Minunkin elämänmuutokseni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tatuks
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kun täällä on muutaman nähnyt nätiä treadeja joissa kerrotaan elämäntapojen muutoksista ja niitä on niin kiva lukea niin ajattelin perustaa omani.

Eli minulla tämä sama vanha tarina, kyllästyin läskeihin, viinaan ja kotona löhöämiseen. Aloin laihduttamaan viime lokukuussa, lähtöpaino oli noin 96kg ja nyt on tippunut suunnilleen 84kg tienoille. Salilla aloin käymään aktiivisesti tuossa aika tarkalleen kolme viikkoa sitten ja muutaman viikon olen harrastanut 30min-1h kävelylenkkejä jalkapainot jalassa noin 3 kertaa viikossa. Alkoholia juon enää harvakseltaan, viime vuoden puolella olin melkeinpä joka viikko kaksi kertaa juomassa.

Ruokapuolen olen hoitanut nyt melko kuntoon, esimerkiksi tänään olen syönyt:

klo 09:00 Ruiskaurapuuroa jossa rasvatonta maitoa.
klo 11:30 Pastaa ja semmoista palvikinkku/sipuli/valkosipulisekoitusta, rastvatonta maitoa noin 3dl.
Kävin salilla noin kahden aikaan.
klo 15:00 Kaksi keitettyä kananmunaa ja ruisleipää jonka päällä kalkkunaleikettä, rasvatonta maitoa pari desiä.
Illalla vielä maitorahkaa banaanin tai jugurtin kanssa.

Käytän kaikkeen ruoanlaittoon oliiviöljyä. Ja pitää vielä sanoa että nälkä ei ole päässyt yllättämään kertaakaan.

Sitten itse treenauspuoli, käyn neljä kertaa viikossa salilla, treeniohjelman otin suoraan täältä:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Käyn salilla ma, ke, pe ja su.

Otan vielä aika kevyesti (kokoajan kovempaa tietenkin) kaiken treenauksen ja olo onkin ihan hyvä eikä mitään väsymystä tai huonoa oloa ole tullut, päinvastoin. Nykyään ei tarvitse nukkua mitään päikkäreitä eikä ole aamuisin väsynyt, muutenkin jaksaa tehdä paljon enemmän.

Kirjoitin tänne joskus aikaisemmin (http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=67956) että minulla on hermopuristuma kädessä, nyt sekin tuntuisi olevan paremmassa kunnossa eikä ole haitannut treenausta yhtään.

Painon tippuminen on hidastunut nyt kun olen alkanut käymään salilla ja syömään pikkuisen enemmän mutta hitaasti ja varmasti menee alas päin. Tästä jatketaan treenailua ja painon pudottamista.

Sanokaa ihmeessä jos on parannettavaa ja jakakaa omat kokemuksenne.

Onnea matkaan. Rankan näköinen ohjelma aloittelijalle mutta mikäs siinä jos tykkää :)

Mutta olenkohan väärässä jos väitän sinun syövän liian vähän / sinun pitäisi syödä useammin päivässä?

esim.

klo 15:00 Kaksi keitettyä kananmunaa ja ruisleipää jonka päällä kalkkunaleikettä, rasvatonta maitoa pari desiä.

Klo 15:00 - iltaan on aika pitkä aika.. Kannattaisikohan siinä 15:00 ruoan ja iltapalan välissä pitää joku välipala vielä?

Mutta olenkohan väärässä jos väitän sinun syövän liian vähän / sinun pitäisi syödä useammin päivässä?

esim.

Klo 15:00 - iltaan on aika pitkä aika.. Kannattaisikohan siinä 15:00 ruoan ja iltapalan välissä pitää joku välipala vielä?

Jees, samaa mieltä, välipaloja kehiin: rahkaa, raejuustoo jne.

Jees, samaa mieltä, välipaloja kehiin: rahkaa, raejuustoo jne.

Hmm... En uskoakseni syö liian vähän mutta voisin varmaan pienentää annoksia ja jaotella tasaisemmin pitkin päivää. Mutta sitten taas mitä kaloreita olen katsellut niin varmaan voisi lisätä vielä rahkapurkin tai tonnikalapurkin tuohon listaan, enemmänkin kunhan vähän laskeskelee kaloreita vielä tarkemmin.

Onnea matkaan. Rankan näköinen ohjelma aloittelijalle mutta mikäs siinä jos tykkää :)

No ei se vielä ole kovin raskaalta tuntunut kun ei ole uskaltanut lyödä kovin isoja painoja, tosin tietää kyllä tehneensä kun kaikki nuo suorittaa kunnolla salilla ja vielä pyöräilee tuolla loskassa ylämäkeä kotiin.

Vai kannattaisiko muuttaa ohjelmaa jos aloittelee pienillä painoilla? On vähän pakko kun en halua rikkoa tuota vasenta kättäni joka on tosiaan reistaillut noiden hermojen takia.

No ei se vielä ole kovin raskaalta tuntunut kun ei ole uskaltanut lyödä kovin isoja painoja, tosin tietää kyllä tehneensä kun kaikki nuo suorittaa kunnolla salilla ja vielä pyöräilee tuolla loskassa ylämäkeä kotiin.

Vai kannattaisiko muuttaa ohjelmaa jos aloittelee pienillä painoilla? On vähän pakko kun en halua rikkoa tuota vasenta kättäni joka on tosiaan reistaillut noiden hermojen takia.

Miksi ihmeessä vaihtaa treeniohjelmaa? Totuttelet vain nyt pienillä painoilla tuolla tavalla kuin olet tähänkin asti vetänyt. Kyllä nekin varsinkin aloittelijalla lihaksia kasvattaa :)

Ja hyvä vain ettet tunge liikaa painoa, parempi opetella puhtaat tekniikat ensin ettet hajota paikkoja!

Ja propsit kotiin treeniohjelmas jaksamisesta, en tiedä jaksaisinko mä :D

Miksi ihmeessä vaihtaa treeniohjelmaa? Totuttelet vain nyt pienillä painoilla tuolla tavalla kuin olet tähänkin asti vetänyt. Kyllä nekin varsinkin aloittelijalla lihaksia kasvattaa :)

Ja hyvä vain ettet tunge liikaa painoa, parempi opetella puhtaat tekniikat ensin ettet hajota paikkoja!

Joo, oon vaan niin torspo vielä näissä hommissa että aahtelin joidenkin ohjelmien olevan sopivampia pienille painoille :P

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo, oon vaan niin torspo vielä näissä hommissa että aahtelin joidenkin ohjelmien olevan sopivampia pienille painoille :P

Ei toki. Nyt joku asiantuntevampi voi korjata jos olen väärässä, mutta kannattaisi ehkä tehdä näin:
Kun alat oppimaan tekniikoita paremmin, kannattaa alkaa pikkuhiljaa nostamaan painoa liikkeissä (esim. penkissä 2,5kg / treenikerta, kyykyssä 2,5kg/treenikerta jne.) Siis nostamaan niistä painoista millä olet tähän asti treenannut. Sitten kun tulee vastaan sopivat painot olet jo luultavasti totutellut tarpeeksi treenaamiseen ja voit vetää oikeilla painoilla. Korjatkaa jos olen väärässä.

Eli: esim. penkissä. Jos olet tähän asti treenannut esim. 35kg painolla teet näin:

1. treenikerta 35kg, 2. 37,5kg, 3. 40kg, 4. 42,5kg, 4. 45kg esim. 10:n sarjoja. Sitten kun tulee painot vastaan jolla saat juuri ja juuri tuon 10 kertaa, esim tiukasti 10x50kg niin alat treenaamaan sillä.

Ei toki. Nyt joku asiantuntevampi voi korjata jos olen väärässä, mutta kannattaisi ehkä tehdä näin:
Kun alat oppimaan tekniikoita paremmin, kannattaa alkaa pikkuhiljaa nostamaan painoa liikkeissä (esim. penkissä 2,5kg / treenikerta, kyykyssä 2,5kg/treenikerta jne.) Siis nostamaan niistä painoista millä olet tähän asti treenannut. Sitten kun tulee vastaan sopivat painot olet jo luultavasti totutellut tarpeeksi treenaamiseen ja voit vetää oikeilla painoilla. Korjatkaa jos olen väärässä.

Eli: esim. penkissä. Jos olet tähän asti treenannut esim. 35kg painolla teet näin:

1. treenikerta 35kg, 2. 37,5kg, 3. 40kg, 4. 42,5kg, 4. 45kg esim. 10:n sarjoja. Sitten kun tulee painot vastaan jolla saat juuri ja juuri tuon 10 kertaa, esim tiukasti 10x50kg niin alat treenaamaan sillä.

Kuulostaa ihan järkevältä touhulta, ja oletan että tuota tahtia voi hidastaa jos tuntuu siltä. Olen nyt tehnyt kyllä oikeasti tosi pienillä painoilla ja varsinkin jalkaliikkeissä voisi tunkea reilusti lisää painoa. Meinaan että jaksaisin tehdä tuplasti kaikki liikkeet vielä tällä hetkellä, vaikka 4x13 toistoa jokaisessa liikkeessä. No tänään kyllä tein hauikset niin etten jaksanut nostaa enää yhtään toistoa.

Ongelmakohtana tuntuisi olevan selkä, kun teen ylätaljassa tai alataljassa ei oikein meinaa millään tuntua yläselässä. Olen katsonut täältä Miken postaamat ohjeet ja vähentänyt painoja ja tosissaan keskittynyt liikkeisiin, ei vain saa tuntumaa selkään.

Kuulostaa ihan järkevältä touhulta, ja oletan että tuota tahtia voi hidastaa jos tuntuu siltä. Olen nyt tehnyt kyllä oikeasti tosi pienillä painoilla ja varsinkin jalkaliikkeissä voisi tunkea reilusti lisää painoa. Meinaan että jaksaisin tehdä tuplasti kaikki liikkeet vielä tällä hetkellä, vaikka 4x13 toistoa jokaisessa liikkeessä. No tänään kyllä tein hauikset niin etten jaksanut nostaa enää yhtään toistoa.

Ongelmakohtana tuntuisi olevan selkä, kun teen ylätaljassa tai alataljassa ei oikein meinaa millään tuntua yläselässä. Olen katsonut täältä Miken postaamat ohjeet ja vähentänyt painoja ja tosissaan keskittynyt liikkeisiin, ei vain saa tuntumaa selkään.

Tietenkin kannattaa varoa ja nostaa hitaammin painoja niissä lihasryhmissä jotka ovat kipeänä. En muista minkä lihaksen mainitsit mutta jos on tarve, hitaampaa sen kanssa :rolleyes:

Niin. Taljoissa parhaan tuntuman saat tekemällä liikkeet hitaasti ja hallitusti ja käyttäen oikeita lihaksia. Eli ei heijausta ym. Taljoissa myös lavojen pitäisi mennä yhteen selän takana kun teet liikettä.
Jos teet hitaasti ja joka toistossa lavat yhteen, takaan polton selässä oikeilla painoilla :thumbs:

Tietenkin kannattaa varoa ja nostaa hitaammin painoja niissä lihasryhmissä jotka ovat kipeänä. En muista minkä lihaksen mainitsit mutta jos on tarve, hitaampaa sen kanssa :rolleyes:

Niin. Taljoissa parhaan tuntuman saat tekemällä liikkeet hitaasti ja hallitusti ja käyttäen oikeita lihaksia. Eli ei heijausta ym. Taljoissa myös lavojen pitäisi mennä yhteen selän takana kun teet liikettä.
Jos teet hitaasti ja joka toistossa lavat yhteen, takaan polton selässä oikeilla painoilla :thumbs:

Pitääkin seuraavan kerran ottaa ihan rauhassa ja vähän hakea sitä oikeaa painomäärää...

Semmoinen kysymys olisi vielä että kuinka kauan yleensä ihmisillä kestää se salilla käynti? Itselläni siinä menee semmoinen tunti kun lämmittelen, venyttelen ja sitten vielä lopuksi vähän venyttelen (venyttelen sitten vielä kotona uudemman kerran). Ja tosiaan vielä tuossa yhdessä välissä pumppaan vähän rautaa :)

Mm.. Mul menee 1-2tuntia.. Eli ihan helvetin kauan.

Hyvältä näyttää, sekä motivaatio, että ohjelma. Itsekkin käytän lähes identtistä ohjelmaa ja itselleni se tuntuisi ainakin sopivan. Tottahan tuo ohjelma on suht raskas, mutta niin kaksijakosen pitääkin mielestäni olla. (Eihän kukaan tätä ohjelmaa raskaaksi haukkunut ajattelut, että kaikki liikkeet yhdeltä riviltä tehdään, vaan / kauttaviiva tarkoittaa nimenomaan vaihtoehtoja liikkeissä:rolleyes:). Mitä tulee painoihin on alussa juurikin hyvä hakea kunnon tekniikkaa ja tuntumaa, että loukkaantumisilta vältyttäisiin ja liikkeet menisivät sinne minne pitääkin. Tottakai sitten kun alkaa tuntua helpolta/kevyeltä voi ja kannattaakin lisätä painoja, mutta pidä mielessä, että lihasta et voi käytännössä kasvattaa kun tiputat painoa. Saliharjotteilulla voit saada voimaa painoa pudottaessasi, varsinkin jos olet aloittelija (näin ymmärsin postauksistasi) ja minimoida lihaskatoa painon pudotessa. Jos saavutat ihannepainosi ja punttien kolistelu vielä kiinnostaa ja haluisit vähän lihastakin luita ympäröimään, niin sitten ei auta muu kuin ruveta nostamaan painoa jälleen (ja jatkaa reenamista tottakai). Jännää tämä punttitouhu:D Jos koko reenin saat tuntiin mahtumaan niin tahti on juuri sopiva. Pidemmät ja kunnolliset venyttelet kannattaa ehkä sijoittaa niille päiville jolloin et käy salilla. Jatka samaan malliin!:thumbs:

Nyt on semmonen harmillinen juttu että jää treenailut pois varmaan kahdeksi viikoksi ja pitää istua kotona, tämä johtuen terveydellisistä syistä. Onkos jotain neuvoja mitä kannattaisi tehdä? Käsipainoja voin ehkä normisti nostella mutta siinäpä se. Jatkanko vaan diettiä enkä ota paniikkia ja alan treenailemaan normaalisti sitten taas kun pystyy?

Ja tänään on herkkupäivä, käyn ostamassa pizzaa ja limppaa, korvaantuu sitten viikonloppuna kun ei oikein voi syödä tai juoda :) Onhan se paino tippunut jo 13 kiloa että voi sitä välillä itseään palkita.

Kannattaa yrittää syödä normaalisti jos ei salille pääse..lihaksilla ei ole mitään syytä pysyä jos ei niitä rasiteta ja on - kcal

No nyt on mennyt viikko treenaamatta. Yritän syödä +- kaloreille mutta on aika hankala kun ei liiku yhtään niin ei tule yhtään nälkäkään eikä oikein luonto anna periksi alkaa ahmimaan kesken kuurin :)

Painoa on tippunut nyt noin 14 kiloa. Hauska sovitella vaatteita päälle jotka vielä hetki sitten olivat liian pieniä mahan kohdalta, nyt jää löysää niin että meinaavat olla liian isoja.

Odotan innolla että pääsee taas pumppaamaan rautaa!

Kuulostaa todella hyvältä ja näköjään on tuloksia tullu aikseks :)

Itselläni myös alkaa täysremontti. Ja toivottavasti saisi sen 20kg ainakin pois kun on reilusti päälle sadan tällä hetkellä.

Hyvä kun ihmiset jaksaa kirjottaa tänne näitä :) saa lisäinspiraatiota omaan kuntoiluun ja neuvoja samalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom