Mitä kasviksia/ vihanneksia syödä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mies847
  • Aloitettu Aloitettu
Proteiinit, hiilarit ja rasvat ei tuota ongelmia. Mutta mikä olisi sellainen suht helppo ja halpa combo millä saa päivän vitamiinit ja kivennäisaineet ihan tuoreesta ravinnosta?
Monivitamiinia syön päivittäin jo muutenkin, mutta uskon että moni rehujen hyvä vaikutus jää saamatta.
Tähän mennessä se puoli kiloa päivässä on mun osalta ollu paremminkin puoli kiloa viikossa, joten tältä osin ollaan kaukana optimista.

Kuitenkin, ajattelin tämmöistä päivittäistä pohjaa:
Tomaattia
Kurkkua
Pähkinöitä
Tekeekö sitten esim pakastevihanneksilla mitään, vai onko vitamiinit haihtunu siinä vaiheessa kun annos lämmitetään mikrossa?

Kuten näkyy, lista kaipaa lisäystä paljon joten antakaa tulla ehdotuksia. Mitään päivittäistä salaattia tuskin jaksan alkaa vääntää, tarkoitus on ripotella nuo ruuan yhteydessä lautaselle/leivän päälle. Pois lukien toki pähkinät joita voi syödä muuten vaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en ainakaan näin talvisaikaan näe mitään pahaa pakasterehuissa. Eiväthän ne tuoreiden veroisia ole, mutta mulle on ainakin helpointa huijata itseäni laittamalla mahdollisimman paljon kasviksia ja juureksia ruoan sekaan. Jauhelihakastikkeeseen raastettua porkkanaa, parsakaalia ja pinaattia voi laittaa melkein mihin tahansa (pinaatti valmiiksi hienonnettua, parsakaali on mun makuun turhan kookasta joten se pitää silputa itse). Kukkakaalia perunamuussin sekaan jne.

Tuoreenahan saa kaikkea melkein talvellakin, eri asia sitten kuinka paljon niistä on valmis maksamaan ja maistuuko millekään. Jos ongelma on kuitenkin se, että rehuja ei tule syötyä tarpeeksi, on mielestäni ensin parempi opetella syömään niitä tarpeeksi paljon ja vasta sitten miettiä tarkemmin vitamiinien säilymistä jne. Juureksia ja kasviksia syön toki niinkin, että ottaa vaan lautaselle siivun ja syö raakana leivän sijaan (en syö leipää kyllä muutenkaan, mutta saatan laittaa vähän juusto vaikka lantun päälle).

Halpoja ovat mm. porkkanat ja kaali. Sipulit... Mitä nyt kaupasta löytyy, kaikkea kannattaa syödä sen kummemmin asiaa miettimättä. Lidlissä on ollut aika kivoja viikon ylläreitä.

Pakastevihannekset ovat taatusti tyhjää parempi, ja saattavatpa näin talvella olla jopa "tuoreita" laadukkaampiakin, ne kun kerran on todella tuoreena pakastettu.

Tomaattia kannattaa käyttää myös murskana, kasvis/jauhelihamössöjen pohjana ja mausteena. Pikku vinkkinä: maapähkinät voi kevyesti paahtaa kuivalla (valurauta)pannulla, kuoria ja lisätä vähän joka paikkaan. Eikä hedelmiä kannata unohtaa, sittenkään.

Kurkku on ihan turhaa ja se on ihan järkyttävän epäekologista (etenkin suomalainen kasvihuonekurkku) talvisaikaan.

En näe sen syömisessä mitään järkeä. Tomaateista sentään saa flavonoideja. Porkkanat, kaali ja sipuli ovat myös minun mielestäni erittäin järkeviä vaihtoehtoja.

Kurkku on ihan turhaa ja se on ihan järkyttävän epäekologista (etenkin suomalainen kasvihuonekurkku) talvisaikaan.
Turhaahan kurkun syönti ravintoteknisessä mielessä on, mutta mikä jottei sitä maun vuoksi voisi syödä. Ja olkoon kotimaisen kurkun syönti kuinka epäekologista hyvänsä, ulkomainen on ainakin saatanan pahaa ja loppupeleissä tänne rahdattuna ihan yhtä epäekologistakin.

Eipä ole käynyt mielessäkään pakastevihanneksia mikroon tunkea (tosin enpä minä mikroa omistakaan...). Lämpimän veden alla huljuttelee siivissä, jos on hoppu tai jättää yön yli sulamaan jääkaappiin.

Pakasteherneet ja hernemaissipaprika ovat lähes päivittäistä ravintoa minulle.

Tomaatit on tärkeitä, ja niitä kannattaa ainakin syödä! Sitten voit syödä myös porkkanoita, ei oo kallista ja helppo nakertaa esim. teeveetä katellessa...ottaisin mukaan vielä normisalaatin. Sitä reilusti lautasen reunaan! Paprika on myös helvetin hyvää, mutta kotimaista ei näin talvisaikaan oo saatavilla. Muista myös hedelmät! Omenat on hyviä, niitä menee helposti 2/pv ja banaani myös! Itse en oo noista appelsiineista ja muista niin innostunu, mut olishan nekin paikallaan...

Hmmm... muisteloinkohan väärin, mutta eikös kurkku ollut yksi parhaimmista tuotteista silloin, kun pitää syystä tai toisesta muokata kehon happo/emäs-tasapainoa? Kurkku taisi olla se kaikkein emäksisin yksittäinen ruoka-aine?

En näe sen syömisessä mitään järkeä. Tomaateista sentään saa flavonoideja. Porkkanat, kaali ja sipuli ovat myös minun mielestäni erittäin järkeviä vaihtoehtoja.

kurkku on kyllä happo-emäs -tasapainon kannalta ihan kelpo ruoka-aine.

Eipä ole käynyt mielessäkään pakastevihanneksia mikroon tunkea (tosin enpä minä mikroa omistakaan...). Lämpimän veden alla huljuttelee siivissä, jos on hoppu tai jättää yön yli sulamaan jääkaappiin.

Pakasteherneet ja hernemaissipaprika ovat lähes päivittäistä ravintoa minulle.

Tähän voisi lisätä, että maistuvat aivan vehkeelle mikron jälkeen.

Mulle yleensä riittää, että jättää kaupasta tullessa sulamaan ja lisää sitten loppuvaiheessa kastikkeeseen tai lisäkkeeseen. Toki niistä keitettäessäkin katoaa vitamiineja, mutta en tiedä mikä ero sillä on että keittää ne pelkiltään tai antaa hautua lämpimiksi ruoan mukana.

Mulla ei tulisi muuten erikseen syötyä juurikaan vihanneksia, mutta ostin semmosen blenderin tai mikäs se nyt olikaan (niinkuin Magic Bullet) ja sinne kuppiin on helppo heitellä kaikenlaista vihannesta, hedelmää ja marjaa. Vettä sekaan, tavara palasiksi ja mukiin. Seoksista tulee välillä aika mielenkiintoisen makuisia, mutta ompahan ainakin vitamiineja 8)

Kannattaa varmaan myös valita sellaisia kasviksia ja vihanneksia, jotka maistuvat oman suuhun hyvältä. Itse suosin porkkanaa, kurkkua, punajuuria (säilykkeenä), suolakurkkuja, paprikaa, näitä siis päivittäin ja lisäksi usein lanttua, salaattia, tomaattia ja joskus kukkakaalta ja sipulia ja valkosipulia. Marjat on myös hyviä, niitä tulee syötyä aamuisin ja iltaisin ja nehän voi aivan hyvin laskea tuohon puoleen kiloon marjoja, hedelmiä ja kasviksia.

Helppoa ja hyvää on pilkkoa juureksia (lanttu,porkkana,nauris) perunoiden kera uuniin, esim. jos paistaa broileria ja lihaa. Kypsyy ja maustuu mukavasti samalla ja takaan että tulee hyvänmakuista.

Edit. Ja pakastevihanneksista syön useimmiten hernemaissipaprikaa, kukkakaalta ja herneitä. Tosin en kovin usein, ehkä kerta viikkoon pakasteita vaikka en näekään niissä mitään huonoa mutta ei vaan muuten maistu.

Toki niistä keitettäessäkin katoaa vitamiineja, mutta en tiedä mikä ero sillä on että keittää ne pelkiltään tai antaa hautua lämpimiksi ruoan mukana.

Olen kuullut, että keitettäessä omassa vedessään maissi-herne-paprika ym. tuotteiden mahdolliset vitamiinit liukenevat siihen keitinliemeen. Jos taas kypsennät niitä padassa, vaikkapa kastikkeessa, niin vitamiinit löytävät tien suuhun, eivätkä sinne viemäriin.

Olen kuullut, että keitettäessä omassa vedessään maissi-herne-paprika ym. tuotteiden mahdolliset vitamiinit liukenevat siihen keitinliemeen. Jos taas kypsennät niitä padassa, vaikkapa kastikkeessa, niin vitamiinit löytävät tien suuhun, eivätkä sinne viemäriin.

Aa, hyvä tietää. Kerrankin olen onnistunut vahingossa tekemään jotain järkevää.

Itsensä huijaamisesta tuossa on mulla silti enemmän kyse kuin vitamiinien säilymisestä, tulee syötyä huomamatta riittävästi rehuja kun piilotan ne muualle. Muuten aina näyttää että vievät liikaa tilaa lihalta.

Hmmm... muisteloinkohan väärin, mutta eikös kurkku ollut yksi parhaimmista tuotteista silloin, kun pitää syystä tai toisesta muokata kehon happo/emäs-tasapainoa? Kurkku taisi olla se kaikkein emäksisin yksittäinen ruoka-aine?

Tuosta nyt en oikein mitään tajunnu, mutta onko tällä jotain tekemistä närästyksen kans?
Tähän voisi lisätä, että maistuvat aivan vehkeelle mikron jälkeen.
Mausta en tiedä mutta sellaisia huhuja olen kuullu että mikrossa lämmittäessä haihtuis vähemmän vitamiineja.

Noh, mutta tänään kaupasta jotain rehujakin mukaan ja katotaan miten maistuu..

Mies847: -Hommaa käsiisi uusin fighter-lehti, siinä oli tarkemmin juttua tuosta happo-emäs tasapainosta ja sen vaikutuksista fyysiseen suorituskykyyn.

edit. pistetään nyt niitä omia "suoksikki rehuksiakin", eli paljon menee tuoreena parsa- ja kukkakaalta, paprikoita, tomaattia, kurkkua, porkkanaa ja sipuleita sekä pakasteena maissia, papuja ja pinaattia. Syön kyllä sujuvasti kaikennäkösiä kaaleja ja salaattejakin, mutta harvemmin niitä kotosalle tulee osteltua. Hetelmiin en koske, ei maistu kiiviä lukuunottamatta.

Tuosta nyt en oikein mitään tajunnu, mutta onko tällä jotain tekemistä närästyksen kans?

Mausta en tiedä mutta sellaisia huhuja olen kuullu että mikrossa lämmittäessä haihtuis vähemmän vitamiineja.

Noh, mutta tänään kaupasta jotain rehujakin mukaan ja katotaan miten maistuu..

Mikrossa lämmitys ns. tappaa kasviksista ja vihanneksista kaikki vitamiinit. Itse höyrytän aina kattilassa. Tulee paljon paremman makuisiakin. :)

Ja punajuuria! Kaupasta sellainen 3 kilon säkki lähtee aika halvalla, tuskin paljon halvempaa kasvista löytyy, terveellistä ja luultavasti ihan ekologinenkin valinta! Niitä keittelee ja raastaa, vähän pottuja ja kaalia sekaan ja lihat sinne ja siinä onkin jo porssikeitto!

Noni, kaupasta tarttu mukaan porkkanoita, tomaattia, omenaa, banaania ja noita pakastevihanneksia. Viimesimmät meni jotenki kun sotki ruokaan, mutta tuskin tulen toista kertaa ostamaan. Kukkakaalit, sipulit ym saman tyyliset saa unohtaa, koskaan en ole noita saanu syötyä kuin pitkin hampain.
Punajuuria vois kyllä ostaa, maku on mun mielestä aika neutraali ja helppoa syötäväähän nuo on. Pähkinät unohtu kans kauppaan, joten ens kerralla niitä myös. Paprika maistuis kans hyvin mutta pitää nyt kattoa miten maha sitä kestää. Kai näillä jo alkuun pääsee?
Pitääpä koettaa muistaa silmäillä tuo uusin Fighter-lehti.

Itse tulee noita pakastevihanneksia syötyä melko paljon, koska ovat niin pirun helppoja ja muuten jäisi syömättä kokonaan. Pannulla paistaa kanasuikaleita 600 grammaa ja sitten lopussa 500 grammaa wokkivihanneksia ja mausteita (paljon chiliä ;)) ja hyvä tulee.

Noista vihannesten keittämisestä jne. vielä: http://www.physorg.com/printnews.php?newsid=117709834 - "In a finding that defies conventional culinary wisdom, researchers in Italy report that cooking vegetables can preserve or even boost their nutritional value in comparison to their raw counterparts, depending on the cooking method used. Their study is scheduled for the Dec. 26 issue of ACS’ Journal of Agricultural and Food Chemistry."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom