Millä valinnoilla pyrit vähentämään elimistön turhaa kuormittamista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 14107
  • Aloitettu Aloitettu
Oura ennusti räkätaudin. La/su välisenä yönä ruumiinlämpö 0.2c koholla, sama su/ma välisenä yönä ja heräsin karheaan kurkkuun maanantaina. Luin tuosta enempi ja tuo yölämmön kohoaminen on tunnetusti hyvä indikaattori kipeäksi tulemisesta jopa ton 2 vuorokautta etukäteen.

Ens kerralla, kun kohoaa yölämpö niin tarvii yrittää jotain taudin lieventämiseksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tilasin juuri itsekin kun luin muualtakin niiden hyötyjä. Tuossa esimerkkinä ei menetä kuin 2e jos ei toimikaan. https://www.ebay.com/itm/ID87-Gamin...g:QqQAAOSwgdBb4tMn:rk:1:pf:0&var=472306741314 Mutta jos toimii niin ei ole kallis investointi.

Netistä löytyy noita sinisenvalon blokkaus testejä joilla voi testata rillit että pitääkö oikeasti poissa sitä sinistä valoa..
Pistin tilaukseen, kun tosiaan ei maksaneet käytännössä mitään. Voisi ehkä kuvitella, ettei nuo aivan yhtä laadukkaat ole kuin nuo @manux in ylempänä mainitsemat..
Pitänee ehkä harkita jotain kalliimpia, kun on enemmän perehtynyt asiaa.

Olen kuukauden treenannut hengitys/mediaatiojuttuja. Niistä tuntuu olevan apua mulle. Harjoitteet saa mut rentoutuneeseen tilaan(stressi vähenee) ja mieli pystyy fokusoitumaan paremmin. Hankaluutena ollut, että joskus napsahtaa hyvä tila heti päälle ja joskus pitää harrastella puoli tuntia. Tämä vähän ärsytti, kun ei oikein tiennyt miksi joskus homma toimii tosi hyvin ja toisinaan ei. Ärsytti myös se, että aikaa menee hukkaan, jos vaikka puolikin tuntia meditoi ja ei sitten saanutkaan mitään hyötyä irti.

Löysin muse2 vekottimen, joka mittaa aivojen aktiviteettia ja sykettä mediaatioharjoituksen aikana. Se tuntuu olevan oiva oikotie siihen, että oppii saamaan aivot haluttuun rauhalliseen tilaan. Alla pari kuvaa siitä mitä tähän mennessä olen huomioinut. Mulla on toi laite ollut niin vähän aikaa, että en ole siitä vielä täyttä hyötyä saanut.

5 minuutin meditaatio missä suljin vain silmät yritin olla rauhallinen ja hengitellä. Aika rallia ja ei päässyt olotiloihin. Tavoitteena siis saada aivokäyrät tuonne calm osioon mahdollisimman paljon.
1.png

Sama 5 minuutin harjoitus, mutta käytin HRV hengitystä. Se hengitystapa, joka on jo linkattu threadiin aikaisemmin. Huomattavasti parempi tulos
2.png

10 minuutin harjoitus. Alun tosi hyvä setti oli, kun pidin musiikkia taustalla ja hengitin hrv hengitystä musiikin tahtiin. Kun musiikki loppui lähti mieli vaeltamaan ja loppu olikin sitten ei niin meditaatiotilassa
3.png

Näillä testeillä tuntuu tuo muse2 olevan superoikotie tilojen löytämiseen. Tuo nopea palaute toimiko homma vai ei auttaa oppimaan oikeaa tekniikkaa. Ehkä ei tarvi elinikää meditoida ja hengitellä että oppii tyhjentämään mielen ja pääsemään rauhalliseen olotilaan nopeasti ja luotettavasti.

Suosittelen tuota laitetta, jos haluaa saada mahdollisimman paljon irti hengitys/meditaatioharjoituksista.

Meditaatiossa on vaikea päästä alkuun ja mieli lähtee harhailemaan, olisi hienoa oppia oikea hengitystekniikka.

Samaten olen miettinyt minkälainen olisi optimaalinen ruokavalio joka sopisi ns. aiheeseen eli elimistön turhaan kuormittamiseen. Kahvin juomattomuuteni epäonnistui kahvin himoon, mutta olen pyrkinyt juomaan vähemmän eli vain aamuisin 5 dl.

Se ois hienoa, jos tietäs mikä ruokavalio on paras. Mä vaihdoin pitsat, roskaruuat, sipsit jne. 4kk ajaksi kokonaan pois viime syksynä. Sapuskana, salatti/marjat, kana/kala, low carb. Lihaa vain viikonloppuisin. Ei lipsumisia paria paastonjälkeista porsastelua lukuunottamatta. Vaikutus kolesteroliin ja verenpaineeseen nolla. Mittaus oli ennen ruokavalion vaihtoa ja 4kk uuden ruokavalion noudattamisen jälkeen. Paino kyllä putosi kiitettävästi tuona aikana.

Nyt menen bulletproof (intermittent fasting) dieetillä + pidempiä paastoja toisinaan. Pääasiassa energia hyvistä rasvoista, proteiinia max 1.5g/painokilo ja todella paljon kasviksia, hiilareita/marjoja(fruktoosi) minimaalisesti poislukien tankkauspäivät. Alkuun eliminaatiovaihe, missä ruuat todella yksinkertaisia. Ajan kanssa lisätään yksittäisiä kasviksia/ruoka-aineita takaisin. Jos takaisin lisätty kasvis/muu aiheuttaa olon huonontumista niin se eliminoidaan sitten kokonaan pois ruokavaliosta.

Tarkoitus olisi tätä rasvapitoisempaa. niukasti proteiinia, low carb, paljon kasviksia, vähän marjoja settiä vetää kesään asti ja mittauttaa veriarvot uusiksi. Bulletproof on monimutkaisempi kuin mitä kuvasin, kun esim. viljalla syötetyt elukat eivät kuulu ruokavalioon. Syödyn ruuan laadukkuus on isossa osassa ruokavaliota.

Viimeksi muokattu:
Se ois hienoa, jos tietäs mikä ruokavalio on paras. Mä vaihdoin pitsat, roskaruuat, sipsit jne. 4kk ajaksi kokonaan pois viime syksynä. Sapuskana, salatti/marjat, kana/kala, low carb. Lihaa vain viikonloppuisin. Ei lipsumisia paria paastonjälkeista porsastelua lukuunottamatta. Vaikutus kolesteroliin ja verenpaineeseen nolla. Mittaus oli ennen ruokavalion vaihtoa ja 4kk uuden ruokavalion noudattamisen jälkeen. Paino kyllä putosi kiitettävästi tuona aikana.

Nyt menen bulletproof (intermittent fasting) dieetillä + pidempiä paastoja toisinaan. Pääasiassa energia hyvistä rasvoista, proteiinia max 1.5g/painokilo ja todella paljon kasviksia, hiilareita/marjoja(fruktoosi) minimaalisesti poislukien tankkauspäivät. Alkuun eliminaatiovaihe, missä ruuat todella yksinkertaisia. Ajan kanssa lisätään yksittäisiä kasviksia/ruoka-aineita takaisin. Jos takaisin lisätty kasvis/muu aiheuttaa olon huonontumista niin se eliminoidaan sitten kokonaan pois ruokavaliosta.

Tarkoitus olisi tätä rasvapitoisempaa. niukasti proteiinia, low carb, paljon kasviksia, vähän marjoja settiä vetää kesään asti ja mittauttaa veriarvot uusiksi. Bulletproof on monimutkaisempi kuin mitä kuvasin, kun esim. viljalla syötetyt elukat eivät kuulu ruokavalioon. Syödyn ruuan laadukkuus on isossa osassa ruokavaliota.

Mä mietin itsekin vastaavanlaista, aamupalaks bulletproof kahvi ja päivällisellä esim. kanaa/jauhelihaa ja kasviksia välipalaksi hedelmiä illalla kananmunia ja maitorahkaa.

Olen todennut että ainakaan vehnä ja ruis eivät minun vatsalle sovi, molemmista tulee vatsakipu kaura sopii vatsalle hyvin mutta kun aamulla syö kaurapuuroa on melkein heti nälkä. Joskus aloitin päivän bulletproof kahvilla ja totesin sen pitävän pitkään kylläisenä ja olo oli virkeä.

Onkohan noista 23andme geenitesteistä tms. hyötyä elintapojen/ruokavalion optimoimiseen? Entä allergiapaneelit tms.? Olisi hauska mennä next levelille optimointien kanssa sen sijaan, että vain empiirisesti kokeilee. Onhan ne hieman kalliita, mutta toisaalta terveyteen laitettu raha tuntuu hyvältä idealta.

Mut yllätti bulletproof kahvissa se, että rasvamolekyylien koolla on väliä. Joutu hommaan maidonvaahdottimen, millä saa duunissa rasvat pilkottua kahvinsekaan. On muuten järee vehje vaikka näyttää lelulta. Eka käyttökerralla tuli kahvit ulos kupista :D Maistuu kyllä tuollainen rasvakahvi paremmalle kuin tavallinen musta kahvi. Mullakin pitää olot hyvin tasaisena toi kahvi, ei tarvi kelloa vilkuilla, että millon pääsee lounaalle.

Tuli kans ostetua n.1kk sitten Garminin kellon, jossa on myös syke/unimittaukset jne., ja vähän epäileväinen olen miten tuommoinen liikkeestä ja sykkeestä mittaava laite voi unesta oikein tarkasti tietää joten olen pyrkinyt nyt vähän keräämään dataa ja pitää jossain vaiheessa vähän seuraamaan että antaako se edes jatkuvasti samanolosia tuloksia, niin että sillä pystyisi edes seuraamaan että onko arvot nousussa vai laskussa. Mut sen ainakin jo huomasin, että kerran tuli oltua kaveriporukassa iltaa viettämässä ja muutamat oluet juotua, niin normaalisti syke on yöaikana ollut ~55 paikkeilla, mut tuolloin se huiteli 80-90 välillä. Seuraavaan yöhön asti oli muutenkin vielä koholla.

Tuli kans ostetua n.1kk sitten Garminin kellon, jossa on myös syke/unimittaukset jne., ja vähän epäileväinen olen miten tuommoinen liikkeestä ja sykkeestä mittaava laite voi unesta oikein tarkasti tietää joten olen pyrkinyt nyt vähän keräämään dataa ja pitää jossain vaiheessa vähän seuraamaan että antaako se edes jatkuvasti samanolosia tuloksia, niin että sillä pystyisi edes seuraamaan että onko arvot nousussa vai laskussa. Mut sen ainakin jo huomasin, että kerran tuli oltua kaveriporukassa iltaa viettämässä ja muutamat oluet juotua, niin normaalisti syke on yöaikana ollut ~55 paikkeilla, mut tuolloin se huiteli 80-90 välillä. Seuraavaan yöhön asti oli muutenkin vielä koholla.

On se unen mittaaminen mahdollista, mutta ei niihin kannata liikaa luottaa ellei laite ole käynyt puoleettomassa laadukkaassa testissä. First gen(wanhaakin wanhempi) ouraahan stanfordin unilabra tutki ja totesi hyväksi. Tosin moni muu laite heittää noppaa ja sitten tulee jotain 4h syväunta settejä, mitä on vaikea uskoa todeksi.

Imho. Tärkeintä olisi, että mittausvirhe olisi aina sama, jolloin virheellä ei ole väliä eri asioita testatessa/optimoidessa

Summary variables for sleep onset latency (SOL), total sleep time (TST), and wake after sleep onset (WASO) were not different between ŌURA ring and PSG. PSG-ŌURA discrepancies for WASO were greater in participants with more PSG-defined WASO (p < .001). Compared with PSG, ŌURA ring underestimated PSG N3 (~20 min) and overestimated PSG REM (~17 min; p < .05). PSG-ŌURA differences for TST and WASO lay within the ≤ 30 min a-priori-set clinically satisfactory ranges for 87.8% and 85.4% of the sample, respectively. From EBE analysis, ŌURA ring had a 96% sensitivity to detect sleep, and agreement of 65%, 51%, and 61%, in detecting "light sleep" (N1), "deep sleep" (N2 + N3), and REM sleep, respectively. Specificity in detecting wake was 48%. Similarly to PSG-N3 (p < .001), "deep sleep" detected with the ŌURA ring was negatively correlated with advancing age (p = .001). ŌURA ring correctly categorized 90.9%, 81.3%, and 92.9% into PSG-defined TST ranges of < 6 hr, 6-7 hr, > 7 hr, respectively.

CONCLUSIONS:
Multisensor sleep trackers, such as the ŌURA ring have the potential for detecting outcomes beyond binary sleep-wake using sources of information in addition to motion. While these first results could be viewed as promising, future development and validation are needed.

The Sleep of the Ring: Comparison of the ŌURA Sleep Tracker Against Polysomnography. - PubMed - NCBI

Lieköhän todella monessa laitteessa firstbeatin algoritmit ja erot tulee sensoreiden laadusta, määrästä ja siitä pystytäänkö mittaamaan jokainen sydämenlyönti+hrv+tarkka lämpö versus, että sensorit on päällä muutaman minuutin tunnissa.

Jos pelkkää sykekäyrää haluaa tulkita niin alla on tosi hyvä artikkeli. Ouran sivuilla, mutta pätee mihin tahansa laitteeseen. Ainakin mun kohdalla nuo eri tavalla piirtyvät käyrät pitää paikkansa ja noiden avulla konkretisoituu miten on huono idea syödä isosti ennen nukkumaanmenoa tai vaikkapa valvoa epätavallisen myöhään. Jos ilman syytä käyrä menee huonoksi niin tietää, että elimistössä tapahtuu jotain erikoista.

Heart Rate While Sleeping: Look for These 3 Patterns | Oura Ring

Edit. Selvennys: Ei hassu sykekäyrä ole huono asia yksistään. Se vain korreloi tosi hyvin sen kanssa onko levännyt ja vahva olo vai ei. Voi sit karsia asioita pois, jotka aiheuttaa harmia keholle ja mielelle.

Viimeksi muokattu:
Vaikka olen yrittänyt kaikenlaista vuoden aikana niin syväunen määrä on pysynyt vajaassa 40 minuutissa. Vaihdoin sinkkitabut imeskeltäviin 3pv sitten ja uskomaton vaikutus syväuneen. Ei vielä uskalla sanoa varmaksi, että tabujen vaikutusta, mutta mikään muu ei ole muuttunut elämässä. Eiköhän toi selviä tulevina viikkoina. Pysyykö syväunenmäärä ylhäällä tabuja syödessä ja lähteekö laskuun kun tabletit loppuu? Hieno laite tuo oura edelleen, ei voi muuta kuin suositella sitä, jos kiinnostaa unen optimointi. Treeneihin myös hyvä laite, kun voi leposykkeen/hrv:n pohjalta optimoida treeniä/lepoa.

Sellainen erikoinen vaikutus kaikilla optimoinneilla on ollut, että nyt tarvii sänkyaikaa/unta vähemmän. Uskoisin johtavan nopeammasta nukahtamisesta ja paremmasta unenlaadusta. Hengitys/meditaatioharjoitukset on edelleen mukana ja toimivat. Pop! Karvan päälle 7h sängyssä, karvan alle 7h unta ja herää pirteänä. Ei mitään toivoa edes yrittää nukkua enemmän, kun ei vaan nukuta ja pää on pirteä.

uni.png

Viimeksi muokattu:
En oo lukenut koko ketjua mutta miksi sinkkiä univaivoihin?
Ootko kokeillut magnesiumia? Mä koen magnesiumin rauhoittavan ja antavan tasaisemman unen, otan sitä niinkin paljon kuin 10 mg/painokilo, tarkoittaa mulle 600 mg. Samoin olen kokenut saavani apua myös l-teaniinista ja inositolista.
Piikkimatto nopeuttaa nukahtamista.

En oo lukenut koko ketjua mutta miksi sinkkiä univaivoihin?
Ootko kokeillut magnesiumia? Mä koen magnesiumin rauhoittavan ja antavan tasaisemman unen, otan sitä niinkin paljon kuin 10 mg/painokilo, tarkoittaa mulle 600 mg. Samoin olen kokenut saavani apua myös l-teaniinista ja inositolista.
Piikkimatto nopeuttaa nukahtamista.

Ei mulla varsinaisesti ole univaivoja. Olen aina nukahtanut helposti. Sen jälkeen kun eliminoin ruutuajan ja filtteröin sinisen valon niin alkaa illalla väsyttään niin kovaa, että suurinpiirtein seisaalleen vois nukahtaa. Sininen valo estää tosi tehokkaasti melatoniinintuotantoa. Melatoniini laittaa väsyttään. Oli jännittävä huomata, että sinkki (asetaattina, imeskelytabletteina)näyttäisi lisäävän syvänunen määrää reilusti minulle. Sinkki tabuformaatissa mitä oon ZMA kapseleiden kautta nauttinut ei tuottanut mitään vaikutusta uneen( zinc monomethionine and aspartate). Magnesiumilla ja l-teaniinilla ei ollut mitattavaa vaikutusta, ihan sama syönkö niitä vai en niin olotila ja numerot on samat. inositolista en ole aikaisemmin edes kuullut.

Mä seuraan unta/palautumista ouran sormuksella niin noiden vaikuttavien asioiden huomaaminen tapahtuu vähän kuin itsestään.

Tarkoitus mulla olla paras mahdollinen minä eikä akuuttien ongelman korjaaminen. Syvänunenmäärällä voi olla pitemmällä aikavälillä paljonkin merkitystä, kun aivoissa tapahtuu siivousprosessia syvänunen aikana. 23andme:n mukaan mun geeneillä on taipumusta siihen, että syvää unta saa vähemmän.

University of Rochester Medical Center has found that brain activity during deep, non-REM sleep is ideal for the brain’s glymphatic system to “clean” itself of toxins. Some of these include the toxic proteins beta amyloid and tau, the buildup of which has been linked to Alzheimer’s and dementia.

New Study Finds Deep Sleep is Best for Brain ‘Cleaning,’ Shows Connection Between Sleep and Alzheimer’s | UsAgainstAlzheimer's

Tupakoinnin lopetin 8 vuotta sitten. Alkoholin jätin pois kokonaan jouluna 2018.
Stressin välttämisen koen tärkeäksi(katso avatar).
Hyvät yöunet tietty on tärkeät, keskimäärin 8h yössä pyrin nukkumaan.

Syöminen terveellisesti. Lihaa en syö, kalaa kylläkin. Mahdollisimman monipuolinen ruokavalio.
Ja kannattaahan aika-ajoin käydä se oma verenkuva ottamassa, näkee missä mennään.

Viimeisin valinta omaksi hyväksi oli painon tiputtaminen, tai siis vyötärönympäryksen pienentäminen.
Siinä ollaan onnistuttu kohtuu hyvin. Enää ei olla siellä riskirajan tuntumassa.

Eikö kala ole lihaa. Kasvisko se sitten on. :cautious:

Törmännyt tähän hassuun sanontaan ennenkin.

Edit, piti oikein googlettaa. Tämä on kai yleistä yleiskielessä, että kala on kalaa, ei lihaa.

Mulla on myös tuo uni avainasemassa. Pyrin nukkumaan arkena 7-8 h ja viikonloppuna vapaasti mikä usein tarkoittaa 8-9 h.
Juon harvoin alkoholia, tyyliin ihan max kerran kuussa ja silloinkin yhden annoksen lempiviskiä. Se vaatii tietyn mielentilan, vähän samantyylisen kun jouluiltana kauhean hässäkän jälkeen saa vihdoin rentoutua.
Syön terveellistä ruokaa, tosin vhh että saisin painoa alas, syön sokeria harvoin, kahvia 1,5 kuppia 12 mennessä.
Pyrin myös vähentämään kemikaalikuormaa vähentämällä muovia (juomapullot ym) ja vaihtamalla pesuaineita.

Sinänsä kummallista, että kala mielletään aina niin terveelliseksi ja sitten syödään jotain norjalaista lohta.. Lisäksi niihin kertyy kuitenkin helpoiten kaikki myrkyt vesistä, varsinkin raskaisiin kaloihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom