• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Mistä johtuu äärettömän heikko olo salilla dietin aikana?

Liittynyt
28.7.2019
Viestejä
3
Osaisikohan joku neuvoa, että mistä johtuu äärettömän heikko olo salilla ja treenin jälkeisenä aikana ilmestyvä päänsärky vaikka olen 2700-3000 kcal dieetillä? Ennen tätä olen syönyt noin 4000 kcal päivässä, joten voisiko liian iso harppaus uuteen ruokavalioon olla vain shokki keholleni?

Olen aina nauttinut salilla käymisestä, mutta ensimmäistä kertaa olen halunnut välttää sitä tämän dieetin aikana, koska olo on yksinkertaisesti niin heikko ja huono. Lopetin 2 viikon jälkeen dieetin koska käyn mielummin salilla kunnolla kuin puolikuntoisena.

Olisiko kellään mitään vinkkejä tai muita suosituksia antaa tähän pulmaan? Tämänhetkinen ruokavalioni on listattuna alla olevassa kuvassa.

Olen tosiaan 187cm pitkä, ja painoa on tasan 100kg. Arvioisin rasvaprosentin olevan jotain 20-30% luokkaa.



 
Liittynyt
27.4.2012
Viestejä
6 504
Ikä
25
Kaupunki
Tampere
Paljon juot vettä ja kuinka paljon saat suolaa tuolla ruokavaliolla?


Ruokapäiväkirja - Fineli

Tästä näkee myös paljon tulee suolaa, ei tosin tunne noita proteiini ja hiilihydraatti jauhoja. Etenkin näillä helteillä ja treenipäivinä on hyvä saada riittävästi suolaa. Ruokavaliosi näyttää myös hieman yksitoikkoiselta, jos lisäisit hieman hedelmiä, kasviksia ja vaikka pähkinöitä rikastamaan ruokavaliota (ehdotus) enkä tiedä onko tuossa ruokavaliossa myös rasvaa liian vähän sinun kokoiselle kaverille.

Toki heikotus voi myös johtua energiavajeesta, jos tiputit kerralla paljon kaloreita siirtyessäsi dieetille. Voisit ehkä myös yrittää tiputtaa maltillisesti kaloreita?

Minun näkemyksiä, en ole mikään ravitsemuksen asiantuntija, mutta toivottavasti ongelma ratkeaa. :)
 
Liittynyt
24.6.2015
Viestejä
5 610
Ikä
47
Kaupunki
Helsinki
Osaisikohan joku neuvoa, että mistä johtuu äärettömän heikko olo salilla ja treenin jälkeisenä aikana ilmestyvä päänsärky vaikka olen 2700-3000 kcal dieetillä? Ennen tätä olen syönyt noin 4000 kcal päivässä, joten voisiko liian iso harppaus uuteen ruokavalioon olla vain shokki keholleni?

Olen aina nauttinut salilla käymisestä, mutta ensimmäistä kertaa olen halunnut välttää sitä tämän dieetin aikana, koska olo on yksinkertaisesti niin heikko ja huono. Lopetin 2 viikon jälkeen dieetin koska käyn mielummin salilla kunnolla kuin puolikuntoisena.

Olisiko kellään mitään vinkkejä tai muita suosituksia antaa tähän pulmaan? Tämänhetkinen ruokavalioni on listattuna alla olevassa kuvassa.

Olen tosiaan 187cm pitkä, ja painoa on tasan 100kg. Arvioisin rasvaprosentin olevan jotain 20-30% luokkaa.



Kokeile vaihtaa tumma riisi pois vaikka kauramakoroniin tai perunaan tms.. Omalle kropalle ainakin ihan järkyttävä tuote tuo tumma riisi, ei pysty prosessoimaan. Ja sulle tulee tosi paljon.
Muistaakseni Uttikin joskus puhunut tuosta tummasta riisistä, on aika rankasti kuituista ja turvottavaa tavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.7.2019
Viestejä
3
Paljon juot vettä ja kuinka paljon saat suolaa tuolla ruokavaliolla?


Ruokapäiväkirja - Fineli

Tästä näkee myös paljon tulee suolaa, ei tosin tunne noita proteiini ja hiilihydraatti jauhoja. Etenkin näillä helteillä ja treenipäivinä on hyvä saada riittävästi suolaa. Ruokavaliosi näyttää myös hieman yksitoikkoiselta, jos lisäisit hieman hedelmiä, kasviksia ja vaikka pähkinöitä rikastamaan ruokavaliota (ehdotus) enkä tiedä onko tuossa ruokavaliossa myös rasvaa liian vähän sinun kokoiselle kaverille.

Toki heikotus voi myös johtua energiavajeesta, jos tiputit kerralla paljon kaloreita siirtyessäsi dieetille. Voisit ehkä myös yrittää tiputtaa maltillisesti kaloreita?

Minun näkemyksiä, en ole mikään ravitsemuksen asiantuntija, mutta toivottavasti ongelma ratkeaa. :)
Vettä juon todella paljon koko päivän aikana. Suolaa olen pyrkinyt myös laittamaan hyvin mukaan kun keitän riisiä, mutta siihen se sitten onkin jäänyt. En kuitenkaan usko, että olisi ainakaan pahasti puutetta suolasta.

Rupesin miettimään kuitenkin, että mainitsemasi rasva voisi olla hyvin suuressa roolissa tässä ongelmassa sillä tänään olen syönyt vähän, mutta hyvin rasvapitoista ruokaa, ja nyt on älyttömän hyvä olo aikaisempaan verrattuna. Ruokavaliota pitäisi muutenkin sanomasi mukaan rikastaa ja aloittaa tämä touhu maltillisemmin. Kiitos viestistäsi!
 
Liittynyt
28.7.2019
Viestejä
3
Kokeile vaihtaa tumma riisi pois vaikka kauramakoroniin tai perunaan tms.. Omalle kropalle ainakin ihan järkyttävä tuote tuo tumma riisi, ei pysty prosessoimaan. Ja sulle tulee tosi paljon.
Muistaakseni Uttikin joskus puhunut tuosta tummasta riisistä, on aika rankasti kuituista ja turvottavaa tavaraa.
Tuo on kyllä hyvä pointti sillä olen itsekkin huomannut tumman riisin olevan omalle vatsalle valkoista riisiä huonompi. Siitä jää nimenomaan vähän nälkäinen tunne ja tuntuu, ettei vatsa prosessoi sitä. En ole kummiskaan ajatellut asiaa koskaan sen enempää. Kiitos paljon!
 

Mike

IG:mikesirenphoto
Pakkotoisto.com
Liittynyt
16.4.2002
Viestejä
84 015
Kaupunki
Helsinki
Mikä hiilari sulla on treenin aikana, jos ei ole laisinkaan, vaan pelkästään palkkarissa, niin siinä täysin se syy oloille. Intrajuoma on niin tärkeä osa treeniä, jolla on vaikutusta kortisolin blokkaamiseen sekä verensokerien ylhäälläpitoon.

Veikkaan vahvasti, että sulla on iso virhe tuossa kohtaa, että ennen treeniä on välipala, jossa vain rasvaa ja sitten pantataan ne tärkeät hiilarit sinne treenin päälle, jossa ei ole mitään järkeä.

Maailman yksinkertaisin korjaus, ota ne hiilarit treenin aikana nopeasta hyvin imeytyvästä lähteestä kuten Vitargo, osmopure tai klusteridekstriini. Ja optimaalisempaa olisi vielä skipata se hera pois ja ottaa bcaa tai eaa sen hiilarin kanssa treenissä ja jättää palkkari pois. Sulla taitaa hieman verensokerit notkahtaa tossa treenissä ja siksi ne olot menee huonoksi.

Treenin jälkeen sulla tulee hienosti kaksi hiilariateriaa, eli treenin jälkeen ei mitään ongelmaa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.5.2008
Viestejä
712
Vettä juon todella paljon koko päivän aikana. Suolaa olen pyrkinyt myös laittamaan hyvin mukaan kun keitän riisiä, mutta siihen se sitten onkin jäänyt. En kuitenkaan usko, että olisi ainakaan pahasti puutetta suolasta.

Rupesin miettimään kuitenkin, että mainitsemasi rasva voisi olla hyvin suuressa roolissa tässä ongelmassa sillä tänään olen syönyt vähän, mutta hyvin rasvapitoista ruokaa, ja nyt on älyttömän hyvä olo aikaisempaan verrattuna. Ruokavaliota pitäisi muutenkin sanomasi mukaan rikastaa ja aloittaa tämä touhu maltillisemmin. Kiitos viestistäsi!
Eli ainoa suolasi tulee riisistä sen mikä keitinvedestä imeytyy?
Tuskin on tarpeeksi jos vielä juot paljon plus helle.
 
Liittynyt
24.8.2018
Viestejä
1 558
Kaupunki
Kuopio
Miken kannalla täälläkin. Ennen treeniä ei hiilareita. Voi olla syy heikotukseen. Lisäisin myös rasvan määrää. Aika alhaiset painoon nähden. Kasvikia ja hedelmiä voisi olla rutkasti enemmän myös
 

brilleaux

Ollaan ihmisiä toisillemme
VIP
Liittynyt
22.5.2018
Viestejä
942
Kaupunki
Jyväskylä
Mikä hiilari sulla on treenin aikana, jos ei ole laisinkaan, vaan pelkästään palkkarissa, niin siinä täysin se syy oloille. Intrajuoma on niin tärkeä osa treeniä, jolla on vaikutusta kortisolin blokkaamiseen sekä verensokerien ylhäälläpitoon.

Veikkaan vahvasti, että sulla on iso virhe tuossa kohtaa, että ennen treeniä on välipala, jossa vain rasvaa ja sitten pantataan ne tärkeät hiilarit sinne treenin päälle, jossa ei ole mitään järkeä.

Maailman yksinkertaisin korjaus, ota ne hiilarit treenin aikana nopeasta hyvin imeytyvästä lähteestä kuten Vitargo, osmopure tai klusteridekstriini. Ja optimaalisempaa olisi vielä skipata se hera pois ja ottaa bcaa tai eaa sen hiilarin kanssa treenissä ja jättää palkkari pois. Sulla taitaa hieman verensokerit notkahtaa tossa treenissä ja siksi ne olot menee huonoksi.

Treenin jälkeen sulla tulee hienosti kaksi hiilariateriaa, eli treenin jälkeen ei mitään ongelmaa ole.
Varmasti pitää paikkansa, mutta miksi suosittelet hiilareiksi moista teollista paskaa? Kaupasta saa vaikkapa banaania kohtuu hintaan.
Kysyjän ruokavaliosta: siirtäisin kananmunat sinne aamuun kaurapuuron kaveriksi. Kylkeen vielä omena. Samoin palkkariin teollisen hiilarin sijaan se banaani.
Muutoinkin hedelmiä lisää.
 

Mike

IG:mikesirenphoto
Pakkotoisto.com
Liittynyt
16.4.2002
Viestejä
84 015
Kaupunki
Helsinki
Varmasti pitää paikkansa, mutta miksi suosittelet hiilareiksi moista teollista paskaa? Kaupasta saa vaikkapa banaania kohtuu hintaan.
Kyse oli intrajuomasta.
 

brilleaux

Ollaan ihmisiä toisillemme
VIP
Liittynyt
22.5.2018
Viestejä
942
Kaupunki
Jyväskylä
Minkä ihmeen takia punttitreenin aikana pitäisi litkiä jotain litkua? Se yksi banaani ennen treeniä antaa hyvät energiat niinkin vähäkulutuksiseen ja lyhytkestoiseen treeniin kuin puntti.
Perusruualla selviää näistä hommista. Kun syö järkevästi. Ei siinä treenin aikana ole tarvetta pupeltaa yhtään mitään.
Kisaavat huippu-urheilijat kenties erikseen.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
87
Osittain voi olla kyse tottumisesta energiavajeeseen, homma voi pelata paremmin muutaman viikon dietin jälkeen. Jos treenisdä on nälkä sitä edeltävä ruoka on liian kevyt. Keskeistä on, että kuitupitoiset kasvikset puuttuu kokonaan, hedelmistäkin olisi hyötyä nälän hallintaan. Tumma riisi on verensokerivaiutukseltaan niin laimea että se voi estää kylläisyyden tunnetta. Pudottaisin tumman riisin puoleen. Tilalle samat makrot ja korvaavana lähteenä oman maun mukaan keitettyä perunaa (coleman-kortti) vaaleaa riisiä (treenin jälkeen), sekavihanneksia, omenaa, porkkanaa, vaikka pari ruisleipääkin, ym. Illan viimeinen ruoka voisi olla sama kuin aamiainen, kaurapuuro vie nälkää paremmin kuin riisi. Lounaan osuus kaloreista voisi olla vähän isompi ja voi olla hyötyä yhdistää aterioita vaikka yhden vähemmäksi.

Harjoittelun aikainen hiilari ei kovin tärkeä ole jos kesto on vain tunnin, mutta nälissään ei kande treenata, hedelmä tai joku litku sitten jos tuntuu että tarvii, hiilarihan parantaa hermoston toimintaa ja psykologinen vaikutuskin vaikutus on eduksi, että pääsee heikosta olosta eroon.
 
Liittynyt
25.7.2017
Viestejä
340
Silleen nopeasti sanottuna, niin keskittää suurimman osan päivän hiilareista siihen treenin ympärille. Vaikkapa ennen, treenin aikana ja treenin jälkeen. Tuskin sillon heikottaa treenin aikana/jälkeen.
 

nikker

VIP
Liittynyt
30.7.2012
Viestejä
32
Ikä
28
Hiilarit intrassa auttaa kyllä kummasti. Ainakin omalla kohdalla.
Toki hiilaria tulee ennen ja jälkeenkin
 
Liittynyt
9.10.2010
Viestejä
2 988
Johtuisikohan sun olo siitä että olet 1000-1300 kcal vajeella, se on aika paljon kun yleinen suositus on noin 500 kcal. Se on kuitenkin kolmasosa pois sun totutusta määrästä. Mitä jos aloittaisit maltillisemmin?
 
Liittynyt
25.2.2018
Viestejä
84
Minkä ihmeen takia punttitreenin aikana pitäisi litkiä jotain litkua? Se yksi banaani ennen treeniä antaa hyvät energiat niinkin vähäkulutuksiseen ja lyhytkestoiseen treeniin kuin puntti.
Tässä voi myös käydä päinvastoin. Itse toistin aikanaan pitkään sitä virhettä, että vedin n. puoli tuntia ennen treeniä juurikin sen yhden banaanin naamaan ja lähdin salille. Noh, sitten salilla ihmettelin aina, miksi on aina treenin alussa niin vetämätön olo, vaikka olen syönyt juuri sen banaanin. Lämmittelykin oli silkkaa pakkopullaa, kun kroppa on yhtäkkiä veltto, kuin lahnalla. Melkoista itsensä psyykkaamista vaati tuo löysän kropan ruoskiminen treenin alkuun. Sitten vasta jossain treenin puolivälissä alkoi kroppa heräillä henkiin ja treeni kulkea omalla painollaan, vaikka oikeasti olisi pitänyt saada täydet tehot otettua irti jo heti kättelyssä, jotta treenistä olisi saatu maksimaalinen hyöty irti. Noh, sitten jossain vaiheessa tajusin, että se yksi banaanihan teki sen, että se nosti ennen treeniä verensokeria hetkellisesti, mutta sitten sokerit ehtivät romahtaa jo alas siihen mennessä, kun pääsi salille ja aloitteli treeniä. Eli täysin päinvastainen vaikutus, kuin mitä sillä oli haettu.

Ongelmahan ratkesi itselläni sillä, että ennen treeniä en vedä nykyään mitään muuta, kuin korkeintaan hiilarittoman laturin tai kupin kahvia, jos tarvitsen. Sitten lämmittelystä alkaen alan pikkuhiljaa litkimään intrajuomaa, jossa on bcaa ja malto. Kyllä herää itselläni ainakin huomattavasti paremmin kroppa henkiin siinä lämmittelyn aikana ja virtaa myös riittää treenin loppuun asti.
 

RSH

VIP
Liittynyt
31.10.2013
Viestejä
1 428
Ikä
43
Kaupunki
Satakunta
Intra-juoma on minusta näitä mitä pitää oikeasti kokeilla kunnolla(~vuosi), vasta sen jälkeen pystyy oikeasti muodostamaan mielipiteen siihen tehtiin se sitten fiiliksen pohjalta vai itse kerätyn datan analyysin kautta.
 
Liittynyt
24.6.2015
Viestejä
5 610
Ikä
47
Kaupunki
Helsinki
Se intrajuomahan on semmonen henkinen tuttipullo. Jos tottuu, niin voi olla henkisesti vaikea luopua ja *luulee* ettei saa samoja tehoja irti ilman. Tuttipullosta *tuntee* saavansa lisävoimaa. Salitreenissä kuluttaa niin vähän kuitenkin, että ei todellakaan tarvitse. Jos verensokerit droppaa niin varmaankin syytä mennä jonkin sortin diabetes testeihin. Eri asia sitten joku triathlon missä menee 6000 kcal suorituksen aikana, mutta 500kcal salitreeni, haloo? Ruokahalukin on parempi treenin jälkeen, kun ei ime sokerilitkuja sen aikana.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Mistä johtuu, että paino nousee jo pienilläkin kaloreilla? Ravinto 19
Jatkuva nälkä, mistähän johtuu? Ravinto 67
Mistä johtuu painon nopea vaihtelu? Ravinto 16
Proteiini pelkistä juomista Ravinto 50
Limitless Mistä gluteenittomalle kuitua? Ravinto 8
Mistä kalorilaskuri? Ravinto 25
Kasvisruoka: Mistä raaka-aineista täydellinen aminohappokoostumus? Ravinto 47
Mitä ja mistä? Ravinto 5
Nipa- Mistä parhaat ravinteet juuri nyt halvimmalla Ravinto 1
Mistä energiaa työpäivään? Ravinto 26
Proteiinijauhot, star nutrition, fast jne - mistä tietää, että sisältö on totta? Ravinto 40
Mistä eniten proteiinia eurolla? Ravinto 61
Diettaamista koskevia kysymyksia vailla vastausta Ravinto 9
Proteiini- ja hiilihydraattijauhot, mutta mistä tietää? Ravinto 7
Monelle päivälle valmistat kerralla ruokaa? Ravinto 42
Lisäravinteena proteiini. Valmistajalla väliä? Ravinto 12
Bulkkiruokaa - Mistä koostuu jengin ruoat bulkilla? Ravinto 84
Miten "boostata" kroppa jatkamaan laihtumista? Ravinto 27
Onko sama mistä hiilarit saa? Ravinto 24
Perinteinen sheikkeri painettavalla kannella - mistä? Ravinto 18
Kilpailuun valmistava ruokavalio Ravinto 0
Ruokaöljyistä ja niiden käytöstä (ja vaikka mistä) Ravinto 27
Vilu Muutama myytti koskien lihomista Ravinto 115
HS: "Hormonit sabotoivat laihtumista" Ravinto 14
kisoihin/kuvauksiin valmistautuminen Ravinto 2
Mistä Halpaa Täysjyvä Riisiä? Etniset Kaupat? Ravinto 17
Kahvinkeittimistä irtoaa ftalaatteja Ravinto 4
Mistä tietää mikä sopiva määrä hiilareita Ravinto 8
Mistä aminohapot? Ravinto 4
Mistäs hyvä hera ilman mitään makeutus. yms myrkkyjä?? Ravinto 3
Hanska-Jone Palautusjuoman hiilihydraatit - mutta mistä ne ottaisi? Ravinto 40
Vihreä tee auttaa vähentämään rasvan kertymistä? Ravinto 55
Kasvissyöjänä ulkomailla - mistä proteiinia? Ravinto 9
Päivittäisen oroteiinin saannin turvaamista kesälomaksi Ravinto 5
Salia aloittelemassa - kysymyksiä palautusjuomista Ravinto 8
Dragon Body-lehti: "Jos ravinnossa ei ole entsyymejä, elimistön pitää valmistaa ne itse" Ravinto 10
Mistä koostat ruokailusi? Ravinto 1
Mistä hyviä rasvoja? Ravinto 16
Mistä luomukookosöljyä? Ravinto 1
Mistä päivän hiilarit? Ravinto 9
Lihasvärinä tjsp treenatessa; joku kama puuttuu vai mistähän kyse? Ravinto 6
Pullotettu palautusjuoma. mistä isompi erä kerralla? Ravinto 6
Mistä lisäravinteita Ruotsissa Ravinto 4
magnesiumista Ravinto 5
Mistä saa jamssia? Ravinto 2
Mistä tiedän paljonko saan kcal/pvä? Ravinto 10
Mistä syöntivalmiita kanapakasteita? (Ei friteeratut) Ravinto 10
Kahvi nopeuttaa palautumista? Ravinto 1
Kofeiini nopeuttaa lihasten palautumista (tutkimus) Ravinto 18
Rasvat- mistä, milloin ja kuinka paljon? Ravinto 2
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös