Millä valinnoilla pyrit vähentämään ympäristön turhaa kuormitusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumnus
  • Aloitettu Aloitettu
Kirjoitit aikaismmin manneessä aikamuodossa, mutta nyt mennäänkin jo pitkälle tulevaisuuteen. Mittausten mukaan meri kuitenkin nousee ja trendi on kiihtyvä. Vaikka pahimmat ennusteet eivät ole tähän mennessä toteutunetkaan, niin mun on vaikea saada tästä ilmastonmuutosta vähättelevää argumenttia. Nyt nopeus taitaa olla 3-4 milliä vuodessa.

Sea Level | Vital Signs – Climate Change: Vital Signs of the Planet
upload_2019-3-25_19-13-58.png

Eipä tuossa nyt mitään merkittävää kiihtyvää trendiä ole havaittavissa. Ja tämä siis satelliittimittausaikakaudella, joka oletusarvoisesti on huomattavasti luotettavampi kuin poijut.

Arktisen merijään laajuutta ja sen pienenemistä on käytetty alarmistien piirissä raamattuna ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen todistelemisessa. Tai siis käytettiin, mutta kun minini saavutettin vuonna 2012, niin vähemmälle on jäänyt sen käyttö viime aikoina.

GCW Trackers
Sea_Ice_Extent_N.png

Pohjoisen pallonpuoliskon lumimassa on ollut talvikuukausina huomattavassa kasvussa jo useita vuosia. Ensi talvena tullaan taas rikkomaan tämän 2018 - 2019 talven ennätys 100 %:lla varmuudella.

GCW Trackers
fmi_swe_tracker.jpg

Satelliittiaikakauden lämpötilamittausgraafi. Ns. "modern maximum" taitaa nyt olla taputeltu ja painellaan vähintäänkin vuosikymmeniksi kohti kylmempiä kelejä ihan normaalin muutaman sadan vuoden luonnollisen isomman syklin mukaisesti.

Global Temperature Report :: The University of Alabama in Huntsville
tlt_201902_bar.png

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena:
- ei lapsia
- en syö lihateollisuuden tuotteita (eettiset ja ekologiset syyt)
- koitan olla kuluttamatta turhaan
- käytän pääosin julkista liikennettä (auto on, mutta sillä tulee ehkä 10-20 kilsaa viikossa ajettua kauppareissuja)

Onko näistä mitään hyötyä? Eos? Nukun kai vähän paremmin kun edes yritän.

Jos tällä kellonlyömällä Suomi niminen valtio lopettaisi tuon kaiken elämän elinehdon eli hiilidioksidin päästelyn, niin kuinka paljon sillä olisi vaikutusta ilmaston lämpötilaan? Kaipaan nyt sitä konkretiaa kaiken maailman uskonnollisen hörhöilyn sijaan. Ja oletteko Ilkan kanssa ihan todella sitä mieltä, että muita maita kiinnostaa mitä me täällä Hölmölässä puuhastellaan? Minäpä kerron teille pienen salaisuuden. Ketään ei kiinnosta vittuakaan, mitä me täällä Hölmölässä puuhastellaan.

Entäs se 5miljoonan intialais kaupunki? Tai kiinalais? Jokaisella on oma paikkansa ja roolinsa... jokainen voi olla tyhmä ja ajatella asiat omalla tavallaan, mutta Suomi on osa planeettaa, ja Suomen on myös osallistuttava hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Suomi tosin on yksi kehittyneimpiä maita, ja päästöt ovat jo hyvällä tasolla.

Jos tällä kellonlyömällä Suomi niminen valtio lopettaisi tuon kaiken elämän elinehdon eli hiilidioksidin päästelyn, niin kuinka paljon sillä olisi vaikutusta ilmaston lämpötilaan? Kaipaan nyt sitä konkretiaa kaiken maailman uskonnollisen hörhöilyn sijaan.
Musta olisi aivan helvetin hienoa jos nyt todistettaisiin, että ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta ei ole olemassa ja kaikki sillä politiikkaa tekevät saisi nenilleen. Mä olen itse taipuvainen uskomaan, että näitä asioita liioitellaan. Vastaus tuohon sun kysymykseen on, että vaikutus on niin pieni, ettei se kata edes virhemarginaalia. Mutta koko kysymyshän on aivan järjetön. Siinähän on taka-ajatuksena se, että Suomen ei tarvitse muuttaa mitään, koska Suomen osuutta ei suuressa mittakaavassa voi edes mitata, mutta tällainen ajattelutapa on todella takapajuinen ja syy siihen miksi jotkin asiat ei ikinä muutu.

Ajatellaanpa nyt vaikka sitä Intiaa. Mitä jos siellä ajatellaan, että me ei muuteta mitään ennen kuin Kiina alkaa ottaa asiat tosissaan? Siellä Intiassa on joku kaupunki joka päättää, että ei meidän noille tehtaan päästöille tarvitse mitään tehdä, koska vaikutus koko Intian päästöihin verrattuna on pienempi kuin olematon. Siellä kylässä tehtaan johtaja ajelee isolla maastoautolla ja hakkaa sademetsää kymmenlapsisen perheensä tarvitsemaa uutta kartanoa varten. Ei häntä kiinnosta miten paljon hänen toimintansa saastuttaa, koska yhden ihmisen teoilla ei ole mitään merkitystä.

En omista autoa, liikun pääsääntöisesti polkupyörällä tai julkisilla jos lähden pidemmälle reissulle.
En ole lentänyt minuuttiakaan elämässäni.
Pyrin kierrättämään kaikki jätteet.
En ole lisääntynyt (vielä).
Ostan vaatteita muutaman kerran vuodessa (ei mitään halpiskamaa) ja käytän ne aivan loppuun.
Olen vähentänyt punaisen lihan syöntiä huomattavasti.

Mitä voitin? Pitääkö vielä ahdistua lisää ja mennä ilmastolakkoon työpaikalla. Niin ja toki olen vielä syntinen, koska ostan vielä kirjoja ja muutamia leffoja vuosittain.

Sitten kun me kiristetään niitä merkityksettömiä päästöjä täällä ja tehdään tuotanto vaikeaksi, niin se tuotanto siirtyy Kiinaan, missä piiput saa tupruttaa vapaasti.

Aletaan vielä verottaa lihansyöntiä maidon juontia, niin tapetaan se jo kuolemaa tekevä maaseutu lopullisesti. Sitten ostetaan sitä maailman toiselta puolelta rahdattua lihaa, joka on jo nyt reilusti kotimaista halvempaa.

Ajatellaanpa nyt vaikka sitä Intiaa. Mitä jos siellä ajatellaan, että me ei muuteta mitään ennen kuin Kiina alkaa ottaa asiat tosissaan? Siellä Intiassa on joku kaupunki joka päättää, että ei meidän noille tehtaan päästöille tarvitse mitään tehdä, koska vaikutus koko Intian päästöihin verrattuna on pienempi kuin olematon. Siellä kylässä tehtaan johtaja ajelee isolla maastoautolla ja hakkaa sademetsää kymmenlapsisen perheensä tarvitsemaa uutta kartanoa varten. Ei häntä kiinnosta miten paljon hänen toimintansa saastuttaa, koska yhden ihmisen teoilla ei ole mitään merkitystä.

Kyllä Intia tekee. Intiassa on 6,7MW ydinvoimaa toiminnassa, 6,7MW ydinvoimaa rakenteilla ja 39,8MW ydinvoimaa suunnitteilla. Tuulivoima Intiassa on lisääntynyt 2005 6,3MW -> 2017 34MW. Lisää suunnitteilla/rakenteilla.
Aurinkovoima Intiassa 2010 0,16MW -> 2018 21,65MW. Tavoitteissa jopa 100MW 2022.
Ihan hyvä että tekevät ja täälläkin tehdään, paitsi että ydinvoiman kanssa hölmöillään kun sitä ajetaan alas.

Se pikku probleemi mikä Intian suhteen syntyy, vaikka kovasti tekevätkin, on se että talous ja teollisuus kasvaa sitä vauhtia että myös kivihiilen poltto lisääntyy ja taitaa kaasua ja bentsiiniäkin mennä koko ajan enempi. Mutta nämähän ei oikeasti vedenpaisumusta aiheuta Suomeen, eikä Suomen päästöt Intiaan, ja Suomessa lämpötilan nousu tuskin haitaksi on.
Eihän suomalainen Nestekään lähde Indonesiasta minnekään, vaikka Indonesiassa mikä ihmisoikeus- tai luonnonsuojelujärjestö valitttaisi. Suomalaisten ekologisesta jalanjäljestä varmaan 1/2 tulee sitä kautta. Ja metsäyhtiöt heilu maailmalla enempi kuin koskaan. Kaikki takoo kaikkien aikojen ennätystuloksia, jopa Saksan autoteollisuuskin, vaikka jotain ihan muunlaista aikaa pitäisi elää. Onhan näissä viety kansalaisia ihan kebabkioskille ja hyvät ja pahat asiat erotellaan sen mukaan mitä omat suur- ja vientiyritykset tekee, kaikkihan siellä Kiinasakin on eikä yhtäkään edes vihreää poliitikkoa kiinnosta tehdäänkö Koneen hissi minkälaisella sähköllä jne.
On vaan hämmästyttävää miten valtavan yksisilmäinen paniikki tällä ilmastolla on saatu aikaan.

Musta olisi aivan helvetin hienoa jos nyt todistettaisiin, että ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta ei ole olemassa ja kaikki sillä politiikkaa tekevät saisi nenilleen. Mä olen itse taipuvainen uskomaan, että näitä asioita liioitellaan. Vastaus tuohon sun kysymykseen on, että vaikutus on niin pieni, ettei se kata edes virhemarginaalia. Mutta koko kysymyshän on aivan järjetön. Siinähän on taka-ajatuksena se, että Suomen ei tarvitse muuttaa mitään, koska Suomen osuutta ei suuressa mittakaavassa voi edes mitata, mutta tällainen ajattelutapa on todella takapajuinen ja syy siihen miksi jotkin asiat ei ikinä muutu.

Kysymys koskeekin tässä sitä, mitä Suomi tekee ja mitä taas muut maat tekevät (tai eivät tee). Tietenkin Suomen pitää hoitaa näissä talkoissa oma osansa, mutta turha meidän on loputtomiin jatkaa säännösten kiristämistä silloin kun suurin osa muista maista ei ole edes varsinaisesti aloittanut.

Professori kummeksuu Suomen ilmastokeskustelua: ”Suomi on yksi siitä kourallisesta maita, jotka ovat vähentäneet päästöjään”

– Puhumme täällä siitä, että olemme jotenkin huonoja tai että emme tee osaamme. Todellisuudessa Suomi on yksi siitä kourallisesta maita, jotka ovat oikeasti vähentäneet päästöjään, Vakkilainen sanoo.

Maailmassa on vajaa pari sataa maata.

– Ei siellä ole kuin kolmisenkymmentä sellaista maata, jotka ovat päästöjään laskeneet.

– Euroopassakin on paljon sellaisia maita, jotka eivät tee juuri mitään. Meillähän on esimerkiksi tuossa naapurissa Eesti (Viro), joka vaan reippaasti vuosi vuodelta nostelee päästöjään, Vakkilainen valaisee.

Olemme tehneet paljon, ja kun katsomme kansainvälisiä vertailuja siitä, kuka on hyvä, niin Suomi on jossain sijoilla 4-6.

Kyllä Intia tekee...
Ööööh... Tämä selvä. Mutta miten tämä liittyy mun tekstiin?

Kysymys koskeekin tässä sitä, mitä Suomi tekee ja mitä taas muut maat tekevät (tai eivät tee).
Itse asiassa kysymys ei koskenut sitä, mutta näin se on. Ei säädösten kiristäminenkään ole oikotie onneen tässä asiassa. Tällä tarkoitan lähinnä vihreää politiikkaa, joka saa kyllä otsasuonen pullistumaan. Yksilötasolla voidaan silti tehdä pieniä tekoja. Mä en ole mikään ympäristönsuojelia tai viherpiipertäjä, mutta en vain kestä "en minä kun ei muutkaan" -ajattelua. Siitä puuttuu logiikka. Itsehän jätän päivittäin useita ympäristötekoja tekemättä, mutta se on siksi kun ei kiinnosta eikä jaksa. En käytä tekosyynä sitä ettei mun teoilla ole muka merkitystä.

Ööööh... Tämä selvä. Mutta miten tämä liittyy mun tekstiin?

No Intiasta puhuit, kyllä siellä valtio tekee ja ohjaa järkevämpään energiantuotantoon.
Halusin vaan selventää sitä käsitystä mikä tuntui muodostuvan tänne, etteikö siellä tehtäisi mitään.

Itse asiassa kysymys ei koskenut sitä, mutta näin se on. Ei säädösten kiristäminenkään ole oikotie onneen tässä asiassa. Tällä tarkoitan lähinnä vihreää politiikkaa, joka saa kyllä otsasuonen pullistumaan. Yksilötasolla voidaan silti tehdä pieniä tekoja. Mä en ole mikään ympäristönsuojelia tai viherpiipertäjä, mutta en vain kestä "en minä kun ei muutkaan" -ajattelua. Siitä puuttuu logiikka. Itsehän jätän päivittäin useita ympäristötekoja tekemättä, mutta se on siksi kun ei kiinnosta eikä jaksa. En käytä tekosyynä sitä ettei mun teoilla ole muka merkitystä.

Tämä varmaan oli pointtisi enemmän aiemmassakin, joo ihan loogista että muiden tekemättä jättämistä ei pidä käyttää oman tekemättä jättämisen perusteeksi. Siis jos ongelma itseä vaivaa. Mutta ei se poista myöskään sitä tosiasiaa että sinne pitäisi keskittyä, missä vaikutus on suurin. Siis jos oikeasti halutaan ongelmaa ratkaista.

Tämä varmaan oli pointtisi enemmän aiemmassakin, joo ihan loogista että muiden tekemättä jättämistä ei pidä käyttää oman tekemättä jättämisen perusteeksi.
Tämäpä juuri. Satuin nyt vain keksimään kuvitteellisen esimerkin mikä sattui sijoittumaan Intiaan. Siihen ei liittynyt minkäänlaista väitettä Intian tekoihin tai tekemättömyyteen.

Ei paljon yksittäisten ihmisten panokset auta, kun alati yleistyvää kemikaalia laitetaan isoihin kytkimiin eli sulakkeisiin sähköverkon tasolla. 1 kg ainetta vastaa päästöinä 22 800 KILOGRAMMAA CO2-päästöjä. Muuntajasta riippuen ainetta on 5-10 kg. Aineen nimi on SF6 ja kotimaisittain Rikkiheksafluoridi.

Jostain tuntemattomasta syystä en voi liittää tähän wikipedia-artikkelia aiheesta.

Raportti: Kiinan kasvanut hiilivoiman rakentaminen vaarantaa ilmastotavoitteiden saavuttamisen | Yle Uutiset | yle.fi

Raportti: Kiinan kasvanut hiilivoiman rakentaminen vaarantaa ilmastotavoitteiden saavuttamisen

"Maailmanlaajuisesti rakenteilla olevan hiilivoimalakapasiteetin määrä kasvoi viime vuonna 12 prosenttia edellisvuodesta, 209 gigawatista lähes 236 gigawattiin. Kasvu johtuu pääosin Kiinasta.
Kiina on kaikessa hiljaisuudessa aloittanut uudelleen rakennustyöt kymmenillä voimalaitostyömailla, joiden kaavailtu energiantuotanto vastaa raportin mukaan 50 gigawattia. Kiinan voimala-alan vaikutusvaltainen etujärjestö esitti tässä kuussa, että Kiina kasvattaisi hiilivoimalakapasiteettinsa 1 300 gigawattiin vuoteen 2030 mennessä. Tämä olisi peräti 30 prosentin lisäys nykykapasiteettiin verrattuna. Lisäys olisi suurempi kuin koko Yhdysvaltain nykyinen hiilivoimalakapasiteetti."

Voi voi ja vielä kerran voi. Tämähän tarkoittaa vain sitä, että täällä Hölmölässä on kerättävä lehmän pierut entistä tarkemmin talteen, siirryttävä käyttämään liikkumiseen pelkästään polkupyörää tai lakattava vaihtoehtoisesti kokonaan liikkumasta ja rakennettava vähintään kymmenkertainen määrä subventoitua huulivoimaa. Koska vain me hölmöläläiset voimme pelastaa maailman.

Yli 20 000 saksalaisnuorta koululakossa ilmaston puolesta – "Haluamme lumisen joulun" | Yle Uutiset | yle.fi

Yli 20 000 saksalaisnuorta koululakossa ilmaston puolesta – "Haluamme lumisen joulun"
Lakko on osa ruotsalaisteini Greta Thunbergin aloittamaa liikettä.

"Saksassa on jouduttu lisäämään kivi- ja ruskohiilen käyttöä ydinvoimasta luopumisen takia." :ROFLMAO:

Ja päättäjät laittoivat heti autobaanoille 80km/h rajoituksen, millä saataisiin välittömästi suurin mahdollinen ilmastovaikutus minimaalisilla toimilla vähän liikennemerkkejä istuttamalla? :-) Autoteollisuus? Mihin lapset menossa töihin?
Saatikka että eivät sulkisi reaktoreita, millä saataisiin vielä isompi vaikutus?
Todella hävytöntä että koululaisia käytetään hyväksi tähän heidän itsensä ahdistamiseen, tottakai jokainen koululainen ottaa vastaan vapaapäivän koulusta, ihan naurettavaa touhua. Hitlerin kuoleman muistopäivä palkalliseksi vapaapäiväksi kaikille saksalaisille, jos suljetusti anonyymisti äänestetään, niin vain tyhmä ei ottaisi ilmaista lounasta :-)

Mahdoinko jo sanoa jossain välissä mutta itse olen alkanut kiinnittämään huomiota kaupassa siihen että jos ostan vaikka kanaa/jauhelihaa, niin ennen etsin aina laatikosta mahdollisimman pitkällä päiväyksellä varustetun paketin vaikka tekisin ruuan heti kun pääsen kotiin. Täten lisäsin omalta osaltani kaupan hävikkiä niin ruuan kuin muovin yms osalta. Nykyään pyrin valitsemaan tuotteen aiotun käyttöpäivän mukaan. Edelleen kyllä esim leipää pyrin ottamaan mahdollisimman pitkällä päiväyksellä kun sitä menee niin satunnaisesti, sama mm kananmunat.

Mahdoinko jo sanoa jossain välissä mutta itse olen alkanut kiinnittämään huomiota kaupassa siihen että jos ostan vaikka kanaa/jauhelihaa, niin ennen etsin aina laatikosta mahdollisimman pitkällä päiväyksellä varustetun paketin vaikka tekisin ruuan heti kun pääsen kotiin. Täten lisäsin omalta osaltani kaupan hävikkiä niin ruuan kuin muovin yms osalta. Nykyään pyrin valitsemaan tuotteen aiotun käyttöpäivän mukaan. Edelleen kyllä esim leipää pyrin ottamaan mahdollisimman pitkällä päiväyksellä kun sitä menee niin satunnaisesti, sama mm kananmunat.
Mä teen ihan samaa, mutta ajattelen tuon itsekkäästi oman rahapussin kautta. Eli haluan kuvitella naiivisti, että kun kaupalla menee vähemmän tavaraa hävikkiin, pysyy tuotteet mulle halvempina. Hävikkihän on tuhlattua rahaa ja se pitää saada jostain takaisin. Joo, vaikka kaikki alkaisi tehdä samaa ja kaupan hävikki puolittuisi, niin tuskin kauppias hintoja alentaa, mutta ei sillä ole varmaan myöskään niin suuria hinnankorotuspaineita.

Tämä on se mainio tapa paeta omaa vastuutaan. Ja saa hyvillä mielin olla laittamatta tikkua ristiin. ”Kunhan mä saan porskuttaa entiseen malliin, elää mukavasti välittämättä mistään”. Musta on surullista ja käsittämätöntä että tätä ajatusmallia vielä löytyy ihmisiltä vuonna 2019.
Ihan oikea tapa ajatella, ei tyuo ole mitään vastuunpakoa vaan ihan järkevää politiikkaa. Intialaisia on yli 400 asukasta neliökilometrillä, kiinalaisia n. 140, taatusti pilaavat enemmän luontoa kuin suomalaiset, meitä on 17 asukasta neliökilometrillä. Suomi ja muut pohjoismaat ovat mailman harvaanasutuimpia maita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom