Mistä maahanmuuttajia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zarkus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
PikkuT sanoi:
Mikä helvetin työvoimapula Suomea uhkaa? Tästä "pulasta" on puhuttu jo aika kauan... Hauskaa asiassa on se, että melkein joka oppilaitoksesta valmistuu työttömiä liukuhihnalta, joiden aiheuttamia tilastopiikkejä työkkäri yrittää kaunistella parhaimpansa mukaan.
Hoitoalalla ainakin olen nyt törmännyt tuohon. Onhan esim. Tampereen Koukkuniemi, Suomen suurin vanhainkoti, ollut kovasti esillä viime aikoina. Sinne on määrätty palkattavaksi reilusti lisää hoitajia, ja määrärahojen lisäksi mietitään varmaan mistä niitä hoitajia saa... Aiheesta esim:
Mediuutisten sivulla.

Ja toisaalta tiivistettynä:
Koukkuniemeen 103 hoitajaa lisää

(30.03.2006 18:14) Länsi-Suomen lääninhallitus vaatii Tampereen kaupunkia palkkaamaan Koukkuniemen vanhainkotiin 103 hoitajaa lisää. Jo ensi kesäkuun alussa hoitajia on oltava 38 nykyistä enemmän. Marraskuun alussa on palkattava 30 hoitajaa lisää ja ensi helmikuun alussa 35. Tällä lisäyksellä voidaan lääninsosiaalitarkastaja Marjatta Aittolahden mukaan turvata hoidon tyydyttävä taso. Hyvä taso edellyttäisi vielä 200 hoitajaa lisää tämän päälle.

Se on totta, että vakiviran saaminen ei ole niin yksinkertainen juttu (tai nykyäänhän ne pääosin ovat toimia, ei virkoja). Monesti työtä saa määräaikaisuuksina, mutta on toimiakin ollut nyt enemmän auki jopa täällä meilläpäin, missä niitä on harvakseltaan jaeltu... Tuolla Uusimaa - Tampere - muut isot kaupungit -seudulla kuulemma voi aika suoraan koulusta marssia töihin mille osastolle haluaa. Työkaverini meilasi hakemuksen Tampereelle, ja kolmen tunnin päästä hänelle soitettiin ja tarjottiin, että mille osastolle haluat tulla. Vakityö napsahti. Pyydettiin vielä sanomaan täällä muillekin, että jos kiinnostaa niin töitä riittää...

Itsekin koin tämän työvoimatilanteen hyvin selkeästi. Kuusi vuotta kotiäitinä, eli ei mitään työkokemusta niin moneen vuoteen. Hain toimeen, kaksi päivää hakemuksen lähettämisen jälkeen soitettiin pääsenkö heti töihin. Lähdin tekemään avointa toimea hakuajan loppuun asti, kävin haastattelussa ja sain toimen. Olin siinä vaiheessa tehnyt viikon töitä, kuuden vuoden tauon jälkeen, ja mulla oli vakitoimi. Pääsi yllättämään mut totaalisesti, mutta en valita.

Myös lääkäripula näkyy. Täällä ei ole terveyskeskuksessa tarvittavaa määrää lääkäreitä, vaan osalla alueista (kun on omalääkärit) ei ole lääkäriä. Kun on käynyt terveyskeskuksessa tai sairaalalla, niin aika usein lääkäri on ulkolaista syntyperää, on virolaista, venäläistä ja vaikka mitä. Ei pikkukaupunkien terveyskeskukset lääkäreitä kiinnosta? Ne jotka ovat töissä, tekevät sitten järkyttäviä päiviä, samalle ajalle varataan usein kaksi asiakasta jne. Jopa synnytykset olivat uhattuna, siis synnytysosaston toiminta kesälomien aikana, juuri kun olin viimeisilläni raskaana. Pahimmillaan olisi voinut joutua ajamaan monen sadan kilometrin päähän synnyttämään - ja tämä parisataa kilometriä Helsingistä, ei missään Utsjoella. Kun näytti siltä, ettei saataisi lastenlääkäreitä tarpeeksi, että olisi taattu päivystys ympäri vuorokauden, ja se on vaatimus, että saa pitää synnytysosaston avoinna. Kai se sitten vuokralääkäreillä ratkesi... en tiedä. Pääsin synnyttämään lähimpään keskussairaalaan. :)

Mistäs otat sitten suomalaiset hoitajat ja lääkärit? Tosiaan Tampereelta sanottiin, että on paikkoja näillä ja näillä ja näillä osastoilla, valitse. Ei taida kortistossa olevia kiinnostaa? Kun eihän sitä voi tuosta noin uuteen työhön lähteä kukaan, eri koulutuksella. Ensin täytyisi käydä uusi koulutus, ja sitten ryhtyä työhön... joka ei ehkä niin kiinnosta.

Vielä kun paljon työvoimaa kaipaava vanhustenhoito on niin suosittua... kaikkihan haluaa vanhuksia hoitamaan? Lähtisitkö sinä, juuri sinä, hoitamaan vanhuksia vanhainkodille sillä palkalla mitä siitä saa?

Niin no, itse lähtisin ja lähdin, koska tykkään siitä työstä, ei ne kakkavaipatkaan niin kamalia ole. Mutta aika moni ei lähde.

Nostokurki sanoi:
Nyt ollaan asian ytimessä. Alhaiseen syntyvyyteen puuttuminen olisi aivan yhtä akuutti asia, juurikin yllä mainitsemistasi syistä johtuen. Sehän ei tosin ollut topikin aihe. Itseäni vain hämää muualla asian tiimoilta käydyn keskustelun pureutuminen pelkästään ulkomailta tuotettuun työvoimaan. Odotetaanko ulkomaanapujen hoitavan leijonanosan myös siitoksen saralla. Itse kannattaisin kuitenkin omavaraisuutta tässä asiassa niin kansallisella kuin yksityiselläkin tasolla.

Tuo syntyvyyden lisääminen olisikin oiva asia, sillä se merkitsisi että asioihin tulisi joitain muutoksia. Tällä hetkellä tuntuu siltä, ettei Suomessa kannata olla äiti. Jos vertaa vaikka jenkkeihin, nainen tulee raskaaksi, ja toteaa "Jee! Olen raskaana! Rahaa ei paljoa ole, mutta kyllä me pärjätään". Suomessa joku tulee raskaaksi, tuntuu siltä että kuuluu sanoa "Anteeksi, olen raskaana. Olisiko mahdollista että saisin ehkä tulla takaisin töihin samaan asemaan ja säilyttää palkkatasoni ja tunteen siitä että on tarpeellinen tyyppi toimistolla vaikka olenkin lisääntynyt, ja ehkä saatan mennä äitiyslomalle uudestaan". Rahaa Suomessa ehkä riittää mutta tukea ei, kyllähän kaikki oikeutensa varmaan tietävät mutta monesti näyttää se äitiysloma kuitenkin verottavan vähän liikaa työoloja. Voi olla, että olen saanut väärän kuvan suomalaisten asenteista, mutta tällä menolla kyllä itse varmaan muuttaisin Ranskaan synnyttelemään lapsia. Paljon helpompi paikka, saa olla äiti ja saa käydä silti töissä juuri niin pitkään iltaisin kun haluaa ja on muutenkin joku muukin vaan pelkkä äiti, omaa aikaa, lapsista pidetään huolta. Suomessa tuntuu olevan se pakko lähteä töistä jo neljältä kun silloin lapset heitetään ulos tarhasta/hoidosta/mistälie. Eihän se ole ollenkaan kannattava idea mitään lapsia sitten edes hankkia, varsinkin kun nykynaiset vähemmissä päin suostuu kompromisseihin työn suhteen.
Ja aika paljon ollaan huudeltu palkkaeroista, ja niiden johtuvan siitä, että naiset tekee lyhyempiä päiviä. No siihen ei ole myöskään tulossa muutosta niin kauan kunnes se on se nainen joka yleensä sen kompromissin työnsä suhteen tekee.
Tällainen kuva tosiaan on, mutta en tiedä ovatko asenteet näin pahat vai saako vaan kaikkialta vääristynyttä kuvaa. Ja onhan se aika pitkälti naisesta kiinni tuleeko niitä lapsia vaiko ei (toki miehelläkin on osuutensa, mutta naista ei voi pakottaa raskaaksi, ja vielä moneen otteeseen), joten naisia varmaan pitäisi jotenkin kannustaa lisääntymään.

Olipa OT, mutta lapsia siis ei ole pahemmin varmaankaan syntymässä enemmän, ja jos jostain pitää repiä niitä työntekijöitä, eikä vieläkään pakolaisia, en tiedä miten Suomeen niitä edes saataisiin tarpeeksi ellei Suomi kosiskele koulutettuja ulkomaalaisia muiden maiden tavoin luoksensa.
Sen lisäksi maahanmuuttajat tietysti käyttäisivät Suomalaisia palveluita, joiden puolesta aina pelkään. On niin vähän kysyntää pienellä populaatiollamme että ihmettelen miten kaikki yritykset edes pysyvät pystyssä.

Nostokurki sanoi:
Nyt ollaan asian ytimessä. Alhaiseen syntyvyyteen puuttuminen olisi aivan yhtä akuutti asia, juurikin yllä mainitsemistasi syistä johtuen. Sehän ei tosin ollut topikin aihe. Itseäni vain hämää muualla asian tiimoilta käydyn keskustelun pureutuminen pelkästään ulkomailta tuotettuun työvoimaan. Odotetaanko ulkomaanapujen hoitavan leijonanosan myös siitoksen saralla. Itse kannattaisin kuitenkin omavaraisuutta tässä asiassa niin kansallisella kuin yksityiselläkin tasolla.

Syntyvyyden lisääminen toki auttaa pitkällä tähtäimellä, mutta missään tapauksessa se ei ole ensihoito työvoimapulaan. Maahanmuutto on nopeampi ratkaisu, mutta ei minunkaan mielestäni lopullinen ratkaisu. Kuten aiemmin sanoin, maahanmuuttoon sisältyy myös huomattavia riskejä.

Naene sanoi:
Tällä hetkellä tuntuu siltä, ettei Suomessa kannata olla äiti. Jos vertaa vaikka jenkkeihin, nainen tulee raskaaksi, ja toteaa "Jee! Olen raskaana! Rahaa ei paljoa ole, mutta kyllä me pärjätään". Suomessa joku tulee raskaaksi, tuntuu siltä että kuuluu sanoa "Anteeksi, olen raskaana.

Se on surullista. Lapsiperheet ovat Suomessa nykyisin liian tiukoilla. Rahasta tässäkin asiassa on kyse. Kyllä lapsia hankittaisiin, jos taloudellinen turva olisi parempi.

Toisaalta: Jenkeissä on hyvä asua, jos on rahaa, muuten ei.

Elffi sanoi:
Syntyvyyden lisääminen toki auttaa pitkällä tähtäimellä, mutta missään tapauksessa se ei ole ensihoito työvoimapulaan. Maahanmuutto on nopeampi ratkaisu, mutta ei minunkaan mielestäni lopullinen ratkaisu. Kuten aiemmin sanoin, maahanmuuttoon sisältyy myös huomattavia riskejä.

Se on surullista. Lapsiperheet ovat Suomessa nykyisin liian tiukoilla. Rahasta tässäkin asiassa on kyse. Kyllä lapsia hankittaisiin, jos taloudellinen turva olisi parempi.

Toisaalta: Jenkeissä on hyvä asua, jos on rahaa, muuten ei.

Taitaa olla täällä paremmat lapsilisät yms.Mitä korkeammin koulutettuja naiset on sitä vähemmän ne saa lapsia?

Naene sanoi:
Tällä hetkellä tuntuu siltä, ettei Suomessa kannata olla äiti. Jos vertaa vaikka jenkkeihin, nainen tulee raskaaksi, ja toteaa "Jee! Olen raskaana! Rahaa ei paljoa ole, mutta kyllä me pärjätään". Suomessa joku tulee raskaaksi, tuntuu siltä että kuuluu sanoa "Anteeksi, olen raskaana.

Paino varmaan sanoilla "tuntuu siltä",vai ootko tehnyt gallupin Suomen ja usan naisten suhtautumisesta raskauteen?

Jos nyt siis komapataan asiaa niin onko äitiys siitä kiinni, että kannattaako se? Eli siis siitä, että maksavatko muut ihmiset sinulle niin paljon omista tuloistaan, että sinun "kannattaa" olla äiti?

Cthulhu sanoi:
onko äitiys siitä kiinni, että kannattaako se? Eli siis siitä, että maksavatko muut ihmiset sinulle niin paljon omista tuloistaan, että sinun "kannattaa" olla äiti?

Äitiys on siitä kiinni, että kuinka suuren riskin tekee, kun hankkii lapsia. Järkevä ihminen kuitenkin vähän miettii etukäteen, että onnistuuko lasten elätys kuinka varman päälle.

osku sanoi:
Paino varmaan sanoilla "tuntuu siltä",vai ootko tehnyt gallupin Suomen ja usan naisten suhtautumisesta raskauteen?

Ei taida olla mahdollisuuksia tehdä moisia galluppeja, mutta ikäiseni kaverit jenkeissä ovat jo äitejä, tosin taitaa olla vähän eri kulttuuri tuon kannalta kuin Euroopassa, ja vaihtelee alueittain, joten en halua heihin verrata.
Opintojen takia tulee tehtyä paljon komparatiivisia katselmuksia, mitä kannattaa tehdä missäkin maassa lakien kannalta, missä maassa on asiat sellaisissa fraameissa että siellä on suotuisaa tehdä mitä nyt ikinä haluaakaan elämässä tehdä. Vapaan liikkuvuuden takia itse kyllä valitsen asuinpaikkani tasan sen perusteella, missä haluamani asiat ovat parhaiten saatavilla.
Lastenhoito on kuitenkin äärettömän tärkeää jos ei toinen vanhemmista jää kotiin hoitelemaan lapsia, joten kyllä itse vaan ajattelin muuttaa sinne missä se lastenhoito onnistuu parhaiten niin teoriassa kuin käytännössäkin, sekä perheen raha-asiat pysyvät kohdallaan. Miksi tehdä omasta elämästä sen vaikeampaa jäämällä paikkaan, missä lasten kasvattaminen on ehkä astetta vaikeammaksi tehty.
Paperille painettujen mahdollisuuksien lisäksi on kyllä vähintään yhtä tärkeää katsoa miten ihmiset suhtautuvat mihinkin, onhan perhekin jonkinsortin sosiaalinen instituutio.
Nyt tulee kyllä todella sekavaa tekstiä, mutta tosiaan en näe paljoa syytä synnyttää lasta paikkaan jossa sillä on huonommat lähtökohdat kuin jossain toisessa paikassa. Riippuu tietysti mitä intressejä pitää tärkeinä.

Cthulhu sanoi:
Jos nyt siis komapataan asiaa niin onko äitiys siitä kiinni, että kannattaako se? Eli siis siitä, että maksavatko muut ihmiset sinulle niin paljon omista tuloistaan, että sinun "kannattaa" olla äiti?

Et kai itsekään isäksi halua ryhtyä mikäli sinulla ei tarpeeksi tuloja syöttää ja vaatettaa lapsi? Ehkä rahoittaa koulukirjat, ja jonkun harrastuksenkin, vaikka itsellä menisikin joskus huonosti?

Elffi sanoi:
Äitiys on siitä kiinni, että kuinka suuren riskin tekee, kun hankkii lapsia. Järkevä ihminen kuitenkin vähän miettii etukäteen, että onnistuuko lasten elätys kuinka varman päälle.

Vaikka en kovin oikeistolainen olekkaan, olen minäkin samaa mieltä lapset pitää tehdä sitä myöten että pystyy ne itse kasvattamaan ja omalla työllä elättämään.

Jos joutuu myöhemmin työttömäksi niin sitten voi yhteiskunta auttaa. Mutta kun minunkin kotikylälläni (lapsuus) on pari "veijaria" joilla on useita lapsia ja hankitaan lisää vaikka entisetkin on veromaksajien harteilla.

Joku väitti, että lapsilla ei voi hankkia, vaan kyllä voi, on ihmisiä jotka hankkivat lapisia juuri sen hankkeenvuoksi, lapsilisät, toimeentulotuki, elatusmaksut, asumistuki, asunto niin kauan kuin on alaikäisiä lapsia, Lapsilla täytyy olla katto päänpäällä, sossu hankkii asunnon, jos entisestä saa häädön.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Alarik sanoi:
Mielenkiintoista kuitenkin että Ruotsissa ei edes oikeisto pidä pakolaisista/maahanmuuttajista suurta mölyä. Heitä varmaan kiinnostaa kovasti mielipiteesi asiasta.

Kyllähän siellä niistä maahanmuuttajista valitetaankin, vaikka virallinen suhtautuminen on (koska siellä on harrastettu aktiivista maahanmuuttajapolitiikkaa 1960-luvulta asti) myönteinen ja avoin.

http://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=33

Tuolla on vähän poikkeavia mielipiteitä monikulttuurisuuden ihanuudesta (ruotsiksi).

Lukiko kukaan sitä HS:n artikkelia näistä Södertäljen ulkomaalaistaustaisista nuorista? Koetan bongata sen jutun tänne, jos löytyy... Se siinä lähinnä hämäs, että kyse ei ollut mistään Pariisin ongelmista, vaan lintukoto Ruotsista.

Riihitonttu sanoi:
Joku väitti, että lapsilla ei voi hankkia, vaan kyllä voi, on ihmisiä jotka hankkivat lapisia juuri sen hankkeenvuoksi, lapsilisät, toimeentulotuki, elatusmaksut, asumistuki, asunto niin kauan kuin on alaikäisiä lapsia, Lapsilla täytyy olla katto päänpäällä, sossu hankkii asunnon, jos entisestä saa häädön.

Sairasta, sanon minä. Lienee sama idea mielessä näillä sossun luukulla vierailevilla pakolaisperheillä. "voi voi kun on kurjaa, kun ei pääse töihin, voi voi kun on kurjaa kun on näitä rasisteja. voi voi kun ei ole tuota koulutusta:zzzz: Palaisinko lähtömaahani, jos siellä olot rauhoittuisivat?? hmm. en varmaan enää sopeutuisi sinne, koska olen jo tottunut tähän nykyiseen maahan.... voi voi kun täällä on kurjaa, rasismia ja kaikkea vain koska olen ihonväriltäni tumma!

Eiköhän olisi kohtuullista saattaa ton ongelman pää-arkkitehdit vastuuseen teoistaan,siis tarkotan niitä politikkoja jotka ovat mahdollistaneet tai luoneet ton fiaskon.

jantunen7 sanoi:
Tähän kai täälläkin monikulttuurisuuden ihannoijat pyrkivät. Että meilläkin olisi iihan oikeita ghettoja. Ei sitä Ruotsin mallia kannata aina ihannoida.
"Monikulttuurisuuden ihannoijat" ovat kyllä käsittääkseni nimenomaan pyrkineet koko ajan muistuttamaan, ettei mamuja kannata asuttaa "ghettoihin", vaan ihan valtaväestön sekaan.Samoja virheitä nyt kuitenkin toistetaan Suomessa, hyvänä esimerkkinä Helsingin Vuosaari. Totta helvetissä ongelmat kasaantuvat aina, kun vähemmistöryhmiä pyritään sullomaan samalle pienelle alueelle.

Henkäys sanoi:
"Monikulttuurisuuden ihannoijat" ovat kyllä käsittääkseni nimenomaan pyrkineet koko ajan muistuttamaan, ettei mamuja kannata asuttaa "ghettoihin", vaan ihan valtaväestön sekaan.Samoja virheitä nyt kuitenkin toistetaan Suomessa, hyvänä esimerkkinä Helsingin Vuosaari. Totta helvetissä ongelmat kasaantuvat aina, kun vähemmistöryhmiä pyritään sullomaan samalle pienelle alueelle.

Pitää myös muistaa, että tietyn uskontokunnan edustajat, vaikkapa nuo muslimit jotka tuollakin ongelmia aiheuttavat, hakeutuvat toistensa pariin. Mielestäni voidaan ottaa kiinalaisia, virolaisia jne. tänne tarpeen mukaan, muttei muslimeja. Onhan se jo nähty, että missä vaan muslimeja on siellä on myös sopeutumisen kanssa ongelmia.

Henkäys sanoi:

Ei vaan monikulttuurisuuden ihannoijat ovat mahdollistaneet vähemmistöryhmien pääsyn maahan,noita ongelmia olisi tuskin voinut välttää millään.

Ruutiukko sanoi:

Jep, toi on yksi artikkeli. Sit oli myöhemmin juttua niistä rahankuljetusryöstöistä...

Se on hullua laittaa maahanmuuttajat kaikki samalle alueelle ja jättää sinne yrittämättä saada niitä muun yhteiskunnan mukaan. Ruotsissa maahanmuuttajien määrä on huomattavasti suurempi kuin meillä ja alueet isompia, että toi "ghettojen" muodostuminen on siellä todennäköisempää. Toisaalta samalla tekniikalla voisi syntyä esim. itäiseen Helsinki/Vantaa akselille sopeutumattomien mamujen alueita, joissa sitten kasvaa syrjäytyneitä lapsia. Eli: oli kyse väestöstä kuin väestöstä, niitä ei saa jättää lorvimaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom