Eka on yksinkertainen ja helppo valita.
U2 ja erityisesti Bono. Kun aloin tajuta jostain muusta kuin lastenlauluista :D löysin käsiini U2:n Unforgettable firen. Vuosi oli 1984, muistaakseni, levy oli ihan uusi ja tuore. Nimibiisi vaan teki sellaisen vaikutuksen, että siitä asti olen fanittanut. Erityisesti Rattle and Humin ajan U2:ta, vieläkin katson säännöllisesti sen, silloin kävin elokuvissa katsomassa sen 6 tai 7 kertaa (en mä suinkaan laskenut...), sittemmin videolta ja nyt hommasin dvd:n.
Se vaan on... Suurin ja Kaunein ja Mahtavin. Moni elämäntilanne selvinnyt sillä, että Bono on ollut terapeuttina, muun bändin avustaessa. Vitutukset ja jopa avioero helpottunut, kun pistää soimaan sopivan biisin - kuten erotessa soi monta kertaa päivässä One. Bonon äänikin jo niin tuttu, ja niin lähellä vaikka tulee levyltä...
Juu, kyllä se U2 on. :haart:
Ja sitten myös:
Tove Jansson
sekä muumit että muu kirjallisuutensa ja taiteensa ja koko ihminen
Niin, tietysti Muumilaakso, josta löysin itselleni elämänfilosofiaa siitä asti, kun sitä minulle pienenä luettiin ääneen. Olen lukenut kirjat lukemattomia kertoja, ja Muumilaakson marraskuu on yksinkertaisesti maailman paras kirja.
Siis se aito Muumilaakso, kirjojen, ei se piirretty sarja...
Kirjat taitavat olla aika lailla fanitukseni kohde, enemmän jopa kuin musiikki... Mainitaan myös Tolkien, jonka Hobitin ja Taru sormusten herrasta luin läpi jo 8-vuotiaana vuonna 1980... Sitkeä sissi olin silloin lukemaan, kesän vesirokossa ja luin jopa Monte Criston Kreivin, nykyään en jaksa lukea paria sivua pidemmälle sitä. Mutta Tolkien vei mukanaan, ja sille tielle olen jäänyt. Ehkä jossain on madonreikä todellisuudessamme, ja sieltä voi kurkistaa Keskimaahan?
Tuon vesirokkokesän jälkeen olen lukenut sitten muutakin kuin nuo kaksi teosta, perehtynyt Keskimaan historiaan sun muuta, hupsahtanut ihan.
Olenhan Gondorin kuningatar, Minas Tirith on toinen kotikaupunkini.
Miten niin olen sekaisin? :D
Niin ja vielä yksi: fanitan hyvin lyhyitä hiuksia miehillä tai ei hiuksia lainkaan. Paitsi Keskimaassa, hobiteille ja Gondorin kuninkaalle pitkät hiukset sopii. ;)