Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mimmottii manuxin kokemukset Ourasta muutoin on? Onko tullut muita hyviä tärppejä?
Sleepwatch näyttää mulle syvänunen määräksi keskimäärin 4-6h yössä.
Pitäneeköhän paikkansa?
Unta tulee 8-9h yössä.
Treenin jälkeisenä yönä syke on korkeampi. Treenit loppuu noin klo 19, nukkumaan klo 21-21.30. Samoin jos nauttii yhden oluen, näkyy se heti sykkeessä läpi yön. Keskisykkeen nousu on luokkaa 5-10%
Käytössö siis Apple watch+Sleepwatch appi.
Sleepwatch näyttää mulle syvänunen määräksi keskimäärin 4-6h yössä.
Pitäneeköhän paikkansa?
Unta tulee 8-9h yössä.
Treenin jälkeisenä yönä syke on korkeampi. Treenit loppuu noin klo 19, nukkumaan klo 21-21.30. Samoin jos nauttii yhden oluen, näkyy se heti sykkeessä läpi yön. Keskisykkeen nousu on luokkaa 5-10%
Käytössö siis Apple watch+Sleepwatch appi.
Viime Lauantaina tein kokeen ja join poikkeuksellisesti 3 vahvempaa erikoisolutta illalla ennen nukkumaan menoa. Ennen oli siis tapana nauttia noita useamminkin.Noi sykejutut on aika hurjia, ku ne saa tollai dataksi itelleen. Eräs fyysisesti passiivinen kaverini kerto, et sillä nousi parista viinilasista leposykkeet 70->100. Ei toki koko yöksi, mut tunneiksi kuitenkin.
Mutta pysyttelet silti "ei-niin-tyydyttävässä" parisuhteessa?Ylikunnossa jälkeen oon joutunut pistämään elämän uuteen uskoon.
Oon vähentänyt alkoholia reilusti. Jos otan, otan yhden annoksen, noin ehkä max kerran kuussa.
Oon vähentänyt sokeria paljon.
Oon vaihtanut työpaikkaa muutaman kerran kunnes nyt tuntuu että on aika matala stressi.
Oon eliminoinut ympäriltä ihmiset jotka vie mun energiaa.
Panostan nukkumiseen. Vähintään 7 h arkena, viikonloppuna usein 8-10 h.
Pyrin syömään mahdollisimman puhtaasti.
Teen asioita joista saan hyvää energiaa ja jätän tekemättä jos tulee tunne että mun on pakko.
Yritän olla mahdollisimman paljon luonnossa ja eläinten kanssa tekemisissä koska se madaltaa stressiä.
Vältän hormonituotteita, siis e-pillerit ym.
Vältän myös muoviastioita.
Olikohan vielä jotain...
Näillä mä toivon saavani kokonaiskuormituksen mahdollisimman pieneksi.
Siinäkin on puolet ajasta hyvinkin tyydyttävää aikaa.Mutta pysyttelet silti "ei-niin-tyydyttävässä" parisuhteessa?
Ylikunnossa jälkeen oon joutunut pistämään elämän uuteen uskoon.
Oon vähentänyt alkoholia reilusti. Jos otan, otan yhden annoksen, noin ehkä max kerran kuussa.
Oon vähentänyt sokeria paljon.
Oon vaihtanut työpaikkaa muutaman kerran kunnes nyt tuntuu että on aika matala stressi.
Oon eliminoinut ympäriltä ihmiset jotka vie mun energiaa.
Panostan nukkumiseen. Vähintään 7 h arkena, viikonloppuna usein 8-10 h.
Pyrin syömään mahdollisimman puhtaasti.
Teen asioita joista saan hyvää energiaa ja jätän tekemättä jos tulee tunne että mun on pakko.
Yritän olla mahdollisimman paljon luonnossa ja eläinten kanssa tekemisissä koska se madaltaa stressiä.
Vältän hormonituotteita, siis e-pillerit ym.
Vältän myös muoviastioita.
Olikohan vielä jotain...
Näillä mä toivon saavani kokonaiskuormituksen mahdollisimman pieneksi.
Suosittelen kokeilemaan hengitysharjoituksia. Ei maksa mitään ja worst case menetit pari tuntia elämästä asiaan perehtyessä. Edellisellä sivulla on linkki youtube videoon missä on tiedettä. Linkkaan tähän saman asian toisella tapaa selitettynä
View: https://www.youtube.com/watch?v=q06YIWCR2Js
View: https://www.youtube.com/watch?v=Q_fFattg8N0
Mulle on toiminut alla oleva. Ylämäkeen hengitetään nenän kautta, tasaisella pidetään hengitystä ja alamäkeen puhalletaan ilmat suun kautta pois. Tasainen tahti, ei nykimisiä. Paskana päivänä joutuu 20 minuuttia hengitteleen, että pääsee zonelle, hyvänä päivänä parissa minuutissa alkaa hymyilyttämään. Tempo on tärkein asia, sitten tulee tasaisuus ja lopuksi hengityksen "syvyys". Noi kun hallitsee niin sitten voi lisätä meditaatiota/asioiden kelailua. Alussa kyllä kannattaa keskittyä pelkkään hengitykseen ja (yrittää) jättää asioiden kelailu vähemmälle harjoitteen aikana.
View: https://www.youtube.com/watch?v=a2wnEs48e8g
Mistä tuollaiset lasit kannattaa hankkia? Ja osaatko sanoa, onko niissä eroja? Missähän hintaluokassa liikkuu?Olen testannut sinistä valoa filtteröiviä laseja 1.5 viikkoa. 2h lasit päässä illalla ennen nukkumaanmenoa. Ouran mukaan lasit tuplaa syvän unen määrän. Lasit laittaa myös kovasti väsyttämään 2h kohdalla, vaikea lukea kirjaa ja tuntuu että nukahtaa istualleen. Suosittelen kokeilemaan. Kindle paper whitesta tuleva valo riitti siihen, että elimistö luuli olevan päivän ja melatoniinin tuotto nolla. Lasit päässä taas sitten alkaa tapahtumaan. Ei mulla ole ollut ennenkään ongelmia nukahtaa, mutta laseja käyttäessä extra helppoa.
Ilmeisesti on kovin yksilöllistä miten paljon sininen valo vaikuttaa melatoniinintuottoon. Mulle näyttää olevan iso merkitys. Tuntuisi myös, että kun pitää laseja päässä illalla niin muistaa unet paremmin, tiedä sit onko sattumaa vai vaikuttaako oikeasti unien muistamiseen.
Sellaisen huomion olen myös tehnyt, että jos teen oikein superkovan fillarilenkin maastossa niin syväuni on suurinpiirtein nolla oli sitten illalla lasit päässä tai ei. Liian kovat aerobiset treenit ei vaikuta kovin hyvältä idealta, vaikka siellä maastossa onkin kiva vääntää menemään seurauksista välittämättä. Superkovien lenkkien jälkeen muutenkin on ihan rikki, lepopulssi katossa, hrv alhaalla jne. Tuntee kyllä olon huonoksi nukkumisenkin jälkeen ilman mittauksiakin.
Mistä tuollaiset lasit kannattaa hankkia? Ja osaatko sanoa, onko niissä eroja? Missähän hintaluokassa liikkuu?
Mistä tuollaiset lasit kannattaa hankkia? Ja osaatko sanoa, onko niissä eroja? Missähän hintaluokassa liikkuu?
Siinäkin on puolet ajasta hyvinkin tyydyttävää aikaa.