Mitä leivän päälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rane1
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä levitteitä porukat suosivat? Mikä sisältää eniten terveellisiä rasvoja?

Itse suosittelisin käyttämään voita järkevästi. Nuo kovetetut kasvirasvat (margariinit) kun tuppaavat sisältämään transrasvoja, jotka ovat rasvoista pahinta myrkkyä. Vieläkään suomessa ei ole pakko ilmoittaa sitä transrasvojen määrää elintarvikkeissa, joten mieluummin vältän kokonaan kovetettuja kasvirasvoja.

Kovat rasvat (voi, lihanrasva, kerma tms.) ovat tarpeellisia hormonitoiminnalle.

Tilanne kannattaa vaan pitää tasapainossa sillä tavalla, että eläinrasvojen osuus kokonaisrasvoista olisi noin 30%

Ite käytän tosi harvoin levitettä leivällä, ehkä pari kertaa kuussa. Oivariinia on jääkaapissa siltä varalta jos rupee tekemään rasvaa mieli.

Itse suosittelisin käyttämään voita järkevästi. Nuo kovetetut kasvirasvat (margariinit) kun tuppaavat sisältämään transrasvoja, jotka ovat rasvoista pahinta myrkkyä. Vieläkään suomessa ei ole pakko ilmoittaa sitä transrasvojen määrää elintarvikkeissa, joten mieluummin vältän kokonaan kovetettuja kasvirasvoja.

Kovat rasvat (voi, lihanrasva, kerma tms.) ovat tarpeellisia hormonitoiminnalle.

Tilanne kannattaa vaan pitää tasapainossa sillä tavalla, että eläinrasvojen osuus kokonaisrasvoista olisi noin 30%

Eipä niitä transseja enää pitäisi juuri suomalaisissa margariineissa olla. Fineli kertoo, että 100 grammassa margariinia on keskimäärin 0,5 grammaa transrasvaa - määrä, jolla ei ole mitään väliä. Linkki: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11743&lang=fi

Itse käytän Keijua ja Oivariinia vuorotellen. Luulisin, että on ihan hyvä tapa.

Oon unohtanut rasvat leivältä jo ajat sitte.Laittaa extrakerroksen vähärasvaista kinkkua,kalkkunaa tai metukkaa!:rock:

Eipä niitä transseja enää pitäisi juuri suomalaisissa margariineissa olla. Fineli kertoo, että 100 grammassa margariinia on keskimäärin 0,5 grammaa transrasvaa

No niinpä näkyy :eek: taidan olla hiukka vanhanaikainen.

Mutta pääasia on siinä, että ottaa selvää mikä rasvahappo- koostumus on optimaalisin (jos sitä nyt kukaan kiistatta tietää) ja suunnittelee vuorokauden ajalle syömiset niin, että tuo koostumus saavutetaan. Millään yksittäisellä levitteellä ei ole mitään merkitystä, kunhan se on balanssissa kokonaisrasvojen kanssa :thumbs:

becelin pro activia tulee käytettyä leivällä koska ilman levitettä en leipää osaa syödä enkä opettele. paistamisessa käytän becelin juoksevaa rasvaa. sen takia tulee nuita käytettyä ku muuten ei sais mistään ns hyviä rasvoja. ei kait nuokaan oikeasti varmaan mihinkään vaikuta, mutta kun on noita tottunut ostaan niin helposti ne sieltä hyllystä mukaan lähtee. tuo pro activ margariini on aika suolasen hintaista 5,50e/500g. eihän normi margariinit muistaakseni maksa kun 10 osan tuosta hinnasta, mutta pitäshän tuon muka parempaa olla :)

Omaksi suosikikseni on noussut kombinaatio ruisleipä-sinappi-leike-juusto. Etenkin tuon lihan kanssa sinappi toimii hiton hyvin, mutta onpa tuota laitettu ihan leivän ja juustonkin väliin.

Suosituksesi on erittäin kohdallaan vaikkakaan kotimaiset voileipämargariinit eivät nykyisellään juurikaan sisällä transrasvoja.

// ShoGun

Itsekään en kovin usein levitettä lykkää leivälle, mutta kyselin vain mielipiteitä mitä levitteittä porukat suosivat.Tosin, jos joskus levitettä pistää, niin se on varmaankin melko sama mitä käyttää. Kiitos vastauksista!

Sulatejuusto on vekkuli levite. Sen seuraksi käy normaali juustokin vielä.
Niin on! Polar levittyvä 9% tai Ingmanin cheddarlevite. Ja sen seuraksi käy vielä sulatejuustoviipalekin (aamupala 5 tai 12%, tai ingmanin aamuinen savusulatejuusto 11%), maistuu ruisleivän kanssa tosi namilta. Näkkärin päälle levitteeksi Viola 13%.

:offtopic:
Kyllä vaan on. :)

Minkähän vuoksi mulle ei voi privaa laittaa, onkohan mulla jotkut asetukset päin vittua? :confused:

// ShoGun

Pitää olla vippi. Taidetaan olla valmistuttu? samasta koulusta nimimerkki ja vuosiluku paljasti :). Sitten vielä köljäsin viestihistoriaa niin löytyi kaljukin sieltä :D

Suositut

Back
Ylös Bottom