Milloin eri lihakset ovat tasapainossa?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuinka pienet tulokset 75-kiloisen pitää alittaa, jotta lihasvoiman voi sanoa olevan surkea kaikilla osa-alueilla? Jos takakyykkää 4*80 kg ja penkkipunnertaa 1*55 kg, onko voima ikäänkuin tasapainossa eri lihasten kesken?

Hieman yleisemmin kysyen: Onko olemassa jonkinlaisia standarditaulukoita, joista näkisi että esim. penkkipunnerruksen tulos on heikompi kuin oma taso kaikkiaan, tai maastaveto suhteellisesti parempi kuin kyykky, tai että voi sanoa olevansa hyvässä lihasvoimassa kaikilta osin jne?

Tiedän ettei tähän mitään täysin oikeaa vastausta ole, mutta onko edes mitään keskiarvotaulukoita tai vastaavia olemassa?

Kuinka pienet tulokset 75-kiloisen pitää alittaa, jotta lihasvoiman voi sanoa olevan surkea kaikilla osa-alueilla? Jos takakyykkää 4*80 kg ja penkkipunnertaa 1*55 kg, onko voima ikäänkuin tasapainossa eri lihasten kesken?

Hieman yleisemmin kysyen: Onko olemassa jonkinlaisia standarditaulukoita, joista näkisi että esim. penkkipunnerruksen tulos on heikompi kuin oma taso kaikkiaan, tai maastaveto suhteellisesti parempi kuin kyykky, tai että voi sanoa olevansa hyvässä lihasvoimassa kaikilta osin jne?

Tiedän ettei tähän mitään täysin oikeaa vastausta ole, mutta onko edes mitään keskiarvotaulukoita tai vastaavia olemassa?

Tässä sulle yhdenlainen liikekohtainen taulukko, silloinhan sulla on noi liikkeet aikalailla tasoissa jos jokaisen liikkeen tulokset ovat samassa pystysarakkeessa.. Painot on siis paunoina tuossa.

E: Surkeat voimat 75-kiloisella on tuon mukaan siis pystypunnerrus 34kg, penkkipunnerrus 54kg, kyykky 50kg, maastaveto 62kg ja rinnalleveto 36kg :)

On muuten ihan mielenkiintoinen taulukko. Tuon mukaan mulla olis (kapea) penkki intermediate, pystypunnerrus advanced/elite, (etu)kyykky novice/intermediate, maastaveto advanced ja (raaka) rinnalleveto novice/intermediate. Aikalailla hajontaa siis mutta tosiaan penkin teen kapeana, takakyykkyä en tee ollenkaan vaan katsoin etukyykkypainojen mukaan ja rinnallevetoa en ole treenannu yhtään, otan vaan pystypunnerrus/etukyykkysarjapainot itse rinnalle ilman etukyykyssä käyntiä eli ns. "raakana".

Siinä olis mulle tavoitetta että saisin kaikki advancediin paitsi pystypunnerruksen eliteen, joskus kunhan vain rupean takakyykkyä ja rinnallevetoa tekemään..

Jos press on ihan pystypunnerrus (yleensä overhead press) niin kaikkein kesyimmät tulokset siinä verrattuna muihin. Penkinkin pitäisi olla eliteen 160kg 90 kilosena. Itse en ole huomannut oman painon radikaalisti vaikuttaneen tuloksiin, siis dieetillä ei ole koskaan pudonnut tulokset (en ole kyllä yli kymmentä kiloa pudottanut)...

Katsoin kans että pystypunnerruksessa ei kovin kummoiset vaatimukset ole noihin muihin liikkeisiin verrattuna..

Kyllä toi minusta ihan suuntaa antava taulukko on. Vaikka se ei ihan elitieä mulle mistään antanutkaan:(
Joku viisas sano joskus et se on karkea suhde luku, penkki kertaa 1, kyykky 1,5 ja mave 2 liikkuvat kilomäärät. Tietty täytyy reenata tasapuolisesti, et se on näin.
Joskus tosin kyllä muistaakseni näin täällä taulukon, jossa oli noitten huippunostajien suhteet ja ne oli hyvin 1/3 jakautuneet noille liikkeille.

Jos teet noilla painoilla kannattaisi vaan treenata lisää ja parantaa tuloksia. Turhanpäiväistä miettiä tasapainoa :)

Jos teet noilla painoilla kannattaisi vaan treenata lisää ja parantaa tuloksia. Turhanpäiväistä miettiä tasapainoa :)

Nojoo, varmasti joka paikassa on kasvunvaraa. Mitä itse tuloksiin tulee, olen niistä iloinen vähän niinkuin aikanaan yo-kirjoitusten ruotsin C:stä. Eihän se itsessään huippuarvosana ollut, mutta minulle kova tulos; matematiikan L:ää pidin itsestäänselvänä.

Sanotaan, että aloittelija saa helposti lisää lihasta. Ja onhan minulla noussut sarjapainot parissa kuukaudessa aika paljon. Mietin että miten aloittelija määritellään, kun ei lihas tiedä missä on rasittunut. Että kai metsätöissä kovat lihakset saaneella pitäisi olla yhtä vaikea saada lisää kuin vastaavan massan salilla keränneen? Ja jos on olemassa jonkinlainen perustaso, jonka alittavan on helpompi saavuttaa se kuin saavuttaneen edelleen nostaa tuloksia, onko taso lihaskohtainen? Jos näin olisi, niin tavallaan pikavoittoja olisi saatavissa siellä, missä lihas nyt on suhteellisesti heikko.

Siisti taulukko. Hauskaa kun oma lähtötaso on ollu reilusti alempana kuin muilla, en oikeastaan pääse vieläkään tuossa taulukossa missään liikkeessä novice tasoa paremmaksi :) ehkä joku päivä vielä!

Tässä sulle yhdenlainen liikekohtainen taulukko, silloinhan sulla on noi liikkeet aikalailla tasoissa jos jokaisen liikkeen tulokset ovat samassa pystysarakkeessa.

E: Surkeat voimat 75-kiloisella on tuon mukaan siis pystypunnerrus 34kg, penkkipunnerrus 54kg, kyykky 50kg, maastaveto 62kg ja rinnalleveto 36kg :)

Kiitos linkistä. Ei tuo untrained-osio kyllä vastaa kuvaustaan "Terve henkilö, joka ei ole harjoitellut aiemmin mutta osaa tehdä liikkeen teknisesti oikein". Tai en usko olleeni niin paljon keskiarvosuomalaista heikompi elokuussa.

En ole tehnyt noista viidestä kuin kolmea. Niissä saavuttaisin penkkipunnerruksessa juuri un-trained -tason, kyykky lähestyisi noviisia ja mave olisi noiden välissä. Ovat nuo likimain samaa linjaa siis.

Edit: Tuon mukaan on ihan normaalia, että minun tapaani alkuunsa kyykky ja maastaveto nousevat kohisten, penkkipunnerrus hitaammin. Toki sen ymmärtää sikälikin, että mukana on kyykyssä ja mavessa omaa painoa aloittelijalla yhtä paljon kuin rautaa ja enemmänkin.

Nyt ku ite muistelin omia tuloksiani sillon ku alotin, niin penkissä olin "novice" ja maastavedossa "untrained", muissa olis varmasti mullaki jääny alle tuon "untrainedin" :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jotenki tuo taulukko tuntuu hämäävältä tän päivän mittakaavassa. Kenties noita suorituksia pitäs verrata esim. koulussa/kertausharjotuksissa mitattuihin ikäluokkien keskiarvoihin, tms. Uskallan kuitenkin sanoa, että tänä päivänä 80kg mies joka kyykkää ykösenä 100kg on siellä parhaan 20% joukossa. Sama sitten muihin ja konttorityön & lässynlässynaerobisen laihuus-rasvakammomanian aikana nuo kaikki on luultavasti tosi heikolla tasolla jos ruvettaisiin mittailemaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom