Mitä pastaa?

Kiinnostaisi tietää, mikä olisi paras pasta-vaihtoehto ruokapöytään?

Joskus on sattunut silmään, että täällä suositaan kaurapastaa? Vaan eipä se tuon sisällysluettelon osalta mitenkään erikoisen vakuuttavalta näytä, paitsi ehkä betaglukaanin osalta. Mahtaako sitten imeytyä muita hitaammin? Tosin suurin osa siitä on kuitenkin vehnäjauhoja, että?

Jokatapauksessa, laitoin alle muutaman esimerkin ja saa suositella muitakin vaihtoehtoja. Kiinnostavia seikkoja olisivat ainakin nuo GI:t.

Torino Vehnäalkio Plus

Ainesosat: durumvehnäjauho, vehnänalkio (10%) vesi.

100g sisältää:

Energiaa 1450 kJ, 340 kcal
Proteiinia 13 g
Hiilihydraatteja 67 g
-josta sokereita 4,9 g
Rasvaa 2,2 g
-josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,4 g
Ravintokuitua 4 g
Natriumia 0,13 g
Rautaa 2,4 mg, 17 %*
Magnesiumia 56 mg, 19 %*
Fosforia 120 mg, 15 %*
Sinkkiä 3,1 mg, 21 %*
B1-vitamiinia 0,26 mg, 19 %*
B6-vitamiinia 0,30 mg, 15 %*
E-vitamiinia 2,0 mg, 20 %*
Foolihappoa 40 yg, 20 %*

Torino Kaura Plus

Aineosat: durumvehnäjauho, kaurajauho ja kaurakuitu (23 %), vesi

100g sisältää:

Energiaa 1400 kJ, 330 kcal

Proteiinia 13 g
Hiilihydraatteja 62 g
- josta sokereita 1,4 g
Rasvaa 3,4 g
- josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,7 g
Ravintokuitua 8 g
- josta betaglukaania 1,9 g, 27 %*
Natriumia 0,001 g, 63 %*
Rautaa 2,8 mg, 20 %*
Magnesiumia 79 mg, 26 %*

Torino Ruis Plus

Aineosat: durumvehnäjauho, ruisjauho (24 %), vehnäjauho, viljakuitu, vesi

100g sisältää:

Energiaa 1350 kJ 320 kcal

Proteiinia 12 g
Hiilihydraatteja 63 g
- josta sokereita 3,0 g
Rasvaa 2,4 g
- josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,4 g
Ravintokuitua 11 g, 37 %*
Natriumia 0,002 g
Magnesiumia 56 mg 19 %*

Myllyn Paras Täysjyvä Fusilli Makaroni

Ainekset: täysjyvävehnäjauho

100g sisältää:

Energiaa 320 kcal

Proteiinia 13,8 g
Hiilihydraatteja 58 g
- josta sokereita 0,8 g
Rasvaa 3,2 g
- josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,9 g
Ravintokuitua 12,5 g
Natriumia 0,002 g

edit. Todettakoon vielä, että itse olen suosinut noita täysjyvävehnästä tehtyjä fusilleja, ihan sisällysluettelon perusteella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ma`bella TRENETTE Naturel tuorepasta

Ainesosat: Durumvehnäjauho, pastöroitu kananmuna(16%), vesi.

Ravintosisältö/100g:
Energiaa 290kcal
Proteiinia 11 g
Hiilihydraattia 53 g
Rasvaa 3 g

Ja hiton hyvää!

Siima sanoi:
unoha nuo pastan protskumäärät...niitä ei lasketa
Kyllä nekin lasketaan, kunhan vaan muistaa syödä runsaasti ns. parempia proteiineja (liha, maitotuotteet, kananmuna, soija..)i. Eli sellaisia, joista löytyy kaikkia välttämättömiä aminohappoja.

MuscleMemory sanoi:
Kyllä nekin lasketaan, kunhan vaan muistaa syödä runsaasti ns. parempia proteiineja (liha, maitotuotteet, kananmuna, soija..)i. Eli sellaisia, joista löytyy kaikkia välttämättömiä aminohappoja.

Paskat niitä kannata laskea. Kannattaa keskittyä vain näihin hyviin proteiinilähteisiin (liha, kala, kananmuna, maitotuotteet jne) niin ei jää epäselväksi tuleeko se proteiinintarve täytettyä vai ei. Tietenkin jos on vitun köyhä tai omaa 5-vuotiaan tytön ruokahalun niin sitten voi laskeskella vaikka veden proteiineja...

ljp sanoi:
Paskat niitä kannata laskea. Kannattaa keskittyä vain näihin hyviin proteiinilähteisiin (liha, kala, kananmuna, maitotuotteet jne) niin ei jää epäselväksi tuleeko se proteiinintarve täytettyä vai ei. Tietenkin jos on vitun köyhä tai omaa 5-vuotiaan tytön ruokahalun niin sitten voi laskeskella vaikka veden proteiineja...
Ymmärsitkö ihan varmasti lukemasi? Ei sinun tarvitse laskea pastan proteiineja jos et halua, en minäkään laske, mutta kyllä ne proteiinit yhtälailla täydentävät kehon aminohappopoolia.

Alkuperäiseen kysymykseen, itse olen suosinut kaikkia ruis- ja täysjyväpastoja.

Torinon tumma on itelläkin käytössä silloin, kun olen muka niin kiireinen, etten jaksa linssejä keittää. Enkä laske mitään muita proteiininlähteitä, kuin ns. laadukkaat, eli liha, kala, maitotuotteet (eli myös protujauhot). Päivän kokonaiskalorikertymää laskiessani otan tietenkin nuokin proteiinit huomioon. Eikä tietenkään mitenkään harmita, jos sattuu hiilarilähteessä (makaroni, linssit, leipä, puuro) olemaan protuakin hieman seassa, en vaan silti laske niitä päivän proteiinimäärään. Tästä on muistaakseni ainakin vippisätissä väitelty joskus, että pitääkö esim. makaronin proteiinit laskea vai ei.

Jokainen saa laskea mitä haluaa ja saa syödä niin paljon protskuja kun mieli tekee. Samalla tavalla sitä kasvaa riippumatta siitä mitä exel-taulukkoonsa kirjoittaa.

Kuitenkin esim. kaurapuurosta ja tummasta pastasta tulee helposti 50+ g protskuja päivässä, eli ei kovin pienistä määristä kuitenkaan ole kyse.

Joskus olen kuullut/lukenut jostain spelt vehnä pastasta?
Olisi ilmeisesti paras vaihtoehto, olisiko kenelläkään lisätietoa tästä?

Itse suosin ruispastaa, tai ohrapastaa joka on suht uusi tuttavuus.

Jos pastaa kiskon, niin se on pirkka pastaa kermakastikkeessa. Aikasta hyvää, vaikka ravintoarvot voi ollakin ihan päin norsun vittua. Pääasia että ruoka maistuu. :)

Richard75 sanoi:
Joskus olen kuullut/lukenut jostain spelt vehnä pastasta?
Olisi ilmeisesti paras vaihtoehto, olisiko kenelläkään lisätietoa tästä?

Itse suosin ruispastaa, tai ohrapastaa joka on suht uusi tuttavuus.

Mitään spelt-pastaa en löytänyt, mutta tässä jotain pintaraapaisua speltiin: http://www.spelt.net/

Spelt ei sitten ole vehnää, vaan lajike josta vehnä on jalostettu.

-------------

Ja alkuperäiseen kysymykseen, onko jollain jotain faktatietoa siitä mitä pastaa kannattaisi mieluiten vetää?

horroroso sanoi:
Ja alkuperäiseen kysymykseen, onko jollain jotain faktatietoa siitä mitä pastaa kannattaisi mieluiten vetää?

Faktatietoa ei ole, mutta noista Täysjyvä Fusilli näyttäisi parhaalta ( ja myös maistuu parhaalta :) ). Kaurapastaa syön tällä hetkellä --> kaura hidastaa energian vapautumista ja verensokerin nousua. Kauralla on muitakin terveysvaikutuksia, mm. beetaglukaanin vaikutus kolesteroliin.. Suositeltava päivittäinen määrä beetaglukaania on ( kai ) n. 3 g, joten sen saa helposti esim. 50 grammasta kaurahiutaleita.

GI : t olisi kyllä kiva tietää..

iivili sanoi:
Tästä on muistaakseni ainakin vippisätissä väitelty joskus, että pitääkö esim. makaronin proteiinit laskea vai ei.

Voihan ne tietysti laskea jos niin haluaa mutta kyllä menee aika hifistelyksi. Kaiken kaikkiaan pasta on joka tapauksessa hiton hyvää polttoainetta 3-4 tuntia ennen treeniä syötynä. Mä ostan kaikista halvimpia settejä enkä hae makaronista mitään gourmee elämyksiä. Suosikkimixeri on tällainen:

el cheapo makaronia (el cheapo =halpaa)
tonnikalaa vedessä
kylmäpuristettua rypsiöljyä
mineraalisuolaa

Ei maistu paljon millekään, näyttää askeettiselta, nälkä kuitenkin lähtee ja treeni kulkee!

:kippis1:

protsku sanoi:
Voihan ne tietysti laskea jos niin haluaa mutta kyllä menee aika hifistelyksi. Kaiken kaikkiaan pasta on joka tapauksessa hiton hyvää polttoainetta 3-4 tuntia ennen treeniä syötynä. Mä ostan kaikista halvimpia settejä enkä hae makaronista mitään gourmee elämyksiä. Suosikkimixeri on tällainen:

el cheapo makaronia (el cheapo =halpaa)
tonnikalaa vedessä
kylmäpuristettua rypsiöljyä
mineraalisuolaa

Ei maistu paljon millekään, näyttää askeettiselta, nälkä kuitenkin lähtee ja treeni kulkee!

:kippis1:

Hifistelyksi?? :rolleyes: Mä oon aina laskenut pastankin proteiinit, en oo tullu ajatelleeks, että se ois hifistelyä.. :)

Fiona sanoi:
Faktatietoa ei ole, mutta noista Täysjyvä Fusilli näyttäisi parhaalta ( ja myös maistuu parhaalta :) ). Kaurapastaa syön tällä hetkellä --> kaura hidastaa energian vapautumista ja verensokerin nousua. Kauralla on muitakin terveysvaikutuksia, mm. beetaglukaanin vaikutus kolesteroliin.. Suositeltava päivittäinen määrä beetaglukaania on ( kai ) n. 3 g, joten sen saa helposti esim. 50 grammasta kaurahiutaleita.

GI : t olisi kyllä kiva tietää..

Kaikki pastat on nopeita hiilareita vaikka olisikin täysjyvä-, kaura- tai ruisversio kyseessä, eli jos haluat syödä hitaampaa niin täysjyväriisi tai kaurahiutaleet on hyvä valinta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom