Millasia autoja teillä on?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toni the rookie
  • Aloitettu Aloitettu
joka on muuten käytännöllisempi stadissa.
Mahtuisko Corsaan? Pitäis kaataa etupenkitkin.

IMG_1152.jpg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä sopivan muotoiseen pikku autoonkin mahtuu ihan helvetisti tavaraa. Itse hain aikoinaan omalla starletillani 48'' ja 32'' telkkarit molemmat kerralla mitkä eivät mahtuneen kaverini 500-sarjan bemariin. Tosin jos tarvitsee viedä mitään tavaraa niin tuo starletti olikin sitten 2-paikkainen kun oli takapenkit koko ajan kaadettuna.

Nykyään tosin ajelen transportterilla johon menee kivasti viikonlopun lomareissun kamat kuten: moottoripyörä, vähän renkaita, varikko krääsää, pari fillaria yms :D

Allekirjoitan myös kyllä tuon neliveton parkin talvella. Kyllä tampereellakin kummasti löytyy aina se yks paikka mihin ei ole kukaan uskaltanut ajaa mutta nelivedolla menee ihan mukavasti.
 
Itselle tuo dieselauto ei ole tuonu halpoja kilometrejä. Dieseliin liittyviin ongelmiin on palanut saatanasti rahaa. Kuinkahan moni Itseasissa säästää dieselautolla?

1000euroa jos laittaa dpf-ongelmiin, niin siinä saa aika monta sataa litraa sitä halvempaa dieseliä laskea tankkiin ennen kuin se olisi kannattavampaa kuin bensalla ajaminen.

Seuraava auto kulkee bensalla. Ihan sama mitä kuluttaa kunhan toimii.

Edit : juttelin hinaajakuskin kanssa ja se sanoi, että viime aikoina suuri asiakaskunta tulee uusien Hondien omistajista, kun dpf- poltto ei mene päälle. Valmistaja suosittelee hinausta, kun ei ota vastuuta ajamisesta vikavalon aikana. Uusi softa kuulemma parantaa dpf- polton käyntiinlähtemistä.
 
Uusissa autoissa kun on bensoissakin melkein poikkeuksetta turbot, niin saa ohjelmoimalla hyvin potkua. Kulutus sekä päästöt ovat pienet ja hallitus kaavailee taas jotain dieselveron korotuksia, niin ei paljon kannata dieseleitä ostella.
 
Onhan se mieletöntä kun idioottivarma diesel-tekniikka pilataan kaikella dpf ja egr -laitteilla. Lisäksi pitää maksaa vuosittain veroa siitä, että painii noiden ongelmien kanssa ja mukamas pääsee halvemmalla kuin bensamiehet.

Mun varmaan pitäisi kaikkien remppojen jälkeen ajaa 700 000km ilman ongelmia,jotta diesel autoni olisi halvempi kuin vastaava bensa.
 
Kuka perkele on keksinyt hiukkassuodattimen? Omassa diesel-Accordissa meni dpf tukkoon. Huolto maanantaina, voi maksaa taas aika saatanasti. Onneksi Länsiauto lupasi maksaa puolet, kun auto on ostettu heiltä syyskuussa.

Tuollaistakin tullut markkinoille, oisko apua...
DPF CLEANER AND REGENERATOR - Tecalemit
DPF puhtaaksi Fortélla - Hiukkassuodattimen puhdistusaine kokeessa - Ammattiautot.fi

Ajosyklien pituudella lienee hyvinkin suora yhteys tuon dpf:n tukkeutumiseen. Itselläni kertyi edelliseen autoon, e91 320d bemariin lähes 300tkm mittariin ilman mitään dpf oireita. Meni vaihtoon oireettomana joten jatkosta ei tietoa...
 
Mulla poistettiin tuosta vanhemmasta Volvossa ohjelmoinin yhteydessä sisuskalut DPF:stä.
Kulutus putosi reilulla 0,5litralla, kun ei mikään ahdista tai polttele ainetta turhaan 800km välein.
Niin ja nousihan ne arvotkin 185hepasta 230heppaan ja vääntö 400nm pikkasen päälle 500nm:jahas:
 
Uusissa autoissa kun on bensoissakin melkein poikkeuksetta turbot, niin saa ohjelmoimalla hyvin potkua. Kulutus sekä päästöt ovat pienet ja hallitus kaavailee taas jotain dieselveron korotuksia, niin ei paljon kannata dieseleitä ostella.

Mutta onkohan meikäkäisen 50-60 tkm /vuodessa ajoilla edelleenkään mitään muuta vaihtoehtoa, kuin diesel. Kiinnostaisi toki, jos oikeasti voisi ostaa bensa-auton ja pitää sitä kannattavammin, kuin dieseliä + vielä myydä pois kohtuullisella hyvityksellä. Diesel-autot pitää arvonsa tällä hetkellä (mielestäni) paremmin.

EDIT.

Se on toki muuttunut, että jos ostan jossain vaiheessa perheeseen kakkosauton, niin saa ajot olla tosiaan hyvin suuret, että siinäkin pelissä olisi dieselmoottori.
 
Mutta onkohan meikäkäisen 50-60 tkm /vuodessa ajoilla edelleenkään mitään muuta vaihtoehtoa, kuin diesel. Kiinnostaisi toki, jos oikeasti voisi ostaa bensa-auton ja pitää sitä kannattavammin, kuin dieseliä + vielä myydä pois kohtuullisella hyvityksellä. Diesel-autot pitää arvonsa tällä hetkellä (mielestäni) paremmin.

EDIT.

Se on toki muuttunut, että jos ostan jossain vaiheessa perheeseen kakkosauton, niin saa ajot olla tosiaan hyvin suuret, että siinäkin pelissä olisi dieselmoottori.

Flexi-/multifuel? Onko työmatkan varrella kaasuasemia? Jos on niin kaasulla pääsee ilmeisesti halvimalla...isossa maasturissa käyttövoimavero on reilu 200 euroa vuosi, en ole ehtinyt kaasulla kokeilemaan kun sain auton vasta viime viikolla.

IS ja Auto Bild Suomi vertailivat: etanoli, bensiini, maakaasu vai diesel - millä on halvinta ajaa? - Autot - Ilta-Sanomat
 
Flexi-/multifuel? Onko työmatkan varrella kaasuasemia? Jos on niin kaasulla pääsee ilmeisesti halvimalla...isossa maasturissa käyttövoimavero on reilu 200 euroa vuosi, en ole ehtinyt kaasulla kokeilemaan kun sain auton vasta viime viikolla.

IS ja Auto Bild Suomi vertailivat: etanoli, bensiini, maakaasu vai diesel - millä on halvinta ajaa? - Autot - Ilta-Sanomat

Joudun ajaan toisinaan sellaisessa erämaassakin, etten tuollaiseen tekniikkaan vielä lähtisi. Tuo bensa-autoon siirtyminen kiinnostaa, mutta tosin epäilyttää suuresti näillä kilsoilla.
 
Mullakin into laantui kuin tajusin että lähin kaasuasema on 55 kilsan päässä :(

Luulisi että täällä landella kannattaisi laittaa joka sikala ja navetta tuottamaan kaasua...ST1:sen piti laajentaa kaasuverkostoa huomattavasti mutta taisi jäädä puheeksi.
 
Itselle tuo dieselauto ei ole tuonu halpoja kilometrejä. Dieseliin liittyviin ongelmiin on palanut saatanasti rahaa. Kuinkahan moni Itseasissa säästää dieselautolla?

1000euroa jos laittaa dpf-ongelmiin, niin siinä saa aika monta sataa litraa sitä halvempaa dieseliä laskea tankkiin ennen kuin se olisi kannattavampaa kuin bensalla ajaminen.

Seuraava auto kulkee bensalla. Ihan sama mitä kuluttaa kunhan toimii.

Edit : juttelin hinaajakuskin kanssa ja se sanoi, että viime aikoina suuri asiakaskunta tulee uusien Hondien omistajista, kun dpf- poltto ei mene päälle. Valmistaja suosittelee hinausta, kun ei ota vastuuta ajamisesta vikavalon aikana. Uusi softa kuulemma parantaa dpf- polton käyntiinlähtemistä.

Kävin auton korjaamolta. Kustannus ei ollut paha. n. 100e jäi itselle maksettavaksi. DPF pakkopoltettiin puhtaaksi ja vaihdettiin uusi softa. Uudella softalla pitäisi DPF:n kestää paremmin pätkäajoa. Korjaamon äijä sanoikin, että diesel-Hondalla ei voi ajaa talvella pelkästään taajama-ajoa... Ei se auta, kun laittaa toi paska myyntiin tai poistattaa koko DPF.
 
Huhhuh... tein tuon diesel-laskurin netissä. Ei se kannata enää edes näillä kilsoilla (50-60 tkm). Ainoa mutta, on diesel-auton kestävyys (joka sekin on nykyään kyseenalaistettu aika voimakkaasti) ja diesel-auton arvonalenema vs. bensa-auton arvonalenema. Ei voi saivarrella, että mun pitäisi vaihtaa pienempikoneiseen diesel-autoon, koska bensapuolelta löytyy yhtä vähäruokaisia pieniä bensakoneita... eli "pieni dieselkone säästää"-korttikin on nykyään turha.

- - - Updated - - -

Mullakin into laantui kuin tajusin että lähin kaasuasema on 55 kilsan päässä :(

Luulisi että täällä landella kannattaisi laittaa joka sikala ja navetta tuottamaan kaasua...ST1:sen piti laajentaa kaasuverkostoa huomattavasti mutta taisi jäädä puheeksi.

Tuo flexifuel on muuten silloin hyvä, jos autoon voi tankata siellä erämaareissulla E10:iä. En vaan tiedä, että kuka noita konversiotöitä tekee... ja uutenakin aika rajatusti vielä saatavissa ko. polttoaineella toimivia autoja ja käytettynä valikoima myöskin hyvin nihkeä.


EDIT. Mikä on dieselin hinnan ja dieselveron tulevaisuus? Onko mitään viitteitä? Jos vaihtaa vaikkapa ensi vuonna bensa-autoon, niin tuleeko seuraavana vuonna sitten katumaan?
 
Huhhuh... tein tuon diesel-laskurin netissä. Ei se kannata enää edes näillä kilsoilla (50-60 tkm). Ainoa mutta, on diesel-auton kestävyys (joka sekin on nykyään kyseenalaistettu aika voimakkaasti) ja diesel-auton arvonalenema vs. bensa-auton arvonalenema. Ei voi saivarrella, että mun pitäisi vaihtaa pienempikoneiseen diesel-autoon, koska bensapuolelta löytyy yhtä vähäruokaisia pieniä bensakoneita... eli "pieni dieselkone säästää"-korttikin on nykyään turha.

- - - Updated - - -



Tuo flexifuel on muuten silloin hyvä, jos autoon voi tankata siellä erämaareissulla E10:iä. En vaan tiedä, että kuka noita konversiotöitä tekee... ja uutenakin aika rajatusti vielä saatavissa ko. polttoaineella toimivia autoja ja käytettynä valikoima myöskin hyvin nihkeä.


EDIT. Mikä on dieselin hinnan ja dieselveron tulevaisuus? Onko mitään viitteitä? Jos vaihtaa vaikkapa ensi vuonna bensa-autoon, niin tuleeko seuraavana vuonna sitten katumaan?

Mun järjestelmä on asennettu Tuusula/Espoo-akselilla, hinta n. 3 donitsia, sillä saa järjestelmän sekä korkeapainesäiliöt 400-500 kilometrille, autossa on normaali bensatankki joten range noin 1000 kilsaa joka kai on 3.5L veekutoselle aika hyvä. Keskikonsolissa on nappi josta kaasun saa päälle/pois ja ledeillä näkee täyttöasteen. Konehuoneessa on lisäohjainboxi sekä venttiilinsuoja-ainesäiliö (kaasu on korkeaoktaanista ja rasittaa venttiilejä ilman suoja-ainetta), suoja-aine maksaa jotain 30 loiroa pullo, kestää pitkään.

Disclaimerina tosin se etten ole vielä kertaakaan testannut.

Dieselin tulevaisuus ei voi olla kovin hyvä koska EU:lla on sitä vastaan samanlainen antipatia kuin tupakkaakin.
 
Kyllähän toi alkaa olla melko mitätön hyöty diesel vs. bensa mutta kyllä mä ton vielä saan kannattavaksi laskettua diesel-laskurilla. Omat ajot on n. 30tkm vuodessa ja matka-ajossa kulutus n. 5,5l/100km (talvella vähemmän kesällä enemmän). Jos vertaa 7l/100km kuluttavaan bensa-autoon ja verojen erotus vois olla vaikka 400€ niin jää kannattavaksi, tosin vain alle 500€/v. Itseasiassa jää kannattavaksi vielä 20tkm ajollakin ja 15tkm ajolla on tuon laskurin mukaan sama ajaako dieselillä vai bensalla. Uskon kuitenkin että on keskimäärin järkevämpi ajaa 300tkm ajetulla diesel kuin bensa-autolla (kestävyys?). Ei voi yleistää, siksi sanoinkin keskimäärin.

Vertasin siis 1,9tdi passattiani vastaavaan bensa versioon, 1,8T passattiin joka taitaa itseasiassa viedä enemmän kuin tuon 7l/100km. Käytin Diesel-laskuri.net ja katsoin tämän hetken halvimmat polttoainehinnat kaupungistani Polttoaine.net - Powered by Webmoon

Nythän ne taas kaavailee jotain korotuksia dieseliin ja uudet bensaturbot aika vähän kuluttaa joten saa tarkkaan miettiä onko seuraava auto diesel vai bensa. Tuosta 30tkm:sta noin puolet tulee työajoa eli siitä saa kilometrikorvaukset.
 
Uskon kuitenkin että on keskimäärin järkevämpi ajaa 300tkm ajetulla diesel kuin bensa-autolla (kestävyys?). Ei voi yleistää, siksi sanoinkin keskimäärin.

Niin. Tämä on juuri tällainen juupas-eipäs juttu, mutta kyllä yleisesti ottaen tuntuu, että dieseleiden kestävyys on laskenut. Ihmisillä vaan on se sellainen fiilis ja tuntuma, että ne dieselit kestää. Ja toki jos verrataan mitä sattuu bensalla toimivaa riisikippoa 300 tkm:n kohdalla ja sitten rinnalle laitetaan mikä vaan dieselmoottorilla varustettu auto 300 tmk:n jälkeen, niin toki silloin tuo bensa-auto arveluttaa enemmän. Vaihtoehtoisesti taas esim. BMW:n kohdalla luottaisin enemmän siihen paljon ajettuun bensavehkeeseen, kuin dieseliin.
 
Mielestäni vastasin tänne jo aikasemmin? Kyllähän toi dieselin perustekniikka on edelleen pommimvarmaa, mutta kun sinne pitää tunkea kaikkia idioottimaisia ja kalliita lisähärpättimiä, niin kestävyys kärsii. EU:n salaliitto? :D

Kellään lähteitä tuleville diesel korotuksille? Laskin tuossa diesel laskurilla hintoja e39 bemarille. Jo 30 tkm vuodessa ajolla jäisi 800-1000 € vuodessa remppoihin. Ja ajan kumminkin rutkasti enemmän. Laitoin jopa dieseliä yläkanttiin ja bensaa alakanttiin.

Ei tossa mitään vaikka pitäisikin korjata, mutta annas jos ei lähdekkään aamulla käyntiin edes avustuksella tai hyytyy tielle, niin on piru merrassa. Tuo koko autossa eniten pelottaa, ei niinkään se raha.

Toki jos ois rahaa niin mulla ois kakkosautona 940 volvo bensalla. Vaan ku ei ole.
 
Mielestäni vastasin tänne jo aikasemmin? Kyllähän toi dieselin perustekniikka on edelleen pommimvarmaa, mutta kun sinne pitää tunkea kaikkia idioottimaisia ja kalliita lisähärpättimiä, niin kestävyys kärsii. EU:n salaliitto? :D

Kellään lähteitä tuleville diesel korotuksille? Laskin tuossa diesel laskurilla hintoja e39 bemarille. Jo 30 tkm vuodessa ajolla jäisi 800-1000 € vuodessa remppoihin. Ja ajan kumminkin rutkasti enemmän. Laitoin jopa dieseliä yläkanttiin ja bensaa alakanttiin.

Ei tossa mitään vaikka pitäisikin korjata, mutta annas jos ei lähdekkään aamulla käyntiin edes avustuksella tai hyytyy tielle, niin on piru merrassa. Tuo koko autossa eniten pelottaa, ei niinkään se raha.

Toki jos ois rahaa niin mulla ois kakkosautona 940 volvo bensalla. Vaan ku ei ole.

Niin... onko se dieseltekniikka sittenkään niin varmaa juuri niiden EGR, DPF ja esim. hajoilevien turbojen takia? Lisäksi tuntuu, että dieseleiden kanssa automaattilaatikotkin ovat keskimäärin kovemmilla verrattuna bensa-automaatit.

On se hauskaa, miten diesel-uskovaisia omat kaveritkin on. Yhdelle kerroin tuossa, ettei diesel-laskurin mukaan kannata ajaa dieselillä, niin alkoi se "häh?"-hokeminen. Sen jälkeen tuhanteen kertaan kuultu: "onhan nää dieselit niin paljon varmempia" ja "pikkuvikoja niin paljon noissa bensavehkeissä".

EDIT. Lisäksi sama kaveri puolusteli: "juurihan oli se TV-juttu, jossa sanottiin, että vaikka bensa maksais dieselin kanssa saman verran, niin diesel kannattaa kaikilla 20 tkm / vuodessa ajavilla." Kannattaisi olla lähdekritiikkiä ja maalaisjärkeäkin mukana... huhhuh.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom