Mä olen asunut kerrostalossa elämästäni n. 15vuotta, kymmenisen vuotta omakotitalossa ja kolmisen vuotta rivarissa, jossa tälläkin hetkellä asustelen. Toissa vuonna asuin vajaan vuoden väliaikaisesti Helsingissä Etelä-Haagassa kerrostalossa ja kaipasin kokoajan Keski-Suomessa tottumaani luontoon. Tällä hetkellä asutaan siis rivarikämpässä pellon ja metsien ympäröimänä kuitenkin vain 1km päässä lähimmistä Prismasta, ABC:sta ja Cittarista. Motaria pitkin pääsee Jyväskylän keskustaan autolla viidessä minuutissa (11km). Keskustaan, jossa käyn "pakon edessä" ehkä kerran kuussa.
Kodin välitön ympäristö näyttää kesäisin tältä:
Kaikinpuolin mahtava paikka asua mutta OKT hieman syrjemmässä polttelis kovasti. Haaveena olisi ison tontin hommaaminen ja sinne sellaisen vaatimattoman kokoisen (80-100m^2) mutta kuitenkin modernin ja energiapihin kodin rakentaminen. Puulämmitteinen sauna, leivinuuni, piharakennus autoprojektia tai HD:n rassaamista varten ja koirille kesätarhat pihalle sekä pieni peltopläntti vihanneksia varten. Nurmikonleikkuu, rengasrumba, lumenluonti ja nikkarointi on juttuja joista jostain syystä pidän hirveästi. Niin vaan ollaan ihmiset erilaisia

Tässä rivitalossakin mua tavallaan ahdistaa se, että haluaisin päästä tekemään taas käsillä jotain muttei tässä nyt hirveesti sahaus, maalaus ja nikkarointihommia tehdä vaikka kyseessä on niinkin simppelin asian kuin kotikaiuttimien rakentaminen. Vaikka massi painaisi tulevaisuudessa nykyistä enemmän lompassa niin en ole valmis maksamaan edes omakotitalosta kovin paljoa yli 200 000e hintoja enkä tarvii oikeastaan kuin ne välttämättömät neliöt käyttööni.
Huvittavaa miten tällainen keskustelu voi vaikuttaa... Pistin tällä viikolla juuri asunto- ja työhakemusta Helsinkiin kun siellä olisi omalla alalla paremmat työtilanteet mutta nyt kun luin tämän ketjun viestit läpi ja mietin omia tuntemuksiani / mieltymyksiä niin taidampa harkita pari kertaa uudestaan siirränkö itseäni enää toistamiseen etelään