Mitä söit tänään/eilen? Kysymykset päivittäisestä ruokavaliosta tänne!

Olen vitargoa nieleskelly pari kiloa joskus, en muista oireiliko maha mitenkään sen kanssa. Tosin suolaisen hinnan takia taitaa jäädä kauppaan jatkossakin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos syön kaikki päivän viljatuotteet täysjyvänä ja maha hiukan reistailee, niin kannattaako vaihtaa esim. Riisi vaaleaan, ettei tulisi kuitua niin paljoa? Koska syön kasviksiakin paljon.

Jos syön kaikki päivän viljatuotteet täysjyvänä ja maha hiukan reistailee, niin kannattaako vaihtaa esim. Riisi vaaleaan, ettei tulisi kuitua niin paljoa? Koska syön kasviksiakin paljon.

Kyllä kannattaa, itsekin joskus aikoinaan massakaudella vetelin pelkästään täysjyväriisiä ja kaurahiutaleita.. Olo oli sen mukainen. Joku syyhän tuohon mahan reistailuun on, kannattaa vaikka ihan laskea paljonko sitä kuitua tosiaan tulee päivässä ja ottaa siitä pois ja katsella miten maha toimii.

Meneekö kellään muulla maltosta pakki sekaisin? Imeskelen intrassa ja palaris yhteensä 40g maltoa ja melkeinpä aina reenin jälkeen maha on kuralla.
Se malto ei ehdi kulkeutua tunnissa-parissa läpi. Luultavammin syynä on jokin mitä oot syöny 12-24 tuntia sitten. Mutta jos oireilu alko malton käytön myötä, kokeile toki vähän aikaa ilman.

Mikä tää vatsaongelma tarkkaan ottaen on? Jos oot yhenäkin lisännyt ruokamäärää, se voi hetkellisesti ihmetyttää mahaa, mutta menee kyllä ohi. Riisin vaihtamista vaaleaan kannattaa kyllä kokeilla niinkun arvelitkin (mulla ainakin tumma pikariisi turvottaa), mutta kantsii kokeilla myös maidon vaihtamista laktoosittomaan ja sipuleiden, kaalien, makeutusaineiden yms. mahaa helposti ärsyttävien ruoka-aineiden rajoittamista.

Pitääpäs pistää omatkin eväät tänne syynii:

Aamupala:
Valkuaismunakas (2 kpl), raejuusto 50 g, kalkkunaleikkele 50 g, tomaattia 50 g
Ruisleipää n. 70 g, oivariinia 60%, oltermanni 17 %
Muutama mansikka rahkalla

Palkkari salin jälkeen

Lounas:
Grillatusta broilerista n. 120 g tehty iso salaatti, thousand island kastiketta, lapin rieska ja kauraleipä, voita päälle

Välipala:
Loput rahkapurkista mansikoilla ja pähkinäsekoituksella, ehkä n. 20 g
Ruisleipää oivariinilla ja oltermannilla

Päivällinen:
Paistettua lohta n. 120 g, vihreitä papuja, paprikaa, kukkakaalia ja parsaa n 200 g
Ruisleipää oivariinia ja oltermannia

Laskin, että kutakuinkin seuraavat makrot:
Hiilarit 150 g, rasva n. 95 g ja proteiinia n. 170 g. Oon 169 cm ja 60 kg nainen. Proteiinia on vähän paljonlaisesti ja rasvaa. Onko tuosta isosta rasvamäärästä haittaa? (Yleensä syön enemmän hyviä rasvoja kuten öljyjä, pähkinöitä ja kalaakin ja muutenkin rasvaa monipuolisesti). Haluan pitää nuo hiilarit tuossa n. 150 g:ssa johtuen siitä, ettei hiilarit sovi mulle hyvin. Näin olo pysyy virkeänä ja mieli tasaisena. Ei tule kiukkunälkää tms. Tänään oli kalorit tuossa 2200 kcal paikkeilla. Ajatus olisi testailla millä kaloreilla paino alkaa lievästi putoamaan, jotta tietäisin missä tällä hetkellä mennään oman kulutuksen suhteen.

Viimeksi muokattu:
Tiuskis, tiedät selvästi itsekin että proteiinista joutaisi viitisenkymmentä grammaa pois. Mun ymmärtääkseni (hyvän) rasvan saannista ei ole mitään haittaa, kunhan saa hiilaria niin että treeni kulkee.

^Joo joutas hyvin. En oo tosiaan tajunnut että sitä tulee treenipäivänä noinkin paljon. Helposti sitä näköjään kertyy syömällä ihan normaalia ruokaa. Hyvä jos rasvasta ei oo mitään haittaa, sit voi jatkaa samoilla linjoilla. Kasviksia toki voisi olla enemmänkin. Mihin se perustuu, et body-ihmiset ns. välttelee rasvaa ja syö enemmin prode-hiilari -painotteisesti? Esim. Nyyssölä.

Viimeksi muokattu:
Viimeksi pilattiin hyvä kala, nyt part 2 ja tälläkertaa pilataan kilo hyvää kanaa!

Nääkin maistuu omasta mielestä loistavilta! Samoin kun valkosipulilla ja herbamarella kuorrutettu kala maistuu ennemmin, kuin sitruunalla ja tillillä sivistyneesti maustettu lohi.. Taidan olla teollisten makujen ystävä! :D

Kyllä kannattaa, itsekin joskus aikoinaan massakaudella vetelin pelkästään täysjyväriisiä ja kaurahiutaleita.. Olo oli sen mukainen. Joku syyhän tuohon mahan reistailuun on, kannattaa vaikka ihan laskea paljonko sitä kuitua tosiaan tulee päivässä ja ottaa siitä pois ja katsella miten maha toimii.
Kiitos :) veikkaan että sitä kuitua tosiaan tulee liikaa... Sitä siis alas päin :)

Se malto ei ehdi kulkeutua tunnissa-parissa läpi. Luultavammin syynä on jokin mitä oot syöny 12-24 tuntia sitten. Mutta jos oireilu alko malton käytön myötä, kokeile toki vähän aikaa ilman.

Mikä tää vatsaongelma tarkkaan ottaen on? Jos oot yhenäkin lisännyt ruokamäärää, se voi hetkellisesti ihmetyttää mahaa, mutta menee kyllä ohi. Riisin vaihtamista vaaleaan kannattaa kyllä kokeilla niinkun arvelitkin (mulla ainakin tumma pikariisi turvottaa), mutta kantsii kokeilla myös maidon vaihtamista laktoosittomaan ja sipuleiden, kaalien, makeutusaineiden yms. mahaa helposti ärsyttävien ruoka-aineiden rajoittamista.
Saatta johtua siitä lisääntyneestä ruuan määrästäkin. Kaalia on myös mennyt lähi aikoina ja se on ennnenki aiheuttanut mahakipua.
Mahaa on lähi aikoina särkenyt ja ilmaa on mahasssa ja maha on ihan kivi kova. Mutta maidosta en sen usko johtuvan. Pähkinöiden käyttää olen kans lisännyt :/
Kiitos sullekkin paljon :)

Kipeästi apua kaivataan! Laitan ensiksi tämän päivän syömiseni ja tämän jälkeen itse ongelmaan...

AAMUPALA
kaurahiutale 80 g, banaani, lesitiini 15 g, hera 20 g

LOUNAS
bataatti 300 g, kalkkunafile 100g, avokado 50 g, kaurahiutale 40 g

VÄLIPALA
omena, cashewpähkinä 40 g, skyr- rahka

TREENI+ palkkari (pelkkää heraa 30 g)

PÄIVÄLLINEN
kaurahiutale 70 g, 1 kananmuna, 3 valkuaista, banaani

ILTAPALA
sportlife pudding 30 g, 1 kananmuna, 4 valkuaista

2410 KCAL / HH 255g P 183,7g R 75,3g / hh 42% prot 30% r 28%

Ja itse ongelmaan...

Pituutta minulta löytyy 175 cm ja paino lienee 68-72 välillä. Painoa en tarkalleen tiedä. Päätin lopettaa epäonnistuneen dieettini kaksi viikkoa sitten. En ole käynyt vaa'alla ja minkä lisäksi syömiseni on riistäytynyt aivan käsistä (jonkinasteinen ahmimishäiriö, minkä luultavasti dieettini laukaisi). Mutta luulisin painon huitelevan noissa lukemissa. Kaksi viikkoa on opettanut PALJON! enään vaakalukema ei kiinnosta eikä elämä pyöri kalorien ja ylenpalttisen himoliikunnan ympärillä.

Tosiaan olen ollut tammikuusta asti jos jonkinmoisella dieetillä. Kerrottakoon sen verran, että lopetin dieettini ketoosiin ja 1500 kaloreihin. Koko dieettini aikana olen syönyt n. 1400-1700 kaloria. Liikuin taikka treenasin jokapäivä. Salilla treenasin 5 kertaa viikossa sekä kävin jokapäivä treenin lisäksi joko aamuaerobisella tai treenin jälkeen hinkutin aerobista pakonomaisesti. (TYHMÄÄ!!) Lisäksi teen fyysistä työtä (seisoskelua,kävelyä,pakkaamista, keräilyä). Eli varmaan voitte arvatakkin ettei lopputulos ollut kuin kropan ja pään totaalinen sekoaminen.

Tälle kaikelle tuli nyt stoppi. Haluaisin aloittaa OIKEASTI kasvattamaan lihasta ja siksi kysyisinkin kokeneemmilta, että kuinka ylös uskaltaisin kalorit hilauttaa ja millä makrojakaumalla? Tyypillisesti olen hiilarikammoinen mutta eihän ne lihakset ilman niitä kasva! Käyn salilla 3+1 jaolla. Eli kolme treeniä lepo jne...En ole vasta- alkaja treenamisessa mutta olen hukannut monet treenit ja vuodet ja kuukaudet naurettavalla syömisellä ja itseni tuhoamisella. Nyt siihen on tultava loppu ja haluan olla muodokas sekä lihaksia LISÄÄ!

ISO KIITOS jos joku jaksaa lukea pitkän sepostukseni ja antaa vinkkejä pääkopan ja kropan parantamiseen :) !

^ http://www.fast.fi/2014/reversedieettaus-osa-1-siirtyma-plussalle-rankan-dieetin-jalkeen/

Pikkuhiljaa se kannattaa tehdä, katso tuolta linkistä lisää. Loppujen lopuksi vain kokeilemalla tietää paljonko se oma kulutus on. Mut sun kokoinen ja kulutustottumukset omaava kuluttaa varmaan jotain 2500 - 3000 kcal välillä.

Noi ruuat kuulostaa mun korvaan vähän oudoilta. Syötkö puuroa tosiaan 3 x päivässä? Kasviksia ainakin lisää.

Totta tosiaan, onnistuin jo pilaamaan mahikseni reverseen. Kaksi viikkoa syönyt käytännössä päin p*rsettä (tosiaan taipumusta BED:iin) ja tähän näen vain oikean ratkaisun noudattamalla jotain ruokavaliota, jotten jokapäivä sortuisi ahmimaan päälle 5000 kaloria kurkusta alas:eek:. Eli toisinsanoen olen varmasti kerännyt kaiken mahdollisen rasvan mitä kahdessa viikossa onnistuu...

MUTTA kuten sanoin, haluan ''parantua'' ja tosissaan aloittaa nämä hommat myös ruokavalion osalta.

Voisin elää puurolla! ehkä siihen voisi vaihtaa tilalle vaikkapa riisiä tai pastaa, mutta ajattelin sen vain olevan sama mistä ne hiilarit ottaa, heh:p

Aaaah ok. Pakko myöntää, että mulla ei asiantuntemus nyt riitä. Kannattaisiko sunkin käydä ihan jonkun asiaan vihkiytyneen terveydenhuollon / ravitsemuksen asiantuntijan juttusilla?

Olen miettinyt sitä itsekkin, mutta luultavasti saisin sieltä samat ohjeet kun itsekin tiedostan. Mutta toteutus on vain hankalaa juuri sen takia, kun en ole varma miten ''uskallan'' lähteä tätä toteuttamaan. Ajattelin jos olisin saanut täältä vinkkejä kuinka PALJON kannattaisi syödä jotta maksimaalinen kehitys olisi mahdollista. Rakastan punttailua, mutta ongelmani taitaa olla juuri siinä, että en uskalla syödä tarpeeksi.

Olen lukenut punttimimmien foorumilta tätä samaista keskustelua, mutta ajattelen että jos itse omaankin erilaisen aineenvaihdunnan eikä treenini ole yhtä kovaa kuin muilla paljon syövillä, minkä vuoksi olen epävarma omasta ruokavaliosta :D Mutta kiitos sinulle! :)

Se on sun ongelma, ei taida vaan on. Se on hyvin usein kehityksen esteenä, etenkin naisilla. Kuten sanoin, niin sitä kulutusta ei voi tietää. Se selviää vain kokeilemalla. Tässä on hyvät ohjeet:

https://pakkotoisto.com/threads/paljonko-pitäisi-syödä-mikä-on-mun-peruskulutus.121583/

Miltä on nyt tuntunut kun olet syönyt nuo 2400 kcal? Uskoisin, että sekin on vielä hieman naftisti ja todellinen plus-miinus-nolla on jossain 2600-2800 hujakoilla (yläpäässä jos sulla on lihasta jo kertynyt). Eli maltilliset pluskalorit olisi siinä 3000 kcal hujakoilla. Olethan jättänyt turhan aerobisen kulutuksen vähemmälle?

rautanauta, mä oon about samoissa mitoissa kun sä, ja syön kyllä enemmän kun ton ihan jo ylläpitokaloreilla. Kokeile syödä illallisella sama (tai siis mikä tahansa vastaava ruokalaji) kun lounaalla ja siirtää puuro iltapalalle? Korvienvälipuoleen en osaa sanoa mitään, muuta kun että tsemppiä! :)

Oi että, ihanaa kun jotkut jaksaa tosiaan kirjotella tänne ja antaa vinkkejä!

Tiuskis tänään kävin n. tunti välipalan jälkeen reenailemassa ja treenin loppupuolella alkoi jo vähän nälkä puskemaan. Siitä nopeasti treeni loppuun ja kotiin ''päivälliselle''. Oli kyllä fiilis että enemmänkin olis menny.
Ja lihasta LUULISIN ainakin että on enemmän kuin ''tavan'' tallaajalla, jos niin voi sanoa. Tuli harrastettua aikoinaan futista 9 vuotta ja siitä sitten aktiivista punttia, syömiset joskin aina alakanttiin... Ketuttaa niiiiiiiiin paljon kun menin pilaamaan aineenvaihduntani ja pääni ton dieetin kanssa. Sitä vaan kuvittelee tekevänsä oikein ennen kuin herää ja tajuaa että mitä hittoa mä oikein teen.

Mari91, huh hyvä tietää! Kokoajan uskallus syödä enemmän kasvaa. Pitää tosiaan kokeilla tuota sun ehdottamaa :) ! Korvienväli alkaa olla kokoajan parempaan suuntaan, vaakalukema ei voisi vähempää kiinnostaa enkä ole LÄHESKÄÄN yhtä (järkyttävän) neuroottinen kuin olin dieetillä!

ja sittenvielä kysymys iankaikkisesta proteiinista.. riittääkö 2g per painokilo? Jos täytän rasvat n. 1g/kg prode 2g/kg ja loput hiilarista? Vai onko siitä proteiinin mässytyksestä enemmänkin hyötyä

Ainiin Tiuskis, aerobisen olen jättänyt melkein kokonaan. Mitä nyt tietysti töissä tulee oltua jalkojen päällä koko päivän, mutta ylimääräiset heilumiset on jäänyt. Siitä kun tuppaa olemaan enemmän haittaa kuin hyötyä jos lihaksia haluaa?

Back
Ylös Bottom