Ei sitä omaa kulutustaan saa selville oikein millään muulla keinolla kuin kokeilemalla. Ja mun mielestä sä oot nyt kokeillut ja tulokset osoittaa selvästi, että sä syöt enemmän / saman verran kuin kulutat, mikä ei johda laihtumiseen. Kokeile vaikka vähentää se pari sataa kaloria ja kato mitä tapahtuu.
Eihän diettauksessa ole kyse mistään ikuisesta kitkuttelusta. Parhaimmillaan homma on ohi parissa kolmessa viikossa, jos on vain vähän pudotettavaa. Tuo kaloritarve on sitä paitsi niin yksilöllinen juttu, että ei voida määritellä mitään absoluuttista aliravitsemuksen rajaa. Laihduttaminen on pohjimmiltaan niin yksinkertaista, että syöt vain vähemmän kuin kulutat. Kulutus selviää kokeilemalla. Jos paino ei tipahda niin syö joko liian vähän tai liian paljon. Tässä tapauksessa jälkimmäinen vaihtoehto vaikuttais todennäköisemmältä. Eikä tarvii välttämättä lähteä karppaushifistelyynkään tuloksien saavuttamiseksi.
En mä ole tarkoittanutkaan niin, että dieettaus olisi ikuista kitkuttelua. Ehkä mä vaan ajattelen automaattisesti asioita koko loppuelämän kannalta ja siten, kuinka ne tulokset pysyisi ja mikä olisi mahdollisimman terveellinen vaihtoehto pidemmän päälle ajateltuna. Itse dieetti voi olla ohi muutamassa viikoss mutta entäs sen ylläpito? Pystyykö/uskaltaako senkään jälkeen syödä juuri enempää, lihomisen pelossa? Sittenhän on kuin ikuinen dieetti päällä.
Ja vaikka paperilla homma olisikin niin yksinkertainen, että syö vähemmän kuin kuluttaa, kyllä todellisuus osoittaa useimmiten muuta. Kokemusta on omaa ja monen muun. Ei se kroppa kuitenkaan ole kuin kone, jolle ladellaan käskyjä toimia. Asioihin vaikuttaa niin moni muukin juttu kuin nämä laskennalliset asiat. Toki niistä saa osviittaa mutta kaikkea totuutta ne eivät kerro.
Osa ihmisistä tulee toki luonnollisesti toimeen vähemmällä kalorimäärällä ja voi silti hyvin ja on terveitä. Dieetti on aina kova rasitus elimistölle, olkoonkin millainen tahansa. Jos joutuu rajoittamaan syömisiään ja miettimään niitä koko ajan, ei se ole luonnollista taipumusta syödä vähän. Tähänkin voi toki totuttautua mutta siitä en tiedä, onko se ihan terveellistä.
Toki jos tärkeintä on laihtua, niin mikäs siinä, kyllä silloin riitänee motivaatiota vähentää kaloreita ja liikkua enemmän. Se toimii ehkä jollain aikavälillä mutta sanoisin että hyvin harvoilla pitkäjänteisesti.