Mistä johtuu äärettömän heikko olo salilla dietin aikana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ggg000
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja muutenkin kisaava yksilö.

Jos ei perusharrastaja pysty laihduttamaan ilman intraa, niin vois olla ruokavaliossa parantamista.

En sano etteikö intraa käyttää voisi, mutta jos äärettömän heikko olo iskee kesken treenin, niin on vikaa muuallakin

Kyseessä on isokokoinen mies jolta energiaa kuluu aika paljon puntteja heilutellessa. Kokeile ensin siirtää 1h-1,5h ennen treeniä ateria jossa hiilihydraattia 50-100g ja kato tuleeko muutosta. Onhan se päivän selvää että jos treenin aikana litkii käytännössä sokeria mikä tulee heti käyttöön energiaksi, niin olo pysyy virkeänä. Kokeile kuitenkin ensin ilman intrajuomaa. Jos ei ennen treeniä nautittu hiilari auta niin kokeile intran kanssa, mutta jätä se Whey pois jos juot treenin aikana. Mielummin vaikka EAA:ta tai BCAA:ta

Palataas tähän, alkoi kiinnostamaan kun puhuin aamulla hierojalle painon tiputuksesta ja hieman laskeneista voimatasoista.
Itse siis nykyään pyrin syömään noin tunnin ennen treeniä hiilari-ja protskupitoisen ruuan. Treenin aikana vettä. Treenin jälkeen heti Topshapen hydrolysoitu protsku+banaani.
Yleensä toi on treenipäivänä viimeinen mitä vatsaan menee, 2h treenistä pää on jo tyynyssä.

Treenit mulla kestää 1h30min-1h50min lämppineen, koko kroppa kerralla. Voimapainotteista treeniä, pitkät palautukset(4min yleensä). En ole kokenut itseäni väsyneeksi, ihan hyvin kulkee.
Silti, saadaanko tuohon voimatreeniin lisäpotkua sen kummemmin millään näistä litkuista? Lihaskasvu ei siis ole prioriteetti, voimatasojen kasvu olis suotavaa.
Mitkä on ne taikajuomat joita kannataisi kokeilla ennen treeniä+treenin aikana jos haluaa itse testata hyödyllisyyden?
Vai pysyä vain perusravinnossa kuten tähänkin asti?

Palataas tähän, alkoi kiinnostamaan kun puhuin aamulla hierojalle painon tiputuksesta ja hieman laskeneista voimatasoista.
Itse siis nykyään pyrin syömään noin tunnin ennen treeniä hiilari-ja protskupitoisen ruuan. Treenin aikana vettä. Treenin jälkeen heti Topshapen hydrolysoitu protsku+banaani.
Yleensä toi on treenipäivänä viimeinen mitä vatsaan menee, 2h treenistä pää on jo tyynyssä.

Treenit mulla kestää 1h30min-1h50min lämppineen, koko kroppa kerralla. Voimapainotteista treeniä, pitkät palautukset(4min yleensä). En ole kokenut itseäni väsyneeksi, ihan hyvin kulkee.
Silti, saadaanko tuohon voimatreeniin lisäpotkua sen kummemmin millään näistä litkuista? Lihaskasvu ei siis ole prioriteetti, voimatasojen kasvu olis suotavaa.
Mitkä on ne taikajuomat joita kannataisi kokeilla ennen treeniä+treenin aikana jos haluaa itse testata hyödyllisyyden?
Vai pysyä vain perusravinnossa kuten tähänkin asti?

Mulla pisti eniten silmään toi että treenipäivänä, treenin jälkeen, ainoa mikä menee vattaan on bansku ja joku protskujauhe. Olis oikean aterian paikka? Mieluummin bansku ja jauhe ennen treeniä ja sit fiesta pystyyn treenin jälkeen. Varsinkin jos sulla vaan pari treeniä viikossa ja ovat aika pitkäkestoisia koko kropan vetoja, niin kyllä elimistön luulisi huutavan jauhelihaa koneeseen treenin jälkeen? :-)
Kuitenkin se lihaskasvu ja voimien adaptoituminen tapahtuu treenin jälkeen, treenin aikana jaksaminen enemmän pääkopan sisäinen juttu. Mutta jos treeni lähemmäs 2h, niin ei kait pieni drinksu sen aikana perusteetonkaan ole.

Mulla pisti eniten silmään toi että treenipäivänä, treenin jälkeen, ainoa mikä menee vattaan on bansku ja joku protskujauhe. Olis oikean aterian paikka? Mieluummin bansku ja jauhe ennen treeniä ja sit fiesta pystyyn treenin jälkeen. Varsinkin jos sulla vaan pari treeniä viikossa ja ovat aika pitkäkestoisia koko kropan vetoja, niin kyllä elimistön luulisi huutavan jauhelihaa koneeseen treenin jälkeen? :-)
Kuitenkin se lihaskasvu ja voimien adaptoituminen tapahtuu treenin jälkeen, treenin aikana jaksaminen enemmän pääkopan sisäinen juttu. Mutta jos treeni lähemmäs 2h, niin ei kait pieni drinksu sen aikana perusteetonkaan ole.
Ihan hyvä vinkki.
Eli jättäisi tuon treeniä edeltävän aterian pois ja pelkkä protsku ja banaani? Vai syönti normaalisti ja vielä ennen treeniä protsku ja banaani? Kalorimäärää en haluais kauheasti kasvattaa nykyisestä koska silloin saan läskit takas vyötärölle.
200-300kcal vois ottaa lisää tässä vaiheessa, ei enempää.

Ja nythän treenejä on siis 3 viikossa, juuri aloitin uuden setin pari viikkoa sitten.

Ihan hyvä vinkki.
Eli jättäisi tuon treeniä edeltävän aterian pois ja pelkkä protsku ja banaani? Vai syönti normaalisti ja vielä ennen treeniä protsku ja banaani? Kalorimäärää en haluais kauheasti kasvattaa nykyisestä koska silloin saan läskit takas vyötärölle.
200-300kcal vois ottaa lisää tässä vaiheessa, ei enempää.

Ja nythän treenejä on siis 3 viikossa, juuri aloitin uuden setin pari viikkoa sitten.

Kokeilemallahan ne selviää, mikä itselle sopii jaksamisten suhteen tai mikä pyörii vattassa liikaa treenin aikana jne. Mut tosiaan "kunnon ruokaa" koneeseen treenin jälkeen kuulostais paremmalta.

...

Helpompi kertoa miten itse teen. Treenin aikana intra missä 20-30g EAA ja 50-100g osmopure. Treenin jälkeen perussafkaa/kotiruokaa.
Treenit kestää 1,5-3h lämppineen, treeni kohdistuu 1-3 pääliikkeeseen kerralla. Voimapainotteista treeniä, toistoalue 1-100, kovissa palautukset 5-10min, avuissa 2-5min ja jotkut avut menee supereina, DE-setit 30-90sec. Viikonloppuna ja lomalla treenit on aamupäivällä tyhjällä mahalla, työpäivinä 2 aterian jälkeen siten että pyrin saamaan 2. aterian alas vähintään 2-3h ennen treeniä.

Lisäkaloreitahan tuosta intrasta ei tule vaan on osa koko päivän ravintoa, eikä se myöskään ole taikajuoma. Jos kalorit on miinuksilla niin voimatasot laskee väkisinkin vähintään yläkerrasta suurimmalla osalla, voimatasot kasvaa sitten kun kalorit on ylläpidolla tai plussalla.

Jos testaat, sanoisin että testin pituus vähintään vuosi.

Mullahan tässä on aikataulukysymys myös;
aamupala klo 6, töissä syön ruuan klo 10, välipala klo 13 ja sitten kotiruoka klo 16.
Klo 17 hujakoilla pitää olla jo treenaamassa jos meinaa senverran hengähtää että uni tulee klo 21 maissa.
Treenin jälkeen sit klo 19 hujakoilla se iltapala.
Käytännön syistä ylläoleva on se kaava millä mennään.

Jos testaat, sanoisin että testin pituus vähintään vuosi.
Avaapas nyt hieman tätä logiikkaa. Mun mielestä intrajuoman vaikutuksen kokeminen on täysin subjektiivinen asia ja sen huomaa heti, eikä sitä voi jälkikäteen mitata. Eli sen huomaa yhdessä treenissä jos on huomatakseen. Jos haluaa olla ihan varma ja eliminoida satunnaisvaihtelun, niin kaksi viikkoa riittää.

Mullahan tässä on aikataulukysymys myös;
aamupala klo 6, töissä syön ruuan klo 10, välipala klo 13 ja sitten kotiruoka klo 16.
Klo 17 hujakoilla pitää olla jo treenaamassa jos meinaa senverran hengähtää että uni tulee klo 21 maissa.
Treenin jälkeen sit klo 19 hujakoilla se iltapala.
Käytännön syistä ylläoleva on se kaava millä mennään.
Itse jättäisin treenin ja kiinteän ruoan syömisen väliin vähintään pari tuntia. Muussa tapauksessa se ateria ei ole todennäköisesti ehtinyt kokonaan sulaa, ennen kuin ensimmäinen kova työsarja aloitetaan ja täten mahaan jää hölskymään sulamaton massa ruokaa. Jossain tarpeeksi kovassa jalkatreenissä esim. voipi pyrkiä tulemaan ylöskin sieltä se ruoka.

Noilla spekseillä siirtäisin tuon kotiruoan tuosta ehdottomasti treenin jälkeiselle ajalle. Eli syöt klo 13 esim. sen välipalan ja sitten voit alkaa iskemään treenin alkaessa intraa koneeseen. Esim. tuo RSH:n ylempänä ehdottama setti on varmasti pätevä. Itsellä menee intrajuomassa tällä hetkellä 14g BCAA + 50g malto, mutta olenkin tämmöinen pikku-ukkeli. Ennen treeniä nautin laturiksi kupin kahvia. Joskus harvoin, jos on aivan velttona, niin Off The Hookia 12g.

Tosin, jos treenissä muutenkin on tehoa riittänyt, niin voi olla, että intrasta et tällöin mitään hyödy. (y)

Avaapas nyt hieman tätä logiikkaa. Mun mielestä intrajuoman vaikutuksen kokeminen on täysin subjektiivinen asia ja sen huomaa heti, eikä sitä voi jälkikäteen mitata. Eli sen huomaa yhdessä treenissä jos on huomatakseen. Jos haluaa olla ihan varma ja eliminoida satunnaisvaihtelun, niin kaksi viikkoa riittää.
Minusta tuollaiset subjetiiviset "musta tuntuu" fiilikset aika puppua tässä yhteydessä. Intrajuoman vaikutuksia pitäisi tarkastella treenista kertyvän datan perusteelle, rauta ja tekninen taso kertoo paljon enemmän kuin se miltä kulloinkin sattuu tuntumaan. Jos nyt ei ole ihan aloittelija vaan kohtuu edistynyt hommassa, kahdessa viikossa ei nyt edes isossa osaa vuotta edes realisoida mitään. Sitten kun vielä lisää sotkuun kalori-balanssin vaihtelut, treenien jaksotuksen ja vaiheet, vuosikin on loppujen lopuksi aika lyhyt ajanjakso tässä hommassa.

Noilla spekseillä siirtäisin tuon kotiruoan tuosta ehdottomasti treenin jälkeiselle ajalle. Eli syöt klo 13 esim. sen välipalan ja sitten voit alkaa iskemään treenin alkaessa intraa koneeseen.

Kysellään lisää tyhmiä, että aikuinen mies oppii syömään:
kuinkas toi hydrolisoitu proteiini; voiko sen kiskaista kotia mennessä ennen treeniä, vaiko jo sen klo 13 välipalan yhteydessä?

Painonhallinta(tai siis rasvan)sii on tässä nyt myös prioriteettina. Läskiä en takaisin ota. Ikinä.

Edit: ja eihän mulla ole treenaamisen kanssa ollut mitään jaksamisongelmia nykyisen syönnin kanssa, tunti ruokailusta on tuntunut riittävän ihan hyvin. Ei ole ahdistanut treenissä.
Mutta saattaishan sitä tehoa tosiaan tulla lisää kun hoitais homman järkevästi. Ja sitä kautta paremmin tuloksia. Toki kun ikää on 50 niin ei tässä tartte odotella rakettimaista menestystä, realisti pitää kuitenkin olla.

Viimeksi muokattu:
Minusta tuollaiset subjetiiviset "musta tuntuu" fiilikset aika puppua tässä yhteydessä. Intrajuoman vaikutuksia pitäisi tarkastella treenista kertyvän datan perusteelle, rauta ja tekninen taso kertoo paljon enemmän kuin se miltä kulloinkin sattuu tuntumaan. Jos nyt ei ole ihan aloittelija vaan kohtuu edistynyt hommassa, kahdessa viikossa ei nyt edes isossa osaa vuotta edes realisoida mitään. Sitten kun vielä lisää sotkuun kalori-balanssin vaihtelut, treenien jaksotuksen ja vaiheet, vuosikin on loppujen lopuksi aika lyhyt ajanjakso tässä hommassa.
Subjektiivisuus on ainoa keino mitata sitä. Sä voit kerätä dataa mutta et sä tee sillä yhtään mitään ilman vertailukohtaa. Kerätty data ennen kokeilua ja sen jälkeen on vertailukohtana ihan yhtä tyhjän kanssa, koska pienet erot suuntaan tai toiseen voi johtua ihan mistä tahansa ja suuria eroja intrajuomalta on ihan turha odottaa. Intrajuoman hyöty on nimen omaan siinä, että jaksaa treenata sen kanssa, ellei ilman onnistu ja mahdollinen hyöty lihaskasvuun tai voimaan tulee sitä kautta. Ellei siitä tunne saavansa lisäpotkua treeniin, niin siitä ei kyllä mitään piilohyötyäkään saa.

Subjektiivisuus on ainoa keino mitata sitä.
Teet asian x, treenissä väsyttää tai tuntuu tahmealta, teet uuden non-rpe pohjaisin e1rm sarjan => Asia x subjektiivisesti haitallinen tai "ei anna potkua", datan puolesta mahdollisesti hyödyllinen.

x voi olla vaikka laturi, intra tai vaikka nussiminen ennen treenia.

Intrajuoman hyöty on nimen omaan siinä, että jaksaa treenata sen kanssa.
Tätä mä en kyllä ymmärrä, miten ei voi jaksaa treenata jos treenit on ohjelmoitu oikein ja paletti kunnossa, eihän intran pitäisi vaikuttaa siihen "jaksaako treenata"? Intra näkyy minusta siellä treenin laatu puolella ja seuraavassa treenissä. Samat havainnot löytyy suorituksen aikaisen hiilihydraatin tutkimuksista maailmalta usean vuosikymmenen ajalta. Ihan vaan yksi review julkaisu aiheesta Carbohydrate supplementation and resistance training. - PubMed - NCBI

Teet asian x, treenissä väsyttää tai tuntuu tahmealta, teet uuden non-rpe pohjaisin e1rm sarjan => Asia x subjektiivisesti haitallinen tai "ei anna potkua", datan puolesta mahdollisesti hyödyllinen.

x voi olla vaikka laturi, intra tai vaikka nussiminen ennen treenia.
Tämä on eri asia ja kerron alempana miksi. Mäkin olen monesti tehnyt enkat vaikka tuntuu tahmealta.

Tätä mä en kyllä ymmärrä, miten ei voi jaksaa treenata jos treenit on ohjelmoitu oikein ja paletti kunnossa, eihän intran pitäisi vaikuttaa siihen "jaksaako treenata"? Intra näkyy minusta siellä treenin laatu puolella ja seuraavassa treenissä.
Sä et ymmärrä koska olet voimanostaja. Kyse ei ole henkisestä jaksamisesta, mikä liittyy nyt tuohon aiempaan kappaleeseen. Eli ei ole kyse siitä, että tuntuu tahmealta vaan että on tahmeaa ja energiat ihan oikeasti loppuu. Näin voi käydä jos syöminen on ollut vähän huonoa tai treeni aivan järjettömän kova. Itse en ole ikinä voimanostotreenissä onnistunut saamaan sellaista oloa kuin kunnon jalkatreenissä.

Ja millä ihmeen mekanismilla intra muka vaikuttaa siihen treenin laatuun ellei antamalla lisää energiaa?

Sä et ymmärrä koska olet voimanostaja. Kyse ei ole henkisestä jaksamisesta, mikä liittyy nyt tuohon aiempaan kappaleeseen. Eli ei ole kyse siitä, että tuntuu tahmealta vaan että on tahmeaa ja energiat ihan oikeasti loppuu. Näin voi käydä jos syöminen on ollut vähän huonoa tai treeni aivan järjettömän kova. Itse en ole ikinä voimanostotreenissä onnistunut saamaan sellaista oloa kuin kunnon jalkatreenissä.

Ja millä ihmeen mekanismilla intra muka vaikuttaa siihen treenin laatuun ellei antamalla lisää energiaa?
Voimailija, en voimanostaja. Tuo seinä on täysin tuttu ilmio, tulee intrallakin jos kalorit riittävän rankasti miinuksilla.

Intra vaikuttaa verensokeriin mikä taas vaikuttaa suoritusten "taitoon" mm. motoriikan, kognitiivisen prosessoinnin ja reaktioaikojen kautta. Tästä löytyy esim. futiksen puolelta paljon enemmän infoa. Eli suorituksen aikaisen hiilarin laatuvaikutuksia tulee siitä että suorituskyky niin fyysisesti kuin "taidollisesti" säilyy parempana läpi suorituksen ja koko treeni suoritetaan korkeammalla laatutasolla. Voimailussa tuo nostojen tekninen laatu sitten taas on helvetin tärkeää jotta vahvistetaan haluttua suoritus tapaa eikä mitään runkku nostoja.

Kysellään lisää tyhmiä, että aikuinen mies oppii syömään:
kuinkas toi hydrolisoitu proteiini; voiko sen kiskaista kotia mennessä ennen treeniä, vaiko jo sen klo 13 välipalan yhteydessä?

Painonhallinta(tai siis rasvan)sii on tässä nyt myös prioriteettina. Läskiä en takaisin ota. Ikinä.

Edit: ja eihän mulla ole treenaamisen kanssa ollut mitään jaksamisongelmia nykyisen syönnin kanssa, tunti ruokailusta on tuntunut riittävän ihan hyvin. Ei ole ahdistanut treenissä.
Mutta saattaishan sitä tehoa tosiaan tulla lisää kun hoitais homman järkevästi. Ja sitä kautta paremmin tuloksia. Toki kun ikää on 50 niin ei tässä tartte odotella rakettimaista menestystä, realisti pitää kuitenkin olla.
Hydrolisoitu hera, vaikka onkin pilkottua, joutuu kuitenkin menemään ohutsuolen läpi, ennen kuin se imeytyy. Eli itse en joisi tuota juuri ennen treenia, vaan palkkarina, koska siihen se on erinomainen. Kuitenkin ruoansulatus sakkaa siinä vaiheessa, kun ensimmäinen hapottava työsarja tehdään, jolloin treenin ympärillä on perusteltua käyttää mahdollisimman hyvin imeytyvää täsmäravintoa, jos se halutaan hyödyntää, eikä jättää vatsan pohjalle lillumaan. Jos haluaa proteiinikomponentin siihen treenin yhteyteen mahdollisesti hieman estämään lihaskataboliaa, niin BCAA+EAA ovat siihen ideaalia tavaraa, koska ne saadaan todella nopeasti suoraan verenkiertoon. Sanon mahdollisesti, koska siitä on hieman näyttöä, mutta ei se mikään jeesusproteiini kuitenkaan ole. Itse käytän sitä intrassa, koska miksi en varmistaisi, että saan sen pienen hyödyn, mikä mahdollisesti on saatavissa, sillä treenaan aamulla, jolloin edellisen illan iltapalan protskut alkaa olla pikkuhiljaa imeytetty.

Näkisin, että oman intrajuomani tärkein komponentti on kuitenkin se nopeasti imeytyvä hiilari. Esim. maltodekstriini on todella halpaa ja ainakin itselläni toiminut 50g annoksella, mutta sitten jos haluaa oikein alkaa hifistelemään, niin esim. klusteridekstriini ja vitargo ovat vielä paremmin imeytyviä.

Sanon kuitenkin vielä sen, että jos tuntuu, että treenit kulkee muutenkin, niin et välttämättä tarvitse noita lainkaan. Itse aloitin käytön, koska oli ongelma, joka piti koittaa ratkaista ja huomasin saavani siitä hyötyä, jolloin käyttö on perusteltua.

Voimailija, en voimanostaja. Tuo seinä on täysin tuttu ilmio, tulee intrallakin jos kalorit riittävän rankasti miinuksilla.

Intra vaikuttaa verensokeriin mikä taas vaikuttaa suoritusten "taitoon" mm. motoriikan, kognitiivisen prosessoinnin ja reaktioaikojen kautta. Tästä löytyy esim. futiksen puolelta paljon enemmän infoa. Eli suorituksen aikaisen hiilarin laatuvaikutuksia tulee siitä että suorituskyky niin fyysisesti kuin "taidollisesti" säilyy parempana läpi suorituksen ja koko treeni suoritetaan korkeammalla laatutasolla. Voimailussa tuo nostojen tekninen laatu sitten taas on helvetin tärkeää jotta vahvistetaan haluttua suoritus tapaa eikä mitään runkku nostoja.
No nimen omaan. Eli silloin intran hyöty on huomattavissa välittömästi eikä epäluotettavan vuoden seurantatutkimuksen perusteella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom