? Tai onko koko maailmassa sellaista palvelua? Itse en wareta enää ja nyt olen huomannut sen että vanhaa musaa ei yksittäisinä saa oikein mistään ja toisaalta jos löytyy, niin se on jollain levyllä ja on turha ostaa levyä yhden kappaleen takia. Eipä tämäkään ole minun mielestä kauhean oikein(sanavalinta ehkä väärä)...

Kyllä tuomioistuinkin osaa käyttää järkeä tuomioissa, jos 200 biisiä = 4000 euroa, se ei tarkoita että 2000 biisistä saa 40.000 euroa sakkoa, tai että 20.000 biisistä saisi 400.000 euroa sakkoa.

Mixu sanoi:
Kyllä tuomioistuinkin osaa käyttää järkeä tuomioissa, jos 200 biisiä = 4000 euroa, se ei tarkoita että 2000 biisistä saa 40.000 euroa sakkoa, tai että 20.000 biisistä saisi 400.000 euroa sakkoa.

Kyllä se välillä tuntuu suomessa olevan melko randomia.

Enivei, jos mä jotain ite warettaisin niin en mä sitä kiinnijäämistä pelkäis. Jos mietitti nyt monta tuomiota on tullut ja kuinka paljon tota suomessakin harrastetaan niin aika pienellä todennäköisyydellä tulee tuomituksi. Ja sitten jos lähdetään puhumaan waretustekniikoista niin dc++ on riskaabeli juuri sen takia että näkee suoraan mitä kyseisellä ip-osoitteella on jaossa. Haluisin nähdä saman esim. suljetuissa bittorrent trakkereissa tjsp. Mutta olishan tollaset 4000 euroa jo iso summa maksettavaksi. Tosin onhan tuo musta oikeudenmukaista, samallalailla se warettaminen on rikollista puuhaa kuin kaupasta tavaran pölliminen, ensimmäinen on vain helpompaa ja nopeampaa sekä minimaalisella riskillä.

Pari kertaa on itellä PG:n blocklistissä näkynyt että rikospoliisista on yritetty koneelle. Hillitsi kummasti imutus haluja. Jos tosissaan yrittäisivät niin kyllä PG:n ohi pääsisivät mutta onneksi ei ollut kuin pari kokeilua...

Mixu sanoi:

Edelleen: kyseessä ei ole sakko vaan vahingonkorvaus. Mitä suurempi vahinko, sitä suuremmat korvaukset.

Mä luulen että ton uutisen sisällöstä on jäänyt jotain tietoja kirjoittamatta. Siis ton katsotun ansion puolesta. Itse epäilen tota samaa cd-r poltto-myynti rumbaa jota moni kaveri teki joskus 2000-2003 ....ja tienasi muuten kivasti rahaakin opiskelijaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom