Mitä mun pitäisi tehdä?(työ/opiskelu)

Hieno homma että on töitä tiedossa! Mutta samalla tavalla säkin väärinkäytät systeemiä. Ei niitä liiton rahoja ole tarkoitettu lomailuun (vaikka niitä tollai lomailuun saiskin). Jos sä kerta teet isopalkkaista duunia niin mikset elä sitten säästöilläsi loma-aikaa? Jotenkin hävettää kuinka oon pitkän aikaa haukkunu kreikkalaisia ym. etelä-eurooppalaisia kun koko Suomi näyttää olevan täynnä samanlaisia siivelläeläjiä.

No tehkää miten lystäätte, eihän se ole multa pois muuten ku että pitää maksaa enemmän veroja/isompia maksuja liittoon kun toiset haluaa lomailla. Mua kyl itteäni hävettäis tommonen touhu, mut ehkä mut on kasvatettu jotenkin kieroon :).

En mä omasta mielestäni väärinkäytä systeemiä, kun kokoajan kuitenki etsin töitä. Useimmissa paikoissa mitä nyt oon katsonut on vaan huonompi palkka mitä liitto mulle nyt maksaa, niin ei oo kovin paljo intoo mennä semmosiin duuneihin.

Enkä mä omasta halustani oo jääny työttömäksi vaan määräaikainen työ on päättynyt ja firma ei jatkanut sopimusta, joka ei mua kyllä haitannut yhtään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mä omasta mielestäni väärinkäytä systeemiä, kun kokoajan kuitenki etsin töitä. Useimmissa paikoissa mitä nyt oon katsonut on vaan huonompi palkka mitä liitto mulle nyt maksaa, niin ei oo kovin paljo intoo mennä semmosiin duuneihin.

Enkä mä omasta halustani oo jääny työttömäksi vaan määräaikainen työ on päättynyt ja firma ei jatkanut sopimusta, joka ei mua kyllä haitannut yhtään.

No niin, olisit heti sanonut :). Kuitenkin sanoit ensin näin: "mutta ei oo kyllä haitannu yhtään lomailla välillä pidempiäkin aikoja liiton masseilla. Tälläki hetkellä liiton rahoilla, kyllä kelpaa kesällä:)". Kyllä tosta vähän semmonen lomailufiilis huokui. Millaista rahaa sä oikein saat liitosta? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun mulla ei ole näistä tietoa.

No niin, olisit heti sanonut :). Kuitenkin sanoit ensin näin: "mutta ei oo kyllä haitannu yhtään lomailla välillä pidempiäkin aikoja liiton masseilla. Tälläki hetkellä liiton rahoilla, kyllä kelpaa kesällä:)". Kyllä tosta vähän semmonen lomailufiilis huokui. Millaista rahaa sä oikein saat liitosta? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun mulla ei ole näistä tietoa.
Liitosta saatava päiväraha on ansiosidonnainen, eli mitä enemmän olet tienannut sitä enemmän myös saat, yleensä ~60% kuukausipalkkojen keskiarvosta.

ketjun alottajalle: jos oot yomerkonomi, niin ootko aatellut kauppakorkeeta. Saisit kai 20 opintoviikkoa hyvää merkonomitutkinnosta ja selviisit helposti 3 vuodessa kauppakorkeesta. Eli hyödyntäsit vanhoja tutkintoja. Töiden mielekkyys menee potenssiin merkonomilinjalta kun pääsee johtotehtäviin eikä tarvii tehdä linjatyötä. Jokainen päivä on erilainen. mutta ylempään virkkeeseeni sanoten. ei se ressi kaikille sovi. Jokaista meitä tarvitaan. Joku ei halua ressiä ja tekee linjatyötä ja kaikki kunnia sille työlle. toinen kerjää vatsahaavaa oikein kunnolla ja hitto saa kiksit vielä siitä.

Itse oon vähän samanlaisessa tilanteessa, kuin ketjun aloittaja, pl. matami ja lapsien suunnittelut. Siinä mielessä samassa jamassa, että en todellakaan tiedä mitä tehdä elämälläni. Olen ylioppinut parikymppinen nuorimies.
Pieni kipinä takaraivossa kutkuttaisi lähtemään kauppakorkean suuntaan, mutta silti hyvin pieni. Toisaalta haluaisin opiskella, mutta toisaalta en usko olevani vielä valmis mihinkään pitempään opiskelurupeamaan. Toki aliarvioin ehkä tässä suhteessa itteäni.

Mutta toi herätti kiinnostuksen, että perus merkonomitutkinnosta on noin "paljon" hyötyä kauppakorkeassa. Uskon että toisen asteen koulutuksen käyminen voisi olla ihan mielekästä ja sen jälkeen jos opiskelu nappaa -> hakua kauppakorkeaan. Kiitos ideasta!

Itse oon vähän samanlaisessa tilanteessa, kuin ketjun aloittaja, pl. matami ja lapsien suunnittelut. Siinä mielessä samassa jamassa, että en todellakaan tiedä mitä tehdä elämälläni. Olen ylioppinut parikymppinen nuorimies.
Pieni kipinä takaraivossa kutkuttaisi lähtemään kauppakorkean suuntaan, mutta silti hyvin pieni. Toisaalta haluaisin opiskella, mutta toisaalta en usko olevani vielä valmis mihinkään pitempään opiskelurupeamaan. Toki aliarvioin ehkä tässä suhteessa itteäni.

Mutta toi herätti kiinnostuksen, että perus merkonomitutkinnosta on noin "paljon" hyötyä kauppakorkeassa. Uskon että toisen asteen koulutuksen käyminen voisi olla ihan mielekästä ja sen jälkeen jos opiskelu nappaa -> hakua kauppakorkeaan. Kiitos ideasta!
Mites sulla on toi työnlaita? Yksi vaihtoehto on hankkia erilaisia kokemuksia eri työpaikoista. Esimerkiksi miettiä joitakin kiinnostavia aloja ja pyrkiä niihin duunari hommiin ja katsella vaikka puolisen vuotta kerrallaan että näkisikö itseään alalla duunari hommissa tai sitten toimihenkilönä.

Työtön mä tällä hetkellä oon, pitäs astua armeijan harmaisiin viikon päästä. Työkokemustakaan ei ole pahemmin kerennyt karttua, muutaman kesän kesätöitä lukuunottamatta.
Ongelmana vaan on, että en keksi mitään alaa mikä kiinnostaisi yhtään. Kokeilemallahan se kyllä selviää, ja oon kaavaillut, että intin jälkeen kyllä pitää koittaa mahdollisimman montaa asiaa, eiköhän sieltä jotain kiinnostavaa joskus vastaan tule.
Sen verran on kuitenkin tulevaisuuden suunnitelmat hahmottunut, että en näe itseäni duunarina. Toki jos jotain mielekästä duunarihommaa löytyisi, niin en tietenkään hangoittelisi vastaan. Kuten mainittu, niin kokeilemallahan se selviää, mutta kun en tiedä yhtään mitään suuntaa johon lähtisi dallaamaan.

Noh, on mulla onneks vielä aikaa miettiä rauhassa, eikä tässä mikään kiire ole. Ois kuitenkin mukavaa keksiä joku juttu, minkä eteen alkaa tekemään töitä..

Vastaan Donan puolesta, valistunut ja varmasti lähellä oleva veikkaus on et saa ansiosidonnaista vajaan tonnin kuussa joten sillä ei juhlita. Voittaahan se appari palkat jotka 9€/h josta verot. Siihen matkakulut päälle niin moni jää kotiin makaamaan!

Itsekin olen vähän samassa tilanteessa. Oli tarkoitus mennä lukemaan tekniikkaa, mutta se on ehkä enemmän harrastus kuin elämäntyö. Nyt rupesin harkitsemaan lääkäriksi/psykiatriksi lukemista. Lääkikseen pääsy taitaa vaan olla aika kovan työn takana. Rupeen nyt lukemaan vuotta ennemmin pääsykokeisiin ja toivottavasti pääsen joskus sit sinne

Tällä hetkellä tekis eniten mieli vaan heittää pyyhe kehään, ja lähteä ulkomaille tekemään "duunari" hommia, kuten baarimikon tai portsarin hommia. Pari kaveria on jäänytkin viikon loman jälkeen ulkomaille ihan vakitöihin, sillä niissä paikoissa nuorille on vain 1 000 000 kertaa enemmän ja mielekkäämpää tekemistä. En tiedä miltä näyttää sitten keski-ikäisenä, mutta he elävät kuulemma ennemmin mielenkiintoisen nuoruuden

Teillä oli paljon keskustelua järjestelmän väärinkäyttäjistä, ja täältä ilmoittautuu taas yksi. Aion lukea itselleni niin hyvän ammatin kuin mahdollista, toivottavasti psykiatriksi, jonka jälkeen lähden ulkomaille heti kun mahdollista. Olen järjestelmän pahimpia riippakiviä, ja tiedän sen itsekkin. Vaikka minulla olisi korkea koulutus ja joutuisin asumaan Suomessa, niin en siltikään tekisi sekunttiakaan töitä, tai ehkä pelkästään jotai pimeitä duunarihommia

Taidan olla sitä ikäluokkaa, mikä ei pidä enää työn tekoa järkevänä. Opiskelijana ei ole hirveesti järkeä paiskia hommia, sillä tulorajat tulee aika nopeesti vastaan, jonka jälkeen saatat tehdä "ilmaiseksi" töitä. Itse harrastan mahdollisimman paljon, ja olen yrittänyt saada firmoja pystyyn jne. Kaikista näistä on jäänyt sellainen maku, että löisit itseäsi turpaan. Monipuolinen harrastaminen ja oma-aloitteinen työn teko ei ole järkevää alle 20 vuotiaille/opiskelijalle. Suurin osa ajasta menee näiden täysin turhien lakisäädösten selvittelyyn, ja jos jaksat rämpiä sen läpi niin sitten tuloista menee puolet veroihin ja puolet lainoihin. Työn tekemisestä ei ole jäänyt minulle mitään käteen, paitsi ehkä armoton vitutus kun katsastusasemalla lyödään harrasteauton suunnitelma roskakoriin jonkin täysin jälkeenjääneiden lakisäädösten takia tai kun itse rakentamasi vuokramökki on ryypätty pilalle tai kun kaivat haulikon hauleja sen seinästä irti. Ei meidän ikäluokka tee enää talkoo hengellä töitä, vaan siitä työn tekemisestä täytyy jäädä jokin jälki. No onhan minullekkin jäänyt mm. autotalli ja mökki, mutta ajattelin antaa ne vanhemmilleni, en halua enää yrittää. Kaikkeni olen yrittänyt ja jatkuvaan yrittämiseen minutkin on vissiin kasvatettu, mutta järkevin ratkaisu on etsiä joku epätoivoinen puuma hakemaan viinapullo Kelan rahoilla ja herätä taas jostain nuorten selviämiskeskuksesta. Ei enää kiinnosta yrittää mitään, kun tiedän jo että suunnitelmat lyödään kuitenkin roskakoriin tai sitten laitetaan mahdollisimman paljon vastaan ja sen jälkeen oletetaan että maksan puolet tuloistani veroa. En aio käyttää koko nuoruuttani opiskeluun, jos minun palkka on samalla tasolla kun jonkun kouluttamattoman rahtarin. Minua ei ole ainakaan näin nuorena yhtään motivoitu työn tekoon valtion puolesta, vaan päinvastoin. Jos oppii jo nuorena, että työnteko ei kannata niin kyllähän niitä sossupummeja tulee. Olisiko se niin helvetisti joltain pois jos nuoret saisivat tehdä töitä pienellä verolla tai heidän yritystoimintaa tuettaisiin? En aio tehdä töitä jos minulla on jo alaikäisenä sama veroprosentti kuin venäläisellä miljadöörillä

Eihän se veron maksaminenkaan niin paljon nakertaisi, mutta ennen piti maksaa vain laiskojen suomalaisten eläminen, nyt pitää maksaa suomalaisten, välimeren EU-maiden ja vielä vissiin suomalaisten pakolaisten eläminen. Joka kerta kun maksan veroa minusta tuntuu että annan ostovoimaa jälkeenjääneille apinoille. Tai tuen toimintaa, joka estää omaa harrastamistani mahdollisimman paljon. Jos Suomalaiset mellakoisivat tai lakkoilisivat näistä asioista, niin niitä voitaisiin yrittää korjata mutta parhaimmillaan ihmiset menevät jonnekkin riemurasiaan valittamaan ja unohtavat koko asian viikon jälkeen. Se, että otan valtiolta mahdollisimman paljon ja annan mahdollisimman vähän takaisin on ainoa keino minulle protestoida kaikkea mikä on mielestäni vialla. Jos mahdollisimman paljon korkeakoulutettuja karkaa heti pois Suomesta, niin täytyy jonkun asiaan alkaa reagoimaan. Tällä omalla toiminnallani saan toivottavasti aikaan muutosta, joka johtaa siihen että voisin joskus muuttaa takaisin tänne

Joskus vituttaa asua täällä, mutta eihän minulle voisi paremmin asiat olla. Koulu, opiskelu ja asuminen on ilmaista, ja sitten voi mennä jonnekkiin veroparatiisiin maksamaan verot. Eniten ihmetyttää miten perheelliset ja suurituloiset jaksavat käydä töissä, nostan kyllä hattua kaikille, ei se elämä ainakaan minulle ole

Ketjun aloittajalle, kannattaa harkita tarkasti mitä tekee vielä nuorena. Lapsi sitoo sinut paikoilleen. Korkeakouluissa on jo hyvät mahdollisuudet, joissakin melkein puolipakolla, opiskella ja mennä töihin ulkomaille. Kakaraa ei kannata tehdä ennen kuin kyllästyt käymään opiskelijabileissä ja olet ulkomaanreissusi tehnyt. Sanoisin, että tartu kiinni jostain alasta joka sinua kiinnostaa eniten. Ota sen jälkeen kiinni mahdollisimman hyvästä koulusta, ja pidä ehkä välivuosi ja käy vaikka opiskelemassa/reissaamassa/työskenetelemässä ulkomailla. Parilla kaverilla on jo perhe ja kakarat, ja se on todella sekavaa ja pahaa katsottavaa kun ukko hyppää opiskelijabileissä ja on kovaa menossa ulkomaille

Jossai lomakohteessa tutustuin johkin baarimikkoon, joka teki siellä paratiisisaarella aina niin paljon baarimikon hommia että rahat riitti ulkomaanreisuun. En ole ikinä nähnyt ketään niin omaan elämään tyytyväistä ihmistä kuin hänet

Vastaan Donan puolesta, valistunut ja varmasti lähellä oleva veikkaus on et saa ansiosidonnaista vajaan tonnin kuussa joten sillä ei juhlita. Voittaahan se appari palkat jotka 9€/h josta verot. Siihen matkakulut päälle niin moni jää kotiin makaamaan!

Saan kyllä päälle 1400e. Tein aika paljo viikonloppuja ja normi tuntipalkka oli vähä päälle 14e.

Ketjun aloittajalle: Tämä nyt menee osittain taikinahuulen ja muidenkin kommenttejen kanssa samaan, mutta kirjoitan silti. Eli ensinnäkin että ei kannata jäädä vielä aloilleen. Jos jo nyt tuntuu työs tympivän pahasti, niin se pahenee vain. Vaikka opiskelu ei nappaisi, niin silti se kannattaa tuossa iässä, kun se on vielä helppoa. Myöhemmin se vain on niin paljon vaikeampaa. Kun tulee välivuosia, niin tulee myös olo ettei enää tiedä mitä tehdä ja tulee sellainen yleinen plaah- fiilis jolloin meinaa jämähtyä. Usein sitä omaa juttua/alaa ei löydä vain sillä, että istuu alas ja miettii, vaan täytyy kunnolla panostaa siihen etsimiseen. Kokeile töitä ja ota kunnolla selvää nähden vaivaa, niin sitten voit löytää sen alasi. Olet jo tänne ilmaissut huolesi, joten et ole vain täysin lamaantunut. Uskon sinun löytävän vielä oman juttusi, kunhan kokeilet, pidät pään avoimena ja mietit.

Kirjoitan vielä taasuusitunnukselle. Sinulla tuntuu olevan vähän näkökulma, että täytyy valita työn ja onnellisen itseään toteuttavan elämän välillä. Näin ei ole, vaan kyllä niiden töidenkin ohella ehtii puuhata kaikkea. Lisäksi työssä olo mahdollistaa entistä paremman vapaa-ajan. Ainakin itselläni kävi näin, että kun oli vain, niin ei saanut mitään tehtyä ja aika vain valui. Työ ei ole aina vain typerää ja inhottavaa mistä ei voisi olla onnellinen. Itse työssä ollessani nautin suuresti, että saan tehtyä jotakin. Jotakin mistä on iloa ja apua muille ihmisille. Tiedän saavani palkkaa ja veroilla kykenen auttamaan vähä-osaisempia ja niitä keillä menee hetkellisesti heikommin ja tarvitsevat apua päästäkseen jaloilleen. Todellisuudessahan niille elämäntapatyöttömille menee olemattoman pieni osa veroista ja suurempi osa menee terveyskeskuksiin, peruskouluille ja nokian irtisanomisen uhreille yms. Tulevaisuudessa haluan antaa lapselleni kaiken mahdollisen ja auttaa häntä olemaan onnellinen. Vaikka lapseni innostuisi kalliista harrastuksesta, niin haluan antaa hänelle mahdollisuuden siihen mistä HÄN nauttii. Jos hän rakastaa hevosia, niin olisi kamalaa joutua sanomaan hänelle, ettei hän voi ratsastaa koska isällä ei ole rahaa antaa sinulle tätä mitä haluat. Uskon, että tuleva vaimoni rakastaa minua, niin paljon, ettei hän edellytä minulta tilipussia ja kaikkien kalliiden lahjojen toteuttamista. Mutta minä aion silti rakastaa tulevaa vaimoani yhtä paljon kuin hän minua ja vaikkei hän vaadi lahjoja, niin aion niitä ostaa silti hänen ilokseen. Jokainen voi miettiä kumpi vaatii enemmän selkärankaa: se että valitsee tien jossa itse on onnellinen juuri nyt vai se tie, että auttaa ihmisiä ympärillään olemaan onnellisia ja löytää oman onnellisuutensa siitä, että ihmiset keistä välittää ovat onnellisia. Lisäksi kun itse auttaa lähimpiä ja lähimmät ajattelevat samalla tavalla eli haluavat sinun olevan onnellinen, niin sitten vasta kaikki ovatkin onnellisia.

Itsekin olen vähän samassa tilanteessa. --
Tuli tässä viestiä lukiessa mieleen, että sä todellakin olet tämän järjestelmän suurin rasite. Et halua tehdä töitä, koska joudut maksamaan veroja. Duunarihommista Suomen verotuksella se veroprosentti ei nyt mikään kamala pitäisi olla, mutta jos periaate on, että kaikki pitäisi tulla suoraan käteen, niin kai se veronmaksukin kirpaisee. Toisaalta sitten taas olet ilmeisen tyytyväinen siihen, että saat rahaa aivan tyhjää vastaan Kelalta. Lisäksi olet tyytyväinen siihen, että Suomessa on ilmainen koulutus ja kämpänkin sulle joku taitaa maksaa.
Siellä töissä käydessäsi olet vaan maksanut omaa velkaasi pois. Jokaisella suomalaisella on työelämään tullessaan ihan hyvä syy maksaa veroja, kun ensin on käyty ilmaiset koulut ja nostettu opintotuetkin.

En aio tehdä töitä jos minulla on jo alaikäisenä sama veroprosentti kuin venäläisellä miljadöörillä
Siinä se jo tulikin. Menepä kokeilemaan elämää Venäjällä sossupummina, niin voi olla että tulet vähän helvetin nopeasti takaisin.

Se, että työnteko ei mukamas joidenkin mielestä kannata, johtuu 100-prosenttisesti siitä, että kaiken maailman loisia hyysätään vuodesta toiseen.

Anteeksi offtopic.

Jos tuloni olisivat 6ke / kk, mutta 100ke vuodessa, niin paljonko liitto mulle maksaisi, jos olisin samanlainen systeemiä hyväksikäyttävä loinen, kuin moni täälläkin on kertonut olevansa? 60% kuukausiliksasta vai vuosibrutosta jaettuna kuukausille? Ja onko se sama 60% kaikille tulotasosta riippumatta?

Tuli tässä viestiä lukiessa mieleen, että sä todellakin olet tämän järjestelmän suurin rasite. Et halua tehdä töitä, koska joudut maksamaan veroja. Duunarihommista Suomen verotuksella se veroprosentti ei nyt mikään kamala pitäisi olla, mutta jos periaate on, että kaikki pitäisi tulla suoraan käteen, niin kai se veronmaksukin kirpaisee. Toisaalta sitten taas olet ilmeisen tyytyväinen siihen, että saat rahaa aivan tyhjää vastaan Kelalta. Lisäksi olet tyytyväinen siihen, että Suomessa on ilmainen koulutus ja kämpänkin sulle joku taitaa maksaa.
Siellä töissä käydessäsi olet vaan maksanut omaa velkaasi pois. Jokaisella suomalaisella on työelämään tullessaan ihan hyvä syy maksaa veroja, kun ensin on käyty ilmaiset koulut ja nostettu opintotuetkin.

Siinä se jo tulikin. Menepä kokeilemaan elämää Venäjällä sossupummina, niin voi olla että tulet vähän helvetin nopeasti takaisin.

Se, että työnteko ei mukamas joidenkin mielestä kannata, johtuu 100-prosenttisesti siitä, että kaiken maailman loisia hyysätään vuodesta toiseen.

Anteeksi offtopic.
En nyt tiedä saanko rahaa Kelalta aivan ilmaiseksi. Te(in)en paljon töitä, mutta suuret kulut ja verot minimoi tulot. oletko esim. koskaan rakentanut mitään, materiaali on nykyään todella ylihintaista ja palvelu paskaa. Olen varmasti paiskinut hommia ja kokeillut eri juttuja yli 10 kertaa enemmän kuin muut ikäiseni kaverit (ja varmasti enemmän kuin moni aikuinenkin) jotka lähinnä ryyppäävät vapaa-aikansa. Taloudellinen tilanteeni ei siltikään ole hirveästi parempi kuin heidän. Nyt vaan noiden viimmeisten tapahtumien jälkeen aion hankkiutua eroon kaikista noista firmoistani ja harrastuksistani, ja alkaa sossupummiksi. Ei ole unettemoiden öiden ja kaiken tuon masennuksen arvoista, ja kun siitä ei jää oikein mitään käteen. Viestini tarkoitus oli, että jos jo nuorena motivoidaan sossupummiksi, niin ei se taida hirveesti siitä muuttua aikuisena, enkä itse ainakaan syytä pelkästään näitä "sossupummeja" asiasta

En ikinä kerkee maksamaan niin paljon veroa, että saisin oman velkani maksettua pois. Lääkäriksi kouluttaminen tulee valtiolle aika kalliiksi, ja siihen lisäksi esim kelan tuet, jotka ovat ilmeisesti lähemmäs 500€ kk korkeakouluopiskelijalla? Myös minun kouluttaminen armeijassa, kämpän maksaminen armeijan ajalta tulee kalliiksi jne. Suurimman osan kulutustavarasta tilaan ulkomailta, joten alvikaan ei paina niin paljoa

Verotusta on turha katsoa pelkästään tuloveron kantilta. Kaikkien muiden verojen, ylikalliiden tuotteiden jälkeen (juurihan meidät julistettiin euroopan kalleimmaksi valtioksi?) ja harrastusten jälkeen tuloja ei jää hirveesti käteen

En vain ymmärrä että miksi ihmiset jaksavat valittaa kun nuoret ei käy töissä, pitävät välivuosia ja karkaavat ulkomaille, mielestäni aivan itsestäänselvä asia. Itse yritin ja turpaan tuli niin että roikuu. Aion elää niin, että kerkeen näkemään ja kokemaan nuorena mahdollisimman paljon, ja siltikin toivottavasti saamaan hyvän ja arvostetun ammatin vanhempana ja keräämään paljon pääomaa. En aio pilata elämääni sillä, että omistaisin elämäntyöni Suomen yhteiskunnan ylläpitämiseen. Ymmärrän, että tämä on joillekkin arvokas asia, mutta minun elämäni se ei koskaan tule olemaan

Olen siis viimmeisen päälle sossupummi, enkä häpeä asiaa yhtään. Olen kuitenkin yrittänyt

http://tyottomyyskassa.metalliliitto.fi/portal/suomi/paivarahalaskuri/

wtf!? siis jos jää työttömäksi ja saa liitolta rahaa niin on systeemiä hyväksikäyttävä loinen?

Ei. Väärin. On vain katsos olemassa työttömiä ja sitten on työttömiä työnhakijoita. Jälkimmäisten kuuluukin nauttia systeemistä, jonka rahoitukseen ovat itse osallistuneet. Sitten on tässäkin thredissä vaikuttaneiden kaltaisia surkimuksia, joilla ei ole aikeitakaan tehdä töitä. Henkilöitä, jotka eivät ole rahoittaneet järjestelmää, ikää on vähän päälle 20 ja työkokemusta se liiton vaatima 10kk ja sitten jäädään tarkoituksellisesti vetämään lonkkaa. Ihmisiä, jotka eivät näe, että voi olla onnellinen myös tehdessään töitä. Asennevammaisia. Itse asiassa soisin tuon hetken rennosti ottamisen kokeneellemme konkarille, joka on ns oman osansa jo pitkälti tehnyt. Ja niille, jotka sen ansaitsevat. Mullakin on tuttu, joka on jo kahdesti vetänyt ne liiton 500pv lonkkaa. Molemmilla kerroilla takana juuri se systeemin vaatima 10kk taimitäseoli. Vakkarisopimuksella töissä, ihan ok duuni, mutta huono työntekijä ja itse ehdotti työnantajalleen että antaisi potkut, jotta saisi nostaa liiton rahoja.

Nyt vaan noiden viimmeisten tapahtumien jälkeen aion hankkiutua eroon kaikista noista firmoistani ja harrastuksistani, ja alkaa sossupummiksi. Ei ole unettemoiden öiden ja kaiken tuon masennuksen arvoista, ja kun siitä ei jää oikein mitään käteen.
Onnea matkaan vain valitsemallasi tiellä. Masennuksesta tuskin pääset ainakaan työttömänä eroon, mikäli tilastoihin voi yhtään luottaa.

Ihan oikeasti vielä sen verran, että jos oikeasti olet töitä tehnyt ja noilla firmoillasi itsesi elättänyt, niin moni noista sun kadehtimistasi sossupummikavereistasi on sulle kateellinen. Työ pitää sentään kiinni arjessa ja rutiineissa, ja voin taata että kämpän seinät kaatuu aika nopeasti päälle, jos pitkät päivät juo kotona kaljaa ja selaa nettiä.

Olenko ymmärtänyt oikein että saadakseen tätä ansiosidonnaista täytyy koko ajan hakea aktiivisesti töitä ja käytävä säännöllisesti työkkärissä ilmoittautumassa työnhakijaksi. Ei siis voi vain lähteä ulkomaille sluibailemaan. Tai jos lähtee niin omalla kustannuksella.

Jos näin on niin en ymmärrä mitä pahaa on siinä että joku tekee töitä ja säästää rahaa voidakseen välillä ottaa vaikka vuoden rennosti. Jos siitä saa rahaa niin eihän se vika siinä ihmisessä ole vaan systeemissä. Kyllä mulle ainakin ilmainen raha kelpaisi.

On hienoa jos ihmisellä on niin korkea moraali että haluaa tehdä töitä ja rahoittaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Ei se minusta kuitenkaan oikeuta arvostelemaan niitä jotka haluaa ottaa välillä hetken rennosti.

Tän koko threadin kiteyttäisin tasan yhteen lauseeseen, VITTU TÄMÄ SYSTEEMI ON PERSEESTÄ.

Ps. Ei tiedä itkeäkö vaiko nauraako kun nippanappa täysikäiset jannut valittaa ekojen työpaikkojen jälkeen kun lähtee niin paljon veroihin massia. Ei saatana, multa lähtee todennäköisesti yli 3 kertaa enemmän veroihin kuin teillä joka vitun kuukausi. Ja silti jostain syystä ei vituta niinkään se kasa euroja joka lähtee, vaan se kankkulan kaivo, mihin ne kaadetaan.

Tän koko threadin kiteyttäisin tasan yhteen lauseeseen, VITTU TÄMÄ SYSTEEMI ON PERSEESTÄ.

Ps. Ei tiedä itkeäkö vaiko nauraako kun nippanappa täysikäiset jannut valittaa ekojen työpaikkojen jälkeen kun lähtee niin paljon veroihin massia. Ei saatana, multa lähtee todennäköisesti yli 3 kertaa enemmän veroihin kuin teillä joka vitun kuukausi. Ja silti jostain syystä ei vituta niinkään se kasa euroja joka lähtee, vaan se kankkulan kaivo, mihin ne kaadetaan.

Word! Ei paremmin voisi sanoa asiaa. Just tuota olen ajatellut joka kerta, kun puolivahingossa olen toisellä silmällä tätä thrediä selannut ja nähnyt näiden aatteellisten räkänokkien marmatusta. Mulla odottaa tuossa 9k€ jälkimätkyt. Tekis mieli antaa se raha suoraan vaikka maahanmuuttajille. Silloin edes osa menisi niistä esim lastensa elättämiseen, ei näiden seuraavan sukupolven kotimaisten räkänokkien pleikkariharrastuksiin ja "elämästä nautiskeluun". Tästä näette kuinka pettynyt olen tähän tiettyyn kotimaan nuorison edustajiin. Mä olen saatana äärimmäisen maahanmuuttokriittinen ja nyt jopa mamujen tukeminen alkaa tuntua järkevämmältä, jos ne oikeasti ovat hätää paossa tänne tulleet.

Nyt kun alkuun päästiin, niin jatketaan sitten paasausta. Vittu että vituttaa kuunnella, kun tutun tutut (tätä itseäni seuraavan sukupolven edustajat) selittää, kuinka keräävät arvokasta ja rankkojakin elämänkokemuksia sinä aikana, kun ei työt maistu ja koulujakaan ei käydä oikein. Kokemuksia, jotka auttavat selviämään rankasta loppuelämästä. Kysyin, että mitä kokemuksia ja miten niitä saadaan? Interreilaamalla vuosi isin ja äitin rahoilla. Voi vittu sanon minä. Olen niin pettynyt.

Olisin ollut samaa mieltä Taikinahuulen kanssa vielä n. 2 vuotta sitten, että mielummin värikäs nuoruusikä ja persaukinen sit vanhana kun ei ole enään väliä. Nykyään ei toi nopeasti eläminen enään kiinnosta, enempi kiinnostaa luoda uraa, opiskella lisää eli näitä osalle perusjuttuja. Mua ei kiinnosta pahemmin että meneekö se 16% veroa vai 21%, kyllä se mulle takaisin tulee ensivuonna tai viimeistään eläkkeellä. Ei se raha mulle ole niin sentin päälle, kunhan on perusasiat hyvin ja rahaa jää säästöön ja harrastuksiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom