Mitä tehdä kevyellä viikolla?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Treenaan noin 4vk kovaa ja pidän sen jälkeen kevyen viikon, miten/mitä silloin kannattaisi tehdä? Olla kokonaan pois salilta? vai tehdäkö pienemmillä painoilla samaa ohjelmaa, esim puolet pienemmillä tai 0,7 kertaisilla painoilla? kertokaas miten kevyt viikko kannattaa toteuttaa!

kallela sanoi:
Treenaan noin 4vk kovaa ja pidän sen jälkeen kevyen viikon, miten/mitä silloin kannattaisi tehdä? Olla kokonaan pois salilta? vai tehdäkö pienemmillä painoilla samaa ohjelmaa, esim puolet pienemmillä tai 0,7 kertaisilla painoilla? kertokaas miten kevyt viikko kannattaa toteuttaa!

Samalla ohjelmalla väännät, mutta vähennä painoja n.30% liikkeissä.Voit pitää toistomäärät samana eli täten sarjoja ei tule väännettyä loppuun asti.

kallela sanoi:
Treenaan noin 4vk kovaa ja pidän sen jälkeen kevyen viikon, miten/mitä silloin kannattaisi tehdä?
Itse pidän yleensä 4-5 viikon välein yhden viikon täystauon. Nostaa kivasti motivaatiota ja treeni kulkee taas tosi hyvin. Aloittelijana en tosin uskalla ottaa kantaa siihen, onko tällainen yleisesti järkevää vai ei. ;)

Mulla kevennetty viikko on joka 6-viikko ja silloin teen aina yhtä liikettä 2sarjaa ja toistot 8-10. n,70%painoilla normaali treenipainoista(eli tosi kevyttä pumppailua) ja keveellä viikolla käyn salilla vain 2kertaa, mulla toimii tää ihan mukavasti. Normaali kierrolla 3-kertaa.

Itsellä tuli juuri eteen kevyt viikko, jonka säädän jotenkin 3-jakoseksi, vaikka teenkin normaalisti 4-jakosella... painot siinä 60-70%... toistot ~10.

Monet käyttävät juuri tuota 0,7 x normaalit harjoituspainot, ja toistomäärät pysyvät samana. Ihan toimiva systeemi, käytän itsekin!

Joillekin toimivat hyvin totaalilepoviikotkin, mutta esim. minulle ei henkilökohtaisesti ollenkaan! Itse tykkään tehdä liikkeet palauttavalla viikolla ns. ylipuhtaasti.

Joo ite en kovin helposti kokonaan salilta pois jättäydy kun kumminki niitä pakollisiakin pois jättäytymisiä tulee joskus (sairaudet, matkailu). Mutta yleensä mä teen niin että kuukauden aikana aina yks treeni viikos on kevyt (nelijakoisella ohjelmalla viikon kierrolla). Hyvä puoli on että saa sitte vaikka hauiksen tehtyä kovempaa jos selällä on kevyt kerta.

Viittisikös joku selittää tällaiselle aloittelijalle, mikä idea tuollaisen kevyen viikon pitämisessä pohjimmillaan on? Siis onko sellaisen pitämien kuinka välttämätöntä ja mikä olisi hyvä kierto? Itse olen painanut menemään sata lasissa kohta jo vuoden verran... :evil:

JOJ sanoi:
Viittisikös joku selittää tällaiselle aloittelijalle, mikä idea tuollaisen kevyen viikon pitämisessä pohjimmillaan on? Siis onko sellaisen pitämien kuinka välttämätöntä ja mikä olisi hyvä kierto? Itse olen painanut menemään sata lasissa kohta jo vuoden verran... :evil:

Kevennettyjä viikkoja pidetään ylikunnon välttämiseksi, annetaan kropan hieman palautua kovista treeniviikoista.

Ei nuo välttämättömiä varmaankaan ole, jos omaa hyvät palautumisgeenit, ja kehitystä tulee kokoajan vaikka vääntää 100 lasissa.

no sen kevyen viikon idea on se, että hermosto ja lihakset kerkeää palautua kovasta treenistä, sekä vältytään ylikunnolta..

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mulla ei noi kevyet viikot oikein toimi, en vaan osaa mennä salilla ja ottaa kevyesti. Ennemmin pari ylimäärästä lepopäivää sopivaan väliin aina tarvittaessa. Noita lepotaukojahan tulee ihan normaaleista menoistakin aina silloin tällöin, joten harvoin niitä tarttee harkiten pitää. En treenaa mitenkään viikonpäiviin sidotusti, joten tää toimii minulla hyvin. Tosin ihan aloittelijalla saattaa olla hankala tajuta milloin kroppa sitä lepoa vaatii, joten ehkä toi kevyt viikko vaikka neljän kovan viikon jälkeen voi olla ihan paikallaan. Ja varmaankin toi 70% normaaleista reenipainoista ja samat sarja ja toistomäärät on ihan jees. Ja tarvittaessa voi vaikka jättää yhden sarjan per liike poiskin, jos ei tarpeeksi kevyttä tule muuten.

neutraali sanoi:
Mulla kevennetty viikko on joka 6-viikko ja silloin teen aina yhtä liikettä 2sarjaa ja toistot 8-10. n,70%painoilla normaali treenipainoista(eli tosi kevyttä pumppailua) ja keveellä viikolla käyn salilla vain 2kertaa, mulla toimii tää ihan mukavasti. Normaali kierrolla 3-kertaa.

Mulla lähes sama systeemi, sillä erotuksella kuitenkin että otan kevyellä viikolla kaikki perusliikkeet (kyykky,veto,penkki) 50% 6-15. Normaalisti reenaan 5krt viikko. Eli 4-6 viikon välein kevyt viikko. Joskus saatan harjoitella pidempäänkin kovaa jos kroppa sen sallii, eli kroppaa kuuntelemalla mennään.

kallela sanoi:

1. vain kova treeni kehittää
2. vain lepo kehittää
3. treeniviikolla treeniä
4. lepoviikolla lepoa
= takuulla tulosta.

mörssäri sanoi:
1. vain kova treeni kehittää
2. vain lepo kehittää
"Vähä" ristiriidassa.. Mut ei se mitää..

Mulla menee kevyt viikko ihan fiilispohjalta, mutta joka lihasryhmä käydään kuitenkin läpi.
Sarjapituus 25+ toistoa ja 1-2 sarjaa per lihasryhmä noin abouttiarallaa.

Muutama kaveri treenailee yhden Sm-tason vahvamiehen (Sm 2 tai 3) kanssa ja se selitti todella selkeästi tuon kevyenviikon merkityksen. Toki se korostuu heidän tapauksessaan kun ottavat paljolti lyhyttä sarjaa isoilla romuilla.
Kevyellä viikolla pitäisi kuulema ottaa pitkiä sarjoja, koska ne "huoltavat" lihasta parhaiten. Esimerkkinä ottivat prässissä yhden 100 toiston sarjan + jotain pientä siihen päälle. Ei muuta.

:offtopic: Uskoisin, että heppu tietää mistä puhuu, ainakin tulosta on syntyny. Olin seuraamassa heidän treeniään kun heppu nappasi suorinjaloin maasta 3 x 270kg. Varusteina vyö ja rannetuet. Tekniikka oli himean omintakeinen, sillä veti jalat ihan "tönkköinä".

Haffey sanoi:
Esimerkkinä ottivat prässissä yhden 100 toiston sarjan + jotain pientä siihen päälle. Ei muuta.

Toi nyt oli melkein maailman huonoin esimerkki. Tuo 100 toiston sarja oli teitenkin poikkeus, mutta "pitkillä sarjoilla tarkoitin" tollasia 20+.
:offtopic: Taitaa trainings aktivaattori tehdä tepposiaan, kun yksinpuheluakin pistää harrastamaan.

Ite treenaan kevyet viikot pelkästään kotona. Omistan vielä 15kg käsipainot niin niillä on hyvä pumppailla.... Teen esim, punnerruksia, dippiä, olkapäät, haban, ojentajat, vattan.. annan suurimpien lihasten eli selän ja jalat levätä koko viikon koska niille tulee kuitenki muilla viikoilla se kovin rasitus.. ja lepoviikon pietän aina ko salikortti loppuu..

Mitäs porukka on mieltä että kannattaako HIITata kevyenä viikkona? Itsellä menossa nyt kevyt viikko ja vedän kevennetyin HIITin treenien loppuun, silleen ettei ihan 100 lasissa mutta kuitenkin niin että on seuraavat 10min aika hengästynyt. Täytyy toivoa ettei tuosta tulis ylikuntoon... vaikea uskoa että tulis.

Ei viittis näin dieetillä sitä aerobista vähentääkään..

Kevyen viikon ohjelma sama mitä alkaa tulevalla kovalla viikolla. "Uudet" liikkeet ajetaan sisään, samat sarjat ja toistot, mutta painot 50-70% normaalista. Lisäksi kevyeen viikkoon kuuluu ainakin yhden treenin väliin jättäminen ja näin muutaman päivän lepäily.
Kevyen viikon muukin ohjelma muuttuu hieman, kevyttä taapertelua alkutalvan pakkasessa normaalia useammin, jopa päivittäis ja venyttelyä normaalia enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom