Mistä johtuu?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hmm... minneköhän tämäkin pitäis laittaa no laitetaan nyt tänne.

Eli kysymys kuuluu: Onko kukaan muu kuin minä kuullut jonkun (mulla faija ja joitain muita nimenomaan vahhempia tyyppejä) toitottavan että miten ei pitäisi nostella mitään painoja maasta? Että kun ei tee selälle hyvää, että esim maastaveto on tosi vaarallinen liiike - siinähän hajoaa selkä kun tempoo jotain maasta. Mistähän tämä harhaluulo mahtaa johtua? MAVEhan on oikein tehtynä loistava liike vahvistamaan alaselkää. Vai onko sillä osaa asiaan että nämä henkilöt (mulla esim vahemmat) luulevat että tekniikka on päin persettä mulla? Totta kai jos tekee jollain ykkösraudalla tekniikan ollessa pielessä saattaa ja oikeastaan melko varmasti hajottaakin itsensä. Onko muilla kokemuksia asiasta?

-edit- Tähän lisäyksenä että voi monessa muussakin liikkeessä hajoittaa ittensä kun MAVEssa tekniikan ollessa päin persettä ja jollain ykkösraudoilla.

No kai se siitä johtuu, että kun tavallinen kuolevainen nostaa raskasta taakkaa maasta, niin tekniikka on useimmiten väärä ja pahimmassa tapauksessa sitä tavaraa yritetään vielä siirtää, jolloin mukaan tulee usein selkärangan kierto painavan taakan kanssa (tooosi paha juttu).

Meitä tavallisten kuolevaisten yläpuolella olevia eivät heidän sääntönsä koske.

Kaikkihan nostaa sohvia silleen, että jalat suorana ja selkä mutkalla eikä oo varmaan kovin terveellistä :). Ite joskus pienenä nostin kans aina selällä mut veli alko valittaa et ei selällä joten sekin asia on korjattu :).

Väsynyt lääketieteellinen ja tilastollinen kommentti. N. 5% ihmisistä kärsii spina bifida -oireyhtymästä. Itselläni se ilmenee mm. L5-nikamassa okahaarakkeen totaalisena katkeamana. (Toisilla mm. anenkefaliana aka aivojen puuttumisena!) Meitä huonoselkäisiä on aina ollut, ja sitä on valitettu. Faija valitti työläisaikanaan että lapiohommat käyvät rajusti selkään, ehkä sama juttu.

Tästä syystä tai jostain muusta syystä alaselkä on ollut aina vahvin paikka mulla. Tietoisena ruumiinpuutoksistani kopasin yhden käden maastavetoa ja 130 kg meni ihan kivasti. (oma kehu) Fiksu liike. Sitten koski alaselkään pari viikkoa.

Pointti? Jos MAVEn jälkeen sattuu alaselkään, niin kyse voi olla huonon tekniikan lisäksi ihan geneettisestä virheestä, ei ihmeestä. Selviää lanneröntgenissä. Jos täällä on 10 000 lukijaa, niin täällä on tilastollisesti 500 SB-havaintoa.

Tietämättömyys saa aikaan tollasia "älä poika nostele väärin, menee selkä paskaksi" kommentteja ja näillä yleinsä tarkoitetaan sitä kahden viikon sairasloma hässäkkää.
Mä en jaksa uskoa, että sohvaperuna-isät edes tajuaa mitkä voi olla seurauksena kun nostelee "väärin" (pitkällä aikavälillä).

Tuollaset varoitus letkautukset on pikemiten sellasia tapoja mitä asiasta ymmärtämättömät heittävät jotta olisi edes jotain keskusteltavaa aiheesta josta he eivät välttämättä ymmärrä yhtään mitään ja kun vasta puolella keskustelussa on itseään nuorempi mies/poika niin vanhemmalle miehelle ottaa luonnolle. Tähän kategoriaan tippuu myös öisäravinne keskustelut.

Minun mutuilun mukaan voisi johtua siitä, että taviksella se tekniikka on perseestä ja tällä tekniikalla sitten nostetaan vaikka sitä sohvaa muuton yhteydessä ja sitten napsahtaa jumiin. Tästä johtuen sitten kaikki maasta nostettavat asiat on selälle vaarallisia, eikä lainkaan oteta huomioon, että oli vaan oma vika että napsahti. Jos aina nostaa paskalla tekniikalla, eli selkä pyöreänä, niin en ihmettele yhtään jos ennemmin tai myöhemmin tekee kipeetä.

Minulla on yliliikkuvat nivelet ja ne etenkin alaselässä. Koskaan ei oo maven tekemistä estänyt, mutta kyykkäämisestä ei tule mitään. Yhtälailla minä voisin nyt ruveta saarnaamaan miten vaarallinen liike kyykky on selälle.

Mutta kuten HooEee kertoi, on ihmisellä erilaisia "vikoja" joille ei ehkä voi mitään, kuten minulla yliliikkuvuus ja niiden mukaan on sitten vaan opittava elämään.

Angel of Death sanoi:
Hmm... minneköhän tämäkin pitäis laittaa no laitetaan nyt tänne.

Eli kysymys kuuluu: Onko kukaan muu kuin minä kuullut jonkun (mulla faija ja joitain muita nimenomaan vahhempia tyyppejä) toitottavan että miten ei pitäisi nostella mitään painoja maasta...

Nuorella iällä pitää nimenomaan välttää liian raskasta kuormitusta, sillä luiden päiden epifyysilevyt ovat vielä kehittymättömät.

Epifyysilevyt ovat rustoinen kasvulevy luiden paksuimmissa päissä. Nämä levyt luutuvat noin 17 - 20 vuoden iässä ja pituuskasvu loppu (Bengtsson - Ekendahl 1992 : 69.)

Kasvuiässä yksipuolinen ja epäsäännöllisesti toistuva pitkäkestoinen rasitus voi epäedullisen perimän kanssa aiheuttaa selän rappeutumista. Vasta kun murrosiässä luusto kypsyy ja kasvu pysähtyy, on turvallista aloittaa voimaharjoitteluun keskittyvä liikunta, jotta kasvuun liittyvät kudosrakenteet eivät vahingoitu. (Miettinen 1999: 11, 24 - 25.)

Itse asiassa salilla on tullut kuultua lähes jokaisesta vähänkin raskaammasta liikkeesta eri ihmisiltä että niitä ei pitäisi eri syistä tehdä.

Dippi rikkoo kyynerpäät (joskus olkapäät), reidenojennus istuen polvet, prässi polvet, kyykky polvet ja selän jne...

Näiden viisauksien lausujat eivät ole edes olleet mitenkään vanhoja.

Nitsku sanoi:
Itse asiassa salilla on tullut kuultua lähes jokaisesta vähänkin raskaammasta liikkeesta eri ihmisiltä että niitä ei pitäisi eri syistä tehdä.

Dippi rikkoo kyynerpäät (joskus olkapäät), reidenojennus istuen polvet, prässi polvet, kyykky polvet ja selän jne...

Näiden viisauksien lausujat eivät ole edes olleet mitenkään vanhoja.

Jotenkin itse uskoisin että jos dippi tai vastaavat rikkovat paikkoja, niin silloin kyseessä on huono treenityyli, ylisuuret painot, yliharjottelu, lyhentyneet lihakset ja siitä johtuva lihasepätasapaino tai vastaavaa.

Painoharjoitteluhan on paras tapa lisätä luun mineraalipitoisuutta ja kasvuiässä tapahtuva painoharjoittelu lisää sitä kaikkein parhaiten, kunhan se tehdään järkevästi ja mahdollisimman monipuolisesti eikä käytetä liian suuria painoja ja/tai huonoa tekniikkaa.

JohnnyB sanoi:
Jotenkin itse uskoisin että jos dippi tai vastaavat rikkovat paikkoja, niin silloin kyseessä on huono treenityyli, ylisuuret painot, yliharjottelu, lyhentyneet lihakset ja siitä johtuva lihasepätasapaino tai vastaavaa.

Painoharjoitteluhan on paras tapa lisätä luun mineraalipitoisuutta ja kasvuiässä tapahtuva painoharjoittelu lisää sitä kaikkein parhaiten, kunhan se tehdään järkevästi ja mahdollisimman monipuolisesti eikä käytetä liian suuria painoja ja/tai huonoa tekniikkaa.

Totta kyllä.

Pitää tosin tarkentaa että näitä mielipiteitä laukovat ihmiset eivät luultavasti itse olleet koskaan tehneet kyseisiä liikkeitä, tai mitään raskaita perusliikkeitä vaan toistivat kuulemiaan kaupunkilegendoja siinä taljojen ja koneiden vemputtamisen ohessa.

Kukaan pitkään voimailua harrastanut mies tai nainen ei ainakaan minun muistini mukaan ole tullut kertomaan vastaavia asioita, vaan enemmänkin päin vastoin (ja samalla korostanut oikeaa treenityyliä kussakin liikkeessä).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
JohnnyB sanoi:
Vasta kun murrosiässä luusto kypsyy ja kasvu pysähtyy, on turvallista aloittaa voimaharjoitteluun keskittyvä liikunta, jotta kasvuun liittyvät kudosrakenteet eivät vahingoitu.

Eli muuttomiehen hommat voi aloittaa siinä 19-vuotiaana. En voi mitenkään uskoa että paikat menisivät rikki oikealla nostotekniikalla. Jalat koukkuun, perse alas, selkä suorana, katseelle tukipiste hieman yläviistoon!

Hold%204.jpg

Edellä olevasta kuvasta näkee että pro-tason nostajat käyttävät erilaisia nostohihnoja. Flyygelin kantaminen on helppo juttu. :)

AOD sanoi:
Tähän lisäyksenä että voi monessa muussakin liikkeessä hajoittaa ittensä kun MAVEssa tekniikan ollessa päin persettä ja jollain ykkösraudoilla.

Kuten edellä todettiin, 19-vuotiaasta ylöspäin voi nostella mitä vaan jos nostotekniikka on opeteltu oikein.

Meillä taas on sellanen juttu kotona, että mitä vaan paikkaa kehosta sattuu, niin äidin mielestä se on aina salin vika. Kannustaa kyllä urheilemaan ja sponssaa salitoimintaa hyvin, mutta kun joku paikka joskus kolottaa, niin heti kehotetaan treenaamaan hiljempaa ja varovaisemmin.

Vanhempien ylihuolehtimisesta johtuu aika pitkälle ja sitten kuulee samaa niiltä ketkä ei itse käy salilla tai ei ole perehtynyt niin paljo ko. liikkeisiin, jotka ovat hänen mielestään haitallisia.

Aloittajalle sen verran, että olet vielä niin nuori, että voit tosiaan tehdä itsellesi hyvin pahaa vahinkoa väärillä tekniikoilla ja liian isoilla painoilla, koska luultavasti kasvat vielä pituutta. Eli ihan turhaan isäsi ei huolehdi.

Mutta yleisesti ottaen olen samoilla linjoilla muiden kanssa (arvostatte varmasti kaikki sitä, että annan siunaukseni mielipiteillenne ;) ) siinä, että oikealla tekniikalla ja sopivilla painoilla mikään salilla tehtävä perusliike ei ole haitallinen -paitsi jos henkilöllä on rakenteellisia vikoja. Tuo selkä menee -legenda johtuu taas ihan siitä, että tottumaton nostaa yllättäen väärällä tekniikalla ja kiertoliikkeen kera kaljakoria...

Noita legendoja levittävät ihmiset unohtavat täysin sen, että ihminen on luotu liikkumaan, ja vielä 70 vuotta sitten valtaosa Suomen väestöstä asui maalla ja teki raskasta fyysistä työtä -väittäisin, että punttitreeni on kuitenkin aika kevyttä vaikka tukkisavottaan verrattuna. (siis ei tietenkään 1,5 h punttitreeniä vs. 1,5 h savottaa, vaan esim 6kk treenit vs. 6 kk savottaa -huonolla ruoalla.) :offtopic:

Viimeksi muokattu:
Nuori voimanostaja kaveri kun nosteli maastavetoa 140 kg:lla sarjaa, niin toiset huuteli että sä nostat vain jaloilla. Kaveri vaihtoi samalla painolla suorin jaloin maastavetoon jo loppui mutinat. Pitkään kun on treenannut, niin tietää rajansa mitä kannattaa nostaa, että paikat kestää.

reinhardt sanoi:
Noita legendoja levittävät ihmiset unohtavat täysin sen, että ihminen on luotu liikkumaan, ja vielä 70 vuotta sitten valtaosa Suomen väestöstä asui maalla ja teki raskasta fyysistä työtä -väittäisin, että punttitreeni on kuitenkin aika kevyttä vaikka tukkisavottaan verrattuna. (siis ei tietenkään 1,5 h punttitreeniä vs. 1,5 h savottaa, vaan esim 6kk treenit vs. 6 kk savottaa -huonolla ruoalla.) :offtopic:

Tuo tukkisavotta homma on totta ku mikä. Ei prkl ku tossa olin pari viikkoa apumiehenä hirsimökin teossa ei kyllä salille jaksanu mennä ollenkaan sillä viikolla ku oli vaan niin poikki. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom