Mitä teet hätätilanteissa?

Eilisen ampumisdraaman inspiroimana päätin aloittaa tänne pakkikselle uuden threadin, jossa ihmiset voisivat spekuloida, mikä olisi järkevää toimintaa erilaisissa hätätilanteissa. Aloitan itse ajankohtaisella esimerkillä:

Kävelet yksin (esim. koulussa) kapealla käytävällä ja huomaat yhtäkkiä, että edessäsi seisoo noin viiden metrin päässä henkilö, jolla on kädessään ysimillinen käsiase. Henkilö näkee sinut, etkä voi livahtaa mistään avoimesta ovesta karkuun. Mitä teet?

1. Et reagoi mitenkään vaan kävelet eteenpäin. Kyseessä on kuitenkin leluase ja kaveri harmiton nörtti.
2. Säikähdät tilannetta, jäädyt paikallesi etkä tee mitään.
3. Huudat/kiljut/alat itkemään kuin pikkutyttö. Et kuitenkaan liiku vaan pysyt aloillasi.
4. Käännyt ja juokset karkuun. Käytävä on kapea, mutta koitat kuitenkin mutkitella parhaasi mukaan tähtäämisen vaikeuttamiseksi.
5. Ryntäät asetta pitävää henkilöä päin. Matkaa on noin viisi metriä, minkä pitäisi taittua suhteellisen vikkelästi. Et kuitenkaan ole harrastanut elämäsi aikana mitään kamppailulajeja, joten hyökkäys tapahtuu täysin vaistonvaraisesti.
6. (keksi itse)

Eli mitkä ovat pakkislaisten toimintaohjeet tällaisessa tilanteessa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kävelen takasin luokkaan ja odotan ku muut menee käytävälle ja sit jos kuuluu pauketta ni livahan ikkunan kautta pihalle ja menen kotia kattelemaa uutisia :D

Piiloudun johonkin ja tilanteen selvittyä myyn traumaattisen tarinani keltaiselle lehdistölle ja kirjakustantamolle. Best seller -kirjastani tehdään myös elokuva ja tv-sarja, ja saan oman patsaan Kuopioon. Minua juhlitaan kansallissankarina ja saan myös oman siiderimerkin, joka tosin floppaa koska kukaan ei pidä siitä. Lööpeissä hehkutetaan kuinka minut on nähty haistelemassa naisten alusvaatteita, mutta se on vale.

Oikeasti, eipä tuota kauheasti pystyne ennakoimaan mitä kukakin tekee (jos ei ole kokemusta tuollaisista tilanteista). Sittenpähän näkee, jos näkee.

Eihän toi oo mikään virallinen hätätilanne, kun ei edes vielä tiedä, onko ase oikea.

Itse varmaan heittäytyisin maahan makaamaan, että henkilö näkee minun olevan hänelle vaaraton (ts. antautuminen).

Mielenkiintoinen aloitus, itse olen käynyt ensiapukursseja ym jotta osaisin ja pystyisin toimimaan hätätilanteessa järkevästi ja oikein. Kuitenkin muutaman kerran hätätilanteessa (lapsi meinasi tukehtua, lievähkö autokolari) sitä on tullut toimittua vaihtelevasti.
En todellakaan osaa sanoa, mitä aloittajan mainitsemassa tilanteessa tekisin, menisinkö paniikkiin, osaisinko edes ajatella mitään mutkittelua pakoon juostessa :rolleyes:

Kukaan ei voi etukäteen tietää, kuinka oikeasti reagoisi tuollaisessa tilanteessa. Sen tietää vasta sitten, kun on kokenut tuon tilanteen todellisuudessa. Jokainen voi toki kuvitella, mitä tekisi. Ja vaikka toisessa tilanteessa kykenisi toimimaan järkevästi, niin jossain toisessa stressitilanteessa reagointi voi olla ihan toisenlaista. "Kouluttautumisesta" sekä mielikuvaharjoittelusta voi olla apua stressitilanteissa pärjäämiseen.

Itse olen ollut kerran tilanteessa, jossa minua ja muita pankissa olijoita on uhattu aseella (katkaistu haulikko). Silloin kykenin toimimaan järkevästi, kuten "kuuluukin" sekä rekisteröimällä asioita. Olen myös ollut tilanteessa, jossa minut tai pikemminkin exäni on ryöstetty pitämällä veistä exän kurkulla. Silloin tilanne meni niin nopeasti ohi, että en oikein ehtinyt reagoimaan muuten kuin menemällä etäämmälle. Lisäksi eräs heppu yritti ulkomailla repiä laukkuani, mutta silloin pistin vastaan eikä hän saanut vietyä laukkuani. En tiedä kuinka toimisin tuollaisessa esimerkissä, mikä oli tossa aloitusviestissä.

Ryhtyisin silmää räpäyttämättä kieriskelemään lattialla itkien kuin pikkutyttö.

Jos oletetaan että on tositilanne kyseessä, itse lähtisin todennäköisesti juoksemaan peräsuoli pitkällä karkuun käytävää pitkin mutkitellen mahdollisimman paljon. Jokainen joka on 9-millisellä ampunut, tietää että huono ampuja ampuu helposti päin persettä jo 10 metriin paikallaan olevaan tauluun. Intissä oli niitäkin jotka ampui 5m:stä suurimman osan taulun reunoille! 25 metriin on jo melko vaikea osua.
Kun ottaa huomioon että ampujallakin on varmasti stressi päällä, liikkuvaan maaliin on vaikea osua, ja välimatkakin kasvaisi nopeasti. Tosin sitten oltaisi kusessa jos juoksee umpikujaan ja ampuja tulee perässä.

Ampujan päälle ryntääminen olisi IMO typerää, jos ase on ampumavalmiina, se ei tarvitse kuin nostaa ryntääjää kohti ja pam.

Oikeasti varmaan paskantaisin housuun ja alkaisin itkemään ja huutamaan.:arvi:

Tuimalla katseella katsoisin pyssymiestä silmiin. Samalla kun keskusradiosta soi ennio morriconen the good, the bad and the ugly -biisi, valmistaudun vetämään Colt merkkisen revolverini esiin ja huudahtamaan: do you feel lucky?

Ei kai tota voi tietää miten sitä käyttäytyy, täytyy vain toivoa ettei jäädy tai tee paniikissa jotain sekavaa ja typerää, joka johtaa ikävään lopputulokseen. Kai sitä paras vaihtoehto olisi rauhallinen vetäytyminen, ei osaa sanoa, riippuu niin tilanteesta kuitenkin loppujen lopuksi ja missä on.

Mitenköhän mahtaa oikeasti toimia tuommoinen "mutkitteleva juoksu"? Näin äkkiseltään ajateltuna voisi tuntua, että mahdollisimman vähän aikaa sen ampujan näköpiirissä on parempi, kuin joku leffoista tuttu siksakki juoksentelu käytävää pitkin. :D Tuommoista ihmisen kokoista maalia on kuitenkin aika helppo seurata tähtäimillä jollain alle 30m matkalla vaikka vähän mutkitteleekin ja todennäköisyys osua kasvaa, mitä kauemmin siinä ammuskelijan näköpiirissä pyörii. Varsinkin kun yleensä nuo ovat vissiin vain ampuneet umpimähkään niin paljon kun kuulaa riittää ja ihmisiä näkyy. Eihän armeijatouhuissakaan mitään siksakki juoksentelua opetella vaan mahdollisimman nopeasti tulilinjalta pois. :)

Itse varmaan vaistomaisesti koittaisi hakea jotain suojaa tai sitten vain jatkaisi kulkua se enempää reagoimatta/tajuamatta ennen kuin ensimmäinen laukaus kajahtaa tai se nörtti heittää jotain läppää illan kouluampuja naamiaisista. :D

Oon miettiny tätä samaa muutamaan otteeseen näiden ampumistapausten jälkeen. Vaihtoehdot olis todennäköisesti karkuun juokseminen siksakkia tai päin ryntääminen, niin että yrittäis vaikeuttaa osumista rinnan tai pään alueelle. Todennäköisesti valitsisin jälkimmäisen, koska en ole mikään vikkeläjalkaisin. Saattaisi olla mahdollista suoriutua vastahyökkäyksestäkin hirmu adrenaliineissa, kunhan luotia ei tulisi ihan rintakehään tai päähän. Tai sitten suoli tyhjenisi siihen paikkaan.

Erittäin vaikea sanoa kun ei ole kokemusta.

Kait se menee johoni näiden väliin: Paskat housuun-hirveellä sykkeellä pihalle

Mutta riippuhan se tietenki siitäkin että jos sinne jää/siellä on joku läheinen/oma lapsi, niin sillon ei kyllä kannata ampujan kovin hitaasti latailla mun nähden :thumbs:

Eihän toi oo mikään virallinen hätätilanne, kun ei edes vielä tiedä, onko ase oikea.

Itse varmaan heittäytyisin maahan makaamaan, että henkilö näkee minun olevan hänelle vaaraton (ts. antautuminen).

No en tiedä onko tuo kovin viisasta. Jos kaveri on tullut teloittamaan porukkaa niin tuo vaan helpottaisi asiaa.

Kyllähän tuo siksakkia juokseminen toimii, samalla kandee vielä hyppiä. Nopeesti kuin menee, niin varmasti kerkee löytää sen uuden health packin, ennen seuraavaa osumaa...

Kädet ylös ja veljeilemään, ehkä pientä valetta, että on tekemässä just samaa.
Mutta jos esim ase olisi poispäin ja haukansilmillä näkisi, että ase olisi varmistettu. Saattasin sillon juoksennella kimppuun.

Todellisuudessa varmaan jäätyisin. :)

Jos oma tilanne näyttää sen verran toivottomalta (esmes tyyppi blokkaa ainoan poistumistien) niin täysillä vaan päälle. Kyllä se ampuu jos se on niin päättäny, turha sitä on jäähä oottelemaan. Ja tiiän, ihan vitun helppo sanoa, mutta riittää ku aseen piippu ei osota just suhun :P

Edit: Kumpihan provosoi enemmän, juokseminen pakoon vai juokseminen kohti? Jos joku juoksee kohti niin sitä saattaa vähän aikaa seisoa että "ei vittu tuo oikeasti tuu päälle." vähän niinku semmonen wtf ilmiö.

Riippuu miten keho päättää toimia.

Jos järki säilyy, heitän kaiken käsissä olevan päin ja hyökkään päälle apinain raivolla.
Jos järki ei säily, niin varmaan meen ihan lukkoon ja seison paikallani. Ehkä paskat turautan.

E: tai todetaan, et jos järki säilyy kokonaan, niin juoksen pakoon/piiloon kovaa. Ehkä puolella kapasiteetilla saattaisin hyökätä päälle, kun silmissä kiiluu vaan se partiolaisten kunniamerkki ja ikuinen pimpansaanti.

Tekisin etälamautusiskun vasemman käden nimettömällä.

Oikeesti eihän tuollasta voi tietää miten toimii.

No en tiedä onko tuo kovin viisasta. Jos kaveri on tullut teloittamaan porukkaa niin tuo vaan helpottaisi asiaa.

No eihän tässä vielä tiedetä, onko asejamppa tullut räiskimään yleisesti vai jonkun kohteen perässä. Ainakaan ei antaisi aihetta enempää kohdistaa iskua itseensä.
Oisko sulla sitten kenties joku parempi tapa? ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom