Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sitä luokkaa se taitaa maksaa purettuna/softattuna, mutta tehoja tulee sitten kaupanpäälle;)
DPF / FAP / Hiukkassuodattimen Poisto ohjelmallisesti
Kuka perkele on keksinyt hiukkassuodattimen? Omassa diesel-Accordissa meni dpf tukkoon. Huolto maanantaina, voi maksaa taas aika saatanasti. Onneksi Länsiauto lupasi maksaa puolet, kun auto on ostettu heiltä syyskuussa.
Uusissa autoissa kun on bensoissakin melkein poikkeuksetta turbot, niin saa ohjelmoimalla hyvin potkua. Kulutus sekä päästöt ovat pienet ja hallitus kaavailee taas jotain dieselveron korotuksia, niin ei paljon kannata dieseleitä ostella.
Mutta onkohan meikäkäisen 50-60 tkm /vuodessa ajoilla edelleenkään mitään muuta vaihtoehtoa, kuin diesel. Kiinnostaisi toki, jos oikeasti voisi ostaa bensa-auton ja pitää sitä kannattavammin, kuin dieseliä + vielä myydä pois kohtuullisella hyvityksellä. Diesel-autot pitää arvonsa tällä hetkellä (mielestäni) paremmin.
EDIT.
Se on toki muuttunut, että jos ostan jossain vaiheessa perheeseen kakkosauton, niin saa ajot olla tosiaan hyvin suuret, että siinäkin pelissä olisi dieselmoottori.
Flexi-/multifuel? Onko työmatkan varrella kaasuasemia? Jos on niin kaasulla pääsee ilmeisesti halvimalla...isossa maasturissa käyttövoimavero on reilu 200 euroa vuosi, en ole ehtinyt kaasulla kokeilemaan kun sain auton vasta viime viikolla.
IS ja Auto Bild Suomi vertailivat: etanoli, bensiini, maakaasu vai diesel - millä on halvinta ajaa? - Autot - Ilta-Sanomat
Itselle tuo dieselauto ei ole tuonu halpoja kilometrejä. Dieseliin liittyviin ongelmiin on palanut saatanasti rahaa. Kuinkahan moni Itseasissa säästää dieselautolla?
1000euroa jos laittaa dpf-ongelmiin, niin siinä saa aika monta sataa litraa sitä halvempaa dieseliä laskea tankkiin ennen kuin se olisi kannattavampaa kuin bensalla ajaminen.
Seuraava auto kulkee bensalla. Ihan sama mitä kuluttaa kunhan toimii.
Edit : juttelin hinaajakuskin kanssa ja se sanoi, että viime aikoina suuri asiakaskunta tulee uusien Hondien omistajista, kun dpf- poltto ei mene päälle. Valmistaja suosittelee hinausta, kun ei ota vastuuta ajamisesta vikavalon aikana. Uusi softa kuulemma parantaa dpf- polton käyntiinlähtemistä.
Mullakin into laantui kuin tajusin että lähin kaasuasema on 55 kilsan päässä :(
Luulisi että täällä landella kannattaisi laittaa joka sikala ja navetta tuottamaan kaasua...ST1:sen piti laajentaa kaasuverkostoa huomattavasti mutta taisi jäädä puheeksi.
Huhhuh... tein tuon diesel-laskurin netissä. Ei se kannata enää edes näillä kilsoilla (50-60 tkm). Ainoa mutta, on diesel-auton kestävyys (joka sekin on nykyään kyseenalaistettu aika voimakkaasti) ja diesel-auton arvonalenema vs. bensa-auton arvonalenema. Ei voi saivarrella, että mun pitäisi vaihtaa pienempikoneiseen diesel-autoon, koska bensapuolelta löytyy yhtä vähäruokaisia pieniä bensakoneita... eli "pieni dieselkone säästää"-korttikin on nykyään turha.
- - - Updated - - -
Tuo flexifuel on muuten silloin hyvä, jos autoon voi tankata siellä erämaareissulla E10:iä. En vaan tiedä, että kuka noita konversiotöitä tekee... ja uutenakin aika rajatusti vielä saatavissa ko. polttoaineella toimivia autoja ja käytettynä valikoima myöskin hyvin nihkeä.
EDIT. Mikä on dieselin hinnan ja dieselveron tulevaisuus? Onko mitään viitteitä? Jos vaihtaa vaikkapa ensi vuonna bensa-autoon, niin tuleeko seuraavana vuonna sitten katumaan?
Uskon kuitenkin että on keskimäärin järkevämpi ajaa 300tkm ajetulla diesel kuin bensa-autolla (kestävyys?). Ei voi yleistää, siksi sanoinkin keskimäärin.
Mielestäni vastasin tänne jo aikasemmin? Kyllähän toi dieselin perustekniikka on edelleen pommimvarmaa, mutta kun sinne pitää tunkea kaikkia idioottimaisia ja kalliita lisähärpättimiä, niin kestävyys kärsii. EU:n salaliitto? :D
Kellään lähteitä tuleville diesel korotuksille? Laskin tuossa diesel laskurilla hintoja e39 bemarille. Jo 30 tkm vuodessa ajolla jäisi 800-1000 € vuodessa remppoihin. Ja ajan kumminkin rutkasti enemmän. Laitoin jopa dieseliä yläkanttiin ja bensaa alakanttiin.
Ei tossa mitään vaikka pitäisikin korjata, mutta annas jos ei lähdekkään aamulla käyntiin edes avustuksella tai hyytyy tielle, niin on piru merrassa. Tuo koko autossa eniten pelottaa, ei niinkään se raha.
Toki jos ois rahaa niin mulla ois kakkosautona 940 volvo bensalla. Vaan ku ei ole.