Hoitoalalla ainakin olen nyt törmännyt tuohon. Onhan esim. Tampereen Koukkuniemi, Suomen suurin vanhainkoti, ollut kovasti esillä viime aikoina. Sinne on määrätty palkattavaksi reilusti lisää hoitajia, ja määrärahojen lisäksi mietitään varmaan mistä niitä hoitajia saa... Aiheesta esim:PikkuT sanoi:Mikä helvetin työvoimapula Suomea uhkaa? Tästä "pulasta" on puhuttu jo aika kauan... Hauskaa asiassa on se, että melkein joka oppilaitoksesta valmistuu työttömiä liukuhihnalta, joiden aiheuttamia tilastopiikkejä työkkäri yrittää kaunistella parhaimpansa mukaan.
Mediuutisten sivulla.
Ja toisaalta tiivistettynä:
Koukkuniemeen 103 hoitajaa lisää
(30.03.2006 18:14) Länsi-Suomen lääninhallitus vaatii Tampereen kaupunkia palkkaamaan Koukkuniemen vanhainkotiin 103 hoitajaa lisää. Jo ensi kesäkuun alussa hoitajia on oltava 38 nykyistä enemmän. Marraskuun alussa on palkattava 30 hoitajaa lisää ja ensi helmikuun alussa 35. Tällä lisäyksellä voidaan lääninsosiaalitarkastaja Marjatta Aittolahden mukaan turvata hoidon tyydyttävä taso. Hyvä taso edellyttäisi vielä 200 hoitajaa lisää tämän päälle.
Se on totta, että vakiviran saaminen ei ole niin yksinkertainen juttu (tai nykyäänhän ne pääosin ovat toimia, ei virkoja). Monesti työtä saa määräaikaisuuksina, mutta on toimiakin ollut nyt enemmän auki jopa täällä meilläpäin, missä niitä on harvakseltaan jaeltu... Tuolla Uusimaa - Tampere - muut isot kaupungit -seudulla kuulemma voi aika suoraan koulusta marssia töihin mille osastolle haluaa. Työkaverini meilasi hakemuksen Tampereelle, ja kolmen tunnin päästä hänelle soitettiin ja tarjottiin, että mille osastolle haluat tulla. Vakityö napsahti. Pyydettiin vielä sanomaan täällä muillekin, että jos kiinnostaa niin töitä riittää...
Itsekin koin tämän työvoimatilanteen hyvin selkeästi. Kuusi vuotta kotiäitinä, eli ei mitään työkokemusta niin moneen vuoteen. Hain toimeen, kaksi päivää hakemuksen lähettämisen jälkeen soitettiin pääsenkö heti töihin. Lähdin tekemään avointa toimea hakuajan loppuun asti, kävin haastattelussa ja sain toimen. Olin siinä vaiheessa tehnyt viikon töitä, kuuden vuoden tauon jälkeen, ja mulla oli vakitoimi. Pääsi yllättämään mut totaalisesti, mutta en valita.
Myös lääkäripula näkyy. Täällä ei ole terveyskeskuksessa tarvittavaa määrää lääkäreitä, vaan osalla alueista (kun on omalääkärit) ei ole lääkäriä. Kun on käynyt terveyskeskuksessa tai sairaalalla, niin aika usein lääkäri on ulkolaista syntyperää, on virolaista, venäläistä ja vaikka mitä. Ei pikkukaupunkien terveyskeskukset lääkäreitä kiinnosta? Ne jotka ovat töissä, tekevät sitten järkyttäviä päiviä, samalle ajalle varataan usein kaksi asiakasta jne. Jopa synnytykset olivat uhattuna, siis synnytysosaston toiminta kesälomien aikana, juuri kun olin viimeisilläni raskaana. Pahimmillaan olisi voinut joutua ajamaan monen sadan kilometrin päähän synnyttämään - ja tämä parisataa kilometriä Helsingistä, ei missään Utsjoella. Kun näytti siltä, ettei saataisi lastenlääkäreitä tarpeeksi, että olisi taattu päivystys ympäri vuorokauden, ja se on vaatimus, että saa pitää synnytysosaston avoinna. Kai se sitten vuokralääkäreillä ratkesi... en tiedä. Pääsin synnyttämään lähimpään keskussairaalaan.
Mistäs otat sitten suomalaiset hoitajat ja lääkärit? Tosiaan Tampereelta sanottiin, että on paikkoja näillä ja näillä ja näillä osastoilla, valitse. Ei taida kortistossa olevia kiinnostaa? Kun eihän sitä voi tuosta noin uuteen työhön lähteä kukaan, eri koulutuksella. Ensin täytyisi käydä uusi koulutus, ja sitten ryhtyä työhön... joka ei ehkä niin kiinnosta.
Vielä kun paljon työvoimaa kaipaava vanhustenhoito on niin suosittua... kaikkihan haluaa vanhuksia hoitamaan? Lähtisitkö sinä, juuri sinä, hoitamaan vanhuksia vanhainkodille sillä palkalla mitä siitä saa?
Niin no, itse lähtisin ja lähdin, koska tykkään siitä työstä, ei ne kakkavaipatkaan niin kamalia ole. Mutta aika moni ei lähde.