Itsekin olen vähän samassa tilanteessa. Oli tarkoitus mennä lukemaan tekniikkaa, mutta se on ehkä enemmän harrastus kuin elämäntyö. Nyt rupesin harkitsemaan lääkäriksi/psykiatriksi lukemista. Lääkikseen pääsy taitaa vaan olla aika kovan työn takana. Rupeen nyt lukemaan vuotta ennemmin pääsykokeisiin ja toivottavasti pääsen joskus sit sinne
Tällä hetkellä tekis eniten mieli vaan heittää pyyhe kehään, ja lähteä ulkomaille tekemään "duunari" hommia, kuten baarimikon tai portsarin hommia. Pari kaveria on jäänytkin viikon loman jälkeen ulkomaille ihan vakitöihin, sillä niissä paikoissa nuorille on vain 1 000 000 kertaa enemmän ja mielekkäämpää tekemistä. En tiedä miltä näyttää sitten keski-ikäisenä, mutta he elävät kuulemma ennemmin mielenkiintoisen nuoruuden
Teillä oli paljon keskustelua järjestelmän väärinkäyttäjistä, ja täältä ilmoittautuu taas yksi. Aion lukea itselleni niin hyvän ammatin kuin mahdollista, toivottavasti psykiatriksi, jonka jälkeen lähden ulkomaille heti kun mahdollista. Olen järjestelmän pahimpia riippakiviä, ja tiedän sen itsekkin. Vaikka minulla olisi korkea koulutus ja joutuisin asumaan Suomessa, niin en siltikään tekisi sekunttiakaan töitä, tai ehkä pelkästään jotai pimeitä duunarihommia
Taidan olla sitä ikäluokkaa, mikä ei pidä enää työn tekoa järkevänä. Opiskelijana ei ole hirveesti järkeä paiskia hommia, sillä tulorajat tulee aika nopeesti vastaan, jonka jälkeen saatat tehdä "ilmaiseksi" töitä. Itse harrastan mahdollisimman paljon, ja olen yrittänyt saada firmoja pystyyn jne. Kaikista näistä on jäänyt sellainen maku, että löisit itseäsi turpaan. Monipuolinen harrastaminen ja oma-aloitteinen työn teko ei ole järkevää alle 20 vuotiaille/opiskelijalle. Suurin osa ajasta menee näiden täysin turhien lakisäädösten selvittelyyn, ja jos jaksat rämpiä sen läpi niin sitten tuloista menee puolet veroihin ja puolet lainoihin. Työn tekemisestä ei ole jäänyt minulle mitään käteen, paitsi ehkä armoton vitutus kun katsastusasemalla lyödään harrasteauton suunnitelma roskakoriin jonkin täysin jälkeenjääneiden lakisäädösten takia tai kun itse rakentamasi vuokramökki on ryypätty pilalle tai kun kaivat haulikon hauleja sen seinästä irti. Ei meidän ikäluokka tee enää talkoo hengellä töitä, vaan siitä työn tekemisestä täytyy jäädä jokin jälki. No onhan minullekkin jäänyt mm. autotalli ja mökki, mutta ajattelin antaa ne vanhemmilleni, en halua enää yrittää. Kaikkeni olen yrittänyt ja jatkuvaan yrittämiseen minutkin on vissiin kasvatettu, mutta järkevin ratkaisu on etsiä joku epätoivoinen puuma hakemaan viinapullo Kelan rahoilla ja herätä taas jostain nuorten selviämiskeskuksesta. Ei enää kiinnosta yrittää mitään, kun tiedän jo että suunnitelmat lyödään kuitenkin roskakoriin tai sitten laitetaan mahdollisimman paljon vastaan ja sen jälkeen oletetaan että maksan puolet tuloistani veroa. En aio käyttää koko nuoruuttani opiskeluun, jos minun palkka on samalla tasolla kun jonkun kouluttamattoman rahtarin. Minua ei ole ainakaan näin nuorena yhtään motivoitu työn tekoon valtion puolesta, vaan päinvastoin. Jos oppii jo nuorena, että työnteko ei kannata niin kyllähän niitä sossupummeja tulee. Olisiko se niin helvetisti joltain pois jos nuoret saisivat tehdä töitä pienellä verolla tai heidän yritystoimintaa tuettaisiin? En aio tehdä töitä jos minulla on jo alaikäisenä sama veroprosentti kuin venäläisellä miljadöörillä
Eihän se veron maksaminenkaan niin paljon nakertaisi, mutta ennen piti maksaa vain laiskojen suomalaisten eläminen, nyt pitää maksaa suomalaisten, välimeren EU-maiden ja vielä vissiin suomalaisten pakolaisten eläminen. Joka kerta kun maksan veroa minusta tuntuu että annan ostovoimaa jälkeenjääneille apinoille. Tai tuen toimintaa, joka estää omaa harrastamistani mahdollisimman paljon. Jos Suomalaiset mellakoisivat tai lakkoilisivat näistä asioista, niin niitä voitaisiin yrittää korjata mutta parhaimmillaan ihmiset menevät jonnekkin riemurasiaan valittamaan ja unohtavat koko asian viikon jälkeen. Se, että otan valtiolta mahdollisimman paljon ja annan mahdollisimman vähän takaisin on ainoa keino minulle protestoida kaikkea mikä on mielestäni vialla. Jos mahdollisimman paljon korkeakoulutettuja karkaa heti pois Suomesta, niin täytyy jonkun asiaan alkaa reagoimaan. Tällä omalla toiminnallani saan toivottavasti aikaan muutosta, joka johtaa siihen että voisin joskus muuttaa takaisin tänne
Joskus vituttaa asua täällä, mutta eihän minulle voisi paremmin asiat olla. Koulu, opiskelu ja asuminen on ilmaista, ja sitten voi mennä jonnekkiin veroparatiisiin maksamaan verot. Eniten ihmetyttää miten perheelliset ja suurituloiset jaksavat käydä töissä, nostan kyllä hattua kaikille, ei se elämä ainakaan minulle ole
Ketjun aloittajalle, kannattaa harkita tarkasti mitä tekee vielä nuorena. Lapsi sitoo sinut paikoilleen. Korkeakouluissa on jo hyvät mahdollisuudet, joissakin melkein puolipakolla, opiskella ja mennä töihin ulkomaille. Kakaraa ei kannata tehdä ennen kuin kyllästyt käymään opiskelijabileissä ja olet ulkomaanreissusi tehnyt. Sanoisin, että tartu kiinni jostain alasta joka sinua kiinnostaa eniten. Ota sen jälkeen kiinni mahdollisimman hyvästä koulusta, ja pidä ehkä välivuosi ja käy vaikka opiskelemassa/reissaamassa/työskenetelemässä ulkomailla. Parilla kaverilla on jo perhe ja kakarat, ja se on todella sekavaa ja pahaa katsottavaa kun ukko hyppää opiskelijabileissä ja on kovaa menossa ulkomaille
Jossai lomakohteessa tutustuin johkin baarimikkoon, joka teki siellä paratiisisaarella aina niin paljon baarimikon hommia että rahat riitti ulkomaanreisuun. En ole ikinä nähnyt ketään niin omaan elämään tyytyväistä ihmistä kuin hänet