Mitä mätti syväkyykyssä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
52
Nilkutin juuri salilta, sattui ikävä haaveri.

Kesken syväkyykyn horjahdin eteenpäin ja painuin polvilleni maahan. Ylös en päässyt sitten millään, ja polvillaan painot hartioilla tasapainottelu vei kaikki voimat. Onneksi alaselkään panostaminen on tuottanut tulosta, pääsin kulkemaan polvillani räkin luo ja laittamaan painot paikoilleen ilman että kaaduin rähmälleni raudat niskassa kuten pelkäsin. Taakse on olisi oikein voinut pudottaa painoja, omat jalat olis jääneet alle.

Ei ollut edes ketään paikalla jolta pyyt apua (en uskonut tarvitsevani varmistajaa kun tangossa ei ollut todellakaan egopainoja, ja salilla oli tyhjä) joten olin hetken paniikissa. Mutta vasen polvi särkee nyt.

Eli, kysyisin mikä lihas oikein petti? Kun polvi tästä tokenee, millä liikkeillä voisin ennaltaehkistä moisen tapauksen uusiutumista? Kyykyn tekniikka oli kyllä mielestäni kohdallaan, en ole ihan aloittelija. Tuntui vaan että kaikki voima pakeni vasemmasta jalasta, ei niinkään että polvi itsessään petti. Mutta olisiko polvisiteistä apua?

Kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan.

Piru kun polvi on kipee! :(

En tiedä, mikä lihas petti, mutta seuraavan kerran kannattaa kyykätä häkissä tai etsiä varmistaja. Tuollaisista "lipsahduksista" tulee helposti häiritsevä tekijä treenatessa, jos kokoajan saa pelätä, milloin painot karkaavat käsistä.

Ite oon kyl huomannut, et enenpi sitä kompuroi ja horjuu pienet painot niskassa. Sit kun rupee oleen sillee, ettei montaa kertaa pystykkää kyykkää, niin jotenkin skarppaa... Eli pettiköös vaan keskittyminen ja siitä seuras kompurointi.. Nojoo, mut seuraavalla kerralla häkkiin vaan :-)

Heavy-rock sanoi:
Ite oon kyl huomannut, et enenpi sitä kompuroi ja horjuu pienet painot niskassa. Sit kun rupee oleen sillee, ettei montaa kertaa pystykkää kyykkää, niin jotenkin skarppaa... Eli pettiköös vaan keskittyminen ja siitä seuras kompurointi.. Nojoo, mut seuraavalla kerralla häkkiin vaan :-)

Taidan vaihtaa salia heti kun voin, kun häkkiii ei ole nykyisellä. Sitä on ennenkin kirottu. En normaalisti kyykkäisikään ilman varmistajaa, ei vain ollut ketään koko mestassa. Mielenkiintoinen toi ajatus että isoilla painoilla skarppais paremmin... Voi todellakin olla että tää oli pään sisäinen ongelma, painot kun ei olleet suunnattomat.

Longsword sanoi:
Mutta vasen polvi särkee nyt.

Eli, kysyisin mikä lihas oikein petti?
Tämä ei liity kyykkytekniikkaan, vaan tuohon kipeään polveen. Mulla kävi prässin kanssa joskus muutama vuosi sitten vahinko, jonka seurauksena 280 kg + kelkka tuli syliin. Prässissä ei ollut stoppereita päällä, koska otin liikkeen niin syvältä, etten niitä voinut käyttää. Lääkärisetä sanoi, että kyseessä oli vain nelipäisen reisilihaksen lievä "venähtäminen", joten onni oli onnettomuudessa. En kuitenkaan pystynyt tekemään kyykkyä tai prässiä kolmeen kuukauteen, ja teinkin niiden tilalla pirusti reisiojennusta, jota polvi onneksi kesti kivutta tehdä. Ehkä oman reisilihaksesi pää venähti samalla tavalla?

Joskus yhden urheiluvalmentajan kanssa juttelin kyykyn oikeasta tekniikasta ja hän neuvoi minulle että kaikista tärkeintä on pitää se koko liike rauhallisena. Eli kannattaa mennä rauhassa alas, sitten pysähtyä hetkeksi ja sitten vasta nousta ylös. Muuten liikkeestä voi helposti tulla eteenpäin ponnistava ja silloin monesti horjahtaa eteenpäin.
Mutta jos horjahduksesi tapahtui alasmenovaiheessa niin sitten en osaa neuvoa.

Kun kerroit että painot ei olleet suuret, niin olisiko sarja ollut liian pitkä? Muistaakseni Pavel Tsatsouline kertoi että loukkaantumisriski olisi suurempi pienillä painoilla ja pitkillä sarjoilla koska tukilihaksisto väsyy aikaisemmin kuin jalat, kun taas isommilla painoilla jalat väsyy aikaisemmin. Tiedä häntä.. Mutta ainakin itselläni muutamalla ekalla toistolla ei ole ikinä sattunut mitään, mutta pari kertaa on se viides tai kuudes toisto jo nitkauttanut alaselässä kun ei jaksanut enää pitää pakettia täysin kasassa.

ressukka sanoi:
Kun kerroit että painot ei olleet suuret, niin olisiko sarja ollut liian pitkä? Muistaakseni Pavel Tsatsouline kertoi että loukkaantumisriski olisi suurempi pienillä painoilla ja pitkillä sarjoilla koska tukilihaksisto väsyy aikaisemmin kuin jalat, kun taas isommilla painoilla jalat väsyy aikaisemmin. Tiedä häntä.. Mutta ainakin itselläni muutamalla ekalla toistolla ei ole ikinä sattunut mitään, mutta pari kertaa on se viides tai kuudes toisto jo nitkauttanut alaselässä kun ei jaksanut enää pitää pakettia täysin kasassa.

Tää tapahtui kolmannella toistolla. Oma alaselkä on heikko, joten varon pitkiä sarjoja peinilläkin painoilla.

Mutta lukiessani vastauksia, täytyy kyllä tunnustaa että pidän varmaan liian kovaa kiirettä syväkyykyissä, jos olen ihan rehellinen. Rookien kommentti taitaa pitää kohdallani paikkansa. Ja Tomin pointti tapaus kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin omani. Tosi syvä kyykky (koen luterilaista häpeää jos teen vain 90 asteista) ja liian suuri nopeus.

Kiitos taas Pakkikselle. Nyt jätetään kyykyt väliin ja treenataan jalat koneissa kunnes ei satu enää. Keskityn entistä enemmän vastaisuudessa pitämään paketin koossa, ehkä nuo pienet painot aiheuttivat sellaisen 'ei tartte yrittää' fiiliksen. Rautaa pitäisi aina kunnioittaa.

Longsword sanoi:
...Kyykyn tekniikka oli kyllä mielestäni kohdallaan, en ole ihan aloittelija. Tuntui vaan että kaikki voima pakeni vasemmasta jalasta, ei niinkään että polvi itsessään petti. Mutta olisiko polvisiteistä apua?

Kyllä se siltä kuulostaa mun mielestä että sulla on tekniikka pettänyt.jos ei paska tekniikka ole aina niin sitten vaan tossa yhdessä nostossa. Painot menny VÄHÄN huonoon kulmaan eikä sitten oo riittäny enää pidot niin ollaan polvillaan. Nuorten painonnostajien näkee välillä olevan tempauskyykyssä polvillaan, tiedä sitten mistä se johtuu mutta veikkaan kovasti että tekniikka niillä rakoilee. En suosittele polvisiteitä missään nimessä. Osta Rehband polven lämmittimet jotka sitten tukee samalla sitä polvea jonkin verran. Siteillä kyykätessä ne polven lihakset ei ainakaan vahvistu ja sehän on vähän sama kuin penkkipaita että ei siinä huijaa kuin itseään ja tyhmiä kynäniskoja :david:

Mä kanssa luulen että pieni venähdys oli tuossa... Mulla kävi samanlailla kuin tuolla tomilla, eli kelkka ja raudat tuli mun päälle, toppareita ei ollut joo, mutta oli sellanen penkki onneks siel alla ettei se ihan mua litistänyt sinne vaan kaato koko prässin nuriten lattialle :D, ja pääsin pois... Mikseipä sitten voisi samanlailla käydä kyykyssä, meinaan ku se kelkka lähti mulla tulee alas ni ei sitä pidelly ite perkelekkään!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Frodo sanoi:
toppareita ei ollut joo, mutta oli sellanen penkki onneks siel alla ettei se ihan mua litistänyt sinne vaan kaato koko prässin nuriten lattialle :D, ja pääsin pois...

Eka kerta ku kuulen että joku on saanu prässin kaadettuu :lol2:
Sitä en vieläkään ymmärrä kun yksi kaveri onnistui kerran meidän salilla kaatamaan Scott-penkin :D

:offtopic:
Jos Scott-penkki ei ole lattiassa kiinni, tangossa on enemmän rautaa ja sen penkin edessä olevat jalat ovat kohtuu lyhyet, niin en ihmettele vaikka kaatuiskin jos vauhdilla laskee painot alas ja sitten "jarruttaa" lopussa voimakkaasti.

-Rookie- sanoi:
Eka kerta ku kuulen että joku on saanu prässin kaadettuu :lol2:
Sitä en vieläkään ymmärrä kun yksi kaveri onnistui kerran meidän salilla kaatamaan Scott-penkin :D

Niin, siis se perkeleen prässi ei ollu mitenkään pultattu kii lattiaan , ja sitten ku ne 300 kiloa laskeutu siihen penkille ( ja VAIN TOISELLE PUOLELLE OLI SE PENKKI) eli toinen tanko jäi penkkiin kii ja 150 kiloa painoi toiselta puolelta vapaasti alas ja taittoi koko prässin vinoon kunnes en jaksanut enää pitää sitä pystyssä yhdellä jalalla ja niinhän se meni nurin :D

Timba79 sanoi:
:offtopic:
Jos Scott-penkki ei ole lattiassa kiinni, tangossa on enemmän rautaa ja sen penkin edessä olevat jalat ovat kohtuu lyhyet, niin en ihmettele vaikka kaatuiskin jos vauhdilla laskee painot alas ja sitten "jarruttaa" lopussa voimakkaasti.

ja näin tosissaan voi käydä kun ei vehkeet oo lattiassa kii...

Frodo sanoi:
ja näin tosissaan voi käydä kun ei vehkeet oo lattiassa kii...

Ja se on vielä hiton yleistäkin, että eivät ole kiinni! Jonkun pitää yleens teloa itsensä, että menee perille se kiinnittämisen tärkeys. :curs:

Timba79 sanoi:
Ja se on vielä hiton yleistäkin, että eivät ole kiinni! Jonkun pitää yleens teloa itsensä, että menee perille se kiinnittämisen tärkeys. :curs:

näinhän se on, mutta nykysin onkin melkein joka paikassa mainittu että "kuntoilet omalla vastuullasi" tai jotain vastaavaa...

Suositut

Back
Ylös Bottom